Hop til indhold

Real Nature?


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

De er super duper flinke derinde, så det er godt det er tættest på,:blink:

 

De er også super flinke i Århus (Tilst) :mrgreen: Mio fik al den opmærksomhed han drømte om derinde! :lol:

 

Desværre er de ikke altid super gode til at vejlede i foder.

 

Jeg var derinde idag, og spurgte efter ingredienslisten til Henne Pet Food Active (kunne ikke finde den på pakken?), og den vidste de ikke lige noget om, men de lovede mig at hovedingrediensen var laks, så det må jeg jo stole på. Men jeg skulle da ha prøvet det der Real Nature istedet.. glæder mig til at høre mere om det, og måske bytte til det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

De er også super flinke i Århus (Tilst) :mrgreen: Mio fik al den opmærksomhed han drømte om derinde! :lol:

 

Desværre er de ikke altid super gode til at vejlede i foder.

 

Jeg var derinde idag, og spurgte efter ingredienslisten til Henne Pet Food Active (kunne ikke finde den på pakken?), og den vidste de ikke lige noget om, men de lovede mig at hovedingrediensen var laks, så det må jeg jo stole på. Men jeg skulle da ha prøvet det der Real Nature istedet.. glæder mig til at høre mere om det, og måske bytte til det :5up:

 

jeg synes de er frygteligt uvidende derinde :oops: eller det var de ihvertfald... om de har skiftet personale skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes de er frygteligt uvidende derinde :oops: eller det var de ihvertfald... om de har skiftet personale skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige...

 

Jeg lægger mig faktisk lidt mere op ad "frygteligt uvidende" end ad min "ikke altid super gode".. :oops: Ville bare ikke kritisere for hårdt, hvis jeg nu bare var rendt ind i nogle nye medarbejdere el lign! :mrgreen:

 

Men de kunne da charmere Mio.. Den ene pige var helt solgt, og på vej til at tage ham med hjem, og det varmer jo altid en "mor" :lun: og kan få hende til at glemme at vejledningen var lidt lunken.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik også et par prøve poser for nogle uger siden. Zozo og Luna er vilde med det, men Flaffy gider jo ikke tørfoder.

 

Jeg fodrer jo med hjemmelavet, og bruger også ind imellem okse, men bare ikke så tit. Jeg har lagt mærke til de kan få kløe hvis de får for meget, også af tørrede okse tygge ting.

 

Men det er da fint at supplere med. For det må da være lidt kedeligt og ensformigt at leve på den samme kødtype altid.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen, der kender dette foder - eller gider analysere for mig :mrgreen:

 

Ingredienser:

 

Tørret Black Angus kød (okse for dem, der ikke er inde i ko-racer) min. 17 %, brune fuldkornsris, tørret berberi andekød min. 10 %, tørret menhanden??? (en fisk af en art) min. 6,5 %, hirse, amaranth, friske krydderurter, algeblanding, olie fra vildlaks, planteolieblanding (koldpresset), sukkerrørmelasse, yucca shidigera-ekstrakt, fennikelfrø, blåbær, æggeblomme, grønt ler, koldslynget blomsterhonning, sporelementer, vitaminer.

 

Indholdsstoffer:

Råprotein 25%, Råfedt 10%, Råaske 8,5%,

Råfi bre 6,9%, Væde 11%, kalcium 1,3%, fosfor 1,1%,

Natrium 0,39%, Magnesium 0,07%. Tilsætningsstoff er/

kg: Vit. A 10.000 IE, Vit. D‹ 1.000 IE, Vit. E 200 mg, Vit.

B⁄ 3,5 mg, Zink 120 mg, jern 390 mg, Mangan 48 mg,

Kobber 10 mg, Vit. C 140 mg, Vit. B¤ 7 mg, Vit. Bfl 4,2

mg, Vit. B⁄. 42 mcg, Biotin 210 mcg, Folinsyre 0,35 mg,

Niacin 21 mg, Panthotensyre 8 mg, Cholinchlorid 1500

mg.

 

Har prøvet at bruge den analyse der er på Aussies for ever's hjemmeside.. vil dog ikke kalde mig selv kvalificeret til at fortage testen :roll::mrgreen: men her er mit resultat: Pink ovenover betyder: "har ingen ide om hvad det er" :5up:

 

Start med en point sum på 100.

 

Træk derefter følgende fra:

 

- 10 point for hvert biprodukt der er listet Kan ikke finde nogen

 

- 10 point for hver produkt af uspecificeret animalsk oprindelse (f.eks. kød, fjærkræ, fedt) Alle 3 er specificeret

 

- 10 point hvis foderet indeholder BHA, BHT eller ethozyguin Har ingen ide om hvad det er?

 

- 5 point for hver malet eller uspecificeret korn sort Ingen

 

- 5 point for hver korn sort som er brugt 2 eller flere gange i de første 5 ing. (f.eks. brun/hvid ris, ris gluten). Hvis Hirse er en ris-kornsort, så er der 2x ris i de første 5 ingredienser, ellers ikke (5)

 

- 3 point hvis protein kilden ikke er kød baseret (soya mv.) Protein er fra kød

 

- 3 point hvis der er færre end 2 typer kød i de tre første ting. Okse er 1 og and er 3

 

- 3 point hvis foderet indeholder kunstig farve Tror jeg ikke det gør

 

- 3 point hvis foderet indeholder malet eller hel knust majs Ingen majs

 

- 2 point hvis majs er blandt de 5 første ing. Ingen majs

 

- 2 point hvis foderet indeholder anden type fedt end fiskeolie Der er planteolie i udover lakseolie 2

 

- 2 point hvis foderet kun indeholder lam (medmindre din hund har allergi til andre typer kød) Ingen lam

- 2 point hvis foderet indeholder soja eller sojabønner Ingen soja

 

- 2 point hvis foderet indeholder hvede Ingen hvede

 

- 1 point hvis foderet indeholder oksekød Oksekød er hovedingrediens 1

 

- 1 point hvis foderet er tilsat salt Tror jeg ikke det er

 

Tilfør derefter følgende:

 

- 5 point hvis kødprodukterne er økologiske Tror jeg ikke de er

 

- 5 point hvis foderet er godkendt af ernæringseksperter Ved jeg ikke

 

- 5 point hvis foderet er bagt og ikke ekstruderes Ved jeg ikke

 

- 3 point hvis foderet indeholder probioter Ved jeg ikke hvad er

 

- 3 point hvis foderet indeholder frugt Gør det ikke (kun bær)

 

- 3 point hvis foderet indeholder grønsager (majs er her ikke grønt) Gør det ikke (kun krydderurter og alger)

 

- 2 point hvis kød mv. er fra hormon- og antibiotika frie besætninger Ved jeg ikke

 

- 2 point hvis foderet indeholder byg Ingen byg

 

- 2 point hvis foderet indeholder hørfrø olie (ikke kun hørfrø) Gør det ikke, med mindre planteolie indeholder hørfrø (2)

 

- 1 point hvis foderet indeholder solsikkeolie Gør det ikke, med mindre planteolie indeholder solsikke (1)

- 1 point for hver specificeret protein kilde (kylling og kyllingemel gælder kun for en) 3 specificerede protein-kilder 3

 

- 1 point hvis foderet indeholder glucosamin og chondroitin Ved jeg ikke

 

- 1 point hvis foderet indeholder økologiske grønsager Tror jeg ikke

 

Et rimelig godt foder er kendetegnet ved en point sum på min. 100 og helst derover

 

Denne test giver en sum på ca 98 til 103+- alt efter hvilke jeg har rigtige og forkerte.. som sagt er jeg ikke kvalificeret til denne test! :mrgreen:

 

Tror dog jeg skal prøve det, synes ikke det ser helt galt ud :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det sådan lidt med melassen, at i stort set alt andet foder er der roetrævler.... og det er jo melasse, roetrævler lyder bare pænere :mrgreen:

 

Men oksen er jeg sådan lidt la-la overfor - men tror jeg prøver det. De plejer at fordøje hvad som helst og jeg skifter tit foder og godbidder uden problemer.

 

Kan bare så godt lide, at der ikke er majs, hvide ris, hvede o.l. i - så det minder lidt om det, jeg selv laver - bare nemmere :mrgreen:

 

lige med hensyn til melasse, så er det ikke (altid) det samme som roetrævler... Roetrævler er feks betfor og er de rene roetrævler når sukkeret er renset fra til først sukker produktion og senere melasse.

 

Men nogle gange går oversættelserne galt, så de kan jo godt mene roetrævler:mrgreen:

 

mht oksekød så er det ganske rigtigt den proteinkilde der er mest allergifremkaldene og hvorfor afhænger nok af hvilken filosofi man tror på;-)

 

Sheila må ikke få oksekød da det er for hårdt for hendes lever og derved skaber ubalance også reagerer hun med det vi ville kalde allergisymtomer...

(nu håber jeg ikke du stod af fordi det blev for kinesisk)

 

Og såhar jeg lige lært at lam i princippet har lidt den samme virkning,men er ikke helt så stærk,så der skal nok gå længere tid..

 

Men bortset fra det, så lyder det da meget godt:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så har de damer, Kimmi og Splinten, tømt 5 kg Real Nature (ja, de får også andet.... dvs. lidt hjemmelavet og råt)

 

Status er, at begge tøser fælder som besat. Splinten har snask i det ene øre og klør sig MEGET i det. Kimmis pels er mildest talt sær.... hun er for noget tid siden begyndt at få "gammel border collie krøller", men nu vender alt hendes pels "forkert", dvs. det bukker lige som opad :confused: Desuden er hun ikke længere sort og hvid, men nærmest bordeaux og hvid (kan selvfølgelig være solen - hendes mor er jo brun, men det er ekstremt i år)

 

Såååå.... det køber vi nok ikke igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har de damer, Kimmi og Splinten, tømt 5 kg Real Nature (ja, de får også andet.... dvs. lidt hjemmelavet og råt)

 

Status er, at begge tøser fælder som besat. Splinten har snask i det ene øre og klør sig MEGET i det. Kimmis pels er mildest talt sær.... hun er for noget tid siden begyndt at få "gammel border collie krøller", men nu vender alt hendes pels "forkert", dvs. det bukker lige som opad :confused: Desuden er hun ikke længere sort og hvid, men nærmest bordeaux og hvid (kan selvfølgelig være solen - hendes mor er jo brun, men det er ekstremt i år)

 

Såååå.... det køber vi nok ikke igen :mrgreen:

 

Det lyder da......hvad skal man sige.....spændene :lol: 5 kg. foder og du har nogle helt andre hunde, jamen så ved du da hvad du skal give dem hvis du bliver træt af deres naturlige udseene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da......hvad skal man sige.....spændene :lol: 5 kg. foder og du har nogle helt andre hunde, jamen så ved du da hvad du skal give dem hvis du bliver træt af deres naturlige udseene :mrgreen:

 

He he... det kan selvfølgelig også være tilfældigt - De plejer bare at æde hvad som helst og ikke have nogen reaktioner.... Splints øre irriterer mig i hvert fald lidt.

 

Og Kimmi - ja, hun ser totalt affældig ud! Er vist ikke ubetinget smart at lave sort/hvide border collier på brun/hvide tæver :mrgreen: Hun er jo nærmest lilla/hvid lige nu :roll: Og helt sært krøllet.....

 

Men det kan jo nærmest ikke være foderet - altså 5 kg. er jo ikke ret meget fordelt på 27 kg. hund. Tror bare ikke jeg gider satse - de var ellers vilde med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

He he... det kan selvfølgelig også være tilfældigt - De plejer bare at æde hvad som helst og ikke have nogen reaktioner.... Splints øre irriterer mig i hvert fald lidt.

 

Og Kimmi - ja, hun ser totalt affældig ud! Er vist ikke ubetinget smart at lave sort/hvide border collier på brun/hvide tæver :mrgreen: Hun er jo nærmest lilla/hvid lige nu :roll: Og helt sært krøllet.....

 

Men det kan jo nærmest ikke være foderet - altså 5 kg. er jo ikke ret meget fordelt på 27 kg. hund. Tror bare ikke jeg gider satse - de var ellers vilde med det!

 

 

må skynde dig at skifte tilbage igen og når de så er pæne igen, så prøver du igen... Har det samme resultat, så ER det foderet:mrgreen:

 

Ej, det gider man jo ikke... Men de kan nu godt reagere på lidt... sheila kløer sig 12 timer efter hun har fået noget forkert og efter få dage har hun dumme ører..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...