Hop til indhold

Problemer med gåture


Gæst aSoeg
 Share

Recommended Posts

Gæst aSoeg

Vi har en DSG han-hvalp på 8 uger (9 uger på mandag) og vi har store problemer med ham når vi skal ud at gå. Han sætter sig simpelthen på rumpen, og vil ikke rokke sig ud af stedet. Der sidder han, i starten af indkørslen - og efter lidt tid prøver han at komme tilbage til huset.

Når jeg så får lokket ham gennem ruten, og han så småt kan mærke han er på vej hjem, går det virkelig strygende let - og han trækker mig nærmest afsted.

 

Det er bare i starten og under ruten der er virkeligt belastende, fordi man næsten skal trække ham gennem det hele - og ja, turen består næsten kun af træk.

 

Jeg har altid nogle godbider i lommen at lokke med. Men de holder ikke længe. Jeg sætter mig ned et stykke fra ham, også kommer han løbende, sætter sig ned og gumler godbidden i sig. Når han så er færdig med godbidden prøver jeg at gå videre, men så sidder han fast igen.

 

Vi har observeret, at det går markant bedre når der er to med til at gå tur. Der standser han ikke og piver. Men går blot gennem ruten helt uden problemer.

 

http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-23142361.html - jeg har læst lidt på dét. Vil det hjælpe hvis jeg følger det? Har i nogle andre, gode råd? Hvad gjorde i selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige læst linket, men jeg er sikker på, at der står noget i stil med det jeg skriver nu ;-)

 

Han er kun en lille bitte baby, og verden er et stort og mystisk og farligt sted i hans øjne. Han vil hellere blive i sin trygge lille hule, hvor han ihvertfald ved der ikke lurer rovdyr og fjender....

 

Du bliver derfor nødt til at give ham tid til at blive tryg, hver gang han bliver overvældet af den store verden... Det kan derfor godt være, at du må bruge urimeligt lang tid på at sidde i indkørslen og kigge på en flad villavej... Men tro mig, det betaler sig i den sidste ende, at man tager ting i hvalpens eget tempo. Han lærer, at han godt kan, at det ikke er farligt, selvom det ser sådan ud, og at du er en støtte for ham, som han kan have tillid til ikke vil trække ham ud i problemer...

 

Generelt kan man sige, at selvlært er vellært ;-) Så hvis hunden selv finder ud af det, så er der meget større chance for at det sidder "rigtigt fast"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes det lyder som en ganske fornuftig fremgangs måde du har fundet.

Vi havde i sin tid samme problem med vores gamle hund, og det er jo meget normalt for sådan en lille vaps, at være nervøs for den store verden.

 

Det tog rigtig mange timer, godbidder og enorme mængder af tålmodighed og ros før det lykkedes, men til sidst eeeelskede hun bare synet af snoren.

 

Vi brugte i starten et stykke legetøj/sutteklud hun fik med på turen, og så legede vi mere end vi gik de første mange dage - I starten var det bare i indkørslen til hun havde lært at snore var = leg og ballade.

 

Så en kort tur på fortovet osv.

 

Det er vigtigt ikke at overskride din hunds grænser og lade det tage den tid det tar' - Tid sidst vil den selv begynde at udforske nye ting, og selv søge lidt længere væk.

 

Og det kan en rigtig god ide, stille og rolig hundeven måske være løsningen - Hunde er rigtig gode til at kopiere andre hundes opførsel, hvis det er en den er tryg ved.

 

Håber du kunne bruge noget af det - Og pøj pøj med den lille!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst linket (er så småt på vej på job), men den skal slet ikke ud og gå ture allerede:-)

 

Nu skal den bare lige ned og tisse/skide og så op igen. Jeg var nede med Luna en 6-7 gange i timen, da hun var den alder.. Ingen gåture før hun var tryg og lidt ældre:-)

 

Tillykke med den lille ny:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode svar. Jeg kom til at tænke på - kan jeg også prøve at sætte ham i line i haven, også lege med ham derude, så han begynder at forbinde linen med sjov og leg? Eller er det bedst det foregår på selve gåturen?

 

Jeg vil da hvertfald begynde på at gøre de her ting nu. Og få samlet en ordenlig bunke tålmodighed op :shock: .

 

Men i starten af indkørslen sætter den sig allerede. Efter fem minutter prøver den at komme tilbage til huset? Det skal jeg da vel ikke lade den gøre...? Eller hvad?

 

Jeg har ikke læst linket (er så småt på vej på job), men den skal slet ikke ud og gå ture allerede:-)

 

Nu skal den bare lige ned og tisse/skide og så op igen. Jeg var nede med Luna en 6-7 gange i timen, da hun var den alder.. Ingen gåture før hun var tryg og lidt ældre:-)

 

Tillykke med den lille ny:-D

 

Mener du godt nok det :P?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode svar. Jeg kom til at tænke på - kan jeg også prøve at sætte ham i line i haven, også lege med ham derude, så han begynder at forbinde linen med sjov og leg? Eller er det bedst det foregår på selve gåturen?

 

Jeg vil da hvertfald begynde på at gøre de her ting nu. Og få samlet en ordenlig bunke tålmodighed op :shock: .

 

Men i starten af indkørslen sætter den sig allerede. Efter fem minutter prøver den at komme tilbage til huset? Det skal jeg da vel ikke lade den gøre...? Eller hvad?

 

 

 

Mener du godt nok det :P?

 

Det er en rigtig god ide at bruge sele / halbånd og line i haven, hvor hvalpen er tryg. Sørg for at det altid er super sjovt når linen kommer på... og når den kommer af igen, så stopper legen... Så skal han nok hurtigt lære, at linen = sjov og ballade :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for de gode svar. Jeg kom til at tænke på - kan jeg også prøve at sætte ham i line i haven, også lege med ham derude, så han begynder at forbinde linen med sjov og leg? Eller er det bedst det foregår på selve gåturen?

 

Jeg vil da hvertfald begynde på at gøre de her ting nu. Og få samlet en ordenlig bunke tålmodighed op :shock: .

 

Men i starten af indkørslen sætter den sig allerede. Efter fem minutter prøver den at komme tilbage til huset? Det skal jeg da vel ikke lade den gøre...? Eller hvad?

 

 

 

Mener du godt nok det :P?

 

Han sætter sig fordi det hele er FOR overvældende for ham.

 

Indtil du hentede ham, har han højst sandsynligt mødt alt nyt sammen med sin mor og sine søskende - altså i flok. Nu er han helt "hundealene" og det kan være en skræmmende oplevelse.

 

Når han sætter sig ned, er dette er udtryk for at han har brug for tid til synke indtrykkene og det bør du respektere. Vent roligt til han igen letter måsen, ros og gå lidt videre i hans tempo.

 

Når han trækker hjemad skal du se det som tegn på at han er utryg andre steder end hjemme og denne utryghed øger du ved at presse ham.

 

Altså: Intet pres!

 

Hvalpe i den alder har intet behov for at gå tur, men for at opleve og det kan være oplevelse nok for nogle hvalpe at betragte livet udenfor havelågen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...
Gæst Panduro
Han sætter sig fordi det hele er FOR overvældende for ham.

 

Indtil du hentede ham, har han højst sandsynligt mødt alt nyt sammen med sin mor og sine søskende - altså i flok. Nu er han helt "hundealene" og det kan være en skræmmende oplevelse.

 

Når han sætter sig ned, er dette er udtryk for at han har brug for tid til synke indtrykkene og det bør du respektere. Vent roligt til han igen letter måsen, ros og gå lidt videre i hans tempo.

 

Når han trækker hjemad skal du se det som tegn på at han er utryg andre steder end hjemme og denne utryghed øger du ved at presse ham.

 

Altså: Intet pres!

 

Hvalpe i den alder har intet behov for at gå tur, men for at opleve og det kan være oplevelse nok for nogle hvalpe at betragte livet udenfor havelågen.

Hvad er så alderen hvor de er klar til at gå ture(længere)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er bange! Verden er stor og farlig, han skal jo lige lære hvordan alting er :blink:

 

Lad være med at hive ham med :fyfy: det gør jo ikke det hele mere farligt!

 

Min Izzie gjorde det samme da hun var lille. Så jeg startede med at tage hende på armen og gå den samme tur flere gange om dagen, så hun kunne se at der ikke var noget farligt. Satte mig på en bænk med hende på skødet så hun kunne sidde og se verden i sikkerhed hos mig. Og så begyndte jeg at sætte hende ned noget af vejen, og stille og roligt begyndte hun at følge med.

 

Men uanset hvad så LAD VÆRE med at trække ham afsted!! Alternativt så sæt dig ned på jorden/fortovet etc og vent på ham :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Min DSG gjorde det samme i starten, og som andre også skriver, er det formentlig fordi verden er for overvældende.

Min kom til København fra en lillebitte stille by i Jylland, men jeg løste problemet ved gradvist at introducere hende for mere larmende områder, hvor vi kørte til i bil, hvilket fungerede rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...