Hop til indhold

For os der træner spor :)


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

  • Svar 227
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Husk først at spørge om lov til at træne i skoven !

 

Du behøver ikke bruge vildt blod. Du kan sagtens bruge okseblod som kan købes hos en kreaturslagter. Nogle starter med at lade hunden gå lunge eller lever slæb . Det er i princippet det samme som når man slæber en kanin man efterlader det dog ikke for enden af sporet. Lunge eller lever skal være råt. Normalt bruger man vildtlunger som evt. kan opbevares i fryseren inden brug.

Kaniner til kanin slæb skal være hele, prøv at kontakte stjernetosse, det ved hun noget om.

 

Du kan læse mere om schweiss på www.tacora.dk under spanielskolen. Her kan du også finde et par bogtitler om schweiss som er værd at læse.

 

:vinken: Venllig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på :-)

 

Jeg har været til schweiss-træning med Mikkel én gang, for 1½ måned siden ca., og det var lige noget for os begge.

Desværre har jeg ikke selv bil, så vi er afhængige af at kunne få kørelejlighed :(

 

Men jeg har tænkt mig at vi selv vil træne spor, idet vi bor lige op ad en skov. Jeg har hørt at man kan bruge et stykke lever, men skal det være råt eller tilberedt? Og er det til schweiss eller kaninslæb, for er det ikke noget med at kaninen, til kaninslæb, ikke må "lække" blod? Og er det overhovedet til at skaffe (vildt)blod, som privatperson?

 

 

Hvis det er en privatskov skal du huske at spørge om lov. Hvis det er en kommunalskov må du gerne træne med din egen hund.

 

Jeg ved at det er besværligt, men jeg vil anbefale dig at komme til et par træningsgange mere inden du selv begynder at træne schweiss alene.

 

Leverslæb er i forhold til blodtræning - den skal ikke være tilberedt. Jeg har lavet både lever og lungeslæb og ladet begge dele ligge for enden af sporet. Det er god begyndertræning.

 

Kaninen til kaninslæb må ikke lække blod, den skal være intakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på :-)

 

Jeg har været til schweiss-træning med Mikkel én gang, for 1½ måned siden ca., og det var lige noget for os begge.

Desværre har jeg ikke selv bil, så vi er afhængige af at kunne få kørelejlighed :(

 

Men jeg har tænkt mig at vi selv vil træne spor, idet vi bor lige op ad en skov. Jeg har hørt at man kan bruge et stykke lever, men skal det være råt eller tilberedt? Og er det til schweiss eller kaninslæb, for er det ikke noget med at kaninen, til kaninslæb, ikke må "lække" blod? Og er det overhovedet til at skaffe (vildt)blod, som privatperson?

 

 

I mangel på bedre (rigtigt blod), så kan leveren blendes til ukendelighed, fryses ned i små portioner, som man så kan tage op inden man skal gå spor. Inden sporet tøer man så en frossen leversnitte op, blander med vand, og bruger det til lave drypspor med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altid en god ide at spørge om lov inden man træner, især schweiss da det kræver afmærkning.

 

se dette link https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12938

som henviser til bekendtgørelse om offentlighedens adgang til atfærdes og opholde sig i naturen

 

her står:

Stk. 2. Erhvervsmæssige arrangementer,sportsarrangementer, herunder orienteringsløb, aktiviteter, derforudsætter afmærkninger m.v. med materialer, der ikke naturligtforekommer på stedet eller ikke naturligt forsvinder i løbet af fådage, organiserede aktiviteter, der afvikles i nattetimerne,lejrslagning og lignende kræver ejerens tilladelse.

Så altid spørge inden træning det tjener alle bedst og man kan træne og ophænge afmærkning med god samvittighed.

 

:vinken: venlig hilsen steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altid en god ide at spørge om lov inden man træner, især schweiss da det kræver afmærkning.

 

se dette link https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12938

som henviser til bekendtgørelse om offentlighedens adgang til atfærdes og opholde sig i naturen

 

her står:

Stk. 2. Erhvervsmæssige arrangementer,sportsarrangementer, herunder orienteringsløb, aktiviteter, derforudsætter afmærkninger m.v. med materialer, der ikke naturligtforekommer på stedet eller ikke naturligt forsvinder i løbet af fådage, organiserede aktiviteter, der afvikles i nattetimerne,lejrslagning og lignende kræver ejerens tilladelse.

Så altid spørge inden træning det tjener alle bedst og man kan træne og ophænge afmærkning med god samvittighed.

 

:vinken: venlig hilsen steen Stenild

 

Jeg har haft fat i skov og naturstyrelsen og de sagde at så længe det er ens egen hund man træner med så skal man ikke spørge om lov - i de kommunale skove. Så længe man selvfølgelig rydder op osv. Klubregi er noget andet, der skal man søge tilladelse.

 

Men i private skove skal man naturligvis spørge først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bestemmer skov og natur styrelsen jo ikke over de kommunale skove; men over de statsligt ejede, så skov og naturstyrelsen kan ikke give lov til færdsel i kommunale eller private skove udover det som loven foreskriver. Det link jeg refererer til er lovteksten som gælder for adgang til alle skove også de kommunale og private. Her er det altså ikke afgørende om man træner ens egen hund eller naboens; men hvad man laver.

Nu administrerer kommunerne jo lovgivningen forskeligt og nogle er mere emsige end andre, derfor synes jeg altid det er bedst at spørge om lov inden man træner. Det gavner os alle der træner spor bedst.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

kommunale skove, findes det overhovedet??? der findes statsskove hvor man må være også uden for stier og derfor udmærket kan gå spor og så findes der private skove hvor man kun må færdes på stier, her skal man have tilladelse fra ejer før man begynder at gå spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

kommunale skove, findes det overhovedet??? der findes statsskove hvor man må være også uden for stier og derfor udmærket kan gå spor og så findes der private skove hvor man kun må færdes på stier, her skal man have tilladelse fra ejer før man begynder at gå spor.

 

Jeg har nok bare slået statsskove og kommunale skove sammen i mit hovede - Jeg har trænet i statsskove og privatskove...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kunne se sådan ud, hvis man kigger lovtekster; men man skal jo så vide hvem som ejer skoven og så er det jeg synes når man aligevel har fundet ud af det kan man ligesågodt spørge.

Når man træner spor er hunden jo i snor så det er jo begrænset hvad det generer; men nogle steder er de ret hysteriske - desværre.

 

Jeg har det bedst med at spørge ejeren og så kan jeg jo også med god ret bede andre holde fingrene fra mine markeringer :-)

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at vi i flere år havde haft tilladelse til at træne spor i en statsskov, kunne vi pludselig ikke få den generelle tilladelse fornyet. Vi havde ikke brugt tilladelsen ret meget kun et par spor om året.

Vi skulle så fremover søge tilladelse hver gang vi vi ville gå spor andre steder end i hundeskoven, hvor vi til gengæld måtte gå så meget, det passede os.

 

Vi er kun to hundeførere og ikke en hel flok, og vi træner ikke schweiss.

 

Vi har heldigvis fundet andre steder at gå spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at vi i flere år havde haft tilladelse til at træne spor i en statsskov, kunne vi pludselig ikke få den generelle tilladelse fornyet. Vi havde ikke brugt tilladelsen ret meget kun et par spor om året.

Vi skulle så fremover søge tilladelse hver gang vi vi ville gå spor andre steder end i hundeskoven, hvor vi til gengæld måtte gå så meget, det passede os.

 

Vi er kun to hundeførere og ikke en hel flok, og vi træner ikke schweiss.

 

Vi har heldigvis fundet andre steder at gå spor.

 

Man får heller ikke tilladelse til spor i de sjællandske statsskove :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Man får heller ikke tilladelse til spor i de sjællandske statsskove :-(

 

det er muligt, men man må gå alle steder i statsskove og du må have hund med bare den er i snor, så hvor pokker er problemet, der står ingen steder at du ikke må gå med din hund i en 10 eller 15 m line foran dig, det er bare at komme igang.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man får heller ikke tilladelse til spor i de sjællandske statsskove :-(

 

det er muligt, men man må gå alle steder i statsskove og du må have hund med bare den er i snor, så hvor pokker er problemet, der står ingen steder at du ikke må gå med din hund i en 10 eller 15 m line foran dig, det er bare at komme igang.:)

 

Det behøver du skam ikke sige til mig - jeg træner schweiss en gang om ugen ca. med tøserne ;-)

 

Hvor jeg gør det er så min hemmelighed ;-)

 

Problemet hvis man ikke har tilladelsen og bliver opdaget, så koster det en bøde på 2000 i værste tilfælde for dig selv og man er med til at give hundefolk et dårligt ry.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet i statsskove under Søhøjlandet og fik at vide, at jeg ikke skulle søge tilladelse, kun hvis vi var flere eller klubregi. Såfremtjeg trænede min egen hund, så måtte jeg lave alle de spor jeg ville¨så ofte jeg ville, med mindre skoven er lukket under et arrangement. Det er en god idé at ringe og høre inden man ligger starter med at ligge spor. Så ved man hvilke regler der gælder i de skove man vil bruge, jeg kan forestille mig det er ret forskelligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver du skam ikke sige til mig - jeg træner schweiss en gang om ugen ca. med tøserne ;-)

 

Hvor jeg gør det er så min hemmelighed ;-)

 

Problemet hvis man ikke har tilladelsen og bliver opdaget, så koster det en bøde på 2000 i værste tilfælde for dig selv og man er med til at give hundefolk et dårligt ry.

nej for du skal ikke ahve tilladelse i statsskov når du går med din hund i line og det er jo det du gør ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

nej for du skal ikke have tilladelse i statsskov når du går med din hund i line og det er jo det du gør ikke?

 

Dét der er en temmelig mørk gråzone du bevæger dig ud i dér. Eller dvs. det er det egentlig ikke, for det er ikke tilladt at udlægge spor og lignende i de danske skove, og for den sags skyld benytte skoven til længerevarende aktiviteter end "en gåtur med hunden i snor" uden tilladelse.

 

Er vi enige i at man udlægger ét eller andet ifm. sportræning? Er vi ligeledes enige i at bevægemåden og dermed trykket på området som helhed er anderledes, om du går et spor du først har brugt tid på at lægge ud, eller om du bare er ude at gå en tur med hunden?

 

 

Selv hvis ikke vi kan blive enige om dét, så er det et problem at benytte skovene rundt omkring, private eller offentlige, på dén måde. Det falder tilbage på os alle, og ikke kun den ene der ikke kan finde ud af at få en tilladelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...