Hop til indhold

Nogen som kender lundehunden?


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Hvordan er dens temperement?

 

Er den meget selvstændig, kan den bruges til agility?

 

Jeg ved ikke meget andet end at den har 6 tæer. :engel:

 

(Jeg har et billede af, at det er sådan en sejlivet, udholdende fætter der godt kan lide at komme ud i al slags vejr, Måske også lidt stædig? Svær at kalde til sig??? :hmm:

 

 

Jeg spørger blot fordi kæresten og jeg jo indimellem snakker om at hvis det ikke skulle være cavalier, hvad skulle det så være. (Af de små racer). Ikke at jeg tror, vi nogensinde får hund nr 2, men man kan jo godt spørge :engel: og så kan jeg jo stoppe kæresten for at gå og drømme om at få sin egen hund. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikker rigtigt noget til racen, men hvis man googler den, så får man det generelle billede af den, at den er stædig, selvstændig, aktiv og menneskeglad. Det er en selvstændigt jagende hund - skabt til at jage søpapegøjer i fjeldene, så den har jo ikke "samarbejdsgenet" på samme måde som en cavalier eller labrador...

 

Den skulle være super til næsearbejde og agility, men søger man en lydighedschampion bør man nok finde en anden hund. Alle steder nævner de, at lundehunde absolut ikke er sagen for uerfarne hundejere og at de fælder meget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender et par stykker, der går rally... og de gør det da, bevares :mrgreen: De ser bare ikke ud som om, de har en fest i mens...

 

Det er IKKE en samarbejdende race - selvfølgelig KAN de løbe agility, jeg ville bare ikke vælge den, hvis agility var mit mål....

 

Västgötaspids, buhund eller norbottenspids ville være mere oplagte valg, hvis man er forelsket i de små nordiske spidser... og hunde der siger vov, fordi de kan :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikker rigtigt noget til racen, men hvis man googler den, så får man det generelle billede af den, at den er stædig, selvstændig, aktiv og menneskeglad. Det er en selvstændigt jagende hund - skabt til at jage søpapegøjer i fjeldene, så den har jo ikke "samarbejdsgenet" på samme måde som en cavalier eller labrador...

 

Den skulle være super til næsearbejde og agility, men søger man en lydighedschampion bør man nok finde en anden hund. Alle steder nævner de, at lundehunde absolut ikke er sagen for uerfarne hundejere og at de fælder meget!

 

 

Ok, det er nyt for mig at den fælder meget...

 

Og fint du lige skærer det ud i pap med 'samarbejdsgenet'. Har nemlig også læst racebeskrivelsen, men det er lige det med at forstå det til fulde.:oops:

 

Er de mon mere 'spræld' i den end en shiba eller er det lidt den samme type hund? (Ved godt jeg er på 'level 1' med at samle info. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender et par stykker, der går rally... og de gør det da, bevares :mrgreen: De ser bare ikke ud som om, de har en fest i mens...

 

Det er IKKE en samarbejdende race - selvfølgelig KAN de løbe agility, jeg ville bare ikke vælge den, hvis agility var mit mål....

 

Västgötaspids, buhund eller norbottenspids ville være mere oplagte valg, hvis man er forelsket i de små nordiske spidser... og hunde der siger vov, fordi de kan :mrgreen:

 

Ok, dem kan jeg lige kigge nærmere på. :-) Vi havde en norbottenspids på hvalpeholdet, den var sød, men lidt arrig overfor de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, dem kan jeg lige kigge nærmere på. :-) Vi havde en norbottenspids på hvalpeholdet, den var sød, men lidt arrig overfor de andre hunde.

 

Vi har to på træningspladsen for tiden - en han på 1½ år og en tæve på 7mdr. Hannen er... ja, glad for tæver, men ikke nødvendigvis pjattet med andre hanhunde. Tæven er bare sin egen og gider ingen andre.... hun gør ikke noget, men sender mange afstandsøgende signaler...

 

Tror man skal acceptere en vis grad af egetkønsaggression i disse racer.... Ikke forstået som udfarende aggression, men som at de ikke nødvendigvis skal lege med alle hunde de møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en schipperke? Sådan en løber på agilityholdet efter mig (De øvede) han er simpelthen den lækreste lille hund

 

http://lh4.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SkI4vHzhGWI/AAAAAAAABCA/dt0rxjWXP7o/s720/agilitydage_juni

 

Picasa Webalbum - Anna - Agilitydage

 

De ligner spidser - men er en hyrdehund, så noget mere samarbejdsvillige ;-). Knap så selvstændigt anlagt, men rimelig reserveret overfor fremmede - også fremmede hunde, så vidt ejeren fortæller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en schipperke? Sådan en løber på agilityholdet efter mig (De øvede) han er simpelthen den lækreste lille hund

 

http://lh4.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SkI4vHzhGWI/AAAAAAAABCA/dt0rxjWXP7o/s720/agilitydage_juni

 

Picasa Webalbum - Anna - Agilitydage

 

De ligner spidser - men er en hyrdehund, så noget mere samarbejdsvillige ;-). Knap så selvstændigt anlagt, men rimelig reserveret overfor fremmede - også fremmede hunde, så vidt ejeren fortæller.

 

Han ser rigtig sød ud :lun:

 

Goooglede lidt racebeskrivelse og fandt det her, det kan man da ikke undgå at holde af:

 

Disse hunde er trofaste, bestandig opmærksom, pålidelige vogter og elskværdige i omgangen med kvinder og børn. Den har også en udpræget forkærlighed for heste og opsøger ofte disses selskab.

 

:hjerte: :blink: (DEt var vist noget skrevet for 200 år siden).

 

 

Men det er en lille hyrdehund og de er jo da i hvert fald samarbejdsvillige. Tror mere det var noget.:-) (Omend kæresten ikke er vild med sheltier. :stupid:Borderne synes han derimod er fanatstiske (men jo for store og krævende sikkert). Men det er jo også tit hvilke hunde man kender (og har et forhold til) i forvejen man kommer til at kunne lide.

 

Jeg er jo selv helt vild med kooikere, dem synes han dog er for reserverede. (Men manden ved ikke hvad han taler om). :roll::mrgreen:

 

Jeg vil lige læse lidt mere om den lille schipperke også. Tak Amocca. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede engang lundehunden.

 

Den opdrætter jeg besøgte havde 6-7 hunde og de fleste var meget sky og MEGET gøende! Jeg ved dog ikke om det bare var det sted eller om det er racen generelt...

 

Mht. fældning så fælder de KUN 2 gange om året i en begrænset periode, men til gengæld fælder de RIGTIG MEGET på de tidspunkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lundehunde er norske - VIRKELIGT norske, dem jeg har mødt har været stædige på grænsen til egoister, totalt arrige (ikke aggresive, bare sure som om de er indebrændte), gider ikke noget (absolut ikke samarbejdende)...og så synes jeg de har mere end 6 tæer og så kunne de noget sjovt med forbenene, sådan vrides.

 

Ha ha, de lyder ellers hyggelige. :rolleyes: Indebrændte ligefrem.. :lol::lol:

 

Ja, det er noget med de nærmest er hypermobile. De kan næsten lægge issen ned på ryggen :shock: (altså bøje hovedet helt bagover). Dejligt at høre fra nogen, der har oplever dem ''live''. Det bliver ikke sådan én. Men vi har vist også rigelig hund lige nu. :blink:

 

Skal dog alligevel lige have kigget på de andre, der er nævnt i tråden..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst Estrid

Jeps jeg kender lundehunden. jeg har 4 i alderen 5-13 år. Jeg har haft lundehund i 15 år nu.

 

der er ca 80 i danmark lige nu.

 

ja, lundehunde er en selvstændig hund. men den er en dejlig og kærlig hund.

Den kan løbe agility og klare sig godt, hvis den vil..... ejeren gør det sjovt og er motiverende. Det er ikke en hund der syntes gentagelser er sjove...... det har jeg gjort, hvorfor skal jeg så gøre det igen.

 

Den er mere til rally-lydighed end til "gammeldags" lydighed.

 

Den fælder 1-2 gange om året og det er så overstået på en månedstid.

 

den har ikke noget i mod at gå ud i alt slags vejr, hvis du går med, ellers er det ikke sikkert den gider gå ud i dårligt vejr.

 

En hund kan godt være stille og rolig, men har man dem i flok så kan de godt være larmende.....et typisk spidshundetræk.

 

Lundehunden vil helst have flokken samlet og knytter sig meget til familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps jeg kender lundehunden. jeg har 4 i alderen 5-13 år. Jeg har haft lundehund i 15 år nu.

 

der er ca 80 i danmark lige nu.

 

ja, lundehunde er en selvstændig hund. men den er en dejlig og kærlig hund.

Den kan løbe agility og klare sig godt, hvis den vil..... ejeren gør det sjovt og er motiverende. Det er ikke en hund der syntes gentagelser er sjove...... det har jeg gjort, hvorfor skal jeg så gøre det igen.

 

Den er mere til rally-lydighed end til "gammeldags" lydighed.

 

Den fælder 1-2 gange om året og det er så overstået på en månedstid.

 

den har ikke noget i mod at gå ud i alt slags vejr, hvis du går med, ellers er det ikke sikkert den gider gå ud i dårligt vejr.

 

En hund kan godt være stille og rolig, men har man dem i flok så kan de godt være larmende.....et typisk spidshundetræk.

 

Lundehunden vil helst have flokken samlet og knytter sig meget til familien.

 

 

Tak, det er spændende at høre om racen. Det er ikke en man tit møder og den virker utrolig charmerende. Faktisk går der en hund på vores agility hold der er ½ lundehund ½ border collie. :hjerte: Er dog sprunget fra den igen (eller min kæreste er). Lige nu drømmer vi mest om en kooiker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lundehunde er norske - VIRKELIGT norske, dem jeg har mødt har været stædige på grænsen til egoister, totalt arrige (ikke aggresive, bare sure som om de er indebrændte), gider ikke noget (absolut ikke samarbejdende)...og så synes jeg de har mere end 6 tæer og så kunne de noget sjovt med forbenene, sådan vrides.

 

Hahahahaha..... husker jeg helt forkert eller er kæresten/manden nordmand?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...