Hop til indhold

Hvalp bider og bliver hyper


Gæst haolan
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Min kærste og jeg har en lille dansk/svensk gårdhundehvalp på 3 måneder.

De sidste 3-4 nætter har den været utroligt hyper aktiv sidst på aftenen og vil ikke lade os sove.

 

Den begynder at styrte rundt og bide i alt hvad den kommer i nærheden af, også os. Den vil overhovedet ikke lytte til hvad vi siger og er umulig at få til at falde til ro, indtil den har styrtet rundt i 1½ til 2 timer.

 

Vi træner sit, dæk og giv pote med den dagligt og leger med den med jævne mellemrum. Når den bliver træt lader vi den altid sove til den selv vågner op igen.

Den får mad på græsplanen 1 gang om dagen, så den skal søge efter maden (oftests til aftensmaden).

 

I weekenderne har vi den med i byen så den møder andre mennesker, desværre kender vi ikke andre med hunde, så den møder ikke så mange hunde, men vi har været i hvalpelegestue en enkelt gang og skal snart begynde på hvalpetræning.

 

Den har indtil videre kun været alene 2-3 timer om dagen mandag til torsdag.

 

Når den ellers er rolig er den utroligt nem at have med at gøre, den kommer når vi kalder, den sidder (som regel) pænt og venter mens vi hælder mad op, og den lærer lynhurtigt nye tricks.

 

Når vi leger med den har den stor tendens til at bide, nogle gange små lette bid og andre gange vilde og hårde bid.

 

Hvordan får vi den til at falde til ro om aftenen? Og hvordan får vi den til at lade være med at bide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hurtigt bud er, at den er overtræt og overkørt om aftenen. Ofte er det som med børn; de vil ikke erkende at de er trætte og kører på. Derfor kan det være nødvendigt at indføre lidt "tvangsnusning" - hjælper hunden til at slappe af.

 

Sid på gulvet og lad hunden sidde mellem benene med ryggen til dig. Hold roligt om den med den ene arm, mens du med den anden roligt nusser den på/omkring brystbenet. Som regel går der et par minutter inden de gaber af al kraft og er klar til at gå hen og sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hurtigt bud er, at den er overtræt og overkørt om aftenen. Ofte er det som med børn; de vil ikke erkende at de er trætte og kører på. Derfor kan det være nødvendigt at indføre lidt "tvangsnusning" - hjælper hunden til at slappe af.

 

Sid på gulvet og lad hunden sidde mellem benene med ryggen til dig. Hold roligt om den med den ene arm, mens du med den anden roligt nusser den på/omkring brystbenet. Som regel går der et par minutter inden de gaber af al kraft og er klar til at gå hen og sove.

Jeg har forsøgt at få ham til at blive rolig, men han kan ikke lide at blive holdt fast, så det er meget svært. Hvis jeg endelig får ham til at blive hos mig synes jeg ikke rigtig det hjælper på ham at nusse ham, han begynder bare at bide og efterfølgene løbe hen og finde noget legetøj han kan ruske i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt at få ham til at blive rolig, men han kan ikke lide at blive holdt fast, så det er meget svært. Hvis jeg endelig får ham til at blive hos mig synes jeg ikke rigtig det hjælper på ham at nusse ham, han begynder bare at bide og efterfølgene løbe hen og finde noget legetøj han kan ruske i.

 

Nej, at blive holdt fast syntes de ikke er fandens sjovt. Jeg har gjort det alligevel og derfor også kaldt det "tvangsnusning". Hvis hunden bare lagde sig ned og nød det, ville et andet term være mere passende.

 

Min egen skulle også overbevises om det fede ved det ritual. Men den var sikker hver gang: efter kort tid kom der et par overbevisende gab, og hunden var klar til at blive sluppet hvorefter hun straks gik hen og lagde sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom MK101 praktiserede vi også tvangsnusning da vores dansk/svenske blanding var hvalp. Jeg holdt hende fast på skødet af mig og stak en tyggepind i gabet på hende. Efter meget kort tid accepterede hun, at der ikke var nogen vej uden om og gav sig hen til nusning og ro....

 

Det er en SUPER vigtig ting at lære - især med en dansk/svensk som har tendens til at køre i et meget højt gear, og som let bliver stressede og hyper.

 

Den eneste "hage" ved dette, har for mig været, at når hun selv synes noget er for vildt, så SKAL hun partout op og sidde og helst tygge tyggepind også :lol: ligemeget hvor vi så end er :rolleyes: og hun er altså en "stor" voksen hund nu....

 

Men hvalpe får hvalpeflip når de er trætte og de bider! De vokser fra det... hvis det er en trøst... prøv at læse lidt i denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/8403-min-hund-knurrer-og-gor-af-mig-post205467.html#post205467

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste "hage" ved dette, har for mig været, at når hun selv synes noget er for vildt, så SKAL hun partout op og sidde og helst tygge tyggepind også :lol: ligemeget hvor vi så end er :rolleyes: og hun er altså en "stor" voksen hund nu....

 

Fniiiiis :lol:

 

Men hyggeligt og sødt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, bide, det er bare noget hvalpe gør.. Det bliver så bedre, som man træner det og mælketænderne er kommet ud - og så går de bideamok igen, når det er de blivende tænder, der kommer ud... Ganske trælst, når man lige har vænnet sig til en hvalp, der ikke bider så meget :blink:

 

Hvor meget fodrer du din hvalp hen mod aftenen? Tænker, at det er fordi I giver den lidt for meget mad, i forhold til, hvor meget aktivering den får? Bare en lille tanke jeg gjorde mig..

 

Og ellers, så det samme som MK101 - de har sq pisse svært ved at fatte, at de er trætte, de små :lol: Eksempel fra idag.. Møffe havde lige været i bad, noget han absolut ikke synes om, så det tager hårdt på ham, om man så må sige. Vi prøver selvfølgelig at gøre det til en fed oplevelse for ham :-D Men nuuj, han var frisk bagefter :shock: Sprang rundt, totalt glad og frisk og frejdig, ville bare lege. Min far misforstod det da også, men stoppede i det mindste med det samme, da jeg pointerede den del :blink: Møffe fik fred, fuldstændig og der gik kun et kort øjeblik før han faldt ombak - og sov lige ind til nu, hvor han lige har trisset lidt rundt ganske roligt.

 

Andre eksempler er fx når han bliver ved med at ville gå op i det forbudte bed - sikkert tegn på, at han er overtræt. Eller når han bare vil lege-lege-lege, samtidig mister han også sine bidehæmninger, når han er overtræt og tager rigtig hårdt fat - AVAVAV! :shock: Og reagerer ikke på noget af det vi siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej

 

Min kærste og jeg har en lille dansk/svensk gårdhundehvalp på 3 måneder.

De sidste 3-4 nætter har den været utroligt hyper aktiv sidst på aftenen og vil ikke lade os sove.

 

Den begynder at styrte rundt og bide i alt hvad den kommer i nærheden af, også os. Den vil overhovedet ikke lytte til hvad vi siger og er umulig at få til at falde til ro, indtil den har styrtet rundt i 1½ til 2 timer.

 

Vi træner sit, dæk og giv pote med den dagligt og leger med den med jævne mellemrum. Når den bliver træt lader vi den altid sove til den selv vågner op igen.

Den får mad på græsplanen 1 gang om dagen, så den skal søge efter maden (oftests til aftensmaden).

 

I weekenderne har vi den med i byen så den møder andre mennesker, desværre kender vi ikke andre med hunde, så den møder ikke så mange hunde, men vi har været i hvalpelegestue en enkelt gang og skal snart begynde på hvalpetræning.

 

Den har indtil videre kun været alene 2-3 timer om dagen mandag til torsdag.

 

Når den ellers er rolig er den utroligt nem at have med at gøre, den kommer når vi kalder, den sidder (som regel) pænt og venter mens vi hælder mad op, og den lærer lynhurtigt nye tricks.

 

Når vi leger med den har den stor tendens til at bide, nogle gange små lette bid og andre gange vilde og hårde bid.

 

Hvordan får vi den til at falde til ro om aftenen? Og hvordan får vi den til at lade være med at bide?

 

Er der et tandskift undervejs?

 

Forebyg vildskaben ved at give ham en rå okseknogle og se om det har interesse.

 

Hvilke lege leger I med ham?

 

Hvor mange og hvor lange gåture får han om dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved ikke om det er politisk korrekt, men vi gør det med vores lab-hvalp, når hun går amok om aftenen, at hun simpelthen får snor på og bliver bundet til sofabordet. Så er hun sammen med os, men kan ikke tonse rundt. Hun falder fluks til ro og lægger sig på sit tæppe og sover.

 

Nogen gange (hvis hun ikke er nået at køre helt op) er det nok bare at lægge snoren på tæppet uden at sætte den fast til hverken hund eller bord - så lægger hun sig ned og falder til ro. Hun skal lissom bare ha' signalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved ikke om det er politisk korrekt, men vi gør det med vores lab-hvalp, når hun går amok om aftenen, at hun simpelthen får snor på og bliver bundet til sofabordet. Så er hun sammen med os, men kan ikke tonse rundt. Hun falder fluks til ro og lægger sig på sit tæppe og sover.

 

Nogen gange (hvis hun ikke er nået at køre helt op) er det nok bare at lægge snoren på tæppet uden at sætte den fast til hverken hund eller bord - så lægger hun sig ned og falder til ro. Hun skal lissom bare ha' signalet.

Det kan man selvfølgelig godt, men det løser jo ikke problemet - det fjerner det bare. Hvis det var mig, ville jeg nok foretrække at løse problemet i stedet for at være tvunget til at binde hunden til sofabordet hver gang den bliver "vild," eller måske endnu længere. Det er jo ikke sikkert hunden vokser fra det, hvis den har et reelt problem med noget i dens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man selvfølgelig godt, men det løser jo ikke problemet - det fjerner det bare. Hvis det var mig, ville jeg nok foretrække at løse problemet i stedet for at være tvunget til at binde hunden til sofabordet hver gang den bliver "vild," eller måske endnu længere. Det er jo ikke sikkert hunden vokser fra det, hvis den har et reelt problem med noget i dens liv.

 

:lol: Efter at have læst indlægget, synes jeg den markerede sætning lyder ret kryptisk for alle andre end mig, men det jeg mente var, at det bare forhindrer hunden i at udføre en bestemt handling, men at det ikke løser problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Victor fik de der flip om aftenen, så plejede vi at give ham en kong med noget godt i, enten lidt hakket kogt kyllingelever eller leverpostej. Så plejede han at falde til ro.

 

Ved tandskifte gav vi ham sådan en is-tøj-ting fra Petstages til at komme i fryseren han kunne tygge i. Det hjalp noget på uroen.

 

Tvangskæling, og så at tage ham op og holde et tyggeben, fik ham også til at falde til ro, det gør vi iøvrigt stadig, nu er han så bare ikke urolig mere (han er bare en alm. legesyg papillon) men vi er "benholdere" om aftenen :lol:, det er nu hyggeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dag i dag tvangs nusser vi stadig Aslan :mrgreen:

 

Ja det kan godt lade sig gører, og er faktisk relativ nemt, for han acceptere at vi trækker i ham.

 

 

Han sætter sig (han er jo lidt stor, så vi kan ikke rigtig have ham på skødet) og så ligger vi armen om ham og trække-skubber ham ned til os :mrgreen:

 

Så sukker han dybt og falder til ro allerede der :blink: Så hvis i kunne indlærer det, ville det klart være en fordel :mrgreen: en hyggelig fordel forøvrigt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man selvfølgelig godt, men det løser jo ikke problemet - det fjerner det bare. Hvis det var mig, ville jeg nok foretrække at løse problemet i stedet for at være tvunget til at binde hunden til sofabordet hver gang den bliver "vild," eller måske endnu længere. Det er jo ikke sikkert hunden vokser fra det, hvis den har et reelt problem med noget i dens liv.

 

Hej Therese. Jeg er HELT sikker på at min hund ikke har et reelt problem med sit liv. Hun havde bare svært ved at falde til ro om aftenen, når hun blev for træt, og det er kun i de tilfælde, at vi gør det.

 

Vi bruger det iøvrigt mindre og mindre for hver uge hun bliver ældre, fordi hun selv bliver bedre til at finde ud af at slappe af. (hun er 6 måneder nu)

 

Selvfølgelig skal det ikke misbruges og det bliver det heller ikke.

 

Hvis alternativet er "tvangsnusning" i timevis kan jeg ikke se, at det er et problem at binde hunden hvis det med det samme får den til at slappe af.

 

Men jeg er godt klar over, at nogle ville reagere sådan - derfor skrev jeg også, at det nok ikke er politisk korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese. Jeg er HELT sikker på at min hund ikke har et reelt problem med sit liv. Hun havde bare svært ved at falde til ro om aftenen, når hun blev for træt, og det er kun i de tilfælde, at vi gør det.

 

Vi bruger det iøvrigt mindre og mindre for hver uge hun bliver ældre, fordi hun selv bliver bedre til at finde ud af at slappe af. (hun er 6 måneder nu)

 

Selvfølgelig skal det ikke misbruges og det bliver det heller ikke.

 

Hvis alternativet er "tvangsnusning" i timevis kan jeg ikke se, at det er et problem at binde hunden hvis det med det samme får den til at slappe af.

 

Men jeg er godt klar over, at nogle ville reagere sådan - derfor skrev jeg også, at det nok ikke er politisk korrekt.

Jamen, det er jo bare fint, at det virker for dig :-) Jeg prøvede også bare at sige, at det sjældent er en holdbar løsning, hvis den øgede aktivitet i virkeligheden er et udtryk for at der er noget andet galt.

 

Det var ikke for at antyde, at I ikke passer godt på jeres hund, slet ikke :-) Og jeg er ked af, hvis det lød sådan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, bide, det er bare noget hvalpe gør.. Det bliver så bedre, som man træner det og mælketænderne er kommet ud - og så går de bideamok igen, når det er de blivende tænder, der kommer ud... Ganske trælst, når man lige har vænnet sig til en hvalp, der ikke bider så meget :blink:

 

Hvor meget fodrer du din hvalp hen mod aftenen? Tænker, at det er fordi I giver den lidt for meget mad, i forhold til, hvor meget aktivering den får? Bare en lille tanke jeg gjorde mig..

 

Og ellers, så det samme som MK101 - de har sq pisse svært ved at fatte, at de er trætte, de små :lol: Eksempel fra idag.. Møffe havde lige været i bad, noget han absolut ikke synes om, så det tager hårdt på ham, om man så må sige. Vi prøver selvfølgelig at gøre det til en fed oplevelse for ham :-D Men nuuj, han var frisk bagefter :shock: Sprang rundt, totalt glad og frisk og frejdig, ville bare lege. Min far misforstod det da også, men stoppede i det mindste med det samme, da jeg pointerede den del :blink: Møffe fik fred, fuldstændig og der gik kun et kort øjeblik før han faldt ombak - og sov lige ind til nu, hvor han lige har trisset lidt rundt ganske roligt.

 

Andre eksempler er fx når han bliver ved med at ville gå op i det forbudte bed - sikkert tegn på, at han er overtræt. Eller når han bare vil lege-lege-lege, samtidig mister han også sine bidehæmninger, når han er overtræt og tager rigtig hårdt fat - AVAVAV! :shock: Og reagerer ikke på noget af det vi siger.

 

Jeg tror ikke han får for meget mad. Vi giver ham mad hver aften kl 19, måske er det for sent?

 

Han vejer lige nu 2.3 kg og får 70g hvalpefoder om dagen af mærket "Dyrelægens". Han får mad 2 gange dagligt, så dvs. 35 g pr gang.

 

Vi går ture med ham så ofte vi kan, men ikke hver dag for øjeblikket, men de dage vi ikke går ture med ham laver vi træning og aktiviteter med ham eller tager ham med ud på familiebesøg og lignende.

 

På regnvejrsdage får vi heller ikke gået med ham, da han på ingen måde vil sætte sine små poter uden for døren, i et sådan tilfælde.

 

Jeg kunne godt forestille mig det var overtræthed, da man ofte kan se at hans øjne er rødlige når han kigger til siden. Og når han endelig falder til ro, sover han som en sten indtil han skal luftes, eller når vi er heldige, til han skal have morgenmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fodermærke, "Dyrelægens", er det ikke noget med det indeholder en del sukker? Mener at havde læst et sted det ikke er det bedste.

Hvis det ikke er fordi den mangler motion eller aktivering, men KUN fordi den bliver overtræt og ikke kan falde til ro, var et bur så måske en mulighed? Kunne være det kunne få den til at slappe lidt af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fodermærke, "Dyrelægens", er det ikke noget med det indeholder en del sukker? Mener at havde læst et sted det ikke er det bedste.

Hvis det ikke er fordi den mangler motion eller aktivering, men KUN fordi den bliver overtræt og ikke kan falde til ro, var et bur så måske en mulighed? Kunne være det kunne få den til at slappe lidt af..

 

Ja det er i hvert fald ikke det mest fornuftige hundefoder, og da slet ikke til en en hvalp, som har brug for det bedste, når den vokser.

 

TS vi snakker godt nok om supermarkedsfoder, ikke? Det har jo intet med rigtig dyrelægefoder at gøre, så selve navnet er så misvisende som det kan være. Prøv at købe en prøvepakke Royal Canin i Maxizoo den koster vel omkring 50 kr, og se om du kan se nogen forskel i hvalpens aktivitets-niveau om aftenen.

 

Jeg vil bestemt fraråde bur. Hunden skulle gerne kunne lære at være i hele huset og lægge sig normalt når den bliver træt, så jeg mener det er noget skidt noget at komme ind på. Tror det handler mere om balancering af aktivering, imellem for meget og for lidt, og faste mønstre og at lære hvalpen at lægge sig til at hvile, når det er tid til det.

 

Haolan, selvom det regner så skal hunden for hulen da gåes med, så er det på med Helly Hansen og ikke vise at I er trætte af det, så skal i bare lade som om "regn vejr, pyt med det:mrgreen:" og så på med et dækken på hvalpen, og vis med kropssproget at "her kommer jeg" når i går afsted. Så skal hunden nok vænne sig til det. Ellers kommer i til at sidde inde og kigge ud på regnen med en crazy overaktiv hund der skal tisse og så videre...og piver og hyler (jeg kender folk der har vokse hunde der ikke vil ud i regnvejr, not funny...) så i kan lige så godt gøre arbejdet nu, hvor i kan lære hvalpen det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin
Et hurtigt bud er, at den er overtræt og overkørt om aftenen. Ofte er det som med børn; de vil ikke erkende at de er trætte og kører på. Derfor kan det være nødvendigt at indføre lidt "tvangsnusning" - hjælper hunden til at slappe af.

 

Sid på gulvet og lad hunden sidde mellem benene med ryggen til dig. Hold roligt om den med den ene arm, mens du med den anden roligt nusser den på/omkring brystbenet. Som regel går der et par minutter inden de gaber af al kraft og er klar til at gå hen og sove.

 

Tak for det fantastiske udtryk! :lol::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fodermærke, "Dyrelægens", er det ikke noget med det indeholder en del sukker? Mener at havde læst et sted det ikke er det bedste.

Hvis det ikke er fordi den mangler motion eller aktivering, men KUN fordi den bliver overtræt og ikke kan falde til ro, var et bur så måske en mulighed? Kunne være det kunne få den til at slappe lidt af..

 

Fodermærket "Dyrelægens" er noget af det dårligste foder man kan give sin hund. Det er fyldstof og ikke andet. Mener at have læst at der er 75 % vand i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg prøver med noget nyt foder.. Jeg har fået en prøvepakke med Science plan fra dyrelægen, kan det anbefales?

 

Og min hund skal jo helst skifte stille og roligt til det nye foder, hvordan gør jeg det bedst muligt, når det ikke er helt samme mængde den skal have af begge to?

 

Ifølge det nye foder skal den have 55g når den vejer 1kg og 185g når den vejer 5 kg og er 2-3 måneder, hunden vejer nu ca. 2.5 kg og er 3 måneder, hvor meget skal jeg så give den?

 

Når den er 4-9 måneder skal den have 105g ved 4kg og 255g ved 10kg, det er nogle store spring, så jeg synes det er lidt svært at overskue.

 

Med det den får nu skal den have 30 - 145 g fra 1 - 5kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg prøver med noget nyt foder.. Jeg har fået en prøvepakke med Science plan fra dyrelægen, kan det anbefales?

 

Og min hund skal jo helst skifte stille og roligt til det nye foder, hvordan gør jeg det bedst muligt, når det ikke er helt samme mængde den skal have af begge to?

 

Ifølge det nye foder skal den have 55g når den vejer 1kg og 185g når den vejer 5 kg og er 2-3 måneder, hunden vejer nu ca. 2.5 kg og er 3 måneder, hvor meget skal jeg så give den?

 

Når den er 4-9 måneder skal den have 105g ved 4kg og 255g ved 10kg, det er nogle store spring, så jeg synes det er lidt svært at overskue.

 

Med det den får nu skal den have 30 - 145 g fra 1 - 5kg.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg mærke godt og grundigt på din hund, så du ved, hvordan ribbenene føles gennem pels og hud. Så giver du den sådan ca. 130g /ca. midt mellem de 2 anvisninger) og så giver jeg det en uge. Har hunden ændret sig markant ift. hvor lang tid den har fået foderet, ville jeg hæve eller sænke mængden. Hvis den stadig er som nu (forhåbentlig som den skal være, går jeg ud fra), så fortsætter du stilen og hæver mængden stille og roligt hen ad vejen let guidet af vejledningen. Sådan gør jeg.

 

Og fodermængden må dele dele i forhold til foderet egen vejledning. Det vil sige til at starte med 75% af original-foderet ift. dets vejledning og 25% af det nye foder, igen i forhold til foderets egen vejledning.

 

Og så fordele foderskiftet over en uge ca.

 

Sådan ville jeg gøre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok mange tak for det hurtige svar.

 

Jeg har lige opdaget dyrelægen har givet mig en pakke der er for gammel :(

 

Men jeg smutter ind og får det byttet imorgen og begynder straks at udskifte det dårlige foder..

 

Mange tak for hjælpen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...