Hop til indhold

Når hunden bider....


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Jeg mener ikke, at det er afhængig af hundens intelligens - nok nærmere ejerens ;-). Nogle hunde er helt sikkert hurtigere til at fange sammenhænge end andre(=mere intelligente), men de "bløde" metoder virker også på de lidt "dummere" eller skal vi sige lidt langsommere hunde. Det må ikke være en undskyldning for at bruge ubehageligheder, at hunden er lidt "tungnem" (det tror jeg nu heller ikke at du mener)

 

Alle levende væsener (også guldfisk og høns, som jo ikke ligefrem er kendte for deres høje intelligens) vil kunne lære via "bløde metoder", hvis bare man ved hvordan - og det er her jeg mener at det halter for mange af "modstanderne". De ved ikke rigtigt hvordan de "bløde metoder" fungerer og derfor bliver deres resultat ikke godt. Men det betyder jo ikke at det er metoden, der er noget galt med :-)

 

Jeg har aldrig mødt en hund, som virkede autistisk eller retarderet, men jeg vil ikke påstå at de ikke findes. Dog tror jeg, at det forekommer ekstremt sjældent og at det vil være ret tydeligt for de fleste, hvis hunden er så mentalt syg, at den ikke er stand til at modtage indlæring.

 

Inden for cocker-racen har jeg hørt, at der skulle være en mental sygdom (vist kaldet for rage-syndrom), hvor hunden nærmest ud af det blå virker aggressiv, for derefter at blive normal igen. Jeg ved ikke, om det er en and, men hvis en sådan sygdom forekommer, kan man sandsynligvis ikke klare det blot med adfærdsterapi, men må som du skriver anvende medicin og omgivelsernes forståelse - og det synes jeg egentlig også hører under "bløde metoder" :-)

 

Når du snakker om hundens intelligens, så går du ud fra normale hunde. Ligesom mennesker kan være normale med med forskellig intelligens, så kan hunde det selvfølgelig også.

 

Det, jeg snakker om er hunde, der er udenfor normalområdet. Altså hunde, der -pr definition- ikke er i stand til at løse de samme opgaver som hundene i normalområdet. For mennesker er det kun 50% der ligger i normalområdet, altså med en IQ 90-110.

At man betragter hunde som mere ens hvad IQ angår, det er udelukkende fordi man ikke har lavet brugbare intelligenstests for hunde, altså tests, der er på hundens præmisser.

 

For selvfølgelig er hunde da lige så forskellige intelligensmæssigt som mennesker er. --Man ved jo i forvejen, at indavl hos mennesker eller avl i en for lille population, medfører en lavere gennemsnitlig intelligens.......

Og hvad laver vi mon, når vi avler racehunde.... :shock:

Skaden kan bare ikke måles, som de fysiske defekter kan. Og derfor regner man slet ikke med den.

 

Hvordan kan du vide, at du aldrig har mødt en autistisk eller retarderet hund?? Hvad er tegnene på autisme eller retardering hos en hund?? :confused:

 

Selv hos mennesker opdages tegnene på retardering og autisme nogle gange først sent eller aldrig. Til trods for, at der er tale om livslange alvorlige udviklingsforstyrrelser. Tit bliver tegnene netop mistolket som ADFÆRDSforstyrrelser.

 

---Selv guldfisk vil findes i både intelligente og retarderede udgaver. HVIS man kunne lave en test og en skala målrettet guldfisk.

At sammenligne intelligens på tværs af arter synes jeg er nonsens, der kun blotlægger den menneskelige hovmod. For "naturligvis" skal intelligenserne vel sammenlignes ud fra en menneskelig målestok, altså en IQ-test på vores præmisser.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 335
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har efter bedste evne indsat citater fra tidligere.............

Ellers ville indlægget da blive det rene volapyk:mrgreen:.

 

 

 

 

Oprindeligt skrevet af Birgitta viewpost.gif

"ALLE" er et lidt for stort ord i min ordbog:hmm:.

Det er det ikke i min - i denne sammenhæng.

 

Indlæringspsykologi virker på alle dyr med en rygrad.

 

Jeg har mødt en (1) hund i mit lange liv med hunde, som tilsyneladende ikke svarede på indlæringspsykologien, men kun i en ganske bestemt situation, hvor der muligvis var angst indblandet.

 

Jeg tror bare' date=' at hunde kan fødes med mentale defekter fuldstændig ligesom mennesker. Og så er de ikke nødvendigvis modtagelige for specielle metoder som virker på "normale" hunde.

Det er muligt, at en mentalt handicappet hund i visse tilfælde kan rette sig ved nøje tilpasset terapi. Men det er ikke noget almindelige hundeejere kan lære.

[/quote']

Sådan en hund har jeg endnu tilbage at møde.

...Især fordi der vist ikke findes adfærdsterapeuter endnu' date=' der lader behandlingen tage udgangspunkt i at det kan være HUNDEN, der er noget i vejen med.

[/quote']

 

Hold da op hvor du kan :shock:

 

En dygtig adfærdsrådgiver tager ikke noget for givet og ser på hunden, ejeren, omgivelserne og situationen fra alle sider.

1) Jeg ved ikke hvor du har dit kendskab til adfærdsbehandlere fra, men du er forkert på den i din formodning.

 

At "værktøjet" ikke virker på alle.

 

2) Hvis værktøjet du nævner viden om hundeadfærd og indlæringspsykologi' date=' så tager du fejl.

Indlæringspsykologi virker på alle. Men langt fra alle hundeejere kender nok til emnet, selvom det bare er at gribe en bog, og mange forventer alt for meget efter alt for lidt indsats fra egen side.

 

 

[/quote']

 

1) Mit kendskab har jeg bl.a. fra dig. DU afviser jo netop, at hunden kan have en mental defekt.

 

2) Nu var det jeg skrev, en respons på noget Bankow havde skrevet:

 

"Bløde metoder" virker på ALLE hunde, men man skal naturligvis vide, hvordan man anvender dette "værktøj" korrekt, ellers duer det jo selvfølgelig ikke.

 

Jeg synes det er tankevækkende, at man også engang anså børn med udviklingsforstyrrelser for "uartige" på grund af "dårlig opdragelse":hmm:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Rent faktisk har man lavet et "forsøg" med autistiske mennesker for at se hvordan de reagerede på den indlæringsteori vi diskuterer her, og de havde enorm succes med det. De brugte også klikker, og kaldte det klikkertræning, men de måtte skifte navnet ud med noget andet, fordi at folk blev fornærmede over at man "trænede" mennesker på samme måde som dyr.

Da man så havde skiftet navnet ud med et andet (jeg husker ikke hvad), så blev denne træningsmetode accepteret, og ydermere udvidet til at blive brugt hos nogle professionelle gymnaster i USA.

 

Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken bog jeg har læst ovenstående i, men hvis nogen er intereserede, så skal jeg da gerne undersøge det.

 

For en del år tilbage fulgte man på TV en meget aggressiv autist (tror jeg hun var) som blev klikkertrænet. Hun fik en helt anden adfærd af at blive belønnet med lakridskonfekt.

Det har været i midten af 90'erne og selv om vi hundefolk nærmest hulkede af grin over den elendige timing der blev lagt for dagen med klikkene, så virkede det rigtig godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har efter bedste evne indsat citater fra tidligere.............

Ellers ville indlægget da blive det rene volapyk:mrgreen:.

 

 

Fint nok

 

1) Mit kendskab har jeg bl.a. fra dig. DU afviser jo netop, at hunden kan have en mental defekt.

 

Hvor har jeg skrevet det :confused:

 

2) Nu var det jeg skrev, en respons på noget Bankow havde skrevet:

Ja?

Jeg synes det er tankevækkende, at man også engang anså børn med udviklingsforstyrrelser for "uartige" på grund af "dårlig opdragelse":hmm:

 

Mener du dermed at man i dag anser hunde for "uartige" hvis de har en forstyrrelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

For en del år tilbage fulgte man på TV en meget aggressiv autist (tror jeg hun var) som blev klikkertrænet. Hun fik en helt anden adfærd af at blive belønnet med lakridskonfekt.

Det har været i midten af 90'erne og selv om vi hundefolk nærmest hulkede af grin over den elendige timing der blev lagt for dagen med klikkene, så virkede det rigtig godt

 

I en del år har jeg arbejdet med børn og unge med autisme og ADHD, jeg har været på et behandlingshjem med meget dygtig pædagogik, der måtte vi aldrig bruge konsekvens pædagogik, da de ikke vidste hvorfor de gjorde som de gjorde, slog, hev i hår, spyttede osv. Men vi skulle i stedet arbejde med det de havde svært ved, men selvfølgelig positiv indlæring ud fra individuelle handleplaner. og de rykkede virkelig, selvom det for nogle tog noget tid. :-D

 

Så er der jo også kosten man kan kigge på, den er jo også vigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at bløde metoder virker på alle hunde, det handler om at ejeren gør det rigtige på det rigtige tidspunkt.

 

Øh... det kommer selvfølgelig an på, hvad du ønsker at opnå, ikke?

 

Hvordan ville du kunne få de bløde metoder til at virke på en dement hund, der er blevet urenlig og som hele tiden springer forvirret op og gøer af ingenting?:shock:

Hunden vil jo ikke kunne huske fra gang til gang, hvad den burde have lært?

 

Det er bare ét eksempel på hjernesygdomme hos hunde.

Jeg er ret sikker på, at der findes andre hjernesygdomme, der svarer til menneskers hjernesygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvordan ville du kunne få de bløde metoder til at virke på en dement hund, der er blevet urenlig og som hele tiden springer forvirret op og gøer af ingenting?:shock:

Hunden vil jo ikke kunne huske fra gang til gang, hvad den burde have lært?

 

Det er bare ét eksempel på hjernesygdomme hos hunde.

Jeg er ret sikker på, at der findes andre hjernesygdomme, der svarer til menneskers hjernesygdomme.

 

Du fandt er godt eksempel 1 - 0 til dig :-D

 

Man skal ikke tage noget for givet - jeg tog for givet at vores hund kan huske for det er en betingelse for at kunne lære, og det er indlæringsmetoder vi diskuterer.

 

Vi diskuterer de "bløde" metoder med anvendt psykologi kontra mere håndfaste metoder. Vores demente ven vil ikke kunne lære så meget vha indlæringspsykologi, men heller ikke vha andre metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du fandt er godt eksempel 1 - 0 til dig :-D

 

Man skal ikke tage noget for givet - jeg tog for givet at vores hund kan huske for det er en betingelse for at kunne lære, og det er indlæringsmetoder vi diskuterer.

 

Vi diskuterer de "bløde" metoder med anvendt psykologi kontra mere håndfaste metoder. Vores demente ven vil ikke kunne lære så meget vha indlæringspsykologi, men heller ikke vha andre metoder.

 

Præcis

Det hjælper jo ikke at straffe en dement fordi h*n tisser i bukserne eller stikker af fra plejehjemmet. :-D

Men så må man jo se hvad de formår, og så tage den derfra i små steps.

Der er måske ikke så meget indlæring med disse, men alligevel tror jeg på at de virkelig har brug for positiv og kærlig omsorg. Samt det jo er vigtigt med hjerneskadede at holde de ting ved lige de kan. :-D Det kan i sig selv være en stor opgave. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at bløde metoder virker på alle hunde, det handler om at ejeren gør det rigtige på det rigtige tidspunkt.

 

Det tror jeg også - har lært utroligt meget af Petrine, idag er hun kølig om det er brutal eller blød metode, der bliver brugt, hun er simpelthen blevet vænnet til mine hyl og skrig (jeg prøver og prøver at blive blød, men det er skisme svært).

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh... det kommer selvfølgelig an på, hvad du ønsker at opnå, ikke?

 

Hvordan ville du kunne få de bløde metoder til at virke på en dement hund, der er blevet urenlig og som hele tiden springer forvirret op og gøer af ingenting?:shock:

Hunden vil jo ikke kunne huske fra gang til gang, hvad den burde have lært?

 

Det er bare ét eksempel på hjernesygdomme hos hunde.

Jeg er ret sikker på, at der findes andre hjernesygdomme, der svarer til menneskers hjernesygdomme.

 

Den tanke havde jeg så ikke lige tænkt :oops:

 

Jeg tænkte i normalt fungerende hunde ( altså hunde der ikke har sygdomme i hjernen). Håber du forstår hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh... det kommer selvfølgelig an på, hvad du ønsker at opnå, ikke?

 

Hvordan ville du kunne få de bløde metoder til at virke på en dement hund, der er blevet urenlig og som hele tiden springer forvirret op og gøer af ingenting?:shock:

Hunden vil jo ikke kunne huske fra gang til gang, hvad den burde have lært?

 

Det er bare ét eksempel på hjernesygdomme hos hunde.

Jeg er ret sikker på, at der findes andre hjernesygdomme, der svarer til menneskers hjernesygdomme.

Hvordan vil du få hårde metoder til at virke på sammen hund?

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
OK: "Kræet" går jeg ud fra er omtalte venindes hund...

 

Afhængig af hvordan hunden har fået indlært (eller ikke) et "nej" kan den få den opfattelse at "nej" gælder her og nu og ikke nødvendigvis i morgen.

Hvis du siger nej til at dit barn må få en is, vil barnet spørge igen senere på dagen eller i morgen.

 

"Nej" kan både betyde at barnet/hunden ikke kan få sit ønske opfyldt lige nu eller det kan betyde aldrig afhængig af hundens/barnets erfaring.

 

 

jeg ser gerne en hund som kan lære at det er fast at hunden ikke skal i køkkenet, ikke kun idag det må da kunne lade sig gøre har set disse ting konstant .

 

Opportunisme ligger i hunde som en del af deres overlevelse, det ser jeg intet galt i. De kan så lære at udnytte alle situationer eller at lade være afhængig af deres opdragelse og erfaringer.

 

dette er jeg enig i men det må stadig være muligt og lære en hund at den ikke må udnytte dette feks i tilfældet med køkkenet men hendes er nok en kæmpe opportunisk sådan virker den på mig konstant gør den hund noget for at opnå noget selv

 

Det har jeg rigtig gode erfaringer med når vi taler brug af hunde- og indlæringspsykologi.

 

Du skriver ikke hvilken race han er?

 

aussie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg ser gerne en hund som kan lære at det er fast at hunden ikke skal i køkkenet, ikke kun idag det må da kunne lade sig gøre har set disse ting konstant .

 

Det kan også sagtens lade sig gøre afhængig af hvor god den der træner hunden er.

 

Aussierne (shepherd/cattledog) er særdeles intelligente (lærevillige) og er man ikke skarp nok i sin timing og forstærkning så opnår man ikke det ønskede, men derimod noget helt andet

 

Min opfattelse er ikke at det er "dumme" hunde der er indlæringsproblemer med, men tværtimod de meget vågne og "intelligente" hunde. For bare én fejltagelse i timing og forstærkning, så har hunden lært noget helt andet end det man troede man var i gang med at lære den og det kan være mere end svært at pille det ud af hundens adfærdsrepertoire igen.

 

Det, blandet med det initiativ og drive denne hundetype oftest har kræver en dygtig person at lære dem at undlade at gøre noget, de har lyst til. De kan bestemt være en stor udfordring.

 

Måske er det der skoen trykker for din veninde og hendes hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan vil du få hårde metoder til at virke på sammen hund?

 

Nåeh, nu var mit indlæg jo et svar til Gryn, der (som én af flere) mente, at de bløde metoder virker på "alle" hunde.....

 

Jeg har tidligere skrevet, at ordet "alle" er for stort for min ordbog i den sammenhæng...

 

Hvornår har jeg hævdet, at "hårde metoder" virker på "alle" hunde???

 

ER der overhovedet nogen her på HF der selv mener, at de bruger de "hårde metoder" fordi de tror på at de er bedst??

 

Er der nogen i denne debat, der har hævdet at de hårde metoder virker på "alle" hunde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det var dig selv der bragte dine egne hunde på bane

 

 

 

Du har da udtalt at de metoder jeg er talsmand for er noget "blødt pjat" . Der bliver det personligt.

 

 

Ja, ubetinget lydighed. Som du derefter siger du ikke forlanger?

 

 

 

Det behøver du heller ikke.

 

Der er dog stor forskel på at "tage hårdt fat i kræet og fortælle den så hatten passer..." og så bruge psykologi i opdragelsen.

 

Du FÅR det til at lyde hårdt når du skriver sådan.

ikke gø i haven

 

hunden nu skal vi lige have slået fast at jeg bestemt ikke mener på nogen måde indlæring af hunde/hvalpe skal foregå hårdt eller lign

 

jeg skælder stort set aldrig ud under træning af voksen eller unghunde, og bruger kun blød træning af unghunde og hvalpe og også voksne hunde, der hvor det hele er slået fejl i denne debat. jeg mener bestemt ikke at indlæring af øvelser eller regler skal foregår hårdt men der hvor jeg mener det ikke går,er der hvor hundene har lært øvelserne eller regler og så alligevel gør nogle ting som den ved den ikke må, men fristelsen gjorde at hunden måtte prøve. Mange idag ikke formår ikke og lære deres hunde almen konsekvens, hvilket kan være og stoppe en adfærd som ikke ønskes med et nej eller lign feks som jeg skrev tidligere gøen i haven.

 

eks 1 hunden må løber i haven og gøer hunden ignoreres hunden begynder og gø endnu mere da den jo ikke får at vide den skal holde mund

 

næste trick afledning

 

hunden afledes hver gang den render i haven og gør hun stopper adfærden her og nu men gør det igen næste gang den ser eller hører noget,hvilket jo ikke er meningen,den skal helt ophøre med det gøeri

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men hvad hjælper det? Hunden har jo tydeligvis ikke forstået budskabet, når den bliver ved med at gå i køkkenet. Og så ville den heller ikke forstå en evt. irrettesættelse.

 

 

jamen jeg ser gerne en med et råd som virker på denne hund

 

hvad skulle man ellers gøre :confused::confused:

 

Hvad ligger du egentlig i ordet opportunist? Er det ikke bare en hund, der gør det, der taler til dens fordel?

 

joo lige præcis alt hvad det kræ gør taler til egen fordel og den tager gerne en risiko for at få sin vilje mage til opportunistisk kræ skal man lede længe efter

 

ordet taler for sig selv en hund som kun tænker på sig selv har aldrig set så ekstreme træk i min egen race som hendes hund:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke gø i haven

 

hunden nu skal vi lige have slået fast at jeg bestemt ikke mener på nogen måde indlæring af hunde/hvalpe skal foregå hårdt eller lign

 

jeg skælder stort set aldrig ud under træning af voksen eller unghunde, og bruger kun blød træning af unghunde og hvalpe og også voksne hunde, der hvor det hele er slået fejl i denne debat. jeg mener bestemt ikke at indlæring af øvelser eller regler skal foregår hårdt men der hvor jeg mener det ikke går,er der hvor hundene har lært øvelserne eller regler og så alligevel gør nogle ting som den ved den ikke må, men fristelsen gjorde at hunden måtte prøve. Mange idag ikke formår ikke og lære deres hunde almen konsekvens, hvilket kan være og stoppe en adfærd som ikke ønskes med et nej eller lign feks som jeg skrev tidligere gøen i haven.

 

eks 1 hunden må løber i haven og gøer hunden ignoreres hunden begynder og gø endnu mere da den jo ikke får at vide den skal holde mund

 

næste trick afledning

 

hunden afledes hver gang den render i haven og gør hun stopper adfærden her og nu men gør det igen næste gang den ser eller hører noget,hvilket jo ikke er meningen,den skal helt ophøre med det gøeri

Men bløde metoder er jo netop ikke ensbetydende med at man ikke må sige nej til hunden. Og konsekvens er i allerhøjeste grad en del af de bløde metoder. Det er jo netop essensen af det hele - at man gør tingene ens hver gang.

 

Jeg tror altså, at vi snakker temmelig meget forbi hinanden i denne debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ser gerne en hund som kan lære at det er fast at hunden ikke skal i køkkenet, ikke kun idag det må da kunne lade sig gøre har set disse ting konstant .

 

 

Tja. Jeg har en hund, der ikke kunne DRØMME om at hugge min mad hvis jeg lod den stå på sofabordet i snudehøjde og derefter forlod lejligheden i et par timer.....

Og jeg har aldrig gjort særlig meget for at lære hende det.

 

Hun har bare ikke haft mulighed/chance for at stjæle fra bordet i de første år af hendes liv. Hvis jeg selv skal have med, så er der en mad til hende også. Som hun først får når jeg giver hende den.

 

Jeg tror at de der fuldstændig idiotsikre hunde, der aldrig går i køkkenet, de er bare blevet gelejdet ud af køkkenet fra start af. Stille og roligt. Og så har de fået deres goder på den anden side af dørtrinnet.

 

Når hvalpen så bliver ældre, så ER det det rigtige og den store lykke at fortsætte den vane.

Og så prøver de ikke at snige sig til at gøre noget som de jo ikke har nogen interesse i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåeh, nu var mit indlæg jo et svar til Gryn, der (som én af flere) mente, at de bløde metoder virker på "alle" hunde.....

 

Jeg har tidligere skrevet, at ordet "alle" er for stort for min ordbog i den sammenhæng...

 

Hvornår har jeg hævdet, at "hårde metoder" virker på "alle" hunde???

 

ER der overhovedet nogen her på HF der selv mener, at de bruger de "hårde metoder" fordi de tror på at de er bedst??

 

Er der nogen i denne debat, der har hævdet at de hårde metoder virker på "alle" hunde??

Nu er emnet der bliver diskuteret jo træning og indlæring, og sp¢rgsmålet er om der overhovedet kan trænes/indlæres hos en dement hund, ikke om det skal være med den ene eller anden metode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det kan også sagtens lade sig gøre afhængig af hvor god den der træner hunden er.

 

Aussierne (shepherd/cattledog) er særdeles intelligente (lærevillige) og er man ikke skarp nok i sin timing og forstærkning så opnår man ikke det ønskede, men derimod noget helt andet

 

Min opfattelse er ikke at det er "dumme" hunde der er indlæringsproblemer med, men tværtimod de meget vågne og "intelligente" hunde. For bare én fejltagelse i timing og forstærkning, så har hunden lært noget helt andet end det man troede man var i gang med at lære den og det kan være mere end svært at pille det ud af hundens adfærdsrepertoire igen.

 

Det, blandet med det initiativ og drive denne hundetype oftest har kræver en dygtig person at lære dem at undlade at gøre noget, de har lyst til. De kan bestemt være en stor udfordring.

 

Måske er det der skoen trykker for din veninde og hendes hund...

 

 

aussie

 

uha det skal jeg da ikke kunne udtale mig om:confused:

 

men jeg ved hun har haft og har sine problemer med ham som irritere mig også.

 

hunden stresser rundt hvis hun snakker til andre mennesker eller dyr,så rejser han sig straks og enten tror han at han er guds gave til mennesket ellers vil han ikke have hun eller os andre snakker med andre end ham eller stresser han rundt,og gør et eller andet for at man skal lægge mærke til ham.

 

han vil meget gerne styre hvem hun snakker med og ikke med

 

han kan endda gå stresset rundt hvis hun snakker i tlf hvis det er noget som ikke lige drejer sig om ham

 

han lægger meget mærke til om hun virker til og have styr på situationen eller går han ind og overtager

 

han respektere ikke et nej hvis han er opkørt

 

han er yderst glad og og træne lydighed han gør det ikke for belønningen men fordi han synes det er sjovt og lave en masse øvelser så der virker de gode sammen

 

han er en kontrolfreak hvilket er yderst belastende for alle os andre som skal kigge på det

 

han er meget vogtende

 

og madaggresiv overfor både børn og hvis man tager fat i ham så knurrer han og bider også gerne ud efter hende

 

han er ikke meget for og blive sat på plads uden han bliver sur

 

og jeg kunne blive ved

 

jeg mener det er en cocktail som kan blive farlig hvis man ikke holder øje jeg synes den virker skør den hund besat af og styre ting

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men bløde metoder er jo netop ikke ensbetydende med at man ikke må sige nej til hunden. Og konsekvens er i allerhøjeste grad en del af de bløde metoder. Det er jo netop essensen af det hele - at man gør tingene ens hver gang.

 

Jeg tror altså, at vi snakker temmelig meget forbi hinanden i denne debat.

 

det tror jeg sikkert du har meget ret i :slem:

 

men det er jo ikke første gang

 

jeg ved at jeg selv kan være dårlig til og få formuleret mig rigtigt på skrift ofte

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...