Hop til indhold

Selvbeherskelses-træning


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Fra og med i dag starter Dumles selvbeherskelses-træning.

 

Vi har på det sidste snakket om hvordan vi kan og i nogle situationer har og kan lære Dumle selvbeherskelse. Hvor han lærer at slappe af i situationer med stress og lærer at det ikke nytter at stresse, men at slappe af istedet.

Bjørn snakkede om at når han var på vej til anlægget med Dumle kunne han på det sidste stykke trække så voldsomt og lige frem begyndt at knurre og cirkle rundt og køre sig selv op fordi han glædede sig sådan og dermed stressede voldsomt op. Vi snakkede om at der nytter det kun at gøre som vi har gjort i gågaden. Kræve at han går plads og slapper af. Han får ikke noget for det for så snart han får en godbid hænger han ude i linen igen, men vi stopper når der ikke gåes plads og han får en godbid og fri når vi er nået derhen.

 

Så har en venlig sjæl hjulpet os og er kommet med gode råd i dag og vil eventuelt hjælpe os med noget træning også :-D Disse råd vil vi prøve at følge. Vi har fået håbet lidt igen og er nu kampklare igen. Nu SKAL det lykkedes.

 

Herhjemme får Dumle nu sin mad på græsplænen, han får problemløsningsopgaver for at hjælpe på selvtilliden, han har opgaven med at lukke køkkenlåger når vi går i køkkenet, han får godbidsspor og godbidssøg, vi træner tricks og han får sine gåture og sine løbeture. Alt sammen noget der kan hjælpe med til at selvbeherskelsestræningen bedre kan lykkedes.

 

For at starte træningen op har jeg nu lavet nogle regler som skal overholdes fremover. Det bliver svært både for Dumle og for os, men det skal lykkedes og sådan er det bare.

Her er listen ind til videre. Kom gerne med flere forslag hvis i har nogle :blink:

 

Regler vi kan men som stadig skal vedligeholdes:

 

- Der skal være RO på og man skal blive på sædet i bilen inden man får lov at komme ud, også selvom det er et super godt sted.

 

- Man går plads og forholder sig i ro på kirkegården

 

- Man går plads og forholder sig i ro i gågaden

 

- Man skal sætte sig og holde kontakt når en anden hund går forbi på gåturen (den sidder der ikke helt, men når vi går herhjemme gør den efterhånden).

 

 

Regler der er nye og skal læres og overholdes:

 

- Man sætter sig og venter mens ejere tager overtøj på og mens døren bliver åbnet, lige til der bliver givet fri.

 

- Man går plads hen til anlægget.

 

- Man skal være i ro og holde kontakt + der skal gives lov inden man må hilse på en anden hund (den bliver svær)

 

- Man skal sætte sig imens døren bliver åbnet og gæsterne kommer ind og man må ikke hilse før der er givet lov (den bliver svær) (hjælper søs med)

 

- Tiggeri foregår i ro på gulvet eller i lædersofaen og IKKE lige ved siden af os (er gjort før, men det duer ikke sådan at slække på reglerne)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lyder spændende - Er sikker på det nok skal give nogle gode resultater!!! :5up:

 

Pøj pøj med det - Glæder mig til at følge jer!

 

Tak skal du have. Jeg tror det er noget af det samme adfærdsbehandleren mente med at han skulle have flere grænser. Jeg fattede det bare ikke helt før "en venlig sjæl" gav gode råd i dag :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en dvd - som jeg har købt af Lonny - den hedder "Crying for control". Den er godt nok lavet med reference i agility-træning - og med denne som "rammen", men den handler om selvkontrol / impuls-kontrol.

 

Du må gerne låne den og se den, hvis du har lyst? Så kan du jo bedømme om der er nogle ting i den du kan bruge i din dagligdag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en dvd - som jeg har købt af Lonny - den hedder "Crying for control". Den er godt nok lavet med reference i agility-træning - og med denne som "rammen", men den handler om selvkontrol / impuls-kontrol.

 

Du må gerne låne den og se den, hvis du har lyst? Så kan du jo bedømme om der er nogle ting i den du kan bruge i din dagligdag :-D

 

Det vil jeg gerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak skal du have. Jeg tror det er noget af det samme adfærdsbehandleren mente med at han skulle have flere grænser. Jeg fattede det bare ikke helt før "en venlig sjæl" gav gode råd i dag :lol:

 

Hehe - Nogle gange skal det altså lige omformuleres nogle gange før den siver ind.

Tror jeg selv har fået de samme råd 30-40 gange i forskellige udformninger, før de sev ind :engel:

 

Men det lyder i hvertfald fornuftigt, så er sikker på det nok skal gi pote :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg vil vove og påstå at jeres opgave bør gå ud på at afstresse ham, og ikke i at træne ham i stress situationer, og det gør I simpelthen ved at holde ham fra de stresset situationer, og først når han er afstresset (dette kan godt tage lang tid) bør I begynde at træne situationer hvor han skal lære at håndtere sin stress, men det har jeg jo også skrevet i anden tråd. :-)

 

Stress= ingen indlæring

 

Så længe han er så stresset som han er, så får I ikke meget ud af jeres kampe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vove og påstå at jeres opgave bør gå ud på at afstresse ham, og ikke i at træne ham i stress situationer, og det gør I simpelthen ved at holde ham fra de stresset situationer, og først når han er afstresset (dette kan godt tage lang tid) bør I begynde at træne situationer hvor han skal lære at håndtere sin stress, men det har jeg jo også skrevet i anden tråd. :-)

 

Stress= ingen indlæring

 

Så længe han er så stresset som han er, så får I ikke meget ud af jeres kampe.

 

Og hvordan skal vi holde ham fra situationer hvor det banker på døren, hvor han skal ud af bilen eller døren, hvor vi skal et spændende sted hen at gå tur, hvor der går en anden hund forbi på gåturen eller hvor nogen går forbi vinduet?

 

Dette er ganske almindelige hverdagssituationer der stresser Dumle og hvor han ikke kan håndtere det. Her bliver vi nødt til at gå ind og lære ham at håndtere det. Han lever i forvejen i sin egen lille bobbel nu og hvis vi ikke går ind og lære ham at håndtere situationer her, så vi eventuelt engang kan komme udenfor den uden at det går galt, ja så kan vi lige så godt aflive ham. Sorry, men jeg syntes ikke det er et værdigt liv at leve for nogen hund ellers hvis han gang på gang bliver udsat for stresssituationer han ikke lære eller får hjælp til at håndtere.

 

Stressen er der nu engang og det tror jeg altid den vil være, men kan Dumle lære at selvbeherskelse hjælper ham til ro som igen hjælper ham til afslapning og opnåelse af noget han gerne vil have så tror jeg vi har en meget bedre forudsætning for at gøre resten af hans liv bedre og mere trygt for ham end det hidtil har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvordan skal vi holde ham fra situationer hvor det banker på døren, hvor han skal ud af bilen eller døren, hvor vi skal et spændende sted hen at gå tur, hvor der går en anden hund forbi på gåturen eller hvor nogen går forbi vinduet?

 

Dette er ganske almindelige hverdagssituationer der stresser Dumle og hvor han ikke kan håndtere det. Her bliver vi nødt til at gå ind og lære ham at håndtere det. Han lever i forvejen i sin egen lille bobbel nu og hvis vi ikke går ind og lære ham at håndtere situationer her, så vi eventuelt engang kan komme udenfor den uden at det går galt, ja så kan vi lige så godt aflive ham. Sorry, men jeg syntes ikke det er et værdigt liv at leve for nogen hund ellers hvis han gang på gang bliver udsat for stresssituationer han ikke lære eller får hjælp til at håndtere.

 

Stressen er der nu engang og det tror jeg altid den vil være, men kan Dumle lære at selvbeherskelse hjælper ham til ro som igen hjælper ham til afslapning og opnåelse af noget han gerne vil have så tror jeg vi har en meget bedre forudsætning for at gøre resten af hans liv bedre og mere trygt for ham end det hidtil har været.

 

Jeg blev så glad i søndags... vi var på racekendskabs kursus med Irene Jarnved. Da vi nåede til hyrdehundene kom dagens guldkorn: Det nytter ikke at forsøge at undgå stress i stresshunde - de skal tværtimod bare lære at håndtere stressen og at stresse hurtigt ned igen! Stress er ikke pr. definition negativt!

 

Jeg tror på jer :5up: Og vi vil gerne hjælpe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Og hvordan skal vi holde ham fra situationer hvor det banker på døren, hvor han skal ud af bilen eller døren, hvor vi skal et spændende sted hen at gå tur, hvor der går en anden hund forbi på gåturen eller hvor nogen går forbi vinduet?

 

Dette er ganske almindelige hverdagssituationer der stresser Dumle og hvor han ikke kan håndtere det. Her bliver vi nødt til at gå ind og lære ham at håndtere det. Han lever i forvejen i sin egen lille bobbel nu og hvis vi ikke går ind og lære ham at håndtere situationer her, så vi eventuelt engang kan komme udenfor den uden at det går galt, ja så kan vi lige så godt aflive ham. Sorry, men jeg syntes ikke det er et værdigt liv at leve for nogen hund ellers hvis han gang på gang bliver udsat for stresssituationer han ikke lære eller får hjælp til at håndtere.

 

Stressen er der nu engang og det tror jeg altid den vil være, men kan Dumle lære at selvbeherskelse hjælper ham til ro som igen hjælper ham til afslapning og opnåelse af noget han gerne vil have så tror jeg vi har en meget bedre forudsætning for at gøre resten af hans liv bedre og mere trygt for ham end det hidtil har været.

Jeg ved lige nøjagtig hvordan du har det, som jeg har skrevet, så stod jeg i samme situation. Lucky kunne heller ikke klare almindelige hverdagsting.

 

Lucky kom ikke steder hen hvor der var andre hunde (som vi i forvejen ikke kendte). Vi befærdede os ikke steder, hvor vi vidste vi mødte en masse ting, som han ikke kunne klare, at det så krævede at vi måtte køre andre steder hen, end at gå her i byen.

Når jeg så der kom nogen på afstand, så vendte jeg om, så han ikke nåede ud i hilse/møde/gå forbi situationer, som jeg vidste, at han ikke kunne klare, om det så var at vi måtte ud på marker, ind i skoven, ud i grøfter og lign.

 

Jeg pillede min ringeklokke fra, som han stressede over. Hvis der kom gæster, fik de at vide, at de skulle ignorere ham. Jeg tog ham ikke med til familien, hvis jeg vidste at der kom for mange, til at han kunne håndtere det.

 

Der er selvfølgelig altid noget man ikke kan undgå, man kan ikke pakke en hund ind 100%, men der findes også en masse ting, man kan spare hunden for, og det er det, det handler om. Det er blot et spørgsmål om, om man er "villig" nok til at omlægge en masse vante ting.

 

Jeg siger det ikke for at gøre livet surt for dig, for tro mig, når først du kan mærke virkningen, så ser tingene helt anderledes ud.

 

Det er hårdt, jeg vil ikke lyve, det er meget hårdt, men jeg vil heller gå et par måneder igennem med intens hård afstresning end at kæmpe med hundens stress i endnu længere tid, og det synes jeg faktisk er mere synd.

 

Det hjælper jo heller ikke noget at gå ind og kræve/forlange og træne, når der er lukket af for indlæring pga. stress. Jeg siger det jo blot for at hjælpe, og da jeg har stået i nøjagtig samme situation, ved jeg hvor hårdt og svært det er, men det KAN lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg blev så glad i søndags... vi var på racekendskabs kursus med Irene Jarnved. Da vi nåede til hyrdehundene kom dagens guldkorn: Det nytter ikke at forsøge at undgå stress i stresshunde - de skal tværtimod bare lære at håndtere stressen og at stresse hurtigt ned igen! Stress er ikke pr. definition negativt!

 

Jeg tror på jer :5up: Og vi vil gerne hjælpe!

Stress er ikke kun negativt, alle har godt af lidt stress engang imellem, men konstant stress er ikke godt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stress er ikke kun negativt, alle har godt af lidt stress engang imellem, men konstant stress er ikke godt. :-)

 

Nej, det er jo derfor, det er så vigtigt, at de lærer at stresse ned igen.

 

Hvis man arbejder med f.eks. byttedrift, lærer man jo hunden at køre op i drift, men endnu vigtigere at bakke i byttedriften igen, så hunden ikke "kammer over".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Nej, det er jo derfor, det er så vigtigt, at de lærer at stresse ned igen.

 

Hvis man arbejder med f.eks. byttedrift, lærer man jo hunden at køre op i drift, men endnu vigtigere at bakke i byttedriften igen, så hunden ikke "kammer over".

Rigtig nok, men hvis man har en hund, der ER i konstant stress, så er det vigtigt, at få den ned i et niveau, hvor den igen kan overskue/klare at lære dette.

En hund, der kører i konstant stress kobler af, og at træne en hund, der er koblet af, er nok det samme som at pi... i modvind, en meget kort fornøjelse. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...