Hop til indhold

Baldur siger fra ved at markerer


Lonny
 Share

Recommended Posts

Som tidligere nævnt, så har jeg nogle problemer med at Baldur er begyndt at sige fra ved at markerer :(

 

Jeg har nu talt med hans adfærdsterapeut, og ud fra den beskrivelse jeg gav hende af de forskellige situationer, så var hun ret overbevist om at han stadig har smerter. De tidspunkter og måden han reagerer på mener hun ikke tyder på indlærte reaktionsmønstre, men derimod på at Baldur, på trods af at han er sluppet af med sin hjerte/lunge orm, stadig er syg og har smerter.

 

Jeg har nu ringet til Karlslunde dyrehospital og har talt med en dyrlæge derinde, og denne dyrlæge mener ud fra beskrivelsen også at han har smerter. Han tror, at Baldur har noget man kalder lændeskred eller korsledsinstabilitet:

 

Korsledsinstabilitet er en sygdom mellem korsbenet og sidste lændehvirvel, der forårsager smerte i lænderegionen. Den ses især hos større hunderacer og navnlig hos arbejdende hunde.

Lænden er opbygget af en række hvirvler, der støder op til hinanden i tætte led. I overgangen mellem sidste lændehvirvel og korsbenet er bevægeligheden mindre end mellem de øvrige hvirvler. Den indskrænkede bevægelighed gør hunden udsat for bl.a. diskusprolaps og overstramning af ledbånd.

(http://www.netdyredoktor.dk/sw7408.asp)

 

Ifølge dyrlægen er det noget han desværre ret ofte ser hos min race, og min beskrivelse af Baldur gjorde at han var ret overbevist om at det var det han fejlede.

 

Så nu skal Baldur ind og CT-scannes på tirsdag, og så må vi se om de finder noget.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som tidligere nævnt, så har jeg nogle problemer med at Baldur er begyndt at sige fra ved at markerer :(

 

Jeg har nu talt med hans adfærdsterapeut, og ud fra den beskrivelse jeg gav hende af de forskellige situationer, så var hun ret overbevist om at han stadig har smerter. De tidspunkter og måden han reagerer på mener hun ikke tyder på indlærte reaktionsmønstre, men derimod på at Baldur, på trods af at han er sluppet af med sin hjerte/lunge orm, stadig er syg og har smerter.

 

Jeg har nu ringet til Karlslunde dyrehospital og har talt med en dyrlæge derinde, og denne dyrlæge mener ud fra beskrivelsen også at han har smerter. Han tror, at Baldur har noget man kalder lændeskred eller korsledsinstabilitet:

 

Korsledsinstabilitet er en sygdom mellem korsbenet og sidste lændehvirvel, der forårsager smerte i lænderegionen. Den ses især hos større hunderacer og navnlig hos arbejdende hunde.

Lænden er opbygget af en række hvirvler, der støder op til hinanden i tætte led. I overgangen mellem sidste lændehvirvel og korsbenet er bevægeligheden mindre end mellem de øvrige hvirvler. Den indskrænkede bevægelighed gør hunden udsat for bl.a. diskusprolaps og overstramning af ledbånd.

(http://www.netdyredoktor.dk/sw7408.asp)

 

Ifølge dyrlægen er det noget han desværre ret ofte ser hos min race, og min beskrivelse af Baldur gjorde at han var ret overbevist om at det var det han fejlede.

 

Så nu skal Baldur ind og CT-scannes på tirsdag, og så må vi se om de finder noget.

 

Ja, man løber efterhånden tør for ord :ae: Men jeg håber virkeligt for Jer, at I snart får noget medgang!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej da! :(

Kan der gøres noget hvis det er?

 

Man kan enten smertebehandle resten af hans liv eller man kan opererer for det, og vi vil så selvfølgelig vælge at opererer, hvis de vel og mærke mener at prognosen er god.

 

Jeg ved ikke hvad jeg gør hvis prognosen ikke er god, jeg syntes efterhånden at han har været så meget igennem, at jeg ikke aner om jeg vil udsætte ham for mere :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat netdyredoktor:

 

Hvordan behandles korsledsinstabilitet?

Hvis der kun er tale om smerter, og hunden ikke har problemer med lammelser eller afsætning af urin og afføring, vil en behandling med smertestillende midler måske kunne løse problemet.

 

Hvis der er tale om alvorligere symptomer, som skyldes tryk på rygmarven eller nerver, eller hvis smertebehandling ikke hjælper, vil behandlingen være en operation. Under operationen fjernes "taget" over det sted, hvor der er tryk på rygmarven. Det sker ved, at dyrlægen klipper og/eller rasper noget af knoglevævet på sidste lændehvirvel og korsbenet væk, så der bliver plads til rygmarven. Hvis nogle af nerverødderne er i klemme, vil de blive frigjort, når man fjerner knoglematerialet omkring dem.

Som efterbehandling vil der blive ordineret smertestillende medicin og ro i en periode på ca. 8 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan enten smertebehandle resten af hans liv eller man kan opererer for det, og vi vil så selvfølgelig vælge at opererer, hvis de vel og mærke mener at prognosen er god.

 

Jeg ved ikke hvad jeg gør hvis prognosen ikke er god, jeg syntes efterhånden at han har været så meget igennem, at jeg ikke aner om jeg vil udsætte ham for mere :(

 

:ae: :ae: Selvf bliver prognosen god, I trænger til nogle gode nyheder! Stakkels Jer alle sammen :ae: :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu googlet lidt mere, og så vidt jeg kan forstå, så er det følgende de mener Baldur fejler:

 

Han har en indsnævring af rygmarvskanalen:

 

4076847353_e15d64e5bd_o.jpg

 

Og inde i denne rygmarvskanal der ligger rygmarven som indeholder de store nervebaner, når rygmarvskanalen bliver indsnævret, så vil den klemme om disse store nervebaner. Så derfor kommer en eller flere nervebaner i klemme ved en indsnævring af rygmarvskanalen og dette er meget smertefuldt, og udover dette, så kan det med tiden give lammelse af bagkroppen og føre til at hunden ikke længere kan besørge pga. af lammelse.

 

Ved en operation fjerner man et stykke af rygmarvskanalen der hvor den er indsnævret, således at rygmarvskanalen ikke længere trykker på nervebanerne.

Redigeret af Lonny
Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Baldur:(

Det er ikke sjovt at leve med smerter...

Men må sige at det da i det mindste er godt, at det med markering, ikke er blevet permanent adfærd..

 

Ønsker jer alt vel:hjerte:

 

Ja, det er jeg rigtig glad for. Jeg blev jo lidt bekymret, også fordi at jeg på et tidspunkt fik lidt skæld ud over at det nok var min egen skyld at han var som han var, fordi at jeg nok ikke var "hård" nok overfor ham. Ikke som at jeg skulle slå ham eller noget, men at folk måske mente at jeg ikke var bestemt nok overfor ham eller lignende.

Og jeg har virkelig gået og spekuleret som en gal, var det virkelig min skyld det hele, havde jeg fejlet i hans opdragelse osv.

 

Så da jeg talte med adfærdsterapeuten i dag, og hun sagde at de reaktioner bestemt ikke var normale, og at hun ikke mente at jeg havde gjort noget galt, og dyrlægen også mente at han havde smerter, så faldt der altså en sten fra mit hjerte...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu googlet lidt mere, og så vidt jeg kan forstå, så er det følgende de mener Baldur fejler:

 

Han har en indsnævring af rygmarvskanalen:

 

4076847353_e15d64e5bd_o.jpg

 

Og inde i denne rygmarvskanal der ligger rygmarven som indeholder de store nervebaner, når rygmarvskanalen bliver indsnævret, så vil den klemme om disse store nervebaner. Så derfor kommer en eller flere nervebaner i klemme ved en indsnævring af regmarvskanalen og dette er meget smertefuldt, og udover dette, så kan det med tiden give lammelse af bagkroppen og føre til at hunden ikke længere kan besørge pga. af lammelse.

 

Ved en operation fjerner man et stykke af rygmarvskanalen der hvor den er indsnævret, således at rygmarvskanalen ikke længere trykker på nervebanerne.

 

Okay... det her lyder åndsvagt... men når jeg har haft hekseskud i ryggen og det har trykket på nogle nerver... så har jeg ofte haft ondt i brystet når jeg trak vejret (fordi det var de nerver der var klemt, det var egentligt ikke der skaden var), så jeg troede først det var mine lunger den var gal med... men så tro da f*nden at han har ondt hvis det klemmer på nerverne :( så ville jeg også snappe hvis jeg var hund :(

 

Godt at høre der er så stor chance for helbredelse :5up: Han skal nok klare det godt :ae: lige en stor trøstekrammer til Baldur :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

men så tro da f*nden at han har ondt hvis det klemmer på nerverne :( så ville jeg også snappe hvis jeg var hund :(

 

Ja, jeg ville søreme da også snappe...

 

Jeg har haft en far med diskuspolaps, og jeg husker tydeligt hvor mange smerter han havde, og hvor meget smertestillende han blev fyldt med :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan enten smertebehandle resten af hans liv eller man kan opererer for det, og vi vil så selvfølgelig vælge at opererer, hvis de vel og mærke mener at prognosen er god.

 

Jeg ved ikke hvad jeg gør hvis prognosen ikke er god, jeg syntes efterhånden at han har været så meget igennem, at jeg ikke aner om jeg vil udsætte ham for mere :(

Årh for pokker altså! :cry:

 

Det gør mig helt ked af at læse Lonny, han er sådan en dejlig hund og i har gjort så utrolig meget for ham :ae:

 

Jeg håber det hele ender godt for ham og for jer sammen, det skal det bare gøre :x2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og bliver helt gal på "ham deroppe"... Der findes hunde som lever et skrækkeligt og kummerligt liv, bundet og banket... sulten og tørstig... og de fejler ALDRIG noget !

Og så er der dem som bliver elsket og nusset, foderet med ren luksus og som aldrig mangler noget.... og de skal udsættes for sygdom og smerter..

 

 

ER DER DA INGEN RETFÆRDIGHED TIL ???????

 

Lonny jeg ved godt at dette er en ringe trøst.... men

 

smiley1116.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh for pokker altså! :cry:

 

Det gør mig helt ked af at læse Lonny, han er sådan en dejlig hund og i har gjort så utrolig meget for ham :ae:

 

Jeg håber det hele ender godt for ham og for jer sammen, det skal det bare gøre :x2:

 

Han er nemlig en utrolig dejligt hund, noget af det mest kærlige jeg nogensinde har mødt, og derfor er det også så svært for mig at forstå når han vender sig imod mig :(

 

Jeg føler at han har mistet tilliden til mig, og jeg begynder jo også at miste tilliden til ham, og hele situationen er så forfærdelig sørgelig :(

 

Så på trods af at det måske ender med en operation, og måske igen koster os en bondegård, så er jeg glad for at vide at der er noget der gør ondt på ham, fordi jeg har været så utrolig ked af at der åbenbart er så lidt tillid imellem os, at han finder det nødvendigt at markerer for at få mig til at respekterer hans grænser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget:ae:

 

Er det, det der genere Baldur er det da i det mindste godt at det er en forholdsvis let operation, som giver resultat med det samme:-D og som ikke kræver genoptræning eller noget:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...