Hop til indhold

Læsetip: Twilight-bøgerne


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om denne tråd kun var tænkt til hunde-relateret litteratur, men jeg vil lige anbefale en serie.. der er lidt hund i den faktisk :lol:

 

Der er tale om Twilight-serien (på engelsk):

Twilight

New Moon

Eclipse

Breaking Dawn

 

Jeg købte den første bog (70kr PB i StereoStudio) i starten af dec. fordi jeg var lidt nysgerrig oven på al omtalen..

 

Og jeg har været hooked lige siden! :shock:

 

Teksten er let at læse på engelsk (når man lige ved hvad "pursed" betyder, for det ord er forfatteren meget glad for :roll:), og jeg har nu slugt de 3 første bøger i et tempo jeg sjældent har set hos mig- hurtigere end Harry Potter faktisk, og det siger ikke så lidt! :5up:

 

De er utrolig spændende, med et gennemført univers af følelser, der på ingen måde rammes i de to film, som jeg efterfølgende er blevet noget skuffet over. Men den skuffelse kunne jeg skrive en hel stil om, så det vil jeg skåne jer for! :mrgreen:

 

Og så er der faktisk nogle få referencer til hundeverdenen - fx morrede jeg mig meget over, at forfatteren pludselig valgte, at sammenligne en af personerne med en retriever - og at hele flok-mentaliteten også bliver nævnt nogle gange i forbindelse med de forvoksede "knægte" fra La Push. :blink:

 

Hvis man er til kærlighed og lidt teenage-fantasy så synes jeg bestemt de er værd at kaste sig over, også selvom man ikke synes om filmene, for de kommer i mine øjne, slet ikke i nærheden af bøgerne!

 

Bare lidt tip til Januar-hyggen :vuf: :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke set filmene... havde fået bøgerne anbefalet gang på gang, og havde endda gået så langt som til at låne dem af en veninde... men have ikke fået dem åbnet...

 

Tog Twilight med til tog og flyveturen til Rom - og slugte den på turen herned :hjerte: (ude tvivl til min mands tore fortrydelse, da jeg ikke ytrede et ord til ham på rejsen :oops:)

 

Er totalt hooked og vil også have en mand med hud der skinner som tusinde diamanter i solskinnet :mrgreen:

 

Min nytårsaften bliver alene med hunden - men det er jeg ikke ked af :blink: jeg har jo de 3 næste bøger liggende

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til!

 

Jeg har været hooked lige siden Ekaterina gav mig et tip, som hun havde fået fra Stjernetosse!

Mange undrer sig over hvad det præcis er man ser i de dersens teenagerbøger, men de beskriver ligepræcis den slags kærlighed som man drømmer om, spænding og det giver en anledning til de onde Mary Sue dagdrømme

 

"Mary Sue" blev vist brugt en del da LOTR kom ud, og beskrev den slags fanfiction hvor en trunte havde skrevet stolpe op og stolpe ned om hvordan Legolas/Orlando Bloom/Viggo/Frodo var faldet for hende.. Ikke at man ikke ALLE har de grimme egocentriske drømme xD Twilight er bare ret godt skrevet Mary Sue..

 

Og så kan jeg også godt lidt huske det der med at have "hul i maven" efter grim grim hjertesorg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set filmene... havde fået bøgerne anbefalet gang på gang, og havde endda gået så langt som til at låne dem af en veninde... men have ikke fået dem åbnet...

 

Tog Twilight med til tog og flyveturen til Rom - og slugte den på turen herned :hjerte: (ude tvivl til min mands tore fortrydelse, da jeg ikke ytrede et ord til ham på rejsen :oops:)

 

Er totalt hooked og vil også have en mand med hud der skinner som tusinde diamanter i solskinnet :mrgreen:

 

Min nytårsaften bliver alene med hunden - men det er jeg ikke ked af :blink: jeg har jo de 3 næste bøger liggende

:lol: told you you´d get hooked :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af dem, der er hooked, selvom jeg i virkeligheden er alt for gammel til at læse dem. :blink:

 

Jeg slugte alle fire i rap, da jeg i foråret var sygemeldt med stress. Jeg havde det elendigt og orkede ingenting - men det glemte jeg bare alt om, mens jeg læste bøgerne. Det var bare tip-top eskapisme. :5up:

 

På Stephanie Meyers hjemmeside kan I finde et link til det ufærdige manuskript til "Morning Glory", som er en slags 5. bog i serien. Det er i virkeligheden "Twilight", bare fortalt fra Edwards synspunkt. Desværre var der nogle der mod Stephanie Meyers vidende lagde manuskriptet på nettet, inden hun var færdig, og siden da har hun ikke kunnet færdiggøre det. Men hun linker altså til det fra sin hjemmeside, så man kan få sin lyst styret. Jeg kan klart anbefale at læse det, selvom man kun når ca. 1/3 gennem historien. :5up:

 

Og så har hun jo også skrevet "The Host" (den hedder vist "Vandrende Sjæle" på dansk), som ikke er fantasy, men sci-fi. Den er også rigtig, rigtig god, jeg slugte den på tre dage. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jp så set filmen to gange. Og jeg kan ikk ehelt finde ud af om jeg skal ønske mig de to sidste bøger og så få dem læst.

 

 

Det er nemlig den kærlighed man drømme om. Den hvor det er så romatisk at det gør ondt helt ud i fingerspidserne. Martin griner af mig når jeg prøver at forklare ham det :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jp så set filmen to gange. Og jeg kan ikk ehelt finde ud af om jeg skal ønske mig de to sidste bøger og så få dem læst.

 

 

Det er nemlig den kærlighed man drømme om. Den hvor det er så romatisk at det gør ondt helt ud i fingerspidserne. Martin griner af mig når jeg prøver at forklare ham det :stupid:

 

Bøgerne er SÅ meget bedre end filmene, så du kan jo starte med at ønske dig de to første bøger og læse dem. :-) De bliver ikke dårligere af, at du har set filmene, jeg havde set Twilight-filmen, inden jeg læste den første bog, og jeg slugte den alligevel.

 

Faktisk SKAL du læse bøgerne (også de første to), du kan bare sige til Martin, at jeg har sagt det. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bøgerne er SÅ meget bedre end filmene, så du kan jo starte med at ønske dig de to første bøger og læse dem. :-) De bliver ikke dårligere af, at du har set filmene, jeg havde set Twilight-filmen, inden jeg læste den første bog, og jeg slugte den alligevel.

 

Faktisk SKAL du læse bøgerne (også de første to), du kan bare sige til Martin, at jeg har sagt det. :mrgreen:

 

hmm jeg har først fødselsdag til august..........og jeg skal også lige igennem 3 stig larsson bøger, så passer nok meget godt med august :5up: og så med tiden kan min niece vel arve dem (hun er lige fyldt 12, så to år endnu)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel ingen der er i tvivl om hvor jeg står i forhold til bøgerne vel :genert:

 

Disse 12 kapitler er også værd at anbefale... http://www.stepheniemeyer.com/pdf/midnightsun_partial_draft4.pdf

 

Et eller andet sted vidste jeg jo godt, at jeg ikke skulle gå ind på det link i begyndelsen af en arbejdsdag :mrgreen:

 

Det bliver godt nok svært at koncentrere sig om arbejdet, når de 12 kapitler ligger lige inde for rækkevidde......

 

Men tak alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jp så set filmen to gange. Og jeg kan ikk ehelt finde ud af om jeg skal ønske mig de to sidste bøger og så få dem læst.

 

 

Det er nemlig den kærlighed man drømme om. Den hvor det er så romatisk at det gør ondt helt ud i fingerspidserne. Martin griner af mig når jeg prøver at forklare ham det :stupid:

 

Jeg har set Twilight en gang og New Moon en gang, inden jeg kastede mig over bøgerne - de var læst på 1½ døgn, men så var jeg heller ikke medlem af samfundet i den tid..... Det var for ca. 5 uger siden....

 

Siden da er Twilight blevet set en 6-7-8-9 gange og New Moon en gang mere og bøgerne er læst på kryds og tværs 3-4 gange....

 

Bøgerne er klart bedre end filmene, men hvem kan ikke lige klare nogle timer i selskab med Hr. Pattinson og følget :mrgreen:

 

Og nej, jeg tilhører vist heller ikke den tiltænkte aldersgruppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også vild med twiligt bøgerne, selvom om jeg nok også ikke lige er målgruppen.

Jeg synes også bøgerne er meget bedre end filmene, men har dog set filmene flere gange.

 

Lige nu er jeg igang med, at læse The Host som også er skrevet af SM. Jeg har ikke læst så meget endnu, men den virker lovende. Den er lidt svære på engelsk end twilight, men hvis man er ok til engelsk, så er det ikke noget problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
jeg forstår slet ikke hvorfor I mener I ikke hører til målgruppen :lol:

 

Jeg er overbevist om, at de e skrevet til teenagere OG kyniske kvinder i 30'erne, som HAR indset at kærlighed ikke er som på film - men stadig hemmeligt ønsker at det var :mrgreen:

 

ha ha, ja det har du nok ret i:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg har forresten læst The Host færdig. Der er masser af umulig kærlighed i, kamp for overlevelse o.s.v og den fik mig da også til, at snøfte et par gange. så hvis man er vild med den måde SM skriver på, så skulle i tag at læse den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Breton-Jet

Jeg tror jeg er twilight-Narkoman...:hmm:...

 

 

 

Jeg er vist målgruppen..

Har læst twilight 8 gange og læst eclipse 9 gange:mrgreen: (det er sjovest at læse den om natten) xD

..har self set twilight utallige gange og new moon...kun..en..sølle gang!:megaked:

jeg fik daggry i julegave (men kommer først om laaang tid:cry: og jeg skal snarest til roskilde og købe new moon:banan:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jp så set filmen to gange. Og jeg kan ikk ehelt finde ud af om jeg skal ønske mig de to sidste bøger og så få dem læst.

 

 

Det er nemlig den kærlighed man drømme om. Den hvor det er så romatisk at det gør ondt helt ud i fingerspidserne. Martin griner af mig når jeg prøver at forklare ham det :stupid:

 

 

Til trods for, at kæresten her er en stor læsehest (og helst fantasy) så griner han også ondt af mig over bogen - han synes det er nogle "tøsede" vampyrer, der glimter som diamanter i solen! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vildt hyggeligt med så mange kommentarer! :klap:

 

Men jeg forstår stadigvæk ikke, at folk er så hooked på filmene.. :vedikke:

 

Jeg synes de ødelægger alt det man drømmer/fantaserer om i bøgerne, med kunstigt skuespil og dårlig producering generelt... :???:

 

Synes ikke rigtigt følelsen fra bogen kom, da jeg så filmene. Replikkerne bliver leveret så kunstigt, og meget omkring filmene virker lidt "b-films" agtigt - hvorfor skal Angela og Ben fx lige pludselig være asiatiske og Laurent "jamaicansk"? Det virker lidt for "politisk korrekt" i min smag, eller har jeg overset noget i bøgerne? :hmm:

 

Ingen af vampyrerne i filmen virker til at være i nærheden af så fantastiske som de beskrives i bogen, de er nærmere irriterende hollywood/high-school-musical "perfekte" fremfor overnaturligt perfekte.

 

Og inden jeg bliver overfaldet af fans, må jeg nok heller sige at Edward/Robert da er ok i rollen, men jeg kan altså ikke lade være med at tænke: "blev han ikke lige dræbt af Voldemort/Wormtail?!" :stupid:

 

Synes i hvert fald jeg har set bøger filmatiseret meget bedre, og det er da lidt ærgeligt, men det lyder jo lidt til at jeg er alene om den holdning herinde, så nu må jeg hellere lukke for sluserne og ønske god læsning.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Breton-Jet

Update!

 

Har nu læst twilight 16 gange og eclipse 18 gange og Daggry...kun..2..gange, men min veninde ville altså have den tilbage:megaked: Så men nu skal jeg bare til fløng og hente den bog! har set twilight så mange gange at jeg ikke har tal på det og har fundet new moon på nettet så det er jo nemt:mrgreen:' (det er ikke en konk at læse den flest gange, men kan ikke lade vær)

:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har læst alle 4 bøgeren på ca. 2½ dag pr. bog. Kunne slet ikke slippe dem da jeg gik igang med bøgeren, er vild med dem også med Harry Potter har den alle fler gang ida. Er nu begynde på en anden vampyr serie den der hedder vampire diaries. Vil sikker læse twilight bøgerne igen. Jeg er 47 år og elsker twilight og Harry Potter bøgerne. Er nok let for gammel til at læse dem. :hmm: :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Breton-Jet
Vildt hyggeligt med så mange kommentarer! :klap:

 

Men jeg forstår stadigvæk ikke, at folk er så hooked på filmene.. :vedikke:

 

Jeg synes de ødelægger alt det man drømmer/fantaserer om i bøgerne, med kunstigt skuespil og dårlig producering generelt... :???:

 

Synes ikke rigtigt følelsen fra bogen kom, da jeg så filmene. Replikkerne bliver leveret så kunstigt, og meget omkring filmene virker lidt "b-films" agtigt - hvorfor skal Angela og Ben fx lige pludselig være asiatiske og Laurent "jamaicansk"? Det virker lidt for "politisk korrekt" i min smag, eller har jeg overset noget i bøgerne? :hmm:

 

Ingen af vampyrerne i filmen virker til at være i nærheden af så fantastiske som de beskrives i bogen, de er nærmere irriterende hollywood/high-school-musical "perfekte" fremfor overnaturligt perfekte.

 

Og inden jeg bliver overfaldet af fans, må jeg nok heller sige at Edward/Robert da er ok i rollen, men jeg kan altså ikke lade være med at tænke: "blev han ikke lige dræbt af Voldemort/Wormtail?!" :stupid:

 

Synes i hvert fald jeg har set bøger filmatiseret meget bedre, og det er da lidt ærgeligt, men det lyder jo lidt til at jeg er alene om den holdning herinde, så nu må jeg hellere lukke for sluserne og ønske god læsning.. :mrgreen:

Det er nok Edward:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...