Hop til indhold

Hvordan svarer vi nye brugere i "race-forespørgsels-trådene"..?


korvis
 Share

Recommended Posts

For at fortsætte den IMO ret vigtige debat i en anden tråd!

 

De her tråde hvor en ny bruger spørger om racevalg dukker jo op igen og igen. Nogle gange forløber trådene fint - men tit ender de helt galt. TS bli’r sur hvis vedkommende ikke får de svar h*n havde tænkt sig, og HF’erne bli’r til sidst trætte i masken af at TS ikke ta’r de gode råd til sig.

 

Jeg synes de her tråde er ret vigtige! Her kan vi være med til at få nye hundefolk til at undgå dårlige racevalg, og i sidste ende måske undgå en omplacering/aflivning. Og jeg har også en idé om at de her gamle tråde kommer op når nye brugere søger på racer, så på den måde synes jeg også de er vigtige! Derfor synes jeg det er brandærgerligt når trådene udarter i hårde ord, og ikke mindst at de tit ender med at gamle HF’ere sidder og fnidrer om hvordan man bør svare.

 

Så her har vi en tråd hvor vi kan tage den debat!

 

Personligt kunne jeg indimellem ønske at vi havde en “brugervejledning” til dem der påtænker at oprette en race-spørgsmåls-tråd… Hvor man kunne gøre folk opmærksomme på at HF’erne ikke svarer for at være hverken onde, snobbede eller negative - men at vi svarer på baggrund af erfaring. Og det kan være erfaring med både race, opdræt, sygdomme, faldgruber og almindelige problemer. Hvor vi kunne forklare at rigtig mange af HF’erne har bred og lang erfaring udover “bare sin egen hund” - her er både trænere, konkurrenceudøvere, opdrættere, adfærdsbehandlere og andet godt folk - og det er derfor også tit ud fra de erfaringer HF'erne svarer. Hvor vi også kunne forklare at de sandsynligvis kan forvente at få forskellige svar, fordi vi alle er forskellige, holder hund på forskellige måder, har forskellige erfaringer etc, etc.

 

Min personlige indstilling til at svare i de her tråde er helt klart at “hellere være lidt forsigtig”. Som en anden skrev i den pågældende tråd vil jeg ikke være medvirkende til at nogen gør et uheldigt valg, og det så ender med en omplacering eller det der er værre. Jeg ser også sådan på det, at man i de tråde nødvendigvis må svare ud fra et meget generelt synspunkt, så længe TS ikke kan melde ret præcist ud hvad h*n selv har tænkt, omkring f.eks. aktivering/træning og andre vigtige ting.

 

Hvad siger I andre? Kan vi gøre noget for at forbedre forløbene i de her tråde?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 219
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg synes man skal svare ærligt, positivt, konstruktivt og undgå at gå i find fem fejl mode eller straks spekulere på alt hvad der kan gå galt. Altså fokusere på hvad der skal til for at det både bliver det valg TS ønsker og at det går godt.

 

Mener man at det er helt og aldeles umuligt, kan man måske vente til andre har svaret og se hvad der sker. Mener man efter nogle dage at der bare er strygen med hårene og de rette ting ikke er kommet frem, må man jo så på diplomatisk vis give sit ærlige besyv med. Men lad nu lige folk komme ind af døren først - og fornemme hvem og hvor åbne de er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan helt sikkert hjælpe bedre, men ikke sikker på hvordan.

 

Jeg fortrækker også ærligheden, og bliver lidt frustrer når svar der ikke passer ts fejes af, har dog intet problem med forskellige holdninger. Og det er vel netop der variable billede der i sidste ende er en god hjælp.

 

Måske en tråd forest i race forum der sige det du siger om forskellige folk her og hvorfor evt advarsler, samt gode råde om at finde race generelt og hvilken info der hjælper folk her til at hjælpe bedst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes man skal svare ærligt, positivt, konstruktivt og undgå at gå i find fem fejl mode eller straks spekulere på alt hvad der kan gå galt. Altså fokusere på hvad der skal til for at det både bliver det valg TS ønsker og at det går godt.

 

Mener man at det er helt og aldeles umuligt, kan man måske vente til andre har svaret og se hvad der sker. Mener man efter nogle dage at der bare er strygen med hårene og de rette ting ikke er kommet frem, må man jo så på diplomatisk vis give sit ærlige besyv med. Men lad nu lige folk komme ind af døren først - og fornem hvem og hvor åbne de er.

 

Det en f grundende til at jeg ofte spørg om de har overvejet x y z

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes man skal svare ærligt, positivt, konstruktivt og undgå at gå i find fem fejl mode eller straks spekulere på alt hvad der kan gå galt. Altså fokusere på hvad der skal til for at det både bliver det valg TS ønsker og at det går godt.

 

Mener man at det er helt og aldeles umuligt, kan man måske vente til andre har svaret og se hvad der sker. Mener man efter nogle dage at der bare er strygen med hårene og de rette ting ikke er kommet frem, må man jo så på diplomatisk vis give sit ærlige besyv med. Men lad nu lige folk komme ind af døren først - og forneme hvem og hvor åbne de er.

 

Det er jo som regel ikke i "medholds-trådene" det går galt, men typisk i de tråde hvor et flertal synes at TS' racevalg er mindre heldigt. Har TS gjort et fornuftigt valg, og er åben omkring hvad man har tænkt omkring valget, så forløber trådene jo oftest helt fint - også selv om der kommer et enkelt indlæg eller to, som ikke er helt enige.

 

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med din sidste sætning - mener du at man skal svare forskelligt, afhængigt af hvor åben personen er, eller hvordan..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo som regel ikke i "medholds-trådene" det går galt, men typisk i de tråde hvor et flertal synes at TS' racevalg er mindre heldigt. Har TS gjort et fornuftigt valg, og er åben omkring hvad man har tænkt omkring valget, så forløber trådene jo oftest helt fint - også selv om der kommer et enkelt indlæg eller to, som ikke er helt enige.

 

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med din sidste sætning - mener du at man skal svare forskelligt, afhængigt af hvor åben personen er, eller hvordan..? :vedikke:

 

Et fornuftigt valg - kan det ikke være en race man har forelsket sig i og som man så må tilpasse sig til?

 

Ja, jeg mener afgjort man skal prøve at møde mennesker der hvor de er. Derfor går jeg også noget hårdere (måske også for hårdt somme tider) til forhærdede debattører herinde end nye spørgende nytilkommere, som ikke rigtig kender "miljøet" Men for at behandle alle folk godt skal de helt klart behandles forskelligt. Man skal være ærlig, men der er stor forskel på hvordan man skal svare forskellige folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et fornuftigt valg - kan det ikke være en race man har forelsket sig i og som man så må tilpasse sig til?

 

Ja, jeg mener afgjort man skal prøve at møde mennesker der hvor de er. Derfor går jeg også noget hårdere (måske også for hårdt somme tider) til forhærdede debattører herinde end nye spørgende nytilkommere, som ikke rigtig kender "miljøet" Men for at behandle alle folk godt skal de helt klart behandles forskelligt. Man skal være ærlig, men der er stor forskel på hvordan man skal svare forskellige folk.

 

Selvfølgelig kan et fornuftigt valg være som du beskriver det.

 

Okay, så du mener mere hvordan vi svarer, end hvad vi svarer? Så er jeg med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var jeg ikke med i den pågældende tråd, men jeg læste lidt med på sidelinien, og kunne se at trådstarter valgte en konfrontatorisk tone - eller sagt på en anden måde, han blev tøsefornærmet over ikke at få opbakning til sit projekt.

Det sker jo jævnligt, og der tror jeg at vores udfordring - og helt sikkert min egen! - er at undgå at lade sig provokere.

Man kan pænt gøre opmærksom på at sådan en tone plejer vi ikke at bruge her på forum, men hvis vedkommende stadig er uden for pædagogisk rækkevidde, tror jeg den bedste løsning er at forsvinde, og lade ham sidde der med sig selv.

Det ser også bedre ud for andre, der læser med, end de uendelige "jeg sagde - du sagde" skænderier. Som jeg også selv har været skyldig i - masser af gange! Men nu prøver jeg at lade være :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan vel sige, at hvis TS i den pågældende tråd, har brugt spørgsmålet som en test af om han VIRKELIG gerne ville have en schæfer, og han stadig er opsat på det efter denne omgang, så er tråden en uforbeholden succes :cool:

 

Spøg til side; Uanset hvor man færdes på nettet, er man altså nødt til at være i stand til at modtage meldinger der ikke nødvendigvis er dem man håber på. Det hjælper også gevaldigt hvis man prøver at anskue andres indlæg på en måde, så de ikke nødvendigvis "oversættes" til at være så negativt som man kan få dem til at være. Ofte ligger der jo en betydeligt mere positiv mening bag den, typisk meget korte, sætning, end det man selv kan dreje den over til at være.

 

På den anden side, er det selvfølgelig også ret smart hvis afsenderen formulerer sig på en måde som ikke automatisk leder i den forkerte retning, men når man kommunikerer med en man ikke kender, og ikke kan se reaktionen fra, bliver det let vanskeligt. En mere positiv vinkling end den mange bruger, ville dog næppe skade...

 

H-F er ikke specielt slem, i forhold til de fora jeg ellers læser med på, men både spørgerne og dem som svarer har ofte mange følelser med i debatten, i forhold til f.eks. et teknikforum. Det giver ekstra faldgruber, og som ny er det sikkert svært at finde melodien. Mit råd er at fortsætte med at læse med, og spørge igen hvis man synes man har brug for det. Med tiden ser man jo hvem der er værd at lytte til, og hvem man med fordel kan ignorere (ja, dem er der også et par stykker af på H-F, ganske som alle andre steder hvor mange mennesker mødes).

 

Jeg tror ikke på at det vil hjælpe med en standart procedure for hvordan man skal svare, og en instruktion til nye, hjælper erfaringsmæssigt ikke, af den simple grund at de nye som regel ikke har tid til at læse den, inden de stiller de første spørgsmål! Så er det nok bedre, hvis man forsøger at slå koldt vand i blodet, både på sig selv og det nye medlem, gyde lidt olie på vandene og forklare baggrunden for de svar der gives, og måske også søge lidt ind til, om det aktuelle spørgsmål nu også er det spørgeren i virkeligheden ønsker svar på.

 

Man skal så heller ikke glemme, at der faktisk af og til dukker medlemmer op, som det ikke kan betale sig at gøre så meget ud af at holde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Som udgangspunkt synes jeg godt, at man må tænke sig om og være imødekommende, når man svarer.....ting virker tit hårdere på skrift ;-)

 

Desuden tror jeg nemt at misforståelser opstår, da jeg fornemmer at folk er meget forskellige herinde(god ting :-) ) og derfor svarer på helt forskellige grundlag eks en der træner meget eller bruger sin hund til "arbejde" vil nok svare anderledes end mig ;-)

 

Jeg tænker altid meget over mine formuleringer især når jeg spg, da ting nemt kan misforståes.

 

Desuden tænker jeg at man jo kan tage svarene for hvad de er og så følge sin mavefornemmelse eks tror ikke at nogen ville have frarådet mig en berner og jeg er ikke et godt bernermix ;-) ...magen til stædig hund skal man lede længe efter, men selv bernere er jo forskellige( min er ret fremme i skoene ;-))Næ giv mig en samarbejdsvillig hund har jeg lært....derfor anbefaler jeg ikke bernere ubetinget og sådan har vi jo alle gjort os forskellige erfaringer og svarer ud fra det ;-) .

Og vi behøver jo ikke være enige bare vi "taler" ordentligt :-)

 

V. H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Et fornuftigt valg - kan det ikke være en race man har forelsket sig i og som man så må tilpasse sig til?

 

Ja, jeg mener afgjort man skal prøve at møde mennesker der hvor de er. Derfor går jeg også noget hårdere (måske også for hårdt somme tider) til forhærdede debattører herinde end nye spørgende nytilkommere, som ikke rigtig kender "miljøet" Men for at behandle alle folk godt skal de helt klart behandles forskelligt. Man skal være ærlig, men der er stor forskel på hvordan man skal svare forskellige folk.

 

Men da man her ikke kender folk, kan man jo kun svare efter spørgsmålet og ikke vide hvilke hensyn der skal tages. (Hvor folk er).

Jeg synes generelt tonen i debatten er god.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også at vi er meget forskellige herinde mht hvor forbeholdne overfor hvad kan lade sig gøre og hvad der er umuligt eller meget vanskeligt. Og det giver naturligvis en relativ stor indflydelse på svaret.

 

Jeg hører nok til dem der siger at hvor der er en vilje er der en vej og vo intet vover intet vinder. Man skan naturligvis træffe beslutning om hund på et oplyst grundlag, men man skal ikke lade sig skræmme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at vi skal svarer på de spørgsmål som vi kan, og som bliver stillet, og dette skal gøres i en imødekommende og god tone.

 

I den tråd som dette udsprang i bliver der spurgt "Er denne race det rette valg for mig", langt de fleste svarede "Nej fordi XXX" og spurgte ind til hvilke egenskaber ved racen der tiltrak, da der nok var langt bedre alternativer. TS blev sur fordi han åbenbart havde fået andet svar, andet sted, og derfor ikke mente at nej-sigerne talte sandt :vedikke: Det er selvfølgelig uheldigt, men man kan jo ikke bebrejde folk for deres viden.

 

Jeg synes bestemt ikke at vi blot skal starte med at kaste hænderne i vejret og sige "Fantastisk", til alle nye som kommer herind, og har gang i noget forkert (I vores øjne).

 

Det er klart at der er emner der vækker flere brugere og lidt mere hårde meninger f.eks. at bringe CM på banen som værende et godt forbillede, at man synes det er fint at en hund er alene hjemme 11 timer om dagen, at hunden skal have hovedet tværet i sit pis hvis den tisser indenfor osv.

 

 

Der hvor jeg synes vi måske kunne blive bedre er når TS stadig er aktiv i tråden og den går helt off topic, f.eks. Museklik havde en tråd om sin blandingshvalp, som hun havde købt, og det endte ud omkring en debat om chipning af hvalpe før salg. Der kunne vi godt have holdt den debat i en anden tråd og have fokuseret på hvalpens hjemkomst i stedet for.

 

Jeg er bestemt også en af dem der går off topic engang imellem, og forsøger at holde mig til at forklarer min egen holdning, og hvordan den hænger sammen. Jeg er desuden også en af dem der sagtens kan skifte holdning i en debat/tråd, eftersom der gerne skulle komme ny viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også at vi er meget forskellige herinde mht hvor forbeholdne overfor hvad kan lade sig gøre og hvad der er umuligt eller meget vanskeligt. Og det giver naturligvis en relativ stor indflydelse på svaret.

 

Jeg hører nok til dem der siger at hvor der er en vilje er der en vej og vo intet vover intet vinder. Man skan naturligvis træffe beslutning om hund på et oplyst grundlag, men man skal ikke lade sig skræmme.

 

Jeg synes bestemt ikke man bare skal sige "Det går ikke det der", men jeg synes 100% at man skal beskrive de udfordringer der kan være og komme, og som personen skal tilpasse sig til.

 

The road to hell is paved with good intentions!

 

Nogen gange kan man have super mange gode intentioner, men man ved slet ikke hvad der egentlig er af arbejde, og ender ud med at fejle. Jo mere vi gør opmærksom på hvad der venter, jo bedre forberedt er den kommende hundeejer. Det kan for nogle måske virke demotiverende, men så er det måske heller ikke det rette valg af race, hvis man bliver demotiveret af de udfordringer der kan opstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader mig lige at kopiere dit indlæg fra den anden tråd herind.

 

Nu behøver det måske ikke være et enten eller. Man kan måske godt rokke lidt ved folks "luftkasteller" som du kalder det uden at skyde dem helt fra sig. Men alene at kalde det luftkasteller (hvis du mener det er det i den konkrete situation?) indikerer jo ganske meget i sig selv. Fuldstændig urealistisk, ude af enhver fornuftig sammenhæng og realitetssans. Det står jo så i kontrast til at jeg (og andre) faktisk mener det lade sig gøre og gå godt, hvis TS indretter sig på en række vilkår - og i kontrast til at flere af os, nok ville være blevet frarådet at anskaffe den race vi gjorde første gang og at det alligevel udviklede sig ganske fornuftigt.

 

Diskussionen var blevet ret generel, så derfor var mit svar det også.

 

Tror også at vi er meget forskellige herinde mht hvor forbeholdne overfor hvad kan lade sig gøre og hvad der er umuligt eller meget vanskeligt. Og det giver naturligvis en relativ stor indflydelse på svaret.

 

Jeg hører nok til dem der siger at hvor der er en vilje er der en vej og vo intet vover intet vinder. Man skan naturligvis træffe beslutning om hund på et oplyst grundlag, men man skal ikke lade sig skræmme.

Og jeg hører nok til dem der mener at man bør afprøve sine grænser uden at andre levende væsner kan blive nødt til at betale prisen hvis man fejler. Men sådan er vi så forskellige, som du også selv siger,.. dog lige med den lille forskel at folk jo er forkert på den, hvis de ikke vælger samme strategi/ tankegang som dig.

 

For at svare på denne tråd, så tror jeg virkelig at det ville gøre underværker hvis man ikke kunne melde sig ind det ene sekund og poste en ny tråd det næste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående tråden om ham med schæferen:

Jeg synes faktisk, I herinde holdt tonen både god og saglig. I spurgte ind, kom med forklaringer, og jeg synes ikke der var nogen der talte ned til ts. Det var ham, der lod til på forhånd at have besluttet sig, og derfor blev skuffet/utilfreds af svarene.

Og det er jo svært at gøre noget ved. Forhåbentlig har han alligevel taget nogle af rådene til sig, for han virkede jo egentlig ganske fornuftig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvor stor betydning forskellen på hvordan vi mener man bedst vælger hunderace, har for hvordan vi svarer?

 

også der er vi jo vidt forskellige og der er nok også stor forskel på hvor risikovillige man er.

 

Det har da helt sikkert afgørende betydning. Risikovillighed? Mener du der chancen for det går helt galt og man ikke magter opgaven eller, at man kom til, at vælge en race man finder ud af ikke var hvad man troede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes generelt at tonen er fin, men det er sgu svært at gøre TS tilfreds, hvis denne spørger "er xxxxx den bedste race for mig" eller "er der andre racer end xxxx der passer til mig", men TS allerede på forhånd har besluttet sig. Det har vi jo ikke kinamands chance for at vide!

 

Jeg er en af dem der ikke mener at det at have hund er raketvidenskab, og som i øvrigt selv har anskaffet en hund primært pga. udseende. Og som har accepteret at jeg måtte investere en masse tid i det projekt. Men jeg synes egentlig det er gået ret godt! Og derfor plejer jeg at sige til folk, at det handler ikke så meget om hvad de kan, men hvad de er villige til at gøre ifht. hunden.

 

Men der er så også ting som er så tossede, at jeg ikke kan lade være med at reagere. Fordi situationen ER uholdbar i længden.

 

At vente et par dage med at svare - ej, men det er jo ikke en børnehave! Hvis man er voksen nok til at overveje at få en hund, må man også være voksen nok til at tage de svar der kommer på ens spørgsmål.

 

Som Umulia synes jeg så også at de værste indlæg er dem hvor folk ender med at sidde og fluekneppe ord og kalde hinanden for nedladende. I de tilfælde kan jeg faktisk godt forstå at TS lukker døren og aldrig kommer tilbage, for hvem gider sidde og læse andres fnidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har da helt sikkert afgørende betydning. Risikovillighed? Mener du der chancen for det går helt galt og man ikke magter opgaven eller, at man kom til, at vælge en race man finder ud af ikke var hvad man troede?

 

Nej jeg tænker ikke så meget på risikoen for at det ender helt galt. Jeg tænker mere på risikoen for at det udvikler sig anderledes end man havde troet og håbet. Man bliver måske nødt til at erkende at en 3. Sals lejlighed ikke holder og så må man jo flytte. Eller at man ikke kan nøjes med 30 minutters luftning, men må finde en klub og træne mere osv. Mange af os er vel bare sådan indrettet, at når vi har sagt A må vi også sige B, mens andre mener man skal være mere i kontrol og vide mere præcist hvad man går ind til.

 

Jeg køber altså heller ikke præmissen om at man tager en risiko på andre levende væseners bekostning. Man tager en fælles rissiko. Løser hvad der kommer og får en masse fælles oplevelser og fornøjelser. Udfordringer er til for at blive løst - ikke for at få tingene til at gå i stykker.

 

Men vi er forskellige. Og vi magter forskellige udfordringer. Der er også udfordringer, som jeg ser folk herinde kæmpe med, som ville have sendt mig til tælling og som jeg ville have ladet hunden aflive for, for længst. Så det er bare forskelligt.

 

Risikoen ved at anskaffe en hunderace meget med "fornuften" og gå på komprommis med hjertet er at skuffelsen kan blive destro større, hvis hunden så alligevel slet ikke er hvad man havde troet og håbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående tråden om ham med schæferen:

Jeg synes faktisk, I herinde holdt tonen både god og saglig. I spurgte ind, kom med forklaringer, og jeg synes ikke der var nogen der talte ned til ts. Det var ham, der lod til på forhånd at have besluttet sig, og derfor blev skuffet/utilfreds af svarene.

Og det er jo svært at gøre noget ved. Forhåbentlig har han alligevel taget nogle af rådene til sig, for han virkede jo egentlig ganske fornuftig.

 

en del af ideen med at starte en ny tråd er vel at forlade den gamle, men altså det er indlæg #70 der starter nedturen og da jeg læste den - inden TS svarede, var jeg ret sikker på at der ville blive balade. Så der er nok et eller andet i indhold, men måske mest i tonen, der kunne have været mere diplomatisk. TS's reaktion taler vel for sig selv, vil jeg mene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg tænker ikke så meget på risikoen for at det ender helt galt. Jeg tænker mere på risikoen for at det udvikler sig anderledes end man havde troet og håbet. Man bliver måske nødt til at erkende at en 3. Sals lejlighed ikke holder og så må man jo flytte. Eller at man ikke kan nøjes med 30 minutters luftning, men må finde en klub og træne mere osv. Mange af os er vel bare sådan indrettet, at når vi har sagt A må vi også sige B, mens andre mener man skal være mere i kontrol og vide mere præcist hvad man går ind til.

 

Jeg køber altså heller ikke præmissen om at man tager en risiko på andre levende væseners bekostning. Man tager en fælles rissiko. Løser hvad der kommer og får en masse fælles oplevelser og fornøjelser. Udfordringer er til for at blive løst - ikke for at få tingene til at gå i stykker.

 

Men vi er forskellige. Og vi magter forskellige udfordringer. Der er også udfordringer, som jeg ser folk herinde kæmpe med, som ville have sendt mig til tælling og som jeg ville have ladet hunden aflive for, for længst. Så det er bare forskelligt.

 

Risikoen ved at anskaffe en hunderace meget med "fornuften" og gå på komprommis med hjertet er at skuffelsen kan blive destro større, hvis hunden så alligevel slet ikke er hvad man havde troet og håbet.

 

Nu gi'r du selv et godt eksempel på hvorfor jeg (og flere med mig..?) vælger at "hellere være lidt forsigtig" i den slags tråde. Hvis 3. sal ikke holder "så må man jo flytte", siger du? Hvor mange tror du kan/vil gøre det..? Afhængig af hvor i landet man bor, har de fleste store problemer med at finde et sted at bo over hoved, og at finde et sted hvor man må ha' hund kan være nærmest umuligt. Jeg er ret overbevist om at hovedparten ikke ville være parate til/ville ha' muligheden for at flytte. Og så er risikoen for omplacering/aflivning stor, alternativt er man tvunget til at leve med det, hvilket sandsynligvis ender med at hunden ikke kommer nok ud, og at den ender med at være en belastning i stedet for til glæde.

 

Jeg er heller ikke ret enig i at "man" altid løser de problemer der kommer - så skulle vi jo ikke stå med så mange omplaceringer og aflivninger i DK..? :vedikke: Nu får jeg måske på puklen, men jeg vover pelsen... Det kan være at din og min generation havde det indkodet - man løser problemerne. Men den ser jeg desværre ikke fuldt så meget af, hos de yngre... (av av av, ikke slå!!!)

 

Og sjovt nok er jeg også uenig i det sidste du skriver! :lol: Jeg tror at der er større risiko for at man bli'r skuffet over en hund der er valgt "fordi den ser så flot ud", men som viser sig at indeholde nogle racetræk man ikke havde overvejet, og som man ikke kan forenes med. Vælger man derimod ud fra racekarakteristika, og får en hund som passer perfekt til ens liv og forhold, så bli'r man forelsket uanset hvordan kræet ser ud. Se bare på mig - jeg er blevet forelsket i en grim korthåret hanhund, mig der altid har syntes at de korthårede BC'ere var det grimmeste i verden! :lol:

 

Sååeehh... Så uenige er vi to! :lol: Dermed ikke sagt at jeg sagtens kan være enig med dig - men det kræver at jeg kender personen. Her på forummet er vi jo nødt til at rådgive brugere vi slet ikke kender, og ud fra det skrevne ord som vi kan fortolke ret forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke man er indstillet på i ret stor omfang at løse de udfordringer der kommer, når man med åbne øjne, køber en hunderace man er lidt forelsket i på trods af at det ikke er et fornuftigt valg, skal man naturligvis undlade at købe den

 

Og mht til at købe en hund kun for udseendet, må jeg sige at det var ikke det jeg sagde. Jeg sagde med hjertet - og det betyder hverken at det kun er udseenet eller at man ikke har sat sig ind i hvad racen må forventes at indeholde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må da nærmest være en selvfølge, at man rådgiver til den til den forsigtige side?

 

Hvis den der spørger bliver afskrækket af at der sidder nogle brugere der kan opfattes som om at de har Nej-hatten på, er det sikkert ikke en kommende hundeejer med mod på at overkomme de udfordringer det helt klart giver, hvis man får valgt sig en hund som ikke passer til det liv man har tænkt sig at leve.

 

Har h*n derimod fået udfordringerne præsenteret, og vælger at tage dem op, er der da større chance for at det går godt, end hvis de kommer som en overraskelse efterfølgende.

 

M.h.t. alder, er jeg ikke sikker på at unge mennesker i dag generelt er værre end for 20-30 år siden, men der er nogle ting der er universelle, uanset hvornår man er/var ung; Der er bare større usikkerhed om hvilken vej livet går, og der er typisk også mindre råderum hvis tingene ikke går som planlagt. Det kunne godt pege i retning af, at man måske skulle vælge en hund der er let at indpasse i en omskiftende tilværelse, indtil man er blevet lidt mere "sat"? Hvornår man er ude over "ungdomsfasen" er selvfølgelig meget individuelt.

 

Hvis man helt vil undgå at støde nogen, uden at det hele går i rygklapperi, kan man jo altid linke til en god racebeskrivelse, og opfordre spørgeren til selv at vurdere om det ser ud som noget der vil virke. Selvfølgelig burde man kunne forvente at folk af sig selv har fundet på det, inden de spørger her, men overraskende mange mennesker mener at det tager for lang tid at søge informationer der tager mere end 10 sekunder at læse (og så kom jeg også lige af med et surt opstød :cool: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...