Hop til indhold

Børster I tænder på jeres hunde?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Min kat har i dag været til tandlæge, og det viste sig desværre at 2/3 af hans tænder enten allerede var rådnet væk eller blev fjernet af dyrlægen under operation i dag, så nu har han kun 1/3 af sine tænder tilbage :megaked:

 

Dyrlægen anbefalede så at både hunde og katte fik børstet tænder jævnligt, så ingen af mine andre dyr fik så dårlige tænder.

Jeg har altid troet at det var nok hvis mine hunde bare fik et stort kødben jævnligt, og at dette så ville sørge for at rense deres tænder. Men dette er dyrlægen altså ikke enig i, så vi skal til at lære at børste tænder herhjemme...

 

Hvad med jer andre, børster I jeres hundes tænder jævnligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Mie med Laika

Trist at høre om din kats tænder :(

 

Jeg spidser bestemt ører her. Jeg har ligesom dig tænkt at et godt kødben i ny og næ kunne holde bisserne pæne...

 

Så jeg vil også gerne høre fra erfarne hunde-tandbørstere med erfaringer og gode råd, hvis man skal begynde på tandbørstning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig børstet tænder på hundene. Bo havde de flotteste hvide bisser til sin dødsdag, så et eller andet må jeg jo have gjort rigtigt. Vinnie har også fået dyrlægens :5up: for sine.

 

Rå okselårben, masser af tyggeben, og foderpiller der er så store at de skal tygges, det er min opskrift.

 

Men inde mpå netdyredoktor kunne jeg læse at det ikke altid er nok, disse ting har det med at rense indersiden af tænderne (sammen med hundens tunge), og at problemet er at ydersiden ikke bliver renset.

 

Og som min dyrlæge også påpegede, dyr er ligesom mennesker på dette punkt, nogle har perfekte tænder hele deres liv, og mange har allerede halvrådne tænder allerede som unghunde...

 

Og ifølge netdyredoktor er der åbenbart ret mange unge hunde der allerede i denne tidlige alder har halvrådne tænder. Og problemet ved dette er jo (igen som ved mennesker) at der kan gå betændelse i tænderne, og dette vil så nemt blive spredt via blodet og kan give nogle virkelige slemme sygdomme, nogle mennesker er rent faktisk døde på denne måde (og højst sandsynlig også hunde).

 

ps. Netdyredoktor nævnte også okseben som et godt suplement til tandbørstningen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hvis jeg husker det, og har tiden:oops:... så børster jeg Freyas tænder en gang hver anden dag ca....

 

 

Derudover så får hun noget at gnave i hver dag og et råt ben én gang om ugen... hendes tænder er fantastisk flotte:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hver anden dag :shock: Jeg troede at én gang om ugen var nok?

 

Jeg vil næsten hellere gøre det for ofte end for lidt:lol:... Men nu kommer Freya også selv hen og plager om at få børstet tænder når man selv står og gør det...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg ikke, jeg bruger sådan nogle John Paul Pet renseservietter til at sætte på fingrene og rense Vic's tænder med (engangs), så får han kødben, RC dentastix hver dag og plaque off på foderet.

 

Mine misser får også plaque off på foderet - det sparer vi nok hver 2 tandrensning på :-) Min ene mis Frej har også fået fjernet en tand pga. neck lessions. Men jeg kommer ikke til at børste tænder på misserne (ikke uden en eller anden beskyttelses-dragt:shock:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg ikke, jeg bruger sådan nogle John Paul Pet renseservietter til at sætte på fingrene og rense Vic's tænder med (engangs), så får han kødben, RC dentastix hver dag og plaque off på foderet.

 

Mine misser får også plaque off på foderet - det sparer vi nok hver 2 tandrensning på :-) Min ene mis Frej har også fået fjernet en tand pga. neck lessions. Men jeg kommer ikke til at børste tænder på misserne (ikke uden en eller anden beskyttelses-dragt:shock:)

 

Er det plaque-off virkelig så effektivt?? Kan huske vi engang diskurede det på katteforum, men der komme ikke rigtigt noget svar ud af det. (Tror ikke der var så mange der havde prøvet det, eller ogs blev det anset som noget 'alternativt' der ikke rigtigt var noget dokuentation for). Ellers kunne det være man skulle prøve det.

 

Kattene har jeg forsøgt at børste tænder på. Den ene havde nemlig en overgang en 'rød sytråd' i tandkødet i overmunden. Men det er helt væk nu efter vi bruger t/ d hills fra dyrlægen. Blander 1/3 op med foderet, så er det ikke så dyrt. Det er synd for din misser Lonny, men forhåbentlig kan hun fortætte på tørfoder eller?

 

Smilla er jeg ikke rigtigt kommet igang med at børste tænder på. Men vil gerne prøve de der 'gaze-poser' til at putte på fingeren. Synes det er svært med tandbørsten. Heldigvis får hun mange tygge-ting, men jeg er bange for det på sigt ikke er helt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kat har i dag været til tandlæge, og det viste sig desværre at 2/3 af hans tænder enten allerede var rådnet væk eller blev fjernet af dyrlægen under operation i dag, så nu har han kun 1/3 af sine tænder tilbage :megaked:

 

Dyrlægen anbefalede så at både hunde og katte fik børstet tænder jævnligt, så ingen af mine andre dyr fik så dårlige tænder.

Jeg har altid troet at det var nok hvis mine hunde bare fik et stort kødben jævnligt, og at dette så ville sørge for at rense deres tænder. Men dette er dyrlægen altså ikke enig i, så vi skal til at lære at børste tænder herhjemme...

 

Hvad med jer andre, børster I jeres hundes tænder jævnligt?

 

Ja jeg skal børste tænder på min hund, men iflg dyrlægen så er det kun for vanens skyld at jeg skal starte nu, for det er de blivende tænder man skal passe på.....

Jeg skal have købt en babytandbørste da jeg ikke kan finde ud af at bruge den der fulgte med hundetandpastaen ;)

Og så skal vi ellers igang så hun vænner sig til det ;)

:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

da min hanhund var på tørfoder børstede jeg hans tænder 2 gange om ugen da jeg ikke synes tørfoder har god effekt på tænder de bliver grimme og misfarvede og rådner tidligt efter de er på råt børster jeg meget sjældent det er ikke mere nødvendigt for at holde på deres tænder da ben renser deres tænder for plak og holder dem rene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

JA!

Labell har fået børstet tænder, hver dag i perioder, ellers hver anden dag.

Helt siden hun var 1 år gammel.

Labell har meget tandsten og ben er ikke nok til at holde det nede.

 

Hun siger ikke noget til det, hun ved det er en del af dagligdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kat har i dag været til tandlæge, og det viste sig desværre at 2/3 af hans tænder enten allerede var rådnet væk eller blev fjernet af dyrlægen under operation i dag, så nu har han kun 1/3 af sine tænder tilbage :megaked:

 

Dyrlægen anbefalede så at både hunde og katte fik børstet tænder jævnligt, så ingen af mine andre dyr fik så dårlige tænder.

Jeg har altid troet at det var nok hvis mine hunde bare fik et stort kødben jævnligt, og at dette så ville sørge for at rense deres tænder. Men dette er dyrlægen altså ikke enig i, så vi skal til at lære at børste tænder herhjemme...

 

Hvad med jer andre, børster I jeres hundes tænder jævnligt?

 

Nul. Jeg gjorde det på mine børn da de var små. :mrgreen::blink:

 

På hundene har ingen problemer med tandsten, og har ikke haft det siden vi gik over til råfodring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Renser ikke tænder på nogle af mine. Giver dem, som Umulia, rå ben og ting de skal gnave i - ligesom de selv har glæde af at tygge i pinde.

 

Derudover har jeg sådan en tandlægeting, jeg bruger til at rense tandsten af tænderne. Det tager det, hvis noget sætter sig. Har endnu ikke haft problemer med dem. Det eneste den gamle på snart 10 okser med, er lidt nedslidte fortænder, men det ville jeg ikke kunne have undgået under alle omstændigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster tænder på Tacco og har egentlig altid gjort det fordi han så gerne vil spise kattelorte og derfor ikke dufter helt vildt godt.

 

Nu gør vi det ekstra meget fordi han gør hvad han kan for at slikke Sofie i hovedet når hun har gylpet og selv om jeg godt ved at hans mund ikke er ren bare fodi han har fået børstet tænder så hjælper det alligevel lidt at tænke på at de trods alt er børstet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

cujo får en munchy ben/pind hver aften i sin seng, den knaser så fint :oops:

 

vi har en mikrofiber dims til at putte på fingeren, men har kun kunnet komme til facialt efter jeg fik klemt fingeren i den bagerst kindtal AV :megaked:

 

:lol: Undskyld, men jeg kan lige se for mig at jeg snart står i den samme situation, og så må jeg jo hellere prøve at se det sjove i det :lol:

 

Jeg vil næsten hellere gøre det for ofte end for lidt:lol:... Men nu kommer Freya også selv hen og plager om at få børstet tænder når man selv står og gør det...:lol:

 

Det ville være dejligt hvis de kunne blive så glade for at få børstet tænder at de selv kom og plagede om det :5up:

Hvordan har du fået Freya til at blive så glad for det?

 

Nej det gør jeg ikke, jeg bruger sådan nogle John Paul Pet renseservietter til at sætte på fingrene og rense Vic's tænder med (engangs), så får han kødben, RC dentastix hver dag og plaque off på foderet.

 

Mine misser får også plaque off på foderet - det sparer vi nok hver 2 tandrensning på :-) Min ene mis Frej har også fået fjernet en tand pga. neck lessions. Men jeg kommer ikke til at børste tænder på misserne (ikke uden en eller anden beskyttelses-dragt:shock:)

 

Dyrlægen gav mig også en bøtte Plaque off med hjem, så det er jeg lidt spændt på, især fordi at Baldur nægter at spise sin mad hvis jeg blander noget i, jeg har forsøgt med flere forskellige slags olier, men hver gang så nægter han bare at spise maden...

 

Er det plaque-off virkelig så effektivt?? Kan huske vi engang diskurede det på katteforum, men der komme ikke rigtigt noget svar ud af det. (Tror ikke der var så mange der havde prøvet det, eller ogs blev det anset som noget 'alternativt' der ikke rigtigt var noget dokuentation for). Ellers kunne det være man skulle prøve det.

 

Kattene har jeg forsøgt at børste tænder på. Den ene havde nemlig en overgang en 'rød sytråd' i tandkødet i overmunden. Men det er helt væk nu efter vi bruger t/ d hills fra dyrlægen. Blander 1/3 op med foderet, så er det ikke så dyrt. Det er synd for din misser Lonny, men forhåbentlig kan hun fortætte på tørfoder eller?

 

Smilla er jeg ikke rigtigt kommet igang med at børste tænder på. Men vil gerne prøve de der 'gaze-poser' til at putte på fingeren. Synes det er svært med tandbørsten. Heldigvis får hun mange tygge-ting, men jeg er bange for det på sigt ikke er helt nok.

 

Hvordan har du vænnet kattene til at få børstet tænder?

 

da min hanhund var på tørfoder børstede jeg hans tænder 2 gange om ugen da jeg ikke synes tørfoder har god effekt på tænder de bliver grimme og misfarvede og rådner tidligt efter de er på råt børster jeg meget sjældent det er ikke mere nødvendigt for at holde på deres tænder da ben renser deres tænder for plak og holder dem rene

 

Jeg ville også gerne barfe mine, men hver gang Baldur fik noget med benrester i, så nægtede han at spise det... Så det blev for dyrt i længden fordi jeg skulle smide alt for meget ud, tørfoder er lidt lettere at have stående i længere tid når han ikke vil spise.

Men måske skulle jeg prøve igen, det kan jo være at lysten til mad bliver lidt større når nu han bliver rask igen, og så er der jo også konkurrencen med Luna. Jeg kan helt sikkert se at bare det at hun ikke må få det, gør at han spiser ting han ellers ikke ville spise før :blink:

 

Renser ikke tænder på nogle af mine. Giver dem, som Umulia, rå ben og ting de skal gnave i - ligesom de selv har glæde af at tygge i pinde.

 

Derudover har jeg sådan en tandlægeting, jeg bruger til at rense tandsten af tænderne. Det tager det, hvis noget sætter sig. Har endnu ikke haft problemer med dem. Det eneste den gamle på snart 10 okser med, er lidt nedslidte fortænder, men det ville jeg ikke kunne have undgået under alle omstændigheder.

 

Dyrlægen sagde bare at ben ikke var nok, fordi det troede jeg jo også at de var :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får børstet tænder næsten hver dag.

 

Vi startede da hun var 8 uger.

Da hun var blevet rigtig god til det, så børstede vi kun en gang om ugen. Men det viste sig, at hun havde tendens til tandsten --og hun har aldrig været særlig interesseret i kødben, så med alderen er vi gået over til at børste dem hver dag igen.

 

Når vi har været i skoven om formiddagen, så skal hun alligevel have redt og børstet nuller ud af faner og pels. Og når hun så alligevel er oppe på bordet, så tager det kun et øjeblik også at ordne tænderne.

 

Hun elsker det!

 

Vi bruger ikke hundetandpasta, for jeg synes det er for dyrt. Jeg rører lidt kridt op med vand og tilsætter lidt smag (Wolles Dogpower). Og så bruger jeg en helt almindelig tandbørste, som jeg skifter tit.

 

Kridt sliber mere end hundetandpasta, men det gør ikke så meget, for jeg forventer trods alt ikke, at Silke skal blive over 25 år.

 

Dyrlægen klapper nærmest i hænderne når hun ser Silkes tænder. Silke er 7½ år nu.

---Det er ikke kun tænderne, der skal holdes rene. Tandkødet skal osse masseres for at det kan holde sig sundt.

Hvis tandkødet bløder ved tandbørstning eller ved tygning i hårde ting, så er det faktisk tegn på tandkødsbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg børster tænder på Beauty hvis hun har ekstremt dårlig ånde eller hvis hendes tænder ser ud til at have en belægning på dem.

Hvis belægningen er blevet hård, tandsten, så fjerner jeg den med en tandskraber (ved at en teske også er et godt redskab til formålet).

 

Grunden til at jeg er meget opmærksom på hendes tand tilstand er at jeg ved at små hunde lettere får grimme tænder end store hunde der har mere afstand imellem og derved lettere kan holde dem rene med ben osv.

Tætsiddende tænder kan være et mareridt, men med jævnlig rensning så går det fint.

Alt dette var jeg ikke opmærksom på ved Nuggi (min første tæve gravhund) og hun mangler en del tænder der har måttet fjernes pga de var rådnet.

 

Beauty gider desværre ikke ret mange tyggeting, men hun elsker de der pedigree tandrensere (som sikkert er fyldt med alverdens skidt) og de lader til at holde hendes ånde rimelig frisk, så hun får en nu og da.

 

Er der mon egentligt et alternativt produkt til de tandrensere? noget som også dufter/smager godt for hunden jo, for synes ikke SÅ godt om pedigree stængernes tvivlsomme oprindelse hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Har lige givet Frigg en pedigree tandrenser, og hun er fuldstændig ligeglad med den, endnu, men så tygger hun videre i det andet ben, hun har :rolleyes:

 

Frigg får børstet tænder, men vi er ikke så gode til at gøre det reglmæssigt. Men det er absolut ikke pga. Frigg, for hun elsker at få børstet tænder.

 

I første omgang fik hun tandbørsten til at lege lidt med (fordi hun er lille hund og ikke kunne bidde den i stykker) og så købte jeg noget hundetandpasta m. kyllingesmag, og det er et hit.

 

Det betyder så også at når vi selv står og børster tænder, sidder der en lille hund med meget store hundeøjne og kigger på en: hvor er min, hvor er min:ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig børstet tænder på mine hunde, det kan godt være fordi jeg kun har haft store hunde.Jeg går ud og skærer en pile gren ned, så får de den at bide i, den er så tilpas blød at de kan få tænderne ind, men den giver ikke splinter. Det er en fin tandbørste, men som dyrlægen siger det er en dårlig ide, det går ud over min indkomst.Jeg tror sgu han mener det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...