Hop til indhold

Avlshund... eller.....???


DKWiechert
 Share

Recommended Posts

Ja det er så spørgsmålet, som er lagt ud til debat.

 

 

Faldt nemlig over annonce med denne ordlyd:

NF Hvalpe - fra sort NF mor ,som ikke er avlshund.

NF fader er grå m/ stamtavle ej heller avlshund.

Depositum 4000,-

 

Lige hér

 

 

Jovist lægger vi alle forskellige værdier i forskellige ord og udtryk...

 

Jeg er ligeledes overbevist om rigtigheden (og enigheden) i at en hund der avles på, nødvendigvis må være avlshund.

 

Men så alligevel... For vi ser det jo alligevel ret ofte, at nogen mener deres hund ikke er en avlshund, da det jo kun er et hyggekuld.

 

Ligesom vi jo tit ser at folk har købt uden tavle, for deres hund er jo kun en familiehund.

 

Hvad lægger i af værdier i udtryk som "Avlshund", "familiehund" osv?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg er helt enig med idg: avler man på kræet har man en avlshund! Hvad sælger nok gerne ville have sagt var, at kræet ikke er avlsgodkendt... men den er vel stadig en avlstæve, eftersom den er blevet avlet på...

 

Familiehund er et skrækkeligt ord. Min Karla er jo en familiehund, og en agilityhund og en lydighedshund - men når jeg hører / læser ordet "familiehund" så tænker jeg hunde der sover deres liv væk, mens de venter på, at der sker noget :neutral:

 

Men det kan sagtens være, at jeg baserer dette på fordomme ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

For mig betyder ordet avlshund at hunden er avlsgodkendt både mht. til eksteriør igennem udstilling og sundhed igennem dyrelægen... Avlshunden kan sagtens være en familehund samtidig! MEN, når det er sagt er avlshunden for mig en hund som, som sagt er gennem tjekket på kryds og tværs. Det er en hund som kan forbedre racen ved at levere sine gener videre. Jeg mener dog ikke at en avlshund nødvendigvis behøver at være en han/tæve der får omkring 4-5 kuld i dens levetid...

 

Ren familiehund, er for mig en hund som sikkert har nogle små fejl og mangler hist og pist i udstillingsøjemed... altså på sit eksteriør... Det KAN være en hund uden stamtavle, men ikke nødvendigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Joh, en tæve der avles på, må alene i kraft af ordets betydning være en avlstæve.

 

At den så ikke nødvendigvis er avlsgodkendt, er så en anden sag.

 

På den ene side bryder jeg mig heller ikke om ordet "familiehund." Jeg hører det tit i forbindelse med folk, som har fået en hund uden at sætte sig ind i dens behov og ikke har intentioner om at træne og aktivere den optimalt - fordi det jo "bare" er en familiehund.

 

Alligevel synes jeg jo, at mine tidligere hunde sagtens kunne passe ind i den kategori. De var ikke købt med andet formål end at vi elskede hunde og vi havde heller ingen forventninger om at de skulle være konkurrencehunde eller skulle kunne noget bestemt. Men derfor blev de alligevel trænet og motioneret og ikke bare lagt hen i en krog.

 

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg prøver at sige, andet end at jeg synes det er rigtig svært at definere hvad en familiehund er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygdomme de har eller sygdomme de bær'?

 

spørger fordi min onkel åbenbart har købt sådan en fætter - med tavle og alt ... men altså fejlfarvet ...

 

 

Der er meget ofte allergiproblemer med de grå.

 

Allergiproblemer hos newfer kom nogenlunde samtidig med de første grå begyndte at dukke op (i 70'erne)

 

Der er en række andre sygdomme der også ligger til den farve, men da jeg ikke har racen som hovedrace mere kan jeg ikke lige svare dig på hvilke. Er da jeg så tråden her lige kommet i tanke om jeg har inviteret newfopdrætter på kaffe i morgen, så skal jeg nok spørge lidt ind til de grå og andre sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Familiehund er et skrækkeligt ord. Min Karla er jo en familiehund, og en agilityhund og en lydighedshund - men når jeg hører / læser ordet "familiehund" så tænker jeg hunde der sover deres liv væk, mens de venter på, at der sker noget :neutral:

Ok... Dén udlægning havde jeg så ikke forventet. Men OK.

 

Men det kan sagtens være, at jeg baserer dette på fordomme ;-)

:lol:

ARh. Nu spørger jeg jo ind til hvad I lægger af værdier i forskellige ord/begreber hvad man nu kalder det. Og hér er der jo trods alt frit spil, fordomme eller ej, så præger det jo også vores opfattelse af de forskellige ord/betegnelser/begreber etc.

 

 

For mig er mine hunde familiehunde som primær "funktion". De skal fungere i familien. Først derefter kommer jagthunden, som skal kunne fungere på jagt.

 

Og tænker man det igennem. så vil jeg tro de fleste hunde bruger mest tid som familiehund. Som klappekagehund, om man vil. :-D

 

 

For mig betyder ordet avlshund at hunden er avlsgodkendt både mht. til eksteriør igennem udstilling og sundhed igennem dyrelægen... Avlshunden kan sagtens være en familehund samtidig! MEN, når det er sagt er avlshunden for mig en hund som, som sagt er gennem tjekket på kryds og tværs. Det er en hund som kan forbedre racen ved at levere sine gener videre. Jeg mener dog ikke at en avlshund nødvendigvis behøver at være en han/tæve der får omkring 4-5 kuld i dens levetid...

 

Ren familiehund, er for mig en hund som sikkert har nogle små fejl og mangler hist og pist i udstillingsøjemed... altså på sit eksteriør... Det KAN være en hund uden stamtavle, men ikke nødvendigvis.

Okay... Den vil jeg så endda sige er gået lidt ud i ekstremerne, set fra mit synspunkt af. :blink:

 

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg prøver at sige, andet end at jeg synes det er rigtig svært at definere hvad en familiehund er :-)

Tjaaaa... der er flere forskellige holdninger indtil videre om hvad dét er for en størrelse, og det er som Bankov skriver, da egentlig lidt skægt, hvad man lægger i så relativt simpelt et ord.

 

 

En grå Newf???
Men i øvrigt rigtig dejligt at nogen avler på de grå som jo har rigtig mange sygdomme spundet op på farvegenet...

 

 

Hurra -eller noget.

 

Vidste bare der nok skulle komme nogen med dén indfaldsvinkel.... :rolleyes::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygdomme de har eller sygdomme de bær'?

 

spørger fordi min onkel åbenbart har købt sådan en fætter - med tavle og alt ... men altså fejlfarvet ...

 

Googlede lige lidt - og ja, grå newfer er plaget af CDA

 

Du kan se lidt her http://www.korvis.dk/Om_Frostie.html

 

og mere videnskabeligt her http://www.upei.ca/cidd/Diseases/dermatology/colour%20dilution%20alopecia.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med idg: avler man på kræet har man en avlshund! Hvad sælger nok gerne ville have sagt var, at kræet ikke er avlsgodkendt... men den er vel stadig en avlstæve, eftersom den er blevet avlet på...

 

Familiehund er et skrækkeligt ord. Min Karla er jo en familiehund, og en agilityhund og en lydighedshund - men når jeg hører / læser ordet "familiehund" så tænker jeg hunde der sover deres liv væk, mens de venter på, at der sker noget :neutral:

 

Men det kan sagtens være, at jeg baserer dette på fordomme ;-)

 

 

Hmm, gad vide hvorfor du får de associationer når du hører ordet familiehund? Det er jo ikke i sig selv et skrækkeligt ord.

 

Set objektivt, så betyder ordet vel egentlig bare at hunden er en del af familien. Men ok, tolkningen af det kan selvfølgelig være forskellig.

 

For mig betyder ordet familiehund netop det ordet siger, en hund der er i familien. Det betyder ikke at den ikke skal aktiveres, og/eller bruges til "noget", eller at den bare skal være et accessory.

 

Langt de fleste hunde i DK falder jo i grunden ind under den kategori, med undtagelse måske af hunde der bruges i for eksempel væddeløb og bor i kenneler.

Selv de fleste jagthunde og politihunde lever jo også et "familieliv" ved siden af deres "job".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, gad vide hvorfor du får de associationer når du hører ordet familiehund? Det er jo ikke i sig selv et skrækkeligt ord.

 

Set objektivt, så betyder ordet vel egentlig bare at hunden er en del af familien. Men ok, tolkningen af det kan selvfølgelig være forskellig.

 

For mig betyder ordet familiehund netop det ordet siger, en hund der er i familien. Det betyder ikke at den ikke skal aktiveres, og/eller bruges til "noget", eller at den bare skal være et accessory.

 

Langt de fleste hunde i DK falder jo i grunden ind under den kategori, med undtagelse måske af hunde der bruges i for eksempel væddeløb og bor i kenneler.

Selv de fleste jagthunde og politihunde lever jo også et "familieliv" ved siden af deres "job".

 

Det markerede ville være det optimale, jeg synes bare, at når jeg læser på diverse fora og folk søger en "familiehund"... så søger de et kræ der skal henslæbe sit liv i haven med leg med børnene som eneste aktivering...

 

Men jeg håber da, at jeg tager fejl! For jo, jeg anser også karla som en "familiehund" (hvis man altså kan være en familie når man kun er 2)....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede ville være det optimale, jeg synes bare, at når jeg læser på diverse fora og folk søger en "familiehund"... så søger de et kræ der skal henslæbe sit liv i haven med leg med børnene som eneste aktivering...

 

Men jeg håber da, at jeg tager fejl! For jo, jeg anser også karla som en "familiehund" (hvis man altså kan være en familie når man kun er 2)....

 

Jeg tror måske bare at jeg lever et mere beskyttet liv end dig :???: for jeg kender heldigvis ingen der har hund på den måde du beskriver.

 

Men meget få ting her i verden er i virkeligheden som de burde være, så du har sikkert ret i dine formodninger. Desværre. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Familiehund er et skrækkeligt ord. Min Karla er jo en familiehund, og en agilityhund og en lydighedshund - men når jeg hører / læser ordet "familiehund" så tænker jeg hunde der sover deres liv væk, mens de venter på, at der sker noget :neutral:

 

Men det kan sagtens være, at jeg baserer dette på fordomme ;-)

 

Petrine er en familiehund, et medlem af familien, og jeg forventer at familien behandler hende som de behandler andre familiemedlemmer (rimeligt konfliktskabende i den del af familien der yngler som rotter :mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er en avlshund en hund, der bevidst er avlet på - stamtavle eller ej.

 

Den situation at Liva f.eks. havde været en tur på eventyr og kom hjem med et ups-kuld, ville ikke gøre hende til en avlshund i mine øjne. En annoncering af et sådant kuld ville også blive nævnt som et ups-kuld/hul-i-hækken-kuld

nu er det en tænkt situation - hun er steriliseret, så ingen ups-kuld her

 

Hvis min husstand nu bestod af flere end mig, ville Liva er da først og fremmest være en familiehund. Hendes vigtigste opgave er at være min ven og følgesvend.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er en avslhund en proff, der ved hvad han laver og har knoklet hårdt får at få lov at lave hvalpe (altså bestået test og prøver).

 

Tror egentlig ikke hunden ved hvad den laver, andet end smide sine gener rundt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede ville være det optimale, jeg synes bare, at når jeg læser på diverse fora og folk søger en "familiehund"... så søger de et kræ der skal henslæbe sit liv i haven med leg med børnene som eneste aktivering...

 

Men jeg håber da, at jeg tager fejl! For jo, jeg anser også karla som en "familiehund" (hvis man altså kan være en familie når man kun er 2)....

 

Jeg kan sagtens følge dig i den opfattelse. Tror også det stammer fra at man ofte hører: skal bare have en familiehund.

 

Egentlig tror jeg jeg ville kategorisere Thailo som en hobbyhund. Det forklarer så samtidig hvorfor næsten hele min fritid er koncentreret omkring ham og andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er hun så nu? Single-hund :oops: synes ikke der behøver mere end en til en familie, men det afhænger nok af, hvor meget man fylder.

 

Huset er nu fyldt ganske godt op med Liva, Balou og mig - så mon ikke jeg godt kan kalde hende familiehund alligevel.

 

Kan nu også godt lide Aschas udtryk "hobbyhund" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Huset er nu fyldt ganske godt op med Liva, Balou og mig - så mon ikke jeg godt kan kalde hende familiehund alligevel.

 

Kan nu også godt lide Aschas udtryk "hobbyhund" :mrgreen:

 

Det kan jeg ikke. I mine øjne objektificerer man så hunden, og gør den til en ting. Men igen, alt handler om fortolkning.

 

PS.

Jeg påstår på ingen måde at Ascha opfatter eller behandler sin hund som en ting, det er MIN tolkning af ordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...