Hop til indhold

Gø halsbånd


Gæst Læder mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Læder mor

Jeg har kedet mig lidt i trådene herinde de sidste par dage, så her kommer noget der nok kan skabe lidt debat.

 

jeg har købt antigø halsbånd i England, de er sendt for 2 dage siden så regner stærkt med snart at se dem og jeg er spændt på om de virker..

 

andre der tør fortælle de har prøvet dem?:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Antigøhalsbånd.. Sprøjter de citronduft ud eller sender de stød gennem hundens krop? Eller fortæller en blid kvindestemme hunden at den skal lægge sig pænt ned og tie stille?

 

Sidstnævnte kunne jeg godt gå med til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Det er vel et trænings redskab som så meget andet, det er jo ikke noget man lige smider på hunden og sender den ud i haven med alene, jeg ser det som en forstærkning af et signal ( feks. hvis de ikke reagerere tilstrækkeligt på nej eller slut fordi de hidser hinanden op)som tre hunde vælger at overhøre når de kæmper om at gø højest af feks naboerne, satser på de vil være mere lydhøre over for mit første nej, overhører de det giver halsbåndet en advarsel ved de første to gø, ved det tredje får de et pift lemon.

i mine øjne er et hvilket som helst redskab ( hundesnor, halsbånd mm.) ikke hårdere end den hånd der holder eller kontrollerer det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

de giver ikke stød, de vibrerer kort som advarsel men det har altså intet med stød at gøre. stødhalsbånd er ulovlige herhjemme og det er jeg helt enig i.

 

vibrationen fortæller netop hunden på rigtig sødt hundesprog at den bare skal ligge sig ned og ta en lur istedet for at gø. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bekendtgørelse 1999-12-16 nr. 1043

om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd m.v. til dyr :

 

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:

 

- § 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

 

Dyreværnsloven:

 

 

- § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel et trænings redskab som så meget andet, det er jo ikke noget man lige smider på hunden og sender den ud i haven med alene, jeg ser det som en forstærkning af et signal ( feks. hvis de ikke reagerere tilstrækkeligt på nej eller slut fordi de hidser hinanden op)som tre hunde vælger at overhøre når de kæmper om at gø højest af feks naboerne, satser på de vil være mere lydhøre over for mit første nej, overhører de det giver halsbåndet en advarsel ved de første to gø, ved det tredje får de et pift lemon.

i mine øjne er et hvilket som helst redskab ( hundesnor, halsbånd mm.) ikke hårdere end den hånd der holder eller kontrollerer det

Jeg må indrømme jeg ikke forstår konceptet. Hundene aner jo ikke hvad vibrationen betyder. Det ligger selvfølgelig i den mildere udgave af den slags, men kunne du ikke bare gå hen og jage hundene ind/bede dem holde mund, når de gør i stedet for?

 

Det andet er i mine øjne symptombehandling og erstatter ikke træning. Hvis halsbåndene ikke påfører dem smerte, kan de sandsynligvis sagtens lære at ignorere det, ligesom når du forsøger at få deres opmærksomhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel et trænings redskab som så meget andet, det er jo ikke noget man lige smider på hunden og sender den ud i haven med alene, jeg ser det som en forstærkning af et signal ( feks. hvis de ikke reagerere tilstrækkeligt på nej eller slut fordi de hidser hinanden op)som tre hunde vælger at overhøre når de kæmper om at gø højest af feks naboerne, satser på de vil være mere lydhøre over for mit første nej, overhører de det giver halsbåndet en advarsel ved de første to gø, ved det tredje får de et pift lemon.

i mine øjne er et hvilket som helst redskab ( hundesnor, halsbånd mm.) ikke hårdere end den hånd der holder eller kontrollerer det

 

Træningsredskab :confused::confused::confused:

 

Altså for mig er træningsredskaber ting som spring, apportbukke, kegler, bolde, dummyer osv. I øvrigt træner jeg helst mine hunde trådløst - på den måde er jeg sikker på, at der ikke er nogen hænder, der hverken holder eller kontrollerer noget som helst.

 

Det du er igang med er almindelig opdragelse af dine hunde - og dertil kræves, for almindelige mennesker, ingen redskaber....

 

Jeg ville i stedet lære hundene at være stille hver for sig og først herefter lukke dem ud sammen. I en periode er du nok nødt at opholde dig sammen med hundene - men var det ikke også derfor, du fik dem fra start af?

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Et hundehalsbånd eller en hundesnor er da også et redskab, det bruges også til træning af lydighed, hvis man er i mod alle redskaber burde man vel kunne gå uden snor med hunden alle steder selv i traffiken.

kan vi ikke blive enige om at halsbånd og snor er et redskab der benyttes som et led i træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hundehalsbånd eller en hundesnor er da også et redskab, det bruges også til træning af lydighed, hvis man er i mod alle redskaber burde man vel kunne gå uden snor med hunden alle steder selv i traffiken.

kan vi ikke blive enige om at halsbånd og snor er et redskab der benyttes som et led i træning?

Et hundehalsbånd, eller en hundesnor der bruges operativt, kan du sammenligne med dit "jegforetrækkerikkeattræneminehunde-halsbånd"

 

Men sagens kerne er, at halsbånd og hundesnor IKKE bruges operativt.

Man burde efterhånden være kommet til bred enighed om, at dét at rykke i linen, IKKE er vejen frem.

 

Og ja. Man kan gå med sin hund uden snor alle steder, selv i trafikken.... Forudsat man har lært den dét...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hundehalsbånd eller en hundesnor er da også et redskab, det bruges også til træning af lydighed, hvis man er i mod alle redskaber burde man vel kunne gå uden snor med hunden alle steder selv i traffiken.

kan vi ikke blive enige om at halsbånd og snor er et redskab der benyttes som et led i træning?

 

Under træning bruger jeg ikke snor, nej.... jo - de første måneder med ny hvalp, når vi træner på hold - men kun mellem øvelser. Derudover går jeg meget sjældent i trafikken og dermed også meget sjældent med snor på hundene.... faktisk kan ingen af dem gå i snor :oops: Men det er jo fordi jeg ikke har lært dem det. Det er ligesom ikke grund nok til at fare ud og købe et eller andet aggregat, der straffer dem for at trække - betød det noget for mig, kunne jeg jo bare træne det.

 

Men jo - halsbånd og snor er hjælpemidler under opdragelsen af hunden, ja.... snoren bruges i situationer, hvor hvalpen kan komme til at belønne sig selv, hvis den får mulighed for det - ellers ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hundehalsbånd eller en hundesnor er da også et redskab, det bruges også til træning af lydighed, hvis man er i mod alle redskaber burde man vel kunne gå uden snor med hunden alle steder selv i traffiken.

kan vi ikke blive enige om at halsbånd og snor er et redskab der benyttes som et led i træning?

 

Jeg vil nu nærmere kalde det en sikkerhedsmæssig foranstaltning f.eks. i trafikken som du selv nævner...både for hund og for medtrafikanter. En hund er jo et levende væsen og ikke en robot man kan programmere til 100% sikker i fri ved fod under alle omstændigheder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en ussel måde at "lære" sin hund ikke at gø.

 

Du associerer en normal adfærd med noget meget ubehageligt - en vibration kan for os virker ganske harmløs, men for hunden vil den komme som en chok, og dermed give anledning til en ubehagelig oplevelse.

 

Det er symptombehandling, så hunden lærer sådan set ikke noget fornuftigt af det. Den lærer at når den forsøger at fortælle sin flok noget, så medfører det ubehag...

 

Som Splinten, mor og mig skriver så er der træningsmetoder som kan give dig det samme resultat. Jo det tager sandsynligvis længere tid at komme til slutproduktet, men dine hunde lærer på en positiv måde at når du siger "Ja tak" eller lignende, så har du anerkendt at de mener der er noget at gø af. Og du fortæller dem dermed også at der ikke er behov for at de gøer videre...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Hvis man nu lige ser ud over en selv, så ser man da mange der går med en hund der er ved at kvæle sig selv i sit halsbånd fordi den trækker, jeg synes der det er mere humant med en gå pænt sele til hunden , det andet er i mine øjne næsten ......plageri.

men sådan er vi så forskellige

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Men nu må du ikke tage det ilde op, folk svarer i bedste mening, også selvom det måske ikke helt var det du håbede at høre...:-D...

 

Jeg ville personligt heller ikke ty til sådan et halsbånd...ved ikke om du har læst om "klassisk betingning"? Ved at bruge sådan et halsbånd får du hunden til at forbinde gøen med noget ubehageligt...også selvom at citronduft og vibrationer kan virke ganske harmløst...

 

Men kan godt se det er ¤&/(&¤ irriterende når man vil have hunden til at holde op med at gø og det bare lader til den ikke vil forstå det...hehe

 

Håber alle har en god aften...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu lige ser ud over en selv, så ser man da mange der går med en hund der er ved at kvæle sig selv i sit halsbånd fordi den trækker, jeg synes der det er mere humant med en gå pænt sele til hunden , det andet er i mine øjne næsten ......plageri.

men sådan er vi så forskellige

 

Jeg synes ikke nogen af delene er i orden... hvad er der galt med enten at træne hunden, give den en almindelig sele på eller lade den løbe løs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Jo Jo jeg får da lige præcis de svar jeg havde regnet med, jeg har også haft en dårlig dag så det er meget rart at rase lidt ud her selv om det er om noget helt andet og nogen gange synes jeg tråde er gab kedelige en rask debat der får pulsen lidt op skader jo aldrig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg har kedet mig lidt i trådene herinde de sidste par dage, så her kommer noget der nok kan skabe lidt debat.

:mrgreen:

 

Men nu må du ikke tage det ilde op, folk svarer i bedste mening, også selvom det måske ikke helt var det du håbede at høre...:-D..

 

Jeg oplever klart at det er TS irellevant hvad der svares , bare der svares.

 

TS keder sig jo bare.

 

[ATTACH]15354[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...