Hop til indhold

danmarks hyggeligste forum??


jes
 Share

Recommended Posts

  • Svar 233
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ej altså, helt ærligt Birgitta :shock: Jeg sidder helt og krummer tæer på dine vegne :oops:

 

Hvordan vil du i øvrigt "præsentere et fremmedord på en mere forståelig måde"?

Stave det? "A-r siger ar, r-o siger ro, g-a-n-t siger gant, siger arrogant"?? :rolleyes:

 

Det er jo derfor jeg spørger.

Det er ikke for at være arrogant (Er det osse et fremmedord??:shock:)

 

--For at tage et af MINE fremmedord: "Fodbold". Så kunne der være forskellige måder at præsentere det samme ord på.

Man kunne, som du selv foreslår opdele ordet med en eller flere bindestreger: Fod-bold. Måske uden bindestreg: fod bold.

--Det kunne måske hjælpe at skrive ordet med stort FOD BOLD for at hjælpe til at fokusere på lige netop det ord. Eller skrive det med grønt eller hvad ved jeg. De, der har problemer med at læse, må selv komme på banen.

 

Jeg er sikker på, at der sidder kreativt tænkende ordblinde mennesker, der allerede bruger lignende teknikker for at gøre en tekst mere læselig.

Hvorfor ikke dele det med hinanden?

 

(osse meget gerne den teknik, der gør at nogle ordblinde lærer at skrive lange indlæg helt forrygende flot mens andre har mange problemer med at skrive få linier nogenlunde forståeligt.:oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo derfor jeg spørger.

Det er ikke for at være arrogant (Er det osse et fremmedord??:shock:)

 

--For at tage et af MINE fremmedord: "Fodbold". Så kunne der være forskellige måder at præsentere det samme ord på.

Man kunne, som du selv foreslår opdele ordet med en eller flere bindestreger: Fod-bold. Måske uden bindestreg: fod bold.

--Det kunne måske hjælpe at skrive ordet med stort FOD BOLD for at hjælpe til at fokusere på lige netop det ord. Eller skrive det med grønt eller hvad ved jeg. De, der har problemer med at læse, må selv komme på banen.

 

Jeg er sikker på, at der sidder kreativt tænkende ordblinde mennesker, der allerede bruger lignende teknikker for at gøre en tekst mere læselig.

Hvorfor ikke dele det med hinanden?

 

(osse meget gerne den teknik, der gør at nogle ordblinde lærer at skrive lange indlæg helt forrygende flot mens andre har mange problemer med at skrive få linier nogenlunde forståeligt.:oops:)

 

Næh, jeg syntes bare at det passede til lejligheden ;-)

Jeg tror egentlig at jeg begynder at forstå hvor du vil hen, det har bare ikke været så heldigt formuleret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu forventer jeg jo ikke, at ordblinde skal kunne skrive og læse mine fremmedord flydende. Men på den anden side, hvorfor skulle en ordblind ikke kunne lære at skrive ord, som er en naturlig del af vedkommendes tale-ordforråd hvis personen ønsker det? Og hvis den ordblindes interesser går i retning af fodbold eller kvantefysik, så er vedkommendes normalsprog spækket med ord, der er fremmedord for MIG?

Nogle ordblinde FÅR jo, -ved hårdt slid, -overvundet deres handicap.

Det kræver først og fremmest, at den ordblinde HAR andre ressourcer. F.eks. høj begavelse og/eller kreativitet. Og motivation.

---Nogle kan. Andre kan ikke. Ordblinde er lige så forskellige som andre mennesker.

 

--Mit spørgsmål gik på, om ordblindes forståelse for sproget omfatter et mindre ordforråd i forhold til folk, der ikke er ordblinde?

For det tror jeg egentlig ikke.. Ordblinde er jo ikke dummere end andre mennesker. De skal "bare" slide mere for at få styr på de skrevne ord og bogstaver.

--Men måske er der ordblinde, der vil forsøge at svare?

 

:shock:Øøøh... Hvorfor kan ordblinde kun se danske film???

Hvorfor skulle de ikke kunne lære engelsk?

 

Og hvorfor rejser en kørestolsbruger sig ikke bare og går?

 

Min søster er ordblind og gik i sin tid på specialskole, hun læser for så vidt fint og staver fint, men nogle ord vil altså bare ikke sætte sig og blive der.

Der er også noget med lyden dér

 

Der er ordblindhed i flere grader og det er altså ikke alle der kan lære at læse og skrive flydende, selvom de øver og øver og øver.

 

Ligesom jeg ikke kan tage synge rent uden lydstøtte selvom jeg frygtelig gerne ville kunne. Og har øvet i mange år

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det er jo derfor jeg spørger.

Det er ikke for at være arrogant (Er det osse et fremmedord??:shock:)

 

Nu syntes jeg du laver lidt grin med det. Men ok, det kan også blive for højtideligt. hehe.

 

Alle ord er i mine øjne ok, bare man ikke lige pludseligt begynder at bruge dem i en debat, når man ikke plejer. Forstår du hvad jeg mener??

 

Men ja Arrogant er et freemmedord og kunne for den sags skyld erstattes at højrøvet. Men det SKAL man ikke hvis man plejer at bruge arrogant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes nu også at det er et dejligt og hyggeligt forum.

 

 

Jeg har valgt at holde mig fra debatter der............ hvor bølgerne går højt.

 

Så er det meget muligt at jeg går glip af noget viden, men skulle jeg frå brug for viden (hvilket jeg jo tit gør) ja så kan jeg da heldigvis oprette en tråd om emnet, og så syntes jeg jo at det er dejligt og hyggeligt og ekstremt sødt at folk GIDER at svare ENDNU engang.

 

 

Jeg tror man bliver "behandlet" som man gør, ud fra hvilken rolle man spiller:

 

Er man hygge skriver..kunne man MÅSKE have en tendens til at opholde sig i hyggetrådene.

 

Er man debat skriver så kunne man MÅSKE have en tendens til at opholde sig i debat trådene.

 

Opholder man sig i debat trådenen MENER JEG at det eneste man kan forvente er at man til tider bliver trådt over tæerne.

For vi er ikke opvokset samme sted, ved samme mennesker og har fået det samme skriftlige ordforåd (kan man kalde det det?)

 

 

 

 

En anden ting er at jeg simpelthen ikke forstår hvorfor - dem der har det frygteligt herinde - bliver? Der er jubii hundeforum, der er hundegalleri og sikkert også andre.

Selvfølelig er det trist at alle ikke kan li at være her, men det er bare så sjældent at man fungere alle steder.

 

Og lidt ligesom en del ikke forlanger at deres hunde skal kunne med alle andre hunde, så forventer jeg ikke at jeg skal kunne med alle andre mennesker. Ej heller forventer jeg at alle skal kunne med alle herinde.

 

Nogle skriver lidt hårdt, og sådan er de nu indrettet, og andre kryber nærmest når de skriver, og sådan er de så indrettet.

Rummelighed.........på alle punkter, ville nok ikke være en dårlig ide.

 

 

 

Nu vil jeg ud og gå med min hunde - han virker til at blive stresset over at jagte den samme fugl rundt om skuret hele tiden (yderst intiligent fugl!) trods det er mægtig morsomt at se :engel:

 

 

 

:vinken::vinken::vinken::vinken:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

(Ej, altså... Jeg kommer helt i tvivl om, hvilke ord det er, der bliver opfattet som "fremmedord" af andre..:oops: -Det gør det lidt svært at undgå dem..)

Jeg har været ordblind i hele mit liv, jeg har vanskeligt med lange ord og sætninger,

ved ikke om der skal et d, eller et t, eller r, i slutordet, og mange gange kommer jeg til at sætte et d, eller et andt bogstav ind

hvor det ikke hører hjemme, men hvad skal jeg gøre, for mit syn og min hjerne fortæller mig at det jeg har skrevet er det rigtige,

men ups, så er det aligevel forkert, kommaer og punktummer ups ved ikke om det er stavet rigtigt,

jeg har heller ikke fået lært at sætte rigtigt i skolen, jeg har haft travlt med bare at få lært at læse og skrive nogenlunde rigtigt,

gennem hele mit liv som nu er oprendt til de 60 år, og undskyld men jeg har altså stadig ikke fået det lært,

for der er kommet så mange nye udtryk og ord, som for dig er et naturligt brug, men for mig er det absolut fremmedord,

jeg kæmper stadig med de forskellige ord og sætninger, kommaer og punktummer,

men der har altid været søde og rare personer her inde på H-F, som har haft tid til at læse mine indlæg

og svaret mig på mine spørgsmål, og jeg har også kommet med mine indvændinger og kommentarer,

selv om der ikke har været så mange kommarer i indlagene, så er der aligevel mange der har været søde,

og hjulpet mig til at forstå hvad en god træner er, og skal observerer, for at kunne hjælpe nye hundefører,

med at takle deres nye vidunder, og også at jeg skal lærer at lytte til de nye hundefører,

og for alt i verden tale dansk, og ikke bruge ord der er uforståelig for kursisterne.

Så til alle jer der har ofret tid og forståelse for mit handikap, en stor tak til jer,

og så må jeg jo findee mig i at støde nogle få personer med alle mine dårlige talenter

i form af stavefejl og diverse forseelser jeg kommer med, men jeg kan altså bare ikke gøre for det

de 2 hjerneceller jeg har vil ikke som du vil, beklager meget Birgitta.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig overhovedet ikke om at vi diskuterer dette her. :cry: Synes ikke der er grund til at fortælle hvilke fejl der gør, at man irriteres, for hvis man vender den om, kan man jo selv virke provokerende/ irriterende/ sårende i andres øjne.

 

Jeg forstår godt hvad folk skriver herinde, uanset hvor dårligt folk staver og sætter tegn og det er vel selve meningen i det folk skriver, der bør være det essentielle.

 

Er man så klog at man føler sig nødsaget til at kritisere andre der staver dårligt mm., bør man også være klog nok til at kunne læse et indlæg selvom der er lidt fejl i. Undskyld mig, men jeg synes denne tråd tangerer til det ondskabsfulde.

 

Kan iøvrigt ikke helt forstå at HF, i øjeblikket, oversvømmes af tråde om hvad folk ikke synes om. Det resulterer næsten altid i at folk bliver sårede eller kede af det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gud fri mig vel for en retning denne tråd er på vej hen. Først skal der pukles på de ordblinde, så på de der skriver i et højt lix.

 

Jamen det ville da være vidunderligt hvis vi alle kunne stave lige godt, eller dårligt om man vil, holdt os inden for at skrive ord der ikke var på over 7 bogstaver og holdt os fra unødig tegnsætning.

 

Men sådan fungerer verden jo ikke. I en skoleklasse er der både ordblinde, super ordekvilibrister og folk, for hvem tegnsætning er en by i Rusland.

 

Det kan være jeg nu har opfattet hvert og et indlæg herinde som negativt, men kors for en børnehave det her er.

 

S - sandsynligvis morgensur

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud fri mig vel for en retning denne tråd er på vej hen. Først skal der pukles på de ordblinde, så på de der skriver i et højt lix.

 

Jamen det ville da være vidunderligt hvis vi alle kunne stave lige godt, eller dårligt om man vil, holdt os inden for at skrive ord der ikke var på over 7 bogstaver og holdt os fra unødig tegnsætning.

 

Men sådan fungerer verden jo ikke. I en skoleklasse er der både ordblinde, super ordekvilibrister og folk, for hvem tegnsætning er en by i Rusland.

 

Det kan være jeg nu har opfattet hvert og et indlæg herinde som negativt, men kors for en børnehave det her er.

 

S - sandsynligvis morgensur

 

Du glemte nok at tælle til 10 ;-):mrgreen::cool:(men du har ret :5up:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan iøvrigt ikke helt forstå at HF, i øjeblikket, oversvømmes af tråde om hvad folk ikke synes om.

 

 

 

Sad jeg også og tænkte...................... (afventende punktumer) Måske det er en form for afmagt?

 

 

Jeg syntes egentlig at det er respektløs at lave en sådan tråd.

At der er problemer mellem 2 brugere (og så er jeg ligeglad hvor problemet stammer fra) burde blive taget op imellem de 2 brugere og ikke inckludere os (mig ihvertilfalde) i en tråd hvor overskriften er "logo" for forumet.

Som så bliver brugt imod forumet, og problemet er jo ikke forumet og admin, som bruger oceaner af tid på det, men (nogle af) brugerne.

( ja ja så kunne jeg bare tøffe ned i mine hyggetråde igen hvis jeg er så utilfreds )

 

Jeg bliver egentlig lidt tøsefornærmet på admins vejne e025.gif

Skuffet over den kæmpe egoisme der er i folk, at de ikke tænker på admin, hvis ejendom de misbruger :engel:

 

 

:ae:Stakkels Admin :ae:

 

 

 

Far er ikke sur, far er SKUFFET!

 

 

 

 

Måske man skulle lave en sticky tråd der hed noget i retningen: Brok: for alle dem som ikke kan li duften, men som alligevel sniffer :mrgreen:

 

(ja ovenstående viser at jeg slet ikke er bedre end nogen andre :rolleyes::engel: )

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gud fri mig vel for en retning denne tråd er på vej hen. Først skal der pukles på de ordblinde, så på de der skriver i et højt lix.

 

Jeg må ærligt indrømme at jeg blev lidt ked af det :???: Det var mig der bragte ordblindhed på bane - som et eksempel - og så udviklede det sig ret grimt. Det er jeg virkelig ked af!

 

Jamen det ville da være vidunderligt hvis vi alle kunne stave lige godt, eller dårligt om man vil, holdt os inden for at skrive ord der ikke var på over 7 bogstaver og holdt os fra unødig tegnsætning.

 

Men sådan fungerer verden jo ikke. I en skoleklasse er der både ordblinde, super ordekvilibrister og folk, for hvem tegnsætning er en by i Rusland.

 

Ja netop - og hvis vi ikke engang kan acceptere forskelligheder i den måde vi skriver på, hvordan skal vi så nogensinde blive enige om noget som helst? :confused: Så kan vi allesammen lige så godt slukke for computeren og gå tur med hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad jeg også og tænkte...................... (afventende punktumer) Måske det er en form for afmagt?

 

 

Jeg syntes egentlig at det er respektløs at lave en sådan tråd.

At der er problemer mellem 2 brugere (og så er jeg ligeglad hvor problemet stammer fra) burde blive taget op imellem de 2 brugere og ikke inckludere os (mig ihvertilfalde) i en tråd hvor overskriften er "logo" for forumet.

Som så bliver brugt imod forumet, og problemet er jo ikke forumet og admin, som bruger oceaner af tid på det, men (nogle af) brugerne.

( ja ja så kunne jeg bare tøffe ned i mine hyggetråde igen hvis jeg er så utilfreds )

 

Jeg bliver egentlig lidt tøsefornærmet på admins vejne e025.gif

Skuffet over den kæmpe egoisme der er i folk, at de ikke tænker på admin, hvis ejendom de misbruger :engel:

 

 

:ae:Stakkels Admin :ae:

 

 

 

Far er ikke sur, far er SKUFFET!

 

 

 

 

Måske man skulle lave en sticky tråd der hed noget i retningen: Brok: for alle dem som ikke kan li duften, men som alligevel sniffer :mrgreen:

 

(ja ovenstående viser at jeg slet ikke er bedre end nogen andre :rolleyes::engel: )

 

Første del af dit indlæg vil jeg undlade at kommentere på, da det helt sikkert vil opfattes som en provokation, så jeg vil bare nøjes med at sige at jeg er enig :5up:

 

Det med fed: d050.gif For fanden Aslan :lol: Ind imellem kommer du altså med de fedeste guldkorn :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Jeg bryder mig overhovedet ikke om at vi diskuterer dette her. :cry:Synes ikke der er grund til at fortælle hvilke fejl der gør, at man irriteres, for hvis man vender den om, kan man jo selv virke provokerende/ irriterende/ sårende i andres øjne.

 

Jeg forstår godt hvad folk skriver herinde, uanset hvor dårligt folk staver og sætter tegn og det er vel selve meningen i det folk skriver, der bør være det essentielle.

 

Er man så klog at man føler sig nødsaget til at kritisere andre der staver dårligt mm., bør man også være klog nok til at kunne læse et indlæg selvom der er lidt fejl i. Undskyld mig, men jeg synes denne tråd tangerer til det ondskabsfulde.

 

Kan iøvrigt ikke helt forstå at HF, i øjeblikket, oversvømmes af tråde om hvad folk ikke synes om. Det resulterer næsten altid i at folk bliver sårede eller kede af det.

Jeg kan godt se dit syn for kritikken af de ordblindes handikab, men det kan også være med til,

at dem der ikke ved så meget om ordblindhed får øjnene op for at der er rigtig mange i lille DK. som har dette problem

og det vokser år for år, der er rigtig mange unge i dag som lider under læse / skrive problemer og skriver ord som de udtales,

så jo lad os bare få det på tale da det er et stort problem i lille Danmark.

 

Jeg synes ikke tråden tangerer til det ondskabsfulde, det fortæller snare om at der er mendesker der ikke forstår

hvad det vil sige at være ordblind og så må vi jo bare åbne øjnene for den eller de personer der ikke har den viden og forståelse

vi kan jo ikke alle vide hvad det vil sige at ord er usynlige og vender forkert, så lad os dog hjælpe dem

til en bedre viden om os med det handikab.

 

personligt tager jeg det ikke for en fornærmelse da jeg tit og ofte fåe stildet det spørgsmål ( er du ordblind )

og ja det er jeg og får så muligheden for at fortælle en at det er et stort problem og det ikke lige kan helbredes

med nogle få timer på en skolebænk men at det er et område i hjernen der skal vendes og aktiveres på en andn måde

og at der er nogle som det hjlæper på medens andre må leve med det hele sit liv og ja jeg hører så til den sidste kadegori

 

så tag det ikke som en fornærmelse men mere som en uvidenhed fra nogle personer der skal lære om hvad ordblindhed er

 

Smider lige lidt ,,,,,,,, ........ ind så kan i sætte dem hvor de hører hjemme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...