Hop til indhold

artikel om kamphunde


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke fan af kamphunde, da min hund ikke håndtere deres voldsomhed, så jeg undgår dem generelt, det må jeg erkende. Går jeg uden hund hilser jeg gerne, ligesom jeg også gerne hilser på de amstaffer vi kender når Karla er med, hun holder sig dog bag mig, da hun ikke gider snakke med dem...

 

Jeg er også helt enig i, at vi efterhånden har store problemer med nogle af disse hunde og deres ejere i dette land... men den her artikel forstår jeg ikke. Jeg forstår ikke hvorfor der her langes ud efter DKK amstafferne, hvor der netop er avlsrestriktioner og krav om mentaltest....

 

baggårdsavlerne og de importerede hunde bliver nævnt i en linie...

 

http://www.berlingske.dk/article/20090726/danmark/707250050/

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 183
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Uha, jeg havde håber, at denne artikel ikke blev bragt op herinde, jeg er simpelthen så harm over den :evil:

 

Bare fordi at man er forfatter, så er det altså ikke ok at fylde folk med fiktion (løgn) når det er skrevet på en måde så folk tror at det er sandt!

 

Hun skriver da om noget hun ikke har den fjerneste anelse om, og bare fordi at man engang har ejet en hund, så gør det altså ikke en til ekspert inden for racen!

 

Der er mange punkter i hendes artikel som hidser mig op, men nedenstående punkt kan jeg sort på hvidt bevise er en direkte løgn!:

 

Udstillingshundene er iført mærkelige skjolde og læderveste, der understreger deres ejeres ønske om at have en fuld bevæbnet bodyguard ved sin side. Udstyret bliver taget af, inden hunden skal i udstillingsringen. Men udenfor præsenteres hundene med rygmærker, som firbenede rockere. De har kæder og advarende dræbertekster på deres latterlige hundetøj, ligesom deres udstillere gør alt for at sprede skræk og rædsel omkring ringen, hvor der naturligvis er ballade, når hannerne vises frem.

 

Hvis nogen ønsker at jeg uploader en video fra den sidste udstillig jeg var til, så siger I bare til, så skal jeg gerne vise at INGEN har rygmærker, og at de kønsmodne hanner står med en halv meters afstand uden nogen som helst problemer!

 

Undskyld mit sure opstød, men jeg er simpelthen så gal over den artikel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen ønsker at jeg uploader en video fra den sidste udstillig jeg var til, så siger I bare til, så skal jeg gerne vise at INGEN har rygmærker, og at de kønsmodne hanner står med en halv meters afstand uden nogen som helst problemer!

 

Jeg var til DKK udstilling på Bornholm, hvor labberne havde ring ved siden af Stafferne. Jeg så altså heller ingen rocker-pyntede hunde. Og man hørte heller ikke et pip derovre fra.. Og der var rigtig mange staffer..

 

Men vi kan nok også blive enige om, at det heller ikke er lige den gruppe ejere, der vil give problemer i fremtiden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det er fordi det i øjeblikket er det eneste sted man kan placere et ansvar. :???:

 

Normalt kan jeg godt lide Jane Aamund men lige hèr, synes jeg hun løber med en halv vind. Jeg kan ihvertfald ikke genkende det scenarie hun beskriver omkring udstillingsringene. :shock:

 

Hun langer godt nok ud efter DKK, men jeg tror faktisk resten af artiklen drejer sig om de hunde der ikke har stamtavle. Hun får det bare ikke formidlet så godt ud til læseren.

 

Mange af de ting hun skriver er jo også rigtigt. F.eks. synes jeg det er godt at hun tør skrive at det er i de socialt belastede områder der er flest problemer, så der kommer lidt fokus på den del af problemstillingen. Jeg læser så mellem linierne at hun godt ved at det ikke er der, man finder ret mange 10-12000 kr`s hunde. Men måske deler vi bare den samme fordom. :oops:

 

En ting jeg synes er underligt er, at hun sætter spørgsmålstegn ved, om DKK kan "tillade" sig at have kamphunderacerne med på deres udsillinger.:confused: Jamen, er det deres valg?. Nå ja, de kan så melde sig ud af FCI men hvilke konsekvenser vil det ikke have for en forening som DKK. Og det vil jo ikke løse nogen som helst problemer......:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK har åbenbart givet hende et svar på hendes artikel:

 

Dette er DKK's respons på artiklen.. :

 

Forfatteren Jane Aamund anklager DKK for at ”beskytte” kamphunde og det antydes, at det sker med skelen til økonomien.

 

Her får man lyst til at citere et af Piet Heins såkaldte ”GRUK”:

En yndet form for polemik

består i det probate trick

at dutte folk en mening på,

hvis vanvid alle kan forstå!

 

DKK deler - som det vil være mange bekendt – Jane Aamunds bekymring for kamphundene og hendes ønske om at finde nogle metoder, der forhindrer deres overfald på især hunde, men naturligvis også mennesker (Det er karakteristisk, at kamphundene især er aggressive over for andre hunde.).

 

Hvis JA havde sat sig ind i DKK’s indsats på området, ville hun vide, at DKK – indtil for nylig som den eneste organisation – har fremsat konkrete forslag om, hvad der skal til for at bekæmpe problemerne. Medlemmer af DKK har kunnet læse disse forslag f.eks. i HUNDENs juninummer 2007 i artiklen ”Muskelhunde, kamphunde, powerdogs, hvad stiller man op?”.

Det antydes i JA’s artikel, at DKK tjener svimlende summer på disse hunde, hvilket ganske enkelt er forkert. Vi iler derfor med tre oplysninger af relevans for emnet:

· Over 95% af kamphundene i gadebilledet er hunde uden DKK stambog. De fleste er blandingshunde af pitbulltype, hvoraf mange er illegalt importeret eller er efterkommere af illegalt importerede dyr.

· DKK har de seneste 4 år stambosført ca. 100 amerikanske staffordshire terriers og ca. 170 staffordshire bull terriers (som er de to racer JA omtaler) om året ud af et samlet stambogs-føringstal pr. år på ca. 23.000. En stambog koste 225 kr. Det turde herefter fremgå, at DKK’s synspunkter ikke er dikteret af økonomisk tænkning.

· Ud af de adskillige hundrede sager med kamphundes overfald på andre hunde og i enkelte tilfælde på mennesker, har der – os bekendt – kun været to sager, hvor stambogsført hund har været involveret.

 

Link: http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/3107

Redigeret af Lonny
indsat link til DKK
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til den artikel...har svært ved at tro på at udstillinger osv. foregår med amstaffs klædt ud som små rockere og jeg ved ikke hvad....og at hun så lige vælger at lange ud efter amstaffen som den der kommer til at dræbe et barn, det er jeg lodret uenig i, da de tilfælde der har været med børn har været andre racer, som så bare har fået stemplet kamphund, så det er lidt at skyde på de forkertet...

 

Er forresten enig med dig i at det ikke bliver bedre af at damen så langer ud efter DKK og tavlehundene...

 

"Dansk Kennelklub skulle være den mest vidende organisation med hensyn til avl og opdræt af kamphunde. Hvordan kan de rådgive regeringen i dette alvorlige spørgsmål, når de samtidig accepterer avl, udstilling og opdræt af de problematiske racer? De sidder inde med stor viden om hundenes adfærd og genetiske baggrund."

 

Hun burde da klappe i hænderne og være glad for mentaltest osv.

 

Og jeg synes egentlig at artiklen stinker langt væk af foragt og pusten til ilden istedet for at være fornuftig på nogen måder...at hun så ydermere nævner "Kamphunde skal gå i snor" vidner jo blot endnu engang om at hun ikke har gidet sætte sig ind i tingene, eftersom der allerede er snorepåbud som forøvrigt gælder alle racer...

 

"De er bange for repressalier fra miljøet."

 

Næh egentlig ikke...der er masser af idioter med kamphunde...men hvad skulle jeg få ud af at påpege det? Det får dem jo ikke til at forsvinde...

 

"...og da husets børn legede slagsmålsleg, misforstod han situationen"

 

Det er en helt almindelig reaktion at ens hund ikke bryder sig om at man slås foran den, uanset om det er i leg, kamphund eller ej...

 

 

 

Jeg forstår ikke helt budskabet i artiklen...tror bare det er en der er bange for at blive glemt af medierne, eller bare ønsker at skabe lidt røre...

 

Men tak for at du linkede alligevel, det er på en eller anden måde interessant læsning alligevel....:-D

 

Ang. hvem ens hund må lege med, så synes jeg jo bestemt også det står folk frit for at takke nej til at lege med kamphunde...for det første er jeg helst fri for at Pablo og Victoria leger med andre end dem selv, så undgår vi ballade med hunde vi ikke kender...og så har forskellige racer jo også forskellige måder at lege på...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste godt artiklen og tænkte gamle dumme dame - på udstillingerne er det en fornøjelse at se amstafferne, kække med logrende haler.

 

Netop fordi hendes egen 'kamphund' blev aggresiv, beviser jo bare, at hun er alt andet end ekspert på området og derfor burde holde sin mund.

 

Så kun dem med ikke-aggressive kamphunde har lov til at udtale sig eller :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst begge arktikler som der er linket til. jeg er på ingen måde ekspert.

men som jeg læser den første artikel, så har hun ret i nogle af de ting hun påpeger, nemlig med at det tit hænger sammen med sociale problemer eller er bande relateret. her køber man nok ikke de hunde som er reg. i DKK, om hun har oplevet det hun skriver til udstillinger, skal være usagt, men det er vel muligt, selv om der er andre som ikke har oplevet dette? Måske er hendes artikel farvet lidt af hendes oplevelse med hendes egen hund, men heldigvis fik hun grebet ind før der skete noget, det viser da mig hun var en opmærksom hundeejer, er ikke sikker på mange andre ville have reageret som hende og fået hunden omplaceret. hvor den åbenbart havde det godt.

Til gengæld syntes jeg at den anden artikel måske er for bred, forstået på den måde at hun jo påpeger at alle hunde kan angribe, det er der vist ikke noget nyt i? personlig har jeg ikke noget mod muskel/kamphunde, har kun haft gode oplevelser med dem, men for mig virker det kun naturligt at hunde som har de gener i sig efter hunde som er avlet til kamp, vil reagerer anderledes end en hund som fx har jagt gener i sig?

Tror ikke forbud er vejen frem, det vil bare ramme en masse uskyldige hundeejere som har hunde som kan begå sig i samfundet uden problemer, men selvfølgelig skal der gøres noget ved alle de illegale blandingshunde af forskellige ulovlige kamphunde som også render rundt. spørgsmålet er bare hvad? og hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst begge arktikler som der er linket til. jeg er på ingen måde ekspert.

men som jeg læser den første artikel, så har hun ret i nogle af de ting hun påpeger, nemlig med at det tit hænger sammen med sociale problemer eller er bande relateret. her køber man nok ikke de hunde som er reg. i DKK, om hun har oplevet det hun skriver til udstillinger, skal være usagt, men det er vel muligt, selv om der er andre som ikke har oplevet dette? Måske er hendes artikel farvet lidt af hendes oplevelse med hendes egen hund, men heldigvis fik hun grebet ind før der skete noget, det viser da mig hun var en opmærksom hundeejer, er ikke sikker på mange andre ville have reageret som hende og fået hunden omplaceret. hvor den åbenbart havde det godt.

Til gengæld syntes jeg at den anden artikel måske er for bred, forstået på den måde at hun jo påpeger at alle hunde kan angribe, det er der vist ikke noget nyt i? personlig har jeg ikke noget mod muskel/kamphunde, har kun haft gode oplevelser med dem, men for mig virker det kun naturligt at hunde som har de gener i sig efter hunde som er avlet til kamp, vil reagerer anderledes end en hund som fx har jagt gener i sig?

Tror ikke forbud er vejen frem, det vil bare ramme en masse uskyldige hundeejere som har hunde som kan begå sig i samfundet uden problemer, men selvfølgelig skal der gøres noget ved alle de illegale blandingshunde af forskellige ulovlige kamphunde som også render rundt. spørgsmålet er bare hvad? og hvordan?

 

Vi er dybest set enige, men mit problem med hendes artikel er, at hun angriber de stambogsførte hunde, hvor der er lavet et seriøst stykke arbejde for at avle væk fra kampgenet. Det er næppe disse hunde du finder i de soialt belastede områder, og som DKK skrev, så er der kun registreret 2 tilfælde hvor det har været stambogsførte hunde der har angrebet en anden hund, resten var blandingshunde.

 

Så jeg bliver harm over at hun bevidst prøver at hive de stambogsførte hunde med ned i sølet!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig i at det er "for det meste" blandingshundene som er problemet, dem som ikke er med i DKK.

Det som genere mig i den anden artikel er at hun generaliserer, ja små hunde kan også angribe, men følgeskaderne er bare nogle andre når det er de store kraftfulde hunde som angriber og dem må man jo sige at muskel/kamphunde hører til.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig i at det er "for det meste" blandingshundene som er problemet, dem som ikke er med i DKK.

Det som genere mig i den anden artikel er at hun generaliserer, ja små hunde kan også angribe, men følgeskaderne er bare nogle andre når det er de store kraftfulde hunde som angriber og dem må man jo sige at muskel/kamphunde hører til.

 

Selvfølgelig er der forskel på om det er en stor eller lille hund der angriber, vi er helt enige her.

 

Jeg opfattede nu også mere artiklen som et forsøg på at fortælle at hunde er et rovdyr af natur, og at vi skal fjerne de der lyserøde briller vi ind i mellem har på når vi kigger på vores hunde....

 

Men både ejere af små og store racer skal påtage sig et ansvar og holde deres hunde i snor hvis de ikke har fuld kontrol over dem. Som ansvarlig ejer af en stor race kan det godt være svært at forhindre ulykker hvis en lille race kommer løbende hen og angriber min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Her har vi så en artikel fra Dyrefondet, som har et helt andet budskab/holdning:

 

http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/hunde-katte-journalen-2009/3-09-en-hund.pdf

 

Men denne slags artikler når desværre sjældent til forsiden af berlingske....

 

Tja Desværre er det kun dårligt nyt og hvem der har været i seng med hvem der sælger aviser og ugeblade.

 

God artikel og til forskel fra Fru Aamund så VED Marianne Bløndal hvad hun snakker om.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, jeg havde håber, at denne artikel ikke blev bragt op herinde, jeg er simpelthen så harm over den :evil:

 

Bare fordi at man er forfatter, så er det altså ikke ok at fylde folk med fiktion (løgn) når det er skrevet på en måde så folk tror at det er sandt!

 

Hun skriver da om noget hun ikke har den fjerneste anelse om, og bare fordi at man engang har ejet en hund, så gør det altså ikke en til ekspert inden for racen!

 

Der er mange punkter i hendes artikel som hidser mig op, men nedenstående punkt kan jeg sort på hvidt bevise er en direkte løgn!:

 

Udstillingshundene er iført mærkelige skjolde og læderveste, der understreger deres ejeres ønske om at have en fuld bevæbnet bodyguard ved sin side. Udstyret bliver taget af, inden hunden skal i udstillingsringen. Men udenfor præsenteres hundene med rygmærker, som firbenede rockere. De har kæder og advarende dræbertekster på deres latterlige hundetøj, ligesom deres udstillere gør alt for at sprede skræk og rædsel omkring ringen, hvor der naturligvis er ballade, når hannerne vises frem.

 

Hvis nogen ønsker at jeg uploader en video fra den sidste udstillig jeg var til, så siger I bare til, så skal jeg gerne vise at INGEN har rygmærker, og at de kønsmodne hanner står med en halv meters afstand uden nogen som helst problemer!

 

Undskyld mit sure opstød, men jeg er simpelthen så gal over den artikel!

 

Det skal du squ da ikke blive harm over. Enhver, der har været til en DKK-udstilling eller DKK-skue, hvor der også har været Amstaffer repræsenteret ved jo, at det er løgn. Grin af det. Det er virkelig ikke bedre værd !

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du squ da ikke blive harm over. Enhver, der har været til en DKK-udstilling eller DKK-skue, hvor der også har været Amstaffer repræsenteret ved jo, at det er løgn. Grin af det. Det er virkelig ikke bedre værd !

 

Problemet er jo så bare at hr. og fru danmark som sidder og læser det, de ved det jo desværre ikke.

 

Men du har ret, det er ikke mere værd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kun dem med ikke-aggressive kamphunde har lov til at udtale sig eller :confused:

 

Hvis man skriver en artikel i Berlingske og udbasunerer sig om det eneste rigtige, og foregiver at have viden om racen....så bør man nok have lidt mere viden, end hun lægger for dagen, netop det med at hendes blev aggresiv viser for mig at hun absolut intet ved om racen og bare har hovsa-anskaffet sig en 'kamp-hund'. Det er præcis den type mennesker der er problemet, mennesker der bare skal have en hund, og så får en der kræver specialviden for ikke at dræbe.

 

Alle kan udtale sig, jeg er heller ikke i tvivl om at vi før eller siden vil se et barn blive dræbt, undres over det ikke er sket for længst, men derfra og så til at kaste sig frådende over DKK, der er godt nok et par skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man skriver en artikel i Berlingske og udbasunerer sig om det eneste rigtige, og foregiver at have viden om racen....så bør man nok have lidt mere viden, end hun lægger for dagen, netop det med at hendes blev aggresiv viser for mig at hun absolut intet ved om racen og bare har hovsa-anskaffet sig en 'kamp-hund'. Det er præcis den type mennesker der er problemet, mennesker der bare skal have en hund, og så får en der kræver specialviden for ikke at dræbe.

 

Alle kan udtale sig, jeg er heller ikke i tvivl om at vi før eller siden vil se et barn blive dræbt, undres over det ikke er sket for længst, men derfra og så til at kaste sig frådende over DKK, der er godt nok et par skridt.

 

Hvorfor forventer du at et barn bliver dræbt på et tidspunkt? Kamphundene er jo netop kendt for deres kærlighed til mennesker, og det er jo i 99,9% af tilfældende andre hunde de angriber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har intet klart billede af en kamphund (slet ikke når bedlington-terrieren er en kamphund) - men når en hund, uanset race, bliver pumpet fuld af steroider, så bliver de nok lige så hjerneblæste som de mænd der bruger den slags - forventer IKKE at en normal hund, med normale ejere, der ved hvad det er for en hund de har, dræber nogen, men en eller anden idiot, skal nok, før eller siden, få et liv på samvittigheden ;-) det er jo nok at være uheldig og få bidt en pulsåre over et sted på kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har intet klart billede af en kamphund (slet ikke når bedlington-terrieren er en kamphund) - men når en hund, uanset race, bliver pumpet fuld af steroider, så bliver de nok lige så hjerneblæste som de mænd der bruger den slags - forventer IKKE at en normal hund, med normale ejere, der ved hvad det er for en hund de har, dræber nogen, men en eller anden idiot, skal nok, før eller siden, få et liv på samvittigheden ;-) det er jo nok at være uheldig og få bidt en pulsåre over et sted på kroppen.

 

Det har du selvfølgelig ret i, plus det at man blander dem med hunde af vogter typen, så har du lige pludselig en hund der er rigtig god til at slås, og ikke bryder sig særlig godt om fremmede mennesker, og med en tumpe i den anden ende af snoren :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Synes måske Jane Aamund skulle holde sig til at skrive skønlitteratur...

 

Har forresten heller aldrig oplevet kamphunde med rygmærker hverken til lydighedstræning eller weightpull....:mrgreen:....pas på, Hells Amstaffs kommer efter jer...vi må bare håbe at den verserende krig mellem dem og Black Labra ikke kommer til at ramme uskyldige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes måske Jane Aamund skulle holde sig til at skrive skønlitteratur...

 

Har forresten heller aldrig oplevet kamphunde med rygmærker hverken til lydighedstræning eller weightpull....:mrgreen:....pas på, Hells Amstaffs kommer efter jer...vi må bare håbe at den verserende krig mellem dem og Black Labra ikke kommer til at ramme uskyldige...

 

Der fik du mig godt nok til at sprutte kaffen ud over det hele :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har vi så en artikel fra Dyrefondet, som har et helt andet budskab/holdning:

 

http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/hunde-katte-journalen-2009/3-09-en-hund.pdf

 

Men denne slags artikler når desværre sjældent til forsiden af berlingske....

 

Den artikel er helt usædvanlig, og især fordi den er skrevet af Dyrefondet. De har ellers gjort meget i at udstille store ("sorte") hunde som skurke, og små hunde som de bare engle - nok fordi Dyrefondets kerne har været pæne ældre damer med små hunde ;)

 

Mht Jane Aamund, er hun typen der lever af at være kendt, og som sådan er nødt til at holde opmærksomheden rettet mod sid. Det kan manjo med artikler om aktuelle emner. Jeg er overbevist om at Jane Aamund kunne skrive en for lægmand meget overbevisende og fyldestgørende artikel om f.eks. vindyrkning på Tundraen. De der kender Tunraen, eller til vinavl vil dog hurtigt gennemskue den pesudovidenskabelige ingangsvinkel.

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der er jo descideret tåbeligt :roll: Desværre er det en kronik, så jeg kan ikke engang få lov til at bede Berlingske dementere det....

 

Hvis det var så tæt på at gå galt med hendes egen staffie - hvordan kunne hun så stoppe den? Hvorfor havde hun den overhovedet, hvis de er så forfærdelige? Og hvorfor måtte hendes hund deltage på DKK's udstillinger, men ikke andres? Og hvis den var SÅ aggressiv, at den var mm fra at æde et barn, hvordan kunne hun så drømme om at give den videre til andre?

 

ARGH!

 

Det her er om muligt endnu dummere

http://kamphunde.info/2009/05/26/sv%c3%a6vebane-%c3%a6dt-af-kamphunde/

 

En svævebane ligefrem.... farlige bæster!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...