Hop til indhold

Den lille terrorist!


Gæst Beso
 Share

Recommended Posts

Når du har motioneret fx. i træningscenter o.l. har du så ikke mere energi bagefter?? :hmm:

 

:shock: Er du rigtig klog??? :shock: Jeg falder sgu død om når jeg har været i et træningscenter :mrgreen: (Det er derfor jeg holder mig væk, den slags kan umuligt være sundt :drille:)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

Nej, for det eneste du opnår er jo at få gang i hunden, vække den helt for derefter at lade den være alene hjemme.

 

Når du har motioneret fx. i træningscenter o.l. har du så ikke mere energi bagefter?? :hmm:

det er den mentale "motion" aktivering der er vigtig, ikke at ens hund for løbet ect.

Mental træthed hjælper bedre her i hvert fald, vi havde jo engang problemet og da hjalp en tur hvor han lige fik snuset lidt plus fodersøgning.

Han bliver rastløst hvis ikke han lige får den tur rundt i blokken,

Link til indlæg
Del på andre sites

en tur hvor han lige fik snuset lidt plus fodersøgning.

Han bliver rastløst hvis ikke han lige får den tur rundt i blokken,

 

Og der er unægteligt noget forskel på at gå en stille og rolig luftetur hvor hunden får snust lidt, får tisset af, og får spist sin morgenmad (hvis man nu fodrer om morgenen), og så en sætning som: ud at krudte hunden af. Den skal bruge sin energi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den første fik altid lov at krudte af om morgenen, det på trods af, at jeg ikke kunne hive ham ud af sengen om morgenen. han stak ofte af når han så jeg tog sko på. Men når han var ude ville han gerne gå tur, og han fik lov at gi den gas midt på turen. Når vi kom hjem faldt han hurtigt til ro og snorkboblede i sengen inden jeg tog afsted igen.

 

Min nuværende hund, en lab på 8 mdr. går jeg med ca. 20 min om morgenen og han krudter også af ud over bondemandens marker og ned i mosen. Hvis han en morgen ikke får lov, så er han nød til at spæne rundt i haven et par gange før han går med ind :-D Han falder også hurtigt til ro og går i seng igen, mens jeg gør mig klar til at tage afsted.

 

Så måske det også er hvad man lærer sin hund? Jeg har det bedst med at Cooper får lov at gi' den gas om morgenen, han ser virkelig ud til at nyde det, og da han aldrig har haft problemer med at være alene hjemme, får han lov at té sig lige så tosset han vil og brænde krudt af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Specielle.... Tjahhh...... Mere specielle end kønne ihvertfald.

 

 

Egentlig sjovt at man enten er heldig, eller har haft "nemme" hunde, når man er en lallende amatør.

 

Men er man adfærdsbehandler, så er man dygtig, eller "kan noget"

 

 

:hmm: Lidt filosofi før sengetid.

 

 

Du affærdiger rask væk mine mange års erfaring med emnet. Vi taler ikke kun egne hunde og vennekredsens her, men erfaring fra flere hundrede hunde med separationsproblemer.

 

Og ja, man bør være dygtig og kunne noget som adfærdsbehandler. Ligesom du er dygtig og kan noget indenfor dit fag - forhåbentlig.

Og så stopper jeg den her, skriv du bare videre hvis du gider...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og der er unægteligt noget forskel på at gå en stille og rolig luftetur hvor hunden får snust lidt, får tisset af, og får spist sin morgenmad (hvis man nu fodrer om morgenen), og så en sætning som: ud at krudte hunden af. Den skal bruge sin energi...

Hellere ikke mig der har sagt den skulle krudte af om morgen :blink:

Vi foder 2 gange om dagen, som fodersøgning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hellere ikke mig der har sagt den skulle krudte af om morgen :blink:

Vi foder 2 gange om dagen, som fodersøgning.

 

Det har jeg blandt andre sagt og det står jeg ved.

 

En træt og tilfreds hund har nu engang færre problemer end den med overskudsenergi kan skabe.

Til billedet hører at hunden efterfølgende skal have mulighed for at falde til ro før den forlades.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Min den første fik altid lov at krudte af om morgenen, det på trods af, at jeg ikke kunne hive ham ud af sengen om morgenen. han stak ofte af når han så jeg tog sko på. Men når han var ude ville han gerne gå tur, og han fik lov at gi den gas midt på turen. Når vi kom hjem faldt han hurtigt til ro og snorkboblede i sengen inden jeg tog afsted igen.

 

Min nuværende hund, en lab på 8 mdr. går jeg med ca. 20 min om morgenen og han krudter også af ud over bondemandens marker og ned i mosen. Hvis han en morgen ikke får lov, så er han nød til at spæne rundt i haven et par gange før han går med ind :-D Han falder også hurtigt til ro og går i seng igen, mens jeg gør mig klar til at tage afsted.

 

Så måske det også er hvad man lærer sin hund? Jeg har det bedst med at Cooper får lov at gi' den gas om morgenen, han ser virkelig ud til at nyde det, og da han aldrig har haft problemer med at være alene hjemme, får han lov at té sig lige så tosset han vil og brænde krudt af :blink:

 

Det er ikke kun hvad man lærer sin hund.

 

En hvalp/unghund med krudt i måsen er ikke det bedste udgangspunkt, når vi taler separation (eller andre problemstillinger) overskudsenergien arbejder mod os her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Specielle.... Tjahhh...... Mere specielle end kønne ihvertfald.

 

 

Egentlig sjovt at man enten er heldig, eller har haft "nemme" hunde, når man er en lallende amatør.

 

Men er man adfærdsbehandler, så er man dygtig, eller "kan noget"

 

 

:hmm: Lidt filosofi før sengetid.

Du får både karma og tak for den der - for du rammer virkeligt hovedet på sømmet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gode råd vi fik igår ang. at begrænse de rum Beso skal opholde sig i, har idag haft en god effekt. Fra at han kunne opholde sig i 2/3 af lejligheden, til idag et nøjes med 1 rum på 12 kvm med sin kurv og ynglingstæppe...ja og så et enkelt griseøre til at gumle i, har resulteret i en lejlighed fri for nye bidemærker og afgnaskede karme. Så hvis det her medvirket til at han er mindre stresset er det jo en go start.

 

Vi er stadigvæk obs på at vi skal igang med seperationstræning from scratch ligemeget hvad, men ville dog alligevel dele den umiddelbare glæde med Jer.

 

Og Ninjamor - Beso siger tak for klap og ser frem til næste kursus i lydighed...;-)

 

Det var også det, der virkede hos os. Mindre plads og ingen legetøj:-D

 

Dejligt at høre, at det virker:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det har jeg blandt andre sagt og det står jeg ved.

 

En træt og tilfreds hund har nu engang færre problemer end den med overskudsenergi kan skabe.

Til billedet hører at hunden efterfølgende skal have mulighed for at falde til ro før den forlades.

 

Hørt - Sådan foregår det hjemme hos os, i hvert fald:-) Og vi er meget tilfredse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Når du har motioneret fx. i træningscenter o.l. har du så ikke mere energi bagefter?? :hmm:

 

Du - og andre - overser en vigtig pointe her.

 

Hunden skal BRUGE sin overskudsenergi, den opsparede energi natten har givet hunden. Den skal ikke ud at pumpe jern eller løbe for at øge sin kondition og have de adrenalinkick sådanne aktiviteter giver

 

Den skal bare bruge den energi, der er for meget og derefter have tid til at falde ned, hvis dette er nødvendigt gerne ifm. fodersøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alene hjemme handler IMO i bund og grund om at lære sin hund at være separeret fra ejer uden angst og at forholde sig helt og aldeles passivt under denne adskillelse - overskudsenergi eller ej!

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det skal gøres til en eller anden slags videnskab?

 

Såfremt hunden bliver vænnet til det og får indstillet sin døgnrytme således at den bruger formiddagen på at sove, så er det hvad den gør! Mine kræ har alle dage tilbragt både weekender, ferier og fridage på at sove formiddagen væk med mindre jeg aktivt gjorde noget for at aktivere dem.

De få dage hvor jeg har sovet over mig eller lign. og de derfor har måtte nøjes med 5 minutter i haven inden de skulle være alene i 8+ timer har de også gjort dette!

 

Og nej, jeg har ikke været heldig og mine hunde har ikke været specielle... De er bare hunde ;-)

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Alene hjemme handler IMO i bund og grund om at lære sin hund at være separeret fra ejer uden angst og at forholde sig helt og aldeles passivt under denne adskillelse - overskudsenergi eller ej!

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det skal gøres til en eller anden slags videnskab?

 

Såfremt hunden bliver vænnet til det og får indstillet sin døgnrytme således at den bruger formiddagen på at sove, så er det hvad den gør! Mine kræ har alle dage tilbragt både weekender, ferier og fridage på at sove formiddagen væk med mindre jeg aktivt gjorde noget for at aktivere dem.

De få dage hvor jeg har sovet over mig eller lign. og de derfor har måtte nøjes med 5 minutter i haven inden de skulle være alene i 8+ timer har de også gjort dette!

 

Og nej, jeg har ikke været heldig og mine hunde har ikke været specielle... De er bare hunde ;-)

 

Jeg tror ikke at det er helt så let som du får det til at lyde til...

 

Der er forskel fra hund til hund, og fra race til race.

 

Baldur har aldrig haft let ved at være alene, han travede hvileløst rundt, hylede og besørgede indendøre.

Luna har derimod aldrig haft noget problem med det, hun lægger sig bare til at sove, og ved at formiddagen skal ikke bruges til andet.

 

Jeg har ikke gjort nogen forskel (så vidt jeg ved) på hvordan jeg har lært Baldur det, og hvordan jeg har lært Luna det, men resultatet har væres meget forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at det er helt så let som du får det til at lyde til...

 

Der er forskel fra hund til hund, og fra race til race.

 

Baldur har aldrig haft let ved at være alene, han travede hvileløst rundt, hylede og besørgede indendøre.

Luna har derimod aldrig haft noget problem med det, hun lægger sig bare til at sove, og ved at formiddagen skal ikke bruges til andet.

 

Jeg har ikke gjort nogen forskel (så vidt jeg ved) på hvordan jeg har lært Baldur det, og hvordan jeg har lært Luna det, men resultatet har væres meget forskelligt.

Selvfølgeligt er der forskel, både racer og invider imellem! Men det ændrer stadig ikke på, at det ikke er en videnskab og at det jeg har beskrevet er hvad der skal gøres.

At det hos nogle hunde kræver minut for minut træning, hvorimod andre kan springe hele og halve timer af gangen er jo en anden sag.

Èn ting er helt sikker - jo større et nummer ejeren gør ud af processen, des sværrere bliver det for hunden!

 

Asta lærte det skam heller ikke bare fra dag til dag, og vi har igen haft en kort tilvænningsperiode for nyligt efter at hende og Stella ikke kunne være alene sammen længere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Selvfølgeligt er der forskel, både racer og invider imellem! Men det ændrer stadig ikke på, at det ikke er en videnskab og at det jeg har beskrevet er hvad der skal gøres.

At det hos nogle hunde kræver minut for minut træning, hvorimod andre kan springe hele og halve timer af gangen er jo en anden sag.

Èn ting er helt sikker - jo større et nummer ejeren gør ud af processen, des sværrere bliver det for hunden!

 

Det er dig der bringer begrebet videnskab ind i billedet.

 

Jeg synes det må være dejligt for dig at du i løbet af din korte karriere som hundeejer er blevet så dygtig at du har alle svarene :rolleyes:

 

Dertil er jeg ikke selv nået, men det kan da være det kommer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Alene hjemme handler IMO i bund og grund om at lære sin hund at være separeret fra ejer uden angst og at forholde sig helt og aldeles passivt under denne adskillelse - overskudsenergi eller ej!

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det skal gøres til en eller anden slags videnskab?

 

Såfremt hunden bliver vænnet til det og får indstillet sin døgnrytme således at den bruger formiddagen på at sove, så er det hvad den gør! Mine kræ har alle dage tilbragt både weekender, ferier og fridage på at sove formiddagen væk med mindre jeg aktivt gjorde noget for at aktivere dem.

De få dage hvor jeg har sovet over mig eller lign. og de derfor har måtte nøjes med 5 minutter i haven inden de skulle være alene i 8+ timer har de også gjort dette!

 

Jeg ved ikke om dette ender med at blive et side spor - I såfald undskylder jeg.

Caia, som er vores Aussie tæve på nu et 1 år - Havde svært ved at være alene hjemme. Vi gjorde alt mht. alene hjemme træning, vi pressede ikke på, tog et lille skridt ad gangen, og byggede ellers på efterhånden. Derudover havde vi begge taget ferie, forskudt af hinanden, så vi kunne være hos hende i lang tid. På trods af vores ihærdige forsøg på at gøre hende hjemme vant, endte det med at hun ikke kunne slappe af når hun var alene. Hun blev konsekvent ved med at ødelægge et eller andet, tisse og laver ud over det hele, på trods af at hun var virkelig dygtig til at holde sig når vi var der hjemme. Vi gjorde alt for at hvalpe sikre vores hjem, så hun ikke kunne få fat i vores ting osv. osv. Fjernede legetøj, og gav noget lækkert at tygge på.

 

Vi var så, så heldige at en adfærdsbehandler på dette tidspunkt havde konsultationer med hendes 3 elever - Problem stillingen var her " Alene hjemme problem" 3 Familier ville blive udvalgt, og vi var en af de heldige familier. Inden selve konsultationen, skulle vi beskrive vores dagligdag, hvad vi gjorde, hvordan Caia var osv osv. Caia var med os, og vi var vel der hjemme i ca. 3 timer, hvor vi kom rundt om virkelig mange ting.

 

Vi troede at det var angst for at være alene hjemme, vi kunne ikke forstå hvad der var galt. Men ud fra vores beskrivelser, og deres samvær med Caia, mente de ikke at det var det der var problemet. Derimod var det stress der var hovedårsagen til at hun ikke slappede af når hun var alene.

Så det vi skulle gøre var at give hende mindre plads at være på, give hende en sikker base, hvor der var ro omkring hende.

Dernæst var morgenturen EKSTREM vigtig i vores tilfælde. Inden konsultationen, gik vi ca. 20 min. med hende, hvor vi dernæst gav hende foder øvelser osv. men det var ikke nok. De ville anbefale os 1-1½ times gå tur, ikke decideret hardcore aktivitet, men en gå tur hvor hun kunne løbe frit omkring, og få brændt noget energi af.

 

Vi har altid hørt at hjerne gymnastik ville være super at give ens hunde, og derfor brugte vi også meget tid på dette med Caia, jeg husker faktisk at vores adfærdsbehandler sagde at ikke engang hendes hunde fik ligeså meget hjerneaktivitet som Caia. Dermed ikke sagt at det ikke var godt, for det er det. I vores tilfælde var det bare ikke nok at gå 20 min. ca og så give hjerne øvelser ved siden af.

 

Det jeg egentlig bare vil sige, er at i vores tilfælde, handlede det virkelig om at få hende til at slappe af når hun var alene, så et mindre rum, ingen legetøj, lang dejlig morgentur hvor hun kan løbe og krudte af, efterfulgt af minimum 20 min. tid til at falde til ro, hvilket hun i den grad er blevet super god til - har været vores vej frem til at få en velfungerende hund når hun er alene hjemme. Hendes tisseri og det at lave forsvandt ligeså snart hun ikke stressede over at være alene hjemme, og hun sover når hun er alene hjemme. Vi har en glad hund når vi kommer hjem, hun er en hoppe bold, brummer løs og snakker med os. Og hvor er det fantastisk at komme hjem til. Det varmer om hjertet... Hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi troede at det var angst for at være alene hjemme, vi kunne ikke forstå hvad der var galt. Men ud fra vores beskrivelser, og deres samvær med Caia, mente de ikke at det var det der var problemet. Derimod var det stress der var hovedårsagen til at hun ikke slappede af når hun var alene.

Så det vi skulle gøre var at give hende mindre plads at være på, give hende en sikker base, hvor der var ro omkring hende.

Dernæst var morgenturen EKSTREM vigtig i vores tilfælde. Inden konsultationen, gik vi ca. 20 min. med hende, hvor vi dernæst gav hende foder øvelser osv. men det var ikke nok. De ville anbefale os 1-1½ times gå tur, ikke decideret hardcore aktivitet, men en gå tur hvor hun kunne løbe frit omkring, og få brændt noget energi af.

 

Vi har altid hørt at hjerne gymnastik ville være super at give ens hunde, og derfor brugte vi også meget tid på dette med Caia, jeg husker faktisk at Irene sagde at ikke engang hendes hunde fik ligeså meget hjerneaktivitet som Caia. Dermed ikke sagt at det ikke var godt, for det er det. I vores tilfælde var det bare ikke nok at gå 20 min. ca og så give hjerne øvelser ved siden af.

 

Det jeg egentlig bare vil sige, er at i vores tilfælde, handlede det virkelig om at få hende til at slappe af når hun var alene, så et mindre rum, ingen legetøj, lang dejlig morgentur hvor hun kan løbe og krudte af, efterfulgt af minimum 20 min. tid til at falde til ro, hvilket hun i den grad er blevet super god til - har været vores vej frem til at få en velfungerende hund når hun er alene hjemme. Hendes tisseri og det at lave forsvandt ligeså snart hun ikke stressede over at være alene hjemme, og hun sover når hun er alene hjemme. Vi har en glad hund når vi kommer hjem, hun er en hoppe bold, brummer løs og snakker med os. Og hvor er det fantastisk at komme hjem til. Det varmer om hjertet... Hehe

 

Dejligt I fik løst jeres problem.

 

Hvad var årsagen til denne stress?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg egentlig bare vil sige, er at i vores tilfælde, handlede det virkelig om at få hende til at slappe af når hun var alene, så et mindre rum, ingen legetøj, lang dejlig morgentur hvor hun kan løbe og krudte af, efterfulgt af minimum 20 min. tid til at falde til ro, hvilket hun i den grad er blevet super god til - har været vores vej frem til at få en velfungerende hund når hun er alene hjemme. Hendes tisseri og det at lave forsvandt ligeså snart hun ikke stressede over at være alene hjemme, og hun sover når hun er alene hjemme. Vi har en glad hund når vi kommer hjem, hun er en hoppe bold, brummer løs og snakker med os. Og hvor er det fantastisk at komme hjem til. Det varmer om hjertet... Hehe

Dejligt at I fandt en løsning der fungerede for Jer :-D det er bare vildt skønt endeligt at knække koden, efter at have forsøgt og forsøgt!

 

Nej der er ikke noget bedre end en glad hund der kommer en i møde når man kommer hjem! Jeg glæder mig til det hver dag på vej hjem fra arbejde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Dejligt I fik løst jeres problem.

 

Hvad var årsagen til denne stress?

 

Nu er det efterhånden ved at være lang tid siden at det var et problem.

Men det vi ligesom kom frem til, var at hun i det hele taget ikke slappede af når hun var der hjemme - Vi har ellers været obs. på det fra start af, taget i betragtning af at racen kan være en kæmpe stressbombe...

Så faktisk skulle vi hjælpe hende med at stresse af, også når vi var der hjemme...

Men nu når du spørger sådan, kommer jeg helt i tvivl om hvad der præcis lå til grund for hendes stress:oops:

Altså det at hun havde for meget plads, gjorde hende meget stresset, og så fik hun ikke afløb for al den energi hun havde, hvilket resulteret i at hun ikke lå og sov når hun var alene. Hun rendte rundt.

 

Her er der et lille uddrag af vores behandlingsplan:

 

Caia er af brugsliner på begge forældres side, hvilket betyder, at hundens arbejdsbehov er ekstremt stort. Hun er ”genetisk programmeret” til at arbejde fuldtid både fysisk og mentalt. At købe brugsliner i stedet for standard ”model” stiller meget større krav til at anvende hunde til det, den reelt er avlet til.

Fordi Caia er af den race hun er, er det meget vigtigt at hun får mere fysisk aktivering.

· Gåturen om morgen, skal være på 1 - 1½ time og meget gerne løs (hvor I har mulighed for at slippe hende) eller i flexi line.

På eftermiddagsgåturen har Caia brug for 40- 45 minutters fysisk aktivering, gerne lige som om morgen, hvis der er mulighed for, at hun løber løs eller I har hende i flexi.

Aftensgåturen skal I fortsætte med som I plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgeligt er der forskel, både racer og invider imellem! Men det ændrer stadig ikke på, at det ikke er en videnskab og at det jeg har beskrevet er hvad der skal gøres.

At det hos nogle hunde kræver minut for minut træning, hvorimod andre kan springe hele og halve timer af gangen er jo en anden sag.

Èn ting er helt sikker - jo større et nummer ejeren gør ud af processen, des sværrere bliver det for hunden!

 

Asta lærte det skam heller ikke bare fra dag til dag, og vi har igen haft en kort tilvænningsperiode for nyligt efter at hende og Stella ikke kunne være alene sammen længere ;-)

 

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare, fordi jeg føler det lidt som om jeg blev skældt ud her :cry: men det er nok bare mig der tager fejl :-D

 

Og da min erfaring begrænser sig til 2 stk. hunde, hvor resultaterne var vidt forskellige, så må jeg nok erkende at jeg ikke ligger inde med de vise sten. Jeg ønskede bare at pointerer at hvad der kommer let til nogen hunde, kommer måske mindre let til andre hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig sjovt at man enten er heldig, eller har haft "nemme" hunde, når man er en lallende amatør.

 

Men er man adfærdsbehandler, så er man dygtig, eller "kan noget"

 

 

:hmm: Lidt filosofi før sengetid.

 

Du får både karma og tak for den der - for du rammer virkeligt hovedet på sømmet!

 

Jeg forstår ikke rigtig udmeldinger som disse. Leger I også og Kloge Åge når I er hos dyrlægen?. Eller drejer det sig kun om at fange vores prof på det forkerte ben. I såfald vil jeg da ønske jer held og lykke. :lol: Bare ærgerligt at Irene skal bruge sin tid på at parlamentere med jer, hvor hun kunne hjælpe hundeejere (der ikke tror de har styr på det hele) istedet.

 

Ofte ser man samme billede af folk der har meget viden om hunde, de kommer alle til et punkt hvor de tror de ved alt. Det skal man så lige over, så man lærer at man faktisk ikke ved en skid, før man bliver rigtig dygtig.

 

Etologi og kynologi er ikke videnskaber med ret mange facitlister, men at gøre det til et område hvor man kan synes ting,.... uanset om de der ved rigtig meget om emnet fortæller det modsatte, synes jeg er hovmodigt.

 

Ting kan selvfølgelig gøres på mange måder, jeg mener bare at man skal passe på med at give råd der står i stærk kontrast til det videnskaben ved idag.

 

Morgenbøvs herfra og undskyld for off topic. Jeg er bare træt af at folk ser det som en sport at få skovlen under adfærdsbehandlere og bruger hver en chance de kan se, til at gå i diskussion om rigtigheden af udmelingerne der kommer fra disse.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...