Hop til indhold

Ved at blive lidt desperart.. Hvad skal jeg gøre?


Gæst Nici
 Share

Recommended Posts

Min hundehvalp som er en dansk / svensk gårdhund er 12 uger nu... Dejlig dejlig... Men her for 3 dages tid begyndte den pludselig at gø voldsomt... Meget høj tone som bare går ind i hjernestammen.. virkelig ulidelig lyd.. og siger man nej, provokeres den nærmest til at gø endnu mere... så har jeg prøvet at ignorer den, og det hjælper også.... Men der går tid.... Det er som om den søger opmærksomhed.. og jeg synes jeg giver den masser af opmærksomhed...

 

Den bider også... Samtidigt med at den logre med halen.. så ved godt det er leg for den.. Men det gør ondt.. Har prøvet ordet nej og vende ryggen til den i 20 sek. tid.. for at vende tilbage i legen.. Men det hjælper ikke.. det bliver værre og værre.. igen som om den bliver provokeret... Indimellem kan jeg nærmest blive bange for den, for det er som om den bliver provokeret så meget at den angriber.. går efter hovedet hvis man ligger ned... Er det normalt... ingenting hjælper...

 

Har lært den sit og så roser jeg den og giver en godbid... Men jeg kan jo ikke blive ved med at proppe den med godbider.. den bliver jo vildt tyk.. smil...

 

nogen forslag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart syntes jeg at det lyder som en kombination af normal hvalpeadfærd og kedsomhed.

 

Hvad laver du med hvalpen i løbet af en dag, hvad får den af oplevelser?

 

Genrelt er det bedste råd at ignore uønsket adfærd -og aflede ved adfærd der ikke er hensigtsmæssigt at ignore, hvis den fx. er ved at spise en potteplante, hjælper det selvfølgelig ikke at ignore. Men gøen og bid, kan som regel ignores væk :-)

 

Men samtidig kunne det også godt lyde som om at han/hun måske keder sig lidt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Enig i, at det lyder som almindelig vild hvalpeadfærd. Havde den ikke været 12 uger men 10 måneder ville jeg sige, at den var uopdragen, men for en 12 ugers hvalp vil jeg sige: "endnu ikke opdraget hvalp".

 

Angående gøen, så er Dansk / svensk gårdhund, en hund som generelt gør meget og har et højt aktivitetsniveau. Hvis det ikke hjælper, at ignorere eller aktivere den til stilhed, så kan en af tæningsøvelserne jo være at træne den til kun at gø på komando. En øvelse, jeg ikke selv har haft held med, med min DSG blanding :roll:, men som jeg har mødt andre der har haft held med. En god idet kunne også være, at finde en hundeven til din hvalp, som den kan løbe og lege hundelege med. Øvelser, hvor næsen bruges er også en rigtig god ide, da DSG jo er lavet til at finde mus og rotter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en dsg-blanding, hun fandt dog først sin stemme da hun var omkring 6 mdr - men så skal jeg også lige love for at hun blev glad for den :mrgreen:

 

Jeg har ikke haft noget ønske om at lære hende at gø på kommando, så jeg har istedet brugt den modsatte ide. Belønnet hende for at være stille!

 

Jeg brugte først tid på at finde ud af, i hvilke situationer hun gøede - ved os var det især folk i opgangen, tv'et og støvsugeren der kunne få det lille gømonster frem i hende - og så galdt det om at belønne hende splitsekundet INDEN hun begyndte at gø, når disse situationer opstod...

 

Hvis jeg skal sige det selv, så er det lykkes vældigt godt. Hun er nu 18 månder og gør faktisk kun når der kommer nogen til døren - hvilket hun gerne må.

 

Derudover, så synes jeg din hvalp lyder helt normal, men at du måske skal kigge lidt på hendes / hans dagligdag... Får han/hun brugt sin lille hjerne nok? Eller er det kun vilde leger i leger? For i så fald er I selv den største del af problemet ;-)

 

Smid madskålen ud, og lav al fodring til hjerneaktivitet - enten træningsmomenter eller via fodersøg på græs / fliser / gulv.

 

DSG'en er en lille rottehund, og den har behov for at "ruske ting ihjel", find nogle gamle bamser, sokker med knude på, gamle viskestykker eller håndklæder, som hvalpen må få at slå ihjel...

 

Karlas bideri blev altid værst når hun var træt, så op på skødet og holdes i ro, med en tyggepind i kæften på kræet - du holder selv i den anden ende. Dette gør godt for flere ting: det stiller hvalpens tyggetrang, det holder den i ro + at tygge er beroligende, så de fleste hvalper falder ofte helt til ro / falder i søvn og så lærer det også hvalpen, at det er super hyggeligt, at du holder fast i det den spiser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hundehvalp som er en dansk / svensk gårdhund er 12 uger nu... Dejlig dejlig... Men her for 3 dages tid begyndte den pludselig at gø voldsomt... Meget høj tone som bare går ind i hjernestammen.. virkelig ulidelig lyd.. og siger man nej, provokeres den nærmest til at gø endnu mere... så har jeg prøvet at ignorer den, og det hjælper også.... Men der går tid.... Det er som om den søger opmærksomhed.. og jeg synes jeg giver den masser af opmærksomhed...

 

Den bider også... Samtidigt med at den logre med halen.. så ved godt det er leg for den.. Men det gør ondt.. Har prøvet ordet nej og vende ryggen til den i 20 sek. tid.. for at vende tilbage i legen.. Men det hjælper ikke.. det bliver værre og værre.. igen som om den bliver provokeret... Indimellem kan jeg nærmest blive bange for den, for det er som om den bliver provokeret så meget at den angriber.. går efter hovedet hvis man ligger ned... Er det normalt... ingenting hjælper...

 

Har lært den sit og så roser jeg den og giver en godbid... Men jeg kan jo ikke blive ved med at proppe den med godbider.. den bliver jo vildt tyk.. smil...

 

nogen forslag...

 

Jeg tror du skal starte med at gøre en indsats. Det gør du så ved at søge råd om det, du er rådvild overfor.

Men det er ikke nok.

Du skal også vende tilbage til debatten. For ellers er der jo ikke nogen af os, der ved om vi har forstået dig rigtigt. Og om du har glæde af nogen af rådene.

Det virker meget forvirrende -og helt unødvendigt, at du har oprettet 3 spørgsmål om nogenlunde det samme indenfor en uge. Og du kommenterer ikke de svar du får.

 

Du kan få masser at rigtig gode råd her på HF. Men du skal selv deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet alt muligt mærkeligt med gøende hvalpe :mrgreen:

 

Hvad der IKKE virkede - for os:

 

Stille - hunden lærte meget hurtigt kæden: gø - pause - godbid... og forfra

Gø på kommando - ingen effekt, andet end at SÅ gik gø monsteret i gang

Sige nej - ingen effekt, hunden fik jo opmærksomhed, og blev jeg irriteret blev han påvirket af det, så det blev faktisk bare værre, da han så blev nervøs, han forstod jo ikke hvad han gjorde galt

Gå væk fra hvalpen - virker i visse tilfælde, ved øvelser f.eks., men ellers ikke rigtigt

Gå ind i et andet rum og lukke døren - hvalpen gøede og gik halvt i panik, det gjorde jeg kun 2 gange :cry:

 

 

Når vores hvalp gør af os, så går vi væk fra ham. Men gør han af døren eller bare ud i luften har vi lært at aflede ham i stedet, dvs kaste godbidder på ham eller bag ham UDEN at han ser det er os der kaster! Eller stå i et andet rum og lave lyde - klappe i hænder eller lignende.

Når de er kastet / lyden har fanget ham, er han ligesom hevet ud af gø-galskaben, og SÅ gælder det om at lave noget andet med ham, lege med ham, træne med ham, give ham en tyggepind så han gearer ned etc.

 

Som jeg har fået det til at blive i mit hoved, handler det om at få ham til at glemme, at han godt kan lide at gø af døren f.eks. Han skal væk fra den situation, og når vi kan nå at aflede ham INDEN han gør, er det selvfølgelig allerbedst.

Vi roser så også for lydløse bjæf, eller grynt eller andre lyde end lige den der skingre vovovovovovov.

 

 

Når vores bider i benene er det tit fordi at vi enten er på vej ud = juuuuhuuuu fuld gang i hvalpen (og det starter som regel allerede ved at vi begynder at tage tøj på ;-)), eller der var noget han ikke måtte (spise et stykke affald eller lignende) = frustration, han forstår jo ikke det ikke er sundt for ham, og sidst, på vej hjem fra en tur som måske lige har været oplevelsesrig nok, eller også fordi han simpelthen synes der skal ske noget.

 

Vi afleder med en godbid, 1-2-3 små trænings øvelser, eller kaster lidt godbidder på jorden / gulvet som han så skal søge, det stresser nemlig hunden ned igen eller også giver vi ham simpelthen bare noget at bære i munden. På vej ud giver jeg tit Motor en handske, så bærer han den indtil vi når trappen og jeg skal løfte ham :5up:

 

Især hvis det er fordi han synes der skal ske noget, afleder vi med noget som gearer ham ned, og det hænger cirka altid sammen med noget han kan spise. Små nemme øvelser eller fodersøg - det kan sagtens bare være 3 foderpiller han skal finde, det hjælper ret hurtigt.

 

Hvalpe lærer bedst med godbidder. Men hvis din hvalp er glad for sit foder, kan du sagtens tage en del af det ud af regnestykket og bruge som aflednings godbidder.

Det tager en del godbidder, og et godt stykke tid før det virker fuldstændigt, men jeg tror virkelig på at det er den helt rigtige måde at gøre det på. Det handler ligeså meget for mig om, at jeg ikke har lyst til at spilde energi på at blive irriteret på hvalpen - det er nemmere og rarere at smide nogle godbidder, og så lave noget med ham.

 

Håber mit lidt vældigt rodede indlæg giver mening :genert: Ellers så spørg....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig vil jeg være med i debatten... Havde også svaret på min tråd under DGS, men kan godt se at det ikke er der... Mit svar altså... Beklager... Og grundet en masse ting og en dum computer har jeg ikke kunnet logge på før nu... Men Men....

 

Jeg synes jeg laver en masse ting med nici i løbet af dagen... Men måske ikke nok... Så jeg vil forsøge at lave flere lege hvor han skal snuse sig frem til tingenene.... han er begyndt selv at gå til døren og ville ud hvilket er dejligt ... Men kun for at komme ud i sneen og lege... så det gør vi en del gange i løbet af dagen... når han sover hviler jeg også grundet min højgraviditet... Som legetøj har han fået en kasket han er meget glad for at rive og flå i... Et lille håndklæde med knude på... Et sæt strømper med knude, og nogle gode gummiting den også er glad for.. Derudover en bold hvor man putter godbider i som den skal kæmpe for at få ud... nogle gange når jeg har køkkenrullerør til overs, putter jeg også lidt godbider i og lukker helt tæt i den ene ende og næsten til i den anden ende.. her skal den også kæmpe for at få dem ud... En Cola-flaske med godbider i er også et hit...

 

Lige da vi fik den tog vi den med op i sengen og nussede.. Den var jo så dejlig osv... MEN det vil jo være ris til egen røv at fortsætte med det, så den er nu ikke længere i sengen.. Det gøer den lidt over i et par minutters tid, men acceptere det meget hurtigt... Men da jeg skal op mange gange om natten og tisse og den opdager det begynder den at gø... og kradse helt vildt på kanten af madrassen...

 

Jeg er grøn på dette område, men tager imod rådende som nogen gange kan være forvirrende da man får forskellige ting at vide... Men jeg har fået nogle gode fif her og dem vil jeg bruge .... Så takker mange gange, og beklager hvis nogen er irriteret over at eg har oprettet en tråd 2 gange ( fordi jeg ikke vidste om den blev læst i gruppen DGS da jeg kunne se at det var meget lang tid siden der havde været bevægelse derinde, så gik i debatten istedet for... ) og så denne tråd da jeg havde forsøgt med de råd jeg fik fra debatten men at jeg synes nici blev anderledes... Men måske er det fordi han keder sig.. og det vil jeg jo ikke have, så jeg vil prøve at lave en plan over hans dagligdag... få ham aktiveret meget mere... smiler...

 

tak til jer alle... godt med dette forum..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork.. Tillykke med at computeren er kommet sig over sine nykker.

 

Så skal du bare lige have styr på hvalpen osse:mrgreen:.

 

Med din store mave er det jo begrænset, hvad du kan klare.

Er der andre i familien, der kan lave lidt træning med fyren?

 

For han mangler måske, at en eller anden laver nogle ting SAMMEN med ham. Almindelig lydighedstræning kan være helt fint, og noget af det kan du sikkert osse klare. Men i længden kan det blive lidt kedeligt.

En god ide er det at gemme ting, --eller mad-- som han så skal finde, når du siger det til ham.

GEM f.eks. hans kasket, så han er nødt til at gå og lede efter den. Læg den under et tæppe eller en lænestol, så han ikke kan se den.

---Når han først har lært, at hans kasket kan være "væk" og han kan finde den igen, så vil han jo kunne bruge en masse tid på at rende og lede efter den, hvis du kan gemme den godt nok.. Alle hans ting kan jo gemmes.

 

Hvis du har mand eller store børn, så kunne de måske gå til træning med ham en gang om ugen? I første omgang ville det være hvalpemotivation. Det ville give dig en hårdt tiltrængt pause. Han ER jo en baby. Og babyer kan være enormt krævende, som du sikkert godt er klar over;-)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Ja, kan da godt mærke jeg har fået en kæmpe mave... Men kommer alligevel meget tit ned på gulvet for at lege med ham....

 

Dagen igår gik med en kørertur til min mor som rigtig fik leget med ham.. Stimuleret ham og jeg kunne se hvad jeg skulle gøre og ikke gøre.. det er var super godt for mig at se.. Og der var ingen gøen ... dejligt... vi kørte hjem efter nogle timer og han var bare træt... så jeg kunne godt mærke at jeg havde fået slappet af igår.. idag har jeg fortsat samme stil som moar gjore og det virker... Jeg vil prøve at gemme hatten.. han elsker den hat... så det tror jeg vil være super godt... Min mor gav ham en gammel bamse som han også er blevet vild med.. han flår i den som en rotte.. Thi hi.. Jeg blev meget klogere efter min mor havde haft ham lidt... og så er det jo fantastisk med dette forum hvor man kan søge råd...

 

Med hensyn til at besørge indendørs.. Så har han ( 7-9-13 ) ikke gjort det indenfor siden i aftes... med 2 gange løbet hen til døren for at komme ud hvor han så har gjort det uden for.. og hver gang har jeg rost ham helt vildt... Han får kun hundefodder nu.. ingen menneskemad... kun knassere og godbiddere.. Men han har altså racermave.. synd for ham... Men blev anbefalet at købe et middet ROX et eller andet.. må lige kigge i tråden.. og købe det idag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåårh, det går da fremad, så..

 

Myldermaven kan du behandle med Zoolac, som er en slags pasta på tube, som han skal have en lille smule af nogle gange om dagen. Der står sikkert på æsken hvor meget han skal have.

 

 

Man kan også bruge de piller, der hedder "Paraghurt" -til mennesker. Dem bruger jeg selv til min Silke. --Men fordi Nici kun er 12 uger, så er det bedst at holde sig til ting, der er beregnet til hunde, selv om det er en dyr løsning.

 

Du kan læse om diarre her:

 

Diarré hos hund

 

Uanset hvad du vælger at prøve, så må du ikke glemme, at han kun er en baby. Hvis han har dårlig mave i flere dage, så er det alvorligt i hans alder. Så skal du snakke med dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis maven fortsætter vil jeg bestemt foreslå at du faster ham i 24 timer - dvs. ingen mad overhovedet - kun vand..

 

Derefter starte op på skånekost (kylling og ris) og se hvordan det går?

 

Hos os har det også hjulpet at smide en omgang A38 ovenpå tørfoderet et par dage - men nu har jeg også en hund, der mener at bare 6 timer uden mad er dyremishandling :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at folk er uenige, men det er ikke godt at faste en hundehvalp, og slet ikke så lille. Fastning skal max ske fra aftensmad til morgenmad. 24 timer er for hårdt for mave og tarmvægge for de små..

 

Men skånekost (udkogt ris og kylling) og et par skud zoolak eller prokolin burde gøre tricket i løbet af 1 døgns tid - hvis det ikke bliver bedre, skal du nok ringe til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

ej, hvor træls.. Havde lige skrevet en masse, og så smides det bare væk... prøver igen...

 

Nici har ikke længere racermave... Dejligt... Han spiser kun tørkost og drikker vand... Og når han gør kraftigt og højt strøer jeg tørkost ud på et område og siger søg maden... Det hjælper lidt... Men indimellem keder han sig vist kraftigt...Han gør og bider i benet... så skal der altså leges... halen kører for vildt.. Vi kæmper lidt med at han ikke skal gø og bide.. ikke altid lige sjovt.. Min kæreste lytter den til.. Men hvis jeg siger noget så bliver det værre.. lige til jeg vender ryggen til og lukker ørerne... smiler....

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at passe på, at du ikke ufrivilligt kommer til at indlære, at irriterende adfærd giver en reaktion. Så strø foderet ud INDEN hunden gør. Leg INDEN der bliver bidt i bukseben og så videre. Ellers får du en hund med endnu mere insisterende adfærd end det er tilfældet nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...