Hop til indhold

Retrieverline


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Hejsa :blink:

 

Nu må jeg simpelthen få svar på om I "normale" hundeejere, der hverken træner politihunde eller går på jagt med Jeres hund - bruger I nogle gange retrieverliner ?

 

Tænker nemlig at den da er utrolig smart hvis man er et sted hvor man hurtigt lige skal have snor på hunden, eller i træningssituationer hvor man har brug for at hunden kan være mere end 1 meter fra dig, men stadig skal have snor på den ...

 

Er det noget I gør brug af i hverdagen ?

 

Læste et sted om en der brugte den til sin hvalp, men så vidt jeg kan forstå fungerer retrieverlinen også som et "kvæler"halsbånd idet der ikke er en stopper på den lykke hunden får om halsen ?

 

Hvad synes i om disse liner ? Er det en god investering selvom man ikke går på jagt/aporterer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg bruger den ofte, hvis lige skal gå kort før han kan være fri, eller vi skal rundt på små besøg ved familie/venner og han skal vær ei snor i kort tid.

 

Desuden bruger jeg den hver gang jeg træner herhjemme, så har han den på, når vi går ned på marken for at træne, og så kommer den på igen, når vi går hjem :-D - og ja så bruger jeg den også til træning i retriverklubben :blink:

 

og jo den fungere som helkvæl

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en retrieverline med halvkvæl - den bruges til agility (halsbånd skal hurtigt af og på når der skal gåes til og fra banen) og så bruges den hvis vi skal et eller andet sted hen, hvor jeg fx skal gå fra en parkeringsplads hen til et hus el. lign...

 

bruger den ikke til daglige gåture, da den ikke er meget mere end 1 meter lang og med en hund i knæhøjde, der begrænser det hendes muligheder for at gøre ret meget andet end at gå på plads ved siden af mig....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en retrieverline med halvkvæl - den bruges til agility (halsbånd skal hurtigt af og på når der skal gåes til og fra banen) og så bruges den hvis vi skal et eller andet sted hen, hvor jeg fx skal gå fra en parkeringsplads hen til et hus el. lign...

 

bruger den ikke til daglige gåture, da den ikke er meget mere end 1 meter lang og med en hund i knæhøjde, der begrænser det hendes muligheder for at gøre ret meget andet end at gå på plads ved siden af mig....

 

Hvordan ser den ud med halvkvæl? :hmm: :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser den ud med halvkvæl? :hmm: :-)

 

Det er en specielt indkøbt "agility-line" fra hundenshus.dk &copy - Det er et halvkvæl-halsbånd og snor ud i et....

 

man kan måske fornemme det på dette billede?

[media]http://lh5.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SkDuehcOstI/AAAAAAAAA7g/bcLXfTTPeAs/s720/agilitydage_juni%20051.jpg[/media]

 

det er snor-delen af hendes halsbånd, som hvalpen står og træder på...

 

her er en Hurtta retriever line med stop, så den ikke går i kvæl. [media]http://www.porcani.dk/Graphics/Products/1946.jpg[/media] den havde jeg overvejet først, indtil jeg så jeg kunne få en fin personlig en hos hundenshus :genert: så nu har hun en med KARLA MALONE skrevet i rød på :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en specielt indkøbt "agility-line" fra hundenshus.dk &copy - Det er et halvkvæl-halsbånd og snor ud i et....

 

man kan måske fornemme det på dette billede?

[media]http://lh5.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SkDuehcOstI/AAAAAAAAA7g/bcLXfTTPeAs/s720/agilitydage_juni%20051.jpg[/media]

 

det er snor-delen af hendes halsbånd, som hvalpen står og træder på...

 

her er en Hurtta retriever line med stop, så den ikke går i kvæl. [media]http://www.porcani.dk/Graphics/Products/1946.jpg[/media] den havde jeg overvejet først, indtil jeg så jeg kunne få en fin personlig en hos hundenshus :genert: så nu har hun en med KARLA MALONE skrevet i rød på :mrgreen:

 

Den fra Hurtta stopper da ikke for kvæl :confused: Den stopper da kun for hvor stor lokken kan blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :blink:

 

Nu må jeg simpelthen få svar på om I "normale" hundeejere, der hverken træner politihunde eller går på jagt med Jeres hund - bruger I nogle gange retrieverliner ?

 

Tænker nemlig at den da er utrolig smart hvis man er et sted hvor man hurtigt lige skal have snor på hunden, eller i træningssituationer hvor man har brug for at hunden kan være mere end 1 meter fra dig, men stadig skal have snor på den ...

 

Er det noget I gør brug af i hverdagen ?

 

Læste et sted om en der brugte den til sin hvalp, men så vidt jeg kan forstå fungerer retrieverlinen også som et "kvæler"halsbånd idet der ikke er en stopper på den lykke hunden får om halsen ?

 

Hvad synes i om disse liner ? Er det en god investering selvom man ikke går på jagt/aporterer ?

Jeg har mange liner og halsbånd til Misja og også en retriver line. Jeg kunne aldrig finde på at bruge noget der kvæler helt, til en hund der ikke har lært at gå ordenligt i line, men nu hvor Misja kan det, er den super til visse ting.

 

Jeg bruger den når vi skal ud på den lange gåtur i mosen, der er kun 5 min. gang derhen og den vejer ingenting, kan lige foldes og puttes i lommen eller bare hænge om min hals når hun er blevet sat fri - og ja, så er den let lige at putte på hende, når der kommer en anden hund i snor. Ud over det, bruger jeg den ikke, men en af de andre liner og halsbånd/sele.

 

Jeg har så lavet et tyndt elastisk halsbånd med hendes navne skilt i, det får hun på når jeg bruger retriver linen - så overholder jeg loven og skulle det umulige alligevel ske, kan jeg findes af fremmede der finder hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke hvis du skubber ringen over på den anden side af stopperen :mrgreen:

Der er også sådan en "stopper" på Misja line, den stopper nu igenting for den er lige til at skubbe. Her bliver den brugt så den stopper for hvor stor løkken kan blive - jeg har prøvet at bruge den som stop-kvæl og som sagt, så sidder den ikke nok fast til at kunne bruges til det.

 

Men måske andre er andreledes, så den der stop sidder mere fast :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også sådan en "stopper" på Misja line, den stopper nu igenting for den er lige til at skubbe. Her bliver den brugt så den stopper for hvor stor løkken kan blive - jeg har prøvet at bruge den som stop-kvæl og som sagt, så sidder den ikke nok fast til at kunne bruges til det.

 

Men måske andre er andreledes, så den der stop sidder mere fast :vedikke:

 

He he du havde skrevet mens jeg havde mit vindue åben, men oplever det ligesom dig og bruger stopperen på samme måde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ofte retrieverliner også i det daglige. Mine går i kvæl, og det har jeg ærligt talt ikke det store problem med. For vi hverken flår eller river i linerne, og derfor syntes jeg ikke det er en line, der adskiller sig fra det almindelige halsbånd. Hvis hunden går ud i stram line, syntes jeg oftere det virker til at dette kvæl laver en lille påmindelse til hunden om, at den er ved at gå ud i stram line, end det er tilfældet ved almindeligt halsbånd, hvor jeg oftere har oplevet at hundene strækker sig helt ud og hænger sig i halsbåndet.

 

Man kan også få retrieverliner med stop. Så er der to ringe på linen, hvor i mellem snoren kan "glide" og fungere. Så samme princip som man kender det fra de mere almindelige halvkvæl halsbånd, hvor man kan trække det af over hovedet på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mange liner og halsbånd til Misja og også en retriver line. Jeg kunne aldrig finde på at bruge noget der kvæler helt, til en hund der ikke har lært at gå ordenligt i line, men nu hvor Misja kan det, er den super til visse ting.

 

Jeg bruger den når vi skal ud på den lange gåtur i mosen, der er kun 5 min. gang derhen og den vejer ingenting, kan lige foldes og puttes i lommen eller bare hænge om min hals når hun er blevet sat fri - og ja, så er den let lige at putte på hende, når der kommer en anden hund i snor. Ud over det, bruger jeg den ikke, men en af de andre liner og halsbånd/sele.

 

Jeg har så lavet et tyndt elastisk halsbånd med hendes navne skilt i, det får hun på når jeg bruger retriver linen - så overholder jeg loven og skulle det umulige alligevel ske, kan jeg findes af fremmede der finder hende.

 

Okay, det var nemligt lige præcis også det jeg ville bruge sådan en line til - men var bare bange for at det ikke var normen at bruge en retrieverline, hvis man bare skulle gå 3min for så at kunne slippe sin hund løs.

 

Min næste hund vil dog altid komme til at gå med et halsbånd af en art.

 

Det kommer kun af hvis den skal i bad eller lignende - også derfor jeg dagligt tjekkede halsbåndet på vores hvalp - det skulle absolut ikke sidde og stramme ! Uha ! :fyfy:

 

Men tak for svar til alle! Jeg har langt om længe fået opklaret Retrieverline-mysteriet ! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det var nemligt lige præcis også det jeg ville bruge sådan en line til - men var bare bange for at det ikke var normen at bruge en retrieverline, hvis man bare skulle gå 3min for så at kunne slippe sin hund løs.

 

Min næste hund vil dog altid komme til at gå med et halsbånd af en art.

 

Det kommer kun af hvis den skal i bad eller lignende - også derfor jeg dagligt tjekkede halsbåndet på vores hvalp - det skulle absolut ikke sidde og stramme ! Uha ! :fyfy:

 

Men tak for svar til alle! Jeg har langt om længe fået opklaret Retrieverline-mysteriet ! :5up:

 

Først et svar til halsbånd: Jeg har ALDRIG halsbånd på min hund indendørs. Den kan sidde fast i ting.. Så sent som i forgårs læste jeg på et andet forum, at en hunds halsbånd havde siddet fast i en plast-hundekurv.

 

Så halsbånd er kun på udenfor.

 

Jeg har en retrieverline. Den bliver brugt i mosen (på tur med Karina og Misja:-D) og jeg bruger den også hvis vi bare skal ud på en kortere tur. feks over på marken og lege.. Og der har jeg ikke halsbånd på hende. Det har hun på i bilen, hvis vi skal køre (til mosen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Først et svar til halsbånd: Jeg har ALDRIG halsbånd på min hund indendørs. Den kan sidde fast i ting.. Så sent som i forgårs læste jeg på et andet forum, at en hunds halsbånd havde siddet fast i en plast-hundekurv.

 

Så halsbånd er kun på udenfor.

 

Jeg har en retrieverline. Den bliver brugt i mosen (på tur med Karina og Misja:-D) og jeg bruger den også hvis vi bare skal ud på en kortere tur. feks over på marken og lege.. Og der har jeg ikke halsbånd på hende. Det har hun på i bilen, hvis vi skal køre (til mosen).

Enig her! :-)

 

Halsbånd, høre efter min mening kun til udendørs ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig her! :-)

 

Halsbånd, høre efter min mening kun til udendørs ;-)

 

hopper også med på denne vogn - Karla er altid "nøgen" indendørs... Det samme hvis hun bliver efterladt i bilen - om det så kun er 2 minutter inde på tankstationen - jeg er simpelthen lettere hysterisk over tanken om at hun får sat sig fast i et eller andet og kommer til skade :oops:

 

Udendøre går hun som oftest med sele - med undtagelse af til agility hvor hun har sin halvkvæl line på og til rally hvor hun har halsbånd på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Bruger retriverlinen rigtig meget og ja der er kvæl i den jeg har, men har aldrig oplevet det som et problem, den er heller ikke låst.....

 

Fie har kun halsbånd på, når hun er i flexlinen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en gammel retriverline af ukendt mærke, hvor der ikke er kvæl i, den justerer man bare efter hunden, og så sidder den der. Den er dog ikke bak sikker, så hunden kan sagtens komme ud af den hvis den bakker pludseligt:stupid:

 

Men dengang vi brugte retriverlinen havde vi altid halsbånd med, så vi kunne sætte den på hende, bare for at være helt på lovens side:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg har en Hunter retriever line, med halvkvæl - Og stoppet virker!

Den kan ikke smutte, fordi den sidder så godt fast.

 

Der er en karabin hage i den anden ende, så den kan fungere som alm. snor, med håndtag på de alm. gåture.

 

Helt vildt smart, når jeg nu ikke gider have forskellige liner til træning, alm. gåture, besøg hos forældrene osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lavede selv en retrieverline til Silke, da hun var ganske ung.

Det var fordi vi var kommet på et træningshold hvor træneren nærmest FORLANGTE at vi skulle rykke i snoren for at få hunden til at gå på plads:shock:.

Og det duer ikke til Silke.

Så jeg tog en tyk bomuldssnor (gardinsnor?) og lavede en løkke i hver ende. Den ene til hånden og den anden til hunden. Snoren var lidt elastisk, så den KUNNE ikke bruges til at "vejlede" Silke med. Jeg brugte udelukkende stemme og godbidder.

Træneren blev pissesur og talte ikke til os mere resten af kurset. Men VI var de eneste, der bestod klassen (DKK klasse 1) da vi allesammen var til afsluttende prøve med udefrakommende dommer:mrgreen:..

 

--Den snor blev brugt rigtig meget mens Silke og jeg gik til de første prøver. Men det var mere som demonstration end på grund af nogen nytteværdi.

I dag bruger hun bare halsbånd og snor... Hvis hun absolut SKAL have noget på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt, der er nogen der nævner, at halsbånd ikke hører til indendørs. Glemmer det selv, fordi det er så indgroet en vane.

 

Har desværre hørt fra anden hånd en historie om en hund, der blev fundet død af familien da de kom hjem. Den var hoppet op af et eller andet, og på vejen ned, havde halsbåndet hængt fast i et eller andet, sådan at hunden havde fået kvalt sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...