Hop til indhold

Foder som godbidder ved træning...


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg efterhånden stødt på det nogle gange; det der med at bruge hundens tørfoder som godbidder til træning osv. Og tænker lidt om det bare er mig der er lidt for sær eller for godhjertet, for omend mine hunde generelt ikke er kræsne og jeg næsten med garanti godt kunne få dem til at arbejde for deres tørfoder, så syntes jeg altså bare at det må være uendeligt kedeligt for hunden -jeg tænker i hvert fald at jeg selv ville blive pænt skuffet hvis jeg var blevet lovet en belønning for et bestemt stykke arbejde og den jeg har arbejdet for så bare kommer og siger: "Det var flot Anne, her har du en halv, kogt kartofel"... ;-)

 

Jeg har aldrig brugt tørfoder som godbidder, ikke engang tørfoder af andre mærker end det hunden spiser til hverdag og jeg bruger heller aldrig "tørre kiks". Det mest "kedelige" jeg kan finde på at bruge, er Frolic, diverse frolic-ligende produkter og Oliver's Traningsbites, men jeg bruger dem kun som back-up og tager som regel hvad jeg lige har i køleskabet; Pølser, ost, skinketern, gulerødder, kødboller, kyllingtern, frikadelle eller hvad der nu lige måtte være, så det næsten altid er forskelligt fra gang til gang og tænker at det da alt andet lige må være lidt mere spændene end hundens normale tørfoder -eller tørre kiks for den sags skyld :blink:

 

Jeg har ingen planer om selv at gøre det anderledes, men min nysgerrighed har sejret, så jeg er nøøøød til at hvad hvad I gør/bruger og hvorfor??? :mrgreen:

 

- Hvis hunden er på kur bruger jeg gulerødder og skulle det være en kræsenpind, så bruger jeg kylling, så det syntes jeg ikke er nogen undskyldning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har rent faktisk lige besluttet mig for at de ikke længere får deres foder serveret kvit og frit, og at øvelser som ikke er nye og laves herhjemme i vante omgivelser belønnes alene med deres tørkost.

 

Jeg har simpelthen efterhånden fået givet dem så fantastiske godbidder for almindelige øvelser, at jeg ikke har nogen godbidder som er bedre end dem de får til daglig når vi træner, og dette betyder at disse godbidder ikke er motiverende nok når vi er ude i fremmede omgivelser og træne.

 

Bare sådan en ting som fodersøg på græsplænen kan ifølge mine hunde ikke gøres med tørfoder, næ nej, her skal det være hakket oksekød...

 

Så jeg har simpelthen fået forkælet mine hunde så meget, at de ikke længere betragter meget andet end grillkylling som værende en særlig lækker godbid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa... Min gamle hund kunne jeg få til at arbejde lige så glad og villigt for ormekurspiller, som jeg kunne få ham til at arbejde for tørforder, leverstykker og andet.

 

Sådan har alle hunde i familien været, eller de er blevet det efterhånden, som Bølle også blev det.

 

Ikke tale om, om jeg vil bruge noget som helst andet end hvad der er i foderspanden, medmindre jeg lige har andet i hånden når en belønning skal gives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har rent faktisk lige besluttet mig for at de ikke længere får deres foder serveret kvit og frit, og at øvelser som ikke er nye og laves herhjemme i vante omgivelser belønnes alene med deres tørkost.

 

Jeg har simpelthen efterhånden fået givet dem så fantastiske godbidder for almindelige øvelser, at jeg ikke har nogen godbidder som er bedre end dem de får til daglig når vi træner, og dette betyder at disse godbidder ikke er motiverende nok når vi er ude i fremmede omgivelser og træne.

 

Bare sådan en ting som fodersøg på græsplænen kan ifølge mine hunde ikke gøres med tørfoder, næ nej, her skal det være hakket oksekød...

 

Så jeg har simpelthen fået forkælet mine hunde så meget, at de ikke længere betragter meget andet end grillkylling som værende en særlig lækker godbid :blink:

 

Ah okay, SÅ forkælde er mine hunde så godt nok ikke :lol: De får skam deres ganske almindelige foder spredt ud på græplænenen eller i en aktiveringsbold, de må gerne arbejde for føden, og der er der bestemt heller ingen problemer i.

 

Det er kun ved decideret træning, at jeg fisker i køleskabet for at se hvad der måske kunne bruges derfra, men jeg har så heller aldrig haft problemer med at skulle have fat i særlige lækre godbidder for at få kontakt eller indlære specielle øvelser, så på det punkt er det måske mig der er lidt forkælet :shock::mrgreen:

- Dog ved jeg at Chivas' særlige ynglings godbidder er kødboller, hvis jeg skulle få brug for det og kikser alt andet, så må jeg have fat i et stykke pizza :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bamse eeeeelsker sit tørfoder.

Og det er en tilpas størrelse, så han ikke skal tygge for meget, og det gør det nemmere at dosere foderet.

 

Derudover tror jeg egentlig ikke det er så meget smagen, som det at han får en tilkendegivelse af, at det han har gjort er rigtigt.

Han er lige så glad ved klikkeren uden godbidder, som han er hvis han får nogen.

Det er klik lyden han søger og så min stemme.

 

Har prøvet at bruge nogle skiver pålæg i mangel på andet, med det resultat at jeg havde en hund der ikke kunne fokusere på andet en det :???:

Så det bruger vi kun når vi skal holde fokus fra andre hanhunde.

 

Men tror da bestemt at nogle hunde har brug for lidt mere motivation via lækkerier end Bamse - Vores gamle hund gad da bestemt ikke arbejde for sit tørfoder, da hun jo vidste at hun nok skulle få det alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa... Min gamle hund kunne jeg få til at arbejde lige så glad og villigt for ormekurspiller, som jeg kunne få ham til at arbejde for tørforder, leverstykker og andet.

 

Sådan har alle hunde i familien været, eller de er blevet det efterhånden, som Bølle også blev det.

 

Ikke tale om, om jeg vil bruge noget som helst andet end hvad der er i foderspanden, medmindre jeg lige har andet i hånden når en belønning skal gives.

 

Det er bestemt heller ikke et spørgsmål om at de kun kan arbejde for bestemte godbidder, på ingen måde, mine hunde arbejder squ også for et stykket, tørt, grøn salat hvis jeg beder dem om det, så det er bestemt ikke fordi at der er nogen problemer i den retning, det er sådan set mere et spørgsmål om min egen holdning til sagen, hvor jeg et eller andet sted ikke kan få mig selv til at stikke hunden en "kedelig" tørfoderpille, for en helt fantastisk flot udført øvelse, selvom der næppe ville være nogen af mine hunde der ville beklage sig over det ;-)

 

Og det var egentlig lidt den holdningsdiskussion jeg var ude efter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ofte en blanding af frolic og tørfoder herhjemme når vi træner og det er også tørfoderet der er med på gåture... til træning har jeg dog noget lækkert fx ost, kylling, kød el. lign med... men er også - som fx sidste gang til agility kommer afsted KUN med frolic og tørfoder :rolleyes: heldigvis er Karla så glad for agility at hun er røvligeglad med godbidderne, der er det selve øvelsen der er forstærkningen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt heller ikke et spørgsmål om at de kun kan arbejde for bestemte godbidder, på ingen måde, mine hunde arbejder squ også for et stykket, tørt, grøn salat hvis jeg beder dem om det, så det er bestemt ikke fordi at der er nogen problemer i den retning, det er sådan set mere et spørgsmål om min egen holdning til sagen, hvor jeg et eller andet sted ikke kan få mig selv til at stikke hunden en "kedelig" tørfoderpille, for en helt fantastisk flot udført øvelse, selvom der næppe ville være nogen af mine hunde der ville beklage sig over det ;-)

 

Og det var egentlig lidt den holdningsdiskussion jeg var ude efter :blink:

 

Jeg syntes bestemt også at mine hunde skal belønnes for veludført arbejde, og jeg vil til enhver tid bruge lækre godbidder til nye øvelser eller øvelser som skal laves i meget distraherende omgivelser.

 

Så jeg tror at vores holdninger er de samme, jeg har bare lige fået forkælet mine lidt for meget :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger indimellem tørfoder som godbidder, men skal passe på ikke at bruge det for tit, for så kigger han bare på godbidden og går videre med et udtryk som "Nå! Er det bare dét, du har. Det gider jeg altså ikke spilde tid på, så lad os nu bare komme videre" :lol: Og jeg er bange for, at han på et tidspunkt så ikke længere gider komme, når jeg kalder, fordi det "bare" er tørfoder. Så jeg bliver nødt til at variere det.

 

Jeg har problemet om natten, hvor jeg af nemheds hensyn bare har haft noget tørfoder liggende som godbid, når han kommer ind igen efter at have været ude at tisse. Nogle gange får han øje på noget spændende, så han ikke gider ind igen (enormt træls kl. lort om natten!), og det er svært at kalde ham ind - og det tror jeg simpelthen skyldes, at han godt ved at natte-godbidderne ikke er noget at råbe hurra for. Så med start i går er jeg begyndt at have noget bedre liggende, så jeg håber, det vil hjælpe på det. Jeg er bare ikke så glad for at have et stykke pølse eller kød liggende i stuetemperatur i flere timer, derfor har jeg prøvet at undgå det, så ved I om det er mere eller mindre farligt for hunden (sorry, hvis det er lidt off topic :oops:)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Tjaaa ... jeg råfodre jo, så man vel egentlig sige at jeg bruge foderet som godbidder :blink:

 

Jeg bruger ost, pølsetegn, tørret kød/hjerter, Ziwipeak, Fish4Dogs mv.

 

Jeg bruger altid mindst 2, helst 3 forskellige typer af godbidder: de lidt mere kedelige, de gode og de super gode.

 

Jeg tror på at variationen øger motivationen, lidt ligesom det er bevist at variation i mængden af godbidder gør.

 

De super gode er en form for Jackpot godbidder, som, udover øget mængde, indikere "virkelig super dreng".

De kedelige er derimod gode til øvelser som kræver mindre "fremdrift" og de gode er så til alt det andet.

 

Jeg kender til flere som bruger det almindelig tørkost som godbidder.

Det er fint hvis du har en arbejdsvillig hund, som er meget madglad og let at motivere, men desværre ser jeg ofte folk kæmper med at få deres hunds koncentration, at den æder alt på vejen mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine får slet ikke godbidder - har aldrig brugt den slags. Jeg anser det for bestikkelse, og hvis jeg skal bestikke en hund, er det fordi jeg ikke har motiveret den godt nok.

 

Jeg synes nogle (!) hunde er så fokuseret på godbiden, at kontakten til mennesket helt forsvinder. Har prøvet at træne Petrine med en godbid, og det eneste der sker er at vi får hele repertoiret af tricks, al øjenkontakt er med hånden der holder godbid etc, ikke noget jeg ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger indimellem tørfoder som godbidder, men skal passe på ikke at bruge det for tit, for så kigger han bare på godbidden og går videre med et udtryk som "Nå! Er det bare dét, du har. Det gider jeg altså ikke spilde tid på, så lad os nu bare komme videre" :lol: Og jeg er bange for, at han på et tidspunkt så ikke længere gider komme, når jeg kalder, fordi det "bare" er tørfoder. Så jeg bliver nødt til at variere det.

 

Jeg har problemet om natten, hvor jeg af nemheds hensyn bare har haft noget tørfoder liggende som godbid, når han kommer ind igen efter at have været ude at tisse. Nogle gange får han øje på noget spændende, så han ikke gider ind igen (enormt træls kl. lort om natten!), og det er svært at kalde ham ind - og det tror jeg simpelthen skyldes, at han godt ved at natte-godbidderne ikke er noget at råbe hurra for. Så med start i går er jeg begyndt at have noget bedre liggende, så jeg håber, det vil hjælpe på det. Jeg er bare ikke så glad for at have et stykke pølse eller kød liggende i stuetemperatur i flere timer, derfor har jeg prøvet at undgå det, så ved I om det er mere eller mindre farligt for hunden (sorry, hvis det er lidt off topic :oops:)?

 

Der kunne du evt. bruge frolic, frolic-ligende produkter, Oliver's træningpites, Oliver's Fishbites eller lign. Eller fx. Ziwipeak godbidder, det er alt sammen "tørt", men sikkert lidt mere spændene end hans tørfoder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine får slet ikke godbidder - har aldrig brugt den slags. Jeg anser det for bestikkelse, og hvis jeg skal bestikke en hund, er det fordi jeg ikke har motiveret den godt nok.

 

Jeg synes nogle (!) hunde er så fokuseret på godbiden, at kontakten til mennesket helt forsvinder. Har prøvet at træne Petrine med en godbid, og det eneste der sker er at vi får hele repertoiret af tricks, al øjenkontakt er med hånden der holder godbid etc, ikke noget jeg ønsker.

 

De problemer har jeg så aldrig haft, jeg står stortset aldrig står og fedter med godbidden i hånden ;-)

Jeg klikkertræner mest og så bliver godbidden først slæbt op af lommen når hunden har gjort hvad jeg ønsker og klikket har lydt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg efterhånden stødt på det nogle gange; det der med at bruge hundens tørfoder som godbidder til træning osv. Og tænker lidt om det bare er mig der er lidt for sær eller for godhjertet, for omend mine hunde generelt ikke er kræsne og jeg næsten med garanti godt kunne få dem til at arbejde for deres tørfoder, så syntes jeg altså bare at det må være uendeligt kedeligt for hunden -jeg tænker i hvert fald at jeg selv ville blive pænt skuffet hvis jeg var blevet lovet en belønning for et bestemt stykke arbejde og den jeg har arbejdet for så bare kommer og siger: "Det var flot Anne, her har du en halv, kogt kartofel"... ;-)

 

Jeg har aldrig brugt tørfoder som godbidder, ikke engang tørfoder af andre mærker end det hunden spiser til hverdag og jeg bruger heller aldrig "tørre kiks". Det mest "kedelige" jeg kan finde på at bruge, er Frolic, diverse frolic-ligende produkter og Oliver's Traningsbites, men jeg bruger dem kun som back-up og tager som regel hvad jeg lige har i køleskabet; Pølser, ost, skinketern, gulerødder, kødboller, kyllingtern, frikadelle eller hvad der nu lige måtte være, så det næsten altid er forskelligt fra gang til gang og tænker at det da alt andet lige må være lidt mere spændene end hundens normale tørfoder -eller tørre kiks for den sags skyld :blink:

 

Jeg har ingen planer om selv at gøre det anderledes, men min nysgerrighed har sejret, så jeg er nøøøød til at hvad hvad I gør/bruger og hvorfor??? :mrgreen:

 

- Hvis hunden er på kur bruger jeg gulerødder og skulle det være en kræsenpind, så bruger jeg kylling, så det syntes jeg ikke er nogen undskyldning :blink:

 

Hos os er der ikke så meget at snakke om. Simba arbejder ikke for tørfoder og da slet ikke det han sædvanligvis får at spise. Længere er den ikke. Vi har så brugt anledningen til at få ryddet ud i køleskabet de dage vi skal til træning og det er sådan set også ok, så her står den på det køleskabet har at byde på og det arbejder den lille lusepuster meget gerne for.

 

Der er ikke nogen dybere mening med det andet end sådan vil han have det. Helst ville han nok have legetøj, men det er ikke lige praktisk til al træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

De problemer har jeg så aldrig haft, jeg står stortset aldrig står og fedter med godbidden i hånden ;-)

Jeg klikkertræner mest og så bliver godbidden først slæbt op af lommen når hunden har gjort hvad jeg ønsker og klikket har lydt.

 

Jeg klikkertræner også, og det indebærer at jeg ikke lokker mine hunde, og at de ikke må se hvad belønningen er før de har udført øvelsen. Mine hunde skal ikke først se hvad jeg har, for derefter at beslutte sig for om det er besværet værd :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde skal ikke først se hvad jeg har, for derefter at beslutte sig for om det er besværet værd :blink:

 

Lyder fornuftigt, nok derfor de er så veltrænede selvom de er terriere :-D desværre har jeg aversioner mod klikkeren, kan ikke klare klikket (det kan Petrine heller ikke), så hun må undvære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er der ikke så meget at snakke om. Simba arbejder ikke for tørfoder og da slet ikke det han sædvanligvis får at spise. Længere er den ikke. Vi har så brugt anledningen til at få ryddet ud i køleskabet de dage vi skal til træning og det er sådan set også ok, så her står den på det køleskabet har at byde på og det arbejder den lille lusepuster meget gerne for.

 

Der er ikke nogen dybere mening med det andet end sådan vil han have det. Helst ville han nok have legetøj, men det er ikke lige praktisk til al træning.

 

Det samme her -bortset fra at det så er mit eget valg og ikke hundenes :blink:

 

Men jeg syntes det er ganske praktisk; man får ryddet lidt ud i køleskabet og skaber samtidig naturlig variation i godbidder/belønniger til hunden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på at det er en holdningsdebat du vil have gang i, eller kendskab til :blink:

Min holdning er som før nævnt, at jeg ganske enkelt ikek kan se fornuften i at bruge noget der er ekstra lækkert, elelr ekstra dyrt, elelr ekstra fedtet eller hvad det nu er, når hunden essentielt ikke burde arbejde for godbidden, men derimod for dig.

Arbejdet bærer lønnen i sig selv, som man siger. Dog med det twist over det, at "lønnen" for hunden reelt er (eller burde være) en glad fører.

 

Jeg kender til flere som bruger det almindelig tørkost som godbidder.

Det er fint hvis du har en arbejdsvillig hund, som er meget madglad og let at motivere, men desværre ser jeg ofte folk kæmper med at få deres hunds koncentration, at den æder alt på vejen mv.

Det har efter min mening absolut intet med godbidderne at gøre, men derimod at "folk", hvem de end er, ikke formår at motivere hunden.

Godbidder kan givetvis være en hjælp, men arten heraf bør være fuldstændig ligegyldigt, medmindre man selv har skabt et kræsenpindssyndrom.

 

Det gamle kræ jeg havde kunne jeg ikke altid belønne med godbidder. Ikke fordi han ikke kunne lide dem, men fordi en apportkommando fra mig var bedre. Og er det ikke dét vi alle stræber efter? EN hund der vil gøre alt for én, når som helst, hvor som helst, uden direkte at ville have noget for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kunne du evt. bruge frolic, frolic-ligende produkter, Oliver's træningpites, Oliver's Fishbites eller lign. Eller fx. Ziwipeak godbidder, det er alt sammen "tørt", men sikkert lidt mere spændene end hans tørfoder :-)

 

Tak for tippet. Det tror jeg, jeg vil prøve at finde. Jeg er egentlig lidt imod godbidder af den type, da jeg tror, "rigtig" mad er sundere, men en enkelt godbid hver nat, gør nok ingen skade :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...