Hop til indhold

Avlshund... eller.....???


DKWiechert
 Share

Recommended Posts

For mig er salgsbeskrivelse altså familiehund eller avlshund opdrætterens opfattelse af hvalpen.

Hvis jeg køber en hund til avl, vil der jo stå i papirene, at hunden skal kunne godtkendes til DKK avl. Og hvis noget uventet sker, HD, forkert bid eller andet udvikler sig , så har jeg krav på en ny bedre hund.Jeg kender ikke mange der sælger hvalpe som avlshunde med denne klausul.

En familiehund er en almindelig sund hvalp for mig.

Derfor vil en hvalp til avl nok være en del dyrere.

Jeg har prøvet at få en erstatningshvalp, da den til avl havde voldsom HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg kan sagtens følge dig i den opfattelse. Tror også det stammer fra at man ofte hører: skal bare have en familiehund.

 

Egentlig tror jeg jeg ville kategorisere Thailo som en hobbyhund. Det forklarer så samtidig hvorfor næsten hele min fritid er koncentreret omkring ham og andre hunde.

 

Det kan jeg ikke. I mine øjne objektificerer man så hunden, og gør den til en ting. Men igen, alt handler om fortolkning.

 

PS.

Jeg påstår på ingen måde at Ascha opfatter eller behandler sin hund som en ting, det er MIN tolkning af ordet.

 

sjovt som man kan have så forskelilge opfattelser af ord! Jeg synes hobbyhund er et super ord :-D Karla er mit "barn" og min hobby

Link til indlæg
Del på andre sites

PS.

Jeg påstår på ingen måde at Ascha opfatter eller behandler sin hund som en ting, det er MIN tolkning af ordet.

 

Sådan opfatter jeg det heller ikke. Vi har bare forskellige opfattelser af hvad en hobby er. Og i mine øjne behøver det ikke være en ting man er interesseret i, før det kan omtales som en hobby.

Link til indlæg
Del på andre sites

sjovt som man kan have så forskelilge opfattelser af ord! Jeg synes hobbyhund er et super ord :-D Karla er mit "barn" og min hobby

 

Præcis. Og det er vel også baggrunden for oprettelsen af denne tråd, hvis jeg ikke tager fejl.

 

Og Ascha. Jeg vil gerne igen understrege at jeg ikke på nogen måde med mit forrige indlæg kommenterer på din måde at holde hund på. Det er en simpel, umiddelbar association jeg får af ordet og ikke andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis. Og det er vel også baggrunden for oprettelsen af denne tråd, hvis jeg ikke tager fejl.

 

Og Ascha. Jeg vil gerne igen understrege at jeg ikke på nogen måde med mit forrige indlæg kommenterer på din måde at holde hund på. Det er en simpel, umiddelbar association jeg får af ordet og ikke andet.

 

Nej nej, :lol: jeg er godt klar over at det er betydningen af ordet vi diskuterer. Håber da heller ikke at du læste mit indlæg som værende et forsvar af mit hundehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig betyder ordet avlshund at hunden er avlsgodkendt både mht. til eksteriør igennem udstilling og sundhed igennem dyrelægen... Avlshunden kan sagtens være en familehund samtidig! MEN, når det er sagt er avlshunden for mig en hund som, som sagt er gennem tjekket på kryds og tværs. Det er en hund som kan forbedre racen ved at levere sine gener videre. Jeg mener dog ikke at en avlshund nødvendigvis behøver at være en han/tæve der får omkring 4-5 kuld i dens levetid...

 

Ren familiehund, er for mig en hund som sikkert har nogle små fejl og mangler hist og pist i udstillingsøjemed... altså på sit eksteriør... Det KAN være en hund uden stamtavle, men ikke nødvendigvis.

 

Så vidt er vi enige og derfor bliver det lige dit svar jeg quoter :-D Til gengæld er vi uenige i sidste del...den om familiehunden. Hvis en familiehund er en hund, der har exteriørfejl vil jeg næsten lægge hovedet på bloggen på, at der kun findes fejlbehæftede Bernere i DK, idet jeg har vanskeligt ved at tro på, at der findes danske købekontrakter på Bernere, hvor hvalpen ikke er solgt som netop det; familiehund...altså uden udstillingsgarenti.

 

For mig er en familiehund en hund, der fungere som en del af familien. Derfor kan den godt samtidig være, avlshund, jagthund, udstillingshund, LP-hund...what ever. Det er jo bare noget, der bliver, hvad det bliver alt efter hvad ejeren interesserer sig for at lave med sin hund.

 

Jeg regner i hvert fald Bassen som familiehund...en del af vores lille familie. Samtidig bliver han udstillet og trænet, fordi det er sjovt og hyggeligt både for os og for kræet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Avlshund er for mig, en hund som bruges aktivt til avl. Om det så er for pengenes skyld eller ej, for forbedring af racens skyld eller ej, med stamtavle eller ej.

 

Hvis familien Hansen nu får et enkelt kuld på deres labrador retriever, med stamtavle og hele mulesjeisen, men de egentlig bare gør det for egen hygges skyld denne ene gang (lige meget hvor mange tanker, de lægger bag at finde en ordentlig hanhund, for når nu det skal gøres, så skal det gøres ordentligt. Så synes jeg ikke, at hunden er en avlshund, ikke når det kun er et kuld og med det motiv bag.

 

Får man et kuld mere end én gang på hunden, men stadig for hyggens skyld... Ja, så ved jeg ikke helt, hvad jeg vil kalde det...

 

Men så snart, at man har et formål med avlen (egen vinding eller for racen), så vil jeg kalde det en avlshund. Om så det kun er ét kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

vil jeg næsten lægge hovedet på bloggen på, at der kun findes fejlbehæftede Bernere i DK, idet jeg har vanskeligt ved at tro på, at der findes danske købekontrakter på Bernere, hvor hvalpen ikke er solgt som netop det; familiehund...altså uden udstillingsgarenti.

 

Tror altså du skal af med knoppen, det kan da ikke passe at man ikke sælger bernere med udstillingsgaranti? Eller er det bare mig, der hænger ud med de forkerte og helt udstillingsfikserede opdrættere?

Link til indlæg
Del på andre sites

øøøhm... hvordan er familien hansens hyggekuld ikke for egen vinding? Det er vel fordi de vil have en hvalp efter egen hund, eller fordi de vil sælge hvalpene til anden side... det er vel stadig for egen vinding? eller...?

 

Mange gør det fordi - tæven drømmer om at blive mor, dyrlægen har sagt det vil kurere falsk drægtighed, børnene skal lære lidt om blomster og bier etc, det er selvfølgelig også egen vinding, men lidt mere...langt ude vinding ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror altså du skal af med knoppen, det kan da ikke passe at man ikke sælger bernere med udstillingsgaranti? Eller er det bare mig, der hænger ud med de forkerte og helt udstillingsfikserede opdrættere?

 

Tvivler nu på, at knoppen ryger, hvis vi holder os inden for Bernerne. Jeg har endnu til gode at møde en opdrætter, der ikke sælger hvalpene som familiehunde, og jeg tvivler stærkt på, at jeg nogensinde vil møde en, der vil sælge en hvalp med udstillingsgarenti...selvom man selvfølgelig aldrig skal sige aldrig...men jeg tvivler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror altså du skal af med knoppen, det kan da ikke passe at man ikke sælger bernere med udstillingsgaranti? Eller er det bare mig, der hænger ud med de forkerte og helt udstillingsfikserede opdrættere?

 

Møffe er solgt som familiehund, til trods for at jeg udtrykkeligt gav udtryk for, at jeg ville udstille. Og spurgte da også opdrætter, hvorfor der var kryds i familiehund i stedet for udstillingshund. Fik svaret, at man ikke kan garantere, at en hvalp udvikler sig korrekt, lige meget hvor lovende den ser ud. Den kan mangler en tand efter tandskift (ser det heldigvis ikke ud til at Møffe gør, men har ikke forstand på det) eller den kan udvikle "dumme" vinkler og andet sjov. Det bliver dyrt for opdrætteren og som hun sagde, vil man have garanti, må man vente til hvalpen er blevet et år med at købe den - og så koster den lige 4 gange så meget :shock:

 

Synes ærlig talt at 11'500DKKR var rigeligt :engel: Og så ville jeg heller ikke gå glip af hvalpestadiet.

 

øøøhm... hvordan er familien hansens hyggekuld ikke for egen vinding? Det er vel fordi de vil have en hvalp efter egen hund, eller fordi de vil sælge hvalpene til anden side... det er vel stadig for egen vinding? eller...?

 

Lidt ala det Petrine skrev :engel:

 

Vidste ikke lige hvordan jeg ellers skulle beskrive det - men hyggekuld versus tjene-penge-kuld versus forbedring af racen-måls-kuld.

 

Tvivler nu på, at knoppen ryger, hvis vi holder os inden for Bernerne. Jeg har endnu til gode at møde en opdrætter, der ikke sælger hvalpene som familiehunde, og jeg tvivler stærkt på, at jeg nogensinde vil møde en, der vil sælge en hvalp med udstillingsgarenti...selvom man selvfølgelig aldrig skal sige aldrig...men jeg tvivler...

 

Jeg tror faktisk Lady Xiera gør.. Da jeg blev skrevet op til en hvalp, blev der sat kryds i "udstilling" på en købskontrakt, hvor hun bad mig skrive tlf og navn, så hun havde det. Men ved ikke, om det bare var for, at hun kunne huske det og der ville blive udviklet en ny kontrakt, når tid var :engel: Men endte jo med familiehunden Møffe :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik svaret, at man ikke kan garantere, at en hvalp udvikler sig korrekt, lige meget hvor lovende den ser ud. Den kan mangler en tand efter tandskift (ser det heldigvis ikke ud til at Møffe gør, men har ikke forstand på det) eller den kan udvikle "dumme" vinkler og andet sjov. Det bliver dyrt for opdrætteren

 

Dem jeg har købt / kender, har betalt betydeligt mere for udstillingskrydset og så er aftalen at, hvis der dukker mangler op, så får man ekstra-prisen retur igen. Synes de erfarne opdrættere har kunnet se en voksen hund udfra en ganske lille hvalp, uden at de har givet en 'hovedet-på-blokken'-garanti

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe er solgt som familiehund, til trods for at jeg udtrykkeligt gav udtryk for, at jeg ville udstille. Og spurgte da også opdrætter, hvorfor der var kryds i familiehund i stedet for udstillingshund. Fik svaret, at man ikke kan garantere, at en hvalp udvikler sig korrekt, lige meget hvor lovende den ser ud. Den kan mangler en tand efter tandskift (ser det heldigvis ikke ud til at Møffe gør, men har ikke forstand på det) eller den kan udvikle "dumme" vinkler og andet sjov. Det bliver dyrt for opdrætteren og som hun sagde, vil man have garanti, må man vente til hvalpen er blevet et år med at købe den - og så koster den lige 4 gange så meget :shock:

 

Synes ærlig talt at 11'500DKKR var rigeligt :engel: Og så ville jeg heller ikke gå glip af hvalpestadiet.

 

 

 

Lidt ala det Petrine skrev :engel:

 

Vidste ikke lige hvordan jeg ellers skulle beskrive det - men hyggekuld versus tjene-penge-kuld versus forbedring af racen-måls-kuld.

 

 

 

Jeg tror faktisk Lady Xiera gør.. Da jeg blev skrevet op til en hvalp, blev der sat kryds i "udstilling" på en købskontrakt, hvor hun bad mig skrive tlf og navn, så hun havde det. Men ved ikke, om det bare var for, at hun kunne huske det og der ville blive udviklet en ny kontrakt, når tid var :engel: Men endte jo med familiehunden Møffe :cool:

 

Aner det ikke, men jeg ville godt nok kalde det noget af et experiment med en 8 ugers hvalp, men man virkelig aldrig sige aldrig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gælder ihvertfald indenfor terrier (de fleste af racerne), mynder (dem jeg har kigget på) og så rhodesian ridgeback.

 

Der kan man bare se, så lærte jeg også noget :-D

 

Har nu aldrig gået voldsomt op i det udstillings-halløj, så det er nok derfor jeg er ret blank overfor konceptet :oops: Jeg er gået op i at få racetypiske hunde, men hovedet har og vil altid betyde LANGT mere end udseendet for mig.

Vil hellere træne lydighed... Eller fare vild i en skov fordi min hund har glemt alt om schweiss konceptet... end jeg gider at tøffe rundt i en udstillingsring iført nylonstrømpebukser og habit.

 

Jeg er fin nok at se på 8-16, mandag - fredag. Resten af tiden vil jeg helst være smurt lidt ind i mudder - hele tiden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem jeg har købt / kender, har betalt betydeligt mere for udstillingskrydset og så er aftalen at, hvis der dukker mangler op, så får man ekstra-prisen retur igen. Synes de erfarne opdrættere har kunnet se en voksen hund udfra en ganske lille hvalp, uden at de har givet en 'hovedet-på-blokken'-garanti

 

Jaaa, men sådan gør man åbenbart ikke i bernerverdenen. Hvalpen koster 11500 lige ud, medmindre den allerede har graverende og/eller diskvalificerende fejl ift. racestandarden som lille (blå øjne, haleknæk, overtegning, misfarvning osv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil hellere træne lydighed... Eller fare vild i en skov fordi min hund har glemt alt om schweiss konceptet... end jeg gider at tøffe rundt i en udstillingsring iført nylonstrømpebukser og habit.

 

Jeg er fin nok at se på 8-16, mandag - fredag. Resten af tiden vil jeg helst være smurt lidt ind i mudder - hele tiden :mrgreen:

 

Håber det er ok at jeg griner lidt af dig - for jeg har aldrig ejet noget i kategorien 'pænt tøj' og slet ikke nylonstrømper. Fordomme er herlige, men smukke hunde kan altså også bruges til fornuftige ting, se bare Petrine :lol: har udstillet min søsters hund, hvor vi begge havde kobæ på bagdelen og vi vandt alligevel :cool:

 

...så nu kom jeg da ud ad den sædvanlige 100% off off emnet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe er solgt som familiehund, til trods for at jeg udtrykkeligt gav udtryk for, at jeg ville udstille. Og spurgte da også opdrætter, hvorfor der var kryds i familiehund i stedet for udstillingshund. Fik svaret, at man ikke kan garantere, at en hvalp udvikler sig korrekt, lige meget hvor lovende den ser ud. Den kan mangler en tand efter tandskift (ser det heldigvis ikke ud til at Møffe gør, men har ikke forstand på det) eller den kan udvikle "dumme" vinkler og andet sjov. Det bliver dyrt for opdrætteren og som hun sagde, vil man have garanti, må man vente til hvalpen er blevet et år med at købe den - og så koster den lige 4 gange så meget :shock:

 

Jeg har købt Jacki med kryds i "familiehund" og "brugshund" samt med den ekstra klausul, at hun skal kunne avlskåres / avlsgodkendes i henhold til Schæferhundeklubbens / DKKs regler herom :-D

 

Hun er dog ikke solgt med kryds i "udstilling", da hun ikke just er af udstillingslinier :blink: Hvordan normen inden for schæfer-verdenen mht salg som udstillingshund er, ved jeg meget lidt om, men kan forestille mig, at den er nogenlunde som din opdrætter gav udtryk for :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er ok at jeg griner lidt af dig - for jeg har aldrig ejet noget i kategorien 'pænt tøj' og slet ikke nylonstrømper. Fordomme er herlige, men smukke hunde kan altså også bruges til fornuftige ting, se bare Petrine :lol: har udstillet min søsters hund, hvor vi begge havde kobæ på bagdelen og vi vandt alligevel :cool:

 

...så nu kom jeg da ud ad den sædvanlige 100% off off emnet :oops:

 

:lol: Jeg har altså udstillet og gør det endnu (når jeg engang får taget mig sammen og finder en handler), og det er ikke mit indtryk at kobæ på bagdelen er en naturlig del af dén verden :lol: Nylonstrømpebukser og des lige er der til gengæld rigeligt af. Ikke noget imod dét - jeg står i et par lige nu :blink: men det er bare ikke hvad jeg klacificerer som hyggelig hunde samvær!

 

Da jeg gik med Stella (Cairn Terrier) var det jo helt galt. De stakkels hunde skulle stå på bordet i timevis og fik den helt store tur med toupering, hårspray og jeg skal komme efter dig. Hundene måtte IKKE hilse på hinanden og det hele var bare meget lidt mig!

Vi klarede os sådanset okay, uden nogensinde at komme til tops, men hold da op hvor jeg følte mig malplaceret :mrgreen:

 

Nu er jeg kommet i "jagthunde ringen", det er da lidt bedre - men ikke så godt, at jeg ikke fik kommentarer med på vejen både for at min hund havde mudder på bagpoten (nej, jeg havde ikke badet hende inden :oops: ) og for at jeg lod hende lege med en anden Staby kort tid inden vi skulle i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...