Hop til indhold

Depositum


Gæst Reaper
 Share

Recommended Posts

Gæst Reaper

- Det kan måske blive en lidt spændene debat, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I forskellige gør, og hvorfor I gør det.

 

Jeg opdrætter selv kaniner - og rigtig mange opdrættere tager et depositum, for at være sikker på kaninen blev afhentet.

 

Jeg ved mange opdrættere også gør det?

 

Jeg er lidt anderledes med depositum inden for mine kaniner, fordi at jeg ikke ønsker mine unger skal være en belastning og noget som bare "skal" hentes, når nu man har betalt halvdelen af prisen i depositum, så vil jeg hellere have at de springer fra i sidste ende, end at hente en kanin som de inderst inde ikke ønsker alligevel, og måske ser jeg den tilsalg på DBA dagen efter.

 

Men hvad gør I opdrættere med jeres hvalpe, hvorfor tager I depositum? - gør det avlen mere seriøs?

 

For mig virker det mere som "Nu er I båndet til hunden, om I vil det eller ej".

 

Betalte I selv depositum for jeres hund(e)?

Vi betalte for Donna, og fik det at vide 2 gange på de 3 minutter vi aftalte besøget.

 

Louis betalte vi ikke depositum på, selvom at han kun var 3 uger gammel da vi reservede ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Jeg betalte dep. på Fie og skulle jeg købe igen, har jeg intet imod at gøre det....

 

Jeg synes det er helt fint, men kan sagtens se at der måske er hunde der kommer et sted hen hvor nogen har fortrudt og tager den for ikke at miste sit dep., omvendt er der jo også hunde der kommer ud til ejere hvor tingene alligevel ikke var som man forventede uden der er betalt et dep.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betalte også depositum for Luna og synes det er helt acceptabelt. Det må være surt at må have afvist flere købere og så dukker der ikke en aftalt køber op..

 

Jeg regner da også med at skulle betale depositum på den næste.. Og ville også selv kræve depositum, hvis jeg nogensinde skulle blive opdrætter. (Det gør jeg så ikke, for der er ingen, der ville være gode nok til "mine" hvalpe.. Jeg ville bruge al min tid på at gå og bekymre mig om, om de små nu har det godt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke så længe siden vi havde en ret interessant debat om det emne - men vi tager den gerne igen :mrgreen:

 

Jeg har ikke selv betalt depositum for nogle af mine - men det skal også siges at den dyreste hund, jeg nogensinde har købt, kostede 3000 kr...

 

Jeg ville ikke have noget imod at betale depositum, men så skulle det også være fordi jeg havde 110% tillid til sælger, og det virkelig var et sted hvor alt var i orden, og de var seriøse. Og jeg ville selvfølgelig have en underskrevet købskontrakt når jeg betalte, så jeg havde papir på at hunden var min, til afhentning på den og den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund med papirer, hentet i udlandet.

 

Vi betalte ikke depositum, men havde gerne gjort det, og tilbød det faktisk osse. Men det brugte de ikke, til trods for at mange af deres hunde bliver eksporteret.

Eller måske var det derfor de ikke tog depositum, hvis folk er villige til at rejse meget langt for at hente deres hund, så er de måske som regel også seriøse..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er hundeejer. Ikke opdrætter.

 

Min holdning er stadig: Jeg anser ethvert køb som en tillidssag mellem køber og sælger, hvor sælger udviser mistillid til køber ved at kræve depositum. Har jeg sagt jeg f.eks. vil købe en hvalp, så betyder det, at jeg vil købe en hvalp.

 

Vi har ikke betalt depositum for nogle af vores hunde, men skulle det endelig være...oh well, så lad det være...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi betalte depositum for Oskar og jeg mener, at det giver en garanti for opdrætteren og vi hvalpekøber betaler vel kun hvis vi er sikker på at vi vil have hvalpen.

 

Vi betalte ikke depositum for Victor, det skyldtes at vi og opdrætter kender hinanden meget godt og er meget gode venner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Jeg betalte depositum, og det var mig selv der bragte det på bane, og jeg gjorde for at sikre mig en hvalp fra dette kuld

 

Det er vel det folk også tit og ofte glemmer... det er også din sikkerhed for, at du faktisk har "ret" til at købe den, sådan ser jeg på det, hvis jeg har betalt depositum for en hund, så er der ingen andre der har ret til, at købe den, før jeg evt. skulle sige nej til den. Vi har lige været nede og betale for vores hvalp, vi betalte det fulde beløb, og vi får den først om 2 uger.... om jeg skal lige det halve, eller det hele nu, det gør ingen forskel på mig, så er den sag uden af verdenen, og hvis man alligevel sørger for, at få en kontrakt på det, så skulle der ikke være nogle problemer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg betalte depositum for Nura - og ville faktisk også foretrække det sådan.

 

For mig havde det en værdi at få lov til at følge min hvalp mere eller mindre fra fødslen. At kunne komme og se til dem hver uge, og så endda få lov at være førstevælger da hundens personlighed var begyndt at skinne igennem. Jeg tror ikke jeg kunne finde på at gå ud og købe en hvalp, 8 uger gammel som den sidste i kuldet - som ville have været scenariet hvis jeg var sprunget fra.

 

Derudover - i det sekund jeg lagde et depositum blev der også underskrevet en købsaftale. Således at opdrætteren kunne være sikker på mig, men at jeg samtidig omvendt kunne være sikker på dem. Da jeg hentede Nura i en alder af 8 uger var jeg allerede så dybt, dybt forelsket i den hund, at jeg slet ikke ville kunne klare hvis opdrætteren fandt på at sælge til en anden.

 

Så derfor - ja, jeg betalte depositum. Jeg ville anse det for unaturligt andet. Faktisk ville det slet ikke genere mig at betale hundens fulde pris på forhånd - så længe al papirarbejdet var i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper

Jeg synes der er gode for og imod begrundelser :)

 

- Det positive ved dep. må jo være de købere som gerne lægger det ser hvalpen som deres helt egen allerede der.

 

Det negative er vel at man måske føler sig tvunget til at hente hvalpen, selvom man egentlig ikke ønsker den alligevel.

 

Dvs. opdrættere?

Giver I depositum tilbage hvis køberne springer fra - pga. "personlige" årsager?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg tager depositum senest når hvalpene er 3 uger. Folk får kvittering på det og det bliver selvfølgelig fratrukket købsprisen.

 

1) sikkerhed for opdrætteren at hvalpekøberne er seriøse og ikke irriterende tidsrøvere.

Har tidligere prøvet at folk er sprunget fra i sidste øjeblik. Mere end træls når man i god tro har regnet med at hvalpen var sikret et godt hjem og derfor sagt nej til andre :evil:

 

2) sikkerhed for hvalpekøberen at opdrætteren levere en hvalp og ikke sælger den til anden side.

 

Det negative er vel at man måske føler sig tvunget til at hente hvalpen, selvom man egentlig ikke ønsker den alligevel.

Ikke ønske den alligevel?

Den argumentation har jeg svært ved at følge.

 

Jeg ved er der findes en del som opfatter køb af hvalp, på linje med at købe en ny vaskemaskine, men får mig er hvalpekøb en seriøs overvejelse, som indebærer at man vælger opdrætter og forældre til sin hvalp efter nøje forarbejde: man vælger at blive skrevet op/betale depositum hos den opdrætter man føler er mest seriøs omkring det man ønsker hos sin hund og vil gøre arbejdet med ens hvalp bedst, lige som man har besøgt og "godkendt" forældrerne (måske kun moderen af praktiske årsager).

 

Hvis man føler sig tvunget til at hente en hvalp hos en opdrætter, så er det efter min mening, fordi man ikke har gjort sit forarbejde godt nok

 

Dvs. opdrættere?

Giver I depositum tilbage hvis køberne springer fra - pga. "personlige" årsager?

Nej - af ovenstående årsag.

 

Depositum tilbage betales kun hvis jeg ikke kan "levere varen", f.eks. hvis det viser sig at der ikke er en tæve hvalp som matcher dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er gode for og imod begrundelser :)

 

- Det positive ved dep. må jo være de købere som gerne lægger det ser hvalpen som deres helt egen allerede der.

Det negative er vel at man måske føler sig tvunget til at hente hvalpen, selvom man egentlig ikke ønsker den alligevel.

 

Dvs. opdrættere?

Giver I depositum tilbage hvis køberne springer fra - pga. "personlige" årsager?

 

Problemet dér er så bare, at mange seriøse opdrættere ikke matcher hvalp og køber før hvalpen er 6-7 uger gammel.

 

Vi vidste vi fik Bassen, da han var blevet hvalpementaltestet som 7 uger gammel og Berner-Rikke vidste jo først hvilken Møffe, der blev hendes nærmest i ugen op til hun skulle hente Møffe.

 

Den med at knytte sig til en bestemt hvalp i kuldet er ikke altid hensigtsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det negative er vel at man måske føler sig tvunget til at hente hvalpen, selvom man egentlig ikke ønsker den alligevel.

Næ. Jeg havde engang lagt et depositum på en basenji hvalp, allerede inden parringen, fordi opdrætter ikke var sikker på at hun ville lave et kuld som hun måske ikke kunne komme af med. I ventetiden fik jeg dog kolde fødder og sprang fra inden hunden blev parret. At hun så alligevel lavede kuldet og bagefter ikke respekterede min beslutning, er en anden sag. :roll:

 

Jeg bad ikke om at få mit depositum tilbage, for det er jo levende dyr og ikke bare en ting. Som hvalpekøber synes jeg også at man har et ansvar for at der ikke bliver lavet hvalpe som ingen vil have. (Det er dog i forbindelse med forudbestillinger).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne betale depositum, for så er jeg sikker på at der er en hvalp der er min.

 

Jeg betalte depositum, da de var 5 uger gamle og da de var 7 uger fik jeg at vide hvilken en af dem, der var min:-D

 

Og det er jo ingen tvang til at SKULLE købe fordi, man har lagt depositum, så må man jo bare acceptere at det beløb er mistet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Reaper
Det negative er vel at man måske føler sig tvunget til at hente hvalpen, selvom man egentlig ikke ønsker den alligevel.

 

Dvs. opdrættere?

Giver I depositum tilbage hvis køberne springer fra - pga. "personlige" årsager?

 

Ikke ønske den alligevel?

Den argumentation har jeg svært ved at følge.

 

Lad os sige - der er skillsmisse i familien, evt. overvejselse af skillsmisse - alt er rod.

 

Så er det "deres" problem med hvalpen, så sælger I hellere end gerne, til et hjem der egentlig ikke engang kan kaldes et hjem og hvor hvalpens skæbne er uvis?

 

I vil ikke give depositum tilbage i sådan en sag, men de må stå til ansvar og hente deres hvalp - så frk. brun som har lagt 2000 kr. i dep. vælger at hente hunden, da hun måske også fokusere mere på pengene, og ikke bare smider 2000 kr. væk.

 

Det kan da give en forfærdelig trist skæbne for sådan en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

da jeg købte xaro betalte jeg depositum så snart jeg havde valgt hvilken en af hvalpene jeg ville have og det har jeg det ganske fint med :-D

 

jubii derimod betalte jeg ikke depositum med da hun var 15 mdr gammel tæve som han havde fået tilbage og han mente at det ville være noget for mig og da jeg kendte min opdrætter via jobbet fik jeg hende på prøve i 14 dage for og se om det var noget derefter betalte jeg hvalpepris for hende

 

jeg ville aldrig have noget imod og betale depositum for en hund en hvalp også selvom kuldet ikke er født jeg vil dog dernæst sige at jeg skal have friheden til at sige nej tak skulle det ikke være noget for mig alligevel hvis jeg så evt vil få en anden hvis de skulle have nogle fra nogle linjer jeg vil købe fra uden nogen sure miner fra opdrætters side

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Lad os sige - der er skillsmisse i familien, evt. overvejselse af skillsmisse - alt er rod.

 

Så er det "deres" problem med hvalpen, så sælger I hellere end gerne, til et hjem der egentlig ikke engang kan kaldes et hjem og hvor hvalpens skæbne er uvis?

 

I vil ikke give depositum tilbage i sådan en sag, men de må stå til ansvar og hente deres hvalp - så frk. brun som har lagt 2000 kr. i dep. vælger at hente hunden, da hun måske også fokusere mere på pengene, og ikke bare smider 2000 kr. væk.

 

Det kan da give en forfærdelig trist skæbne for sådan en hvalp.

Pludselig alvorlig sygdomme, ulykker og evt. dødsfald er vist den eneste årsag til at jeg ville betale depositum tilbage.

Hvis man oplever så store personlige ændringer i ens liv at man efter en månedes tid (tidsrummet fra betaling af depositum til hvalpens skal afhentes) ikke ser sig istand til at hente hvalpen, så har man vist ikke været helt ærlig med sig selv mht. ens liv og dermed på daværende tidspunkt egentlig byrde have en hvalp.

 

vælger man alligevel at tage hvalpen fordi man har betalt 2000,- i depositum så er man - undskyld at jeg siger det direkte - ikke en hundekiks værd som hundeejer: sætte et forholdsvis lille beløb højere end en hvalps liv. Det giver ikke gode fremtidsudsigter for den hvalp!

Hvis jeg havde på fornemmelsen at folk var sådan, så fik de s.. aldrig lov at købe hvalp hos mig - men det kan være svært at gennemskue folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os sige - der er skillsmisse i familien, evt. overvejselse af skillsmisse - alt er rod.

 

Så er det "deres" problem med hvalpen, så sælger I hellere end gerne, til et hjem der egentlig ikke engang kan kaldes et hjem og hvor hvalpens skæbne er uvis?

 

I vil ikke give depositum tilbage i sådan en sag, men de må stå til ansvar og hente deres hvalp - så frk. brun som har lagt 2000 kr. i dep. vælger at hente hunden, da hun måske også fokusere mere på pengene, og ikke bare smider 2000 kr. væk.

 

Det kan da give en forfærdelig trist skæbne for sådan en hvalp.

 

Jeg tvivler meget stærk på, at seriøse opdrættere vil sælge en hvalp til et hjem, hvor der er risiko for at hvalpen får en forfærdelig trist skæbne pga. tragiske hændelser i familien som skilsmisse, dødsfald, sygdom og ulykke. De vil i disse tilfælder betale depositum tilbage.

 

En hvalpekøber med det rette hundesind ville skyde en hvid pil efter depositum. En hunds livskvalitet er mere værd end nogle få tusind kroner i depositum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi betalte depositum for Oscar, men ikke for Svea. Alle andre købere gjorde, men vi kender opdrætterne så godt at de udemærket vidste vi var seriøse omkring købet af hende. Vi skulle også sikre os at der var en tæve der blev god nok :)

 

Jeg betaler gerne depositum for kommende hvalpe. Og kommer også til selv at bede om det når vi får hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...