Hop til indhold

Det endelige valg...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

På Lonny´s opfordring, må jeg vist hellere lave en tråd...

 

Jeg har jo skrevet at vi havde besluttet os for at den næste hund skulle være en ruhåret hønsehund, men efter mange overvejelser, snakke med folk med ruhårede, snakke med folk med erfaringer med ruhåret, snakket med nogle der har haft ruhåret, osv., har vi fundet ud af, at det måske ikke er den optimale race for os alligevel.

 

Men at det skal være en stående jagthund er helt og aldeles sikkert... Så vi gik i tænkeboks igen, dog var det ikke så svært da jeg var ret sikker på hvad race vi istedet skulle have.

Og vi har bare fundet RACEN :banan: Og vi har snakket med en opdrætter, og er blevet skrevet op til en hanhvalp til sommer. Og vi skal snart besøge opdrætter og deres hunde :-D

 

Vi har besluttet at vi skal have en Korthåret Vizsla :-D

 

Den passer så godt til det vi kan tilbyde en hund, og hvad vi ønsker af en hund. Racen er ikke særlig udbredt, og stammer fra Ungarn.

 

Min hjemmeside er blevet opdateret med info, og vi glæder os helt vildt :-D Jeg snakkede også med nogle vazlaer og opdrættere til udstillingen i Herning, og det er bare hunden for os.

Min mavefornemmelse er lige som den skal være, hvor jeg kan mærke at jeg ikke havde den helt samme gejst som ved tanken på ruhår - så det er det helt rigtige valg.

 

Det er jo noget af det svære når man efter mange mange år med en race, skal have en helt ny type hund og race... Og vi vil bare ikke stå og tænke at vi lavede et forkert valg, og det siger min fornemmelse mig, at vi ville have gjort med en ruhåret, men nu har vi fundet racen, og det er bare en dejlig fornemmelse :-D Er slet ikke i tvivl, og det er bare skønt :-D

 

Til dem som ikke ved hvordan en Vizsla ser ud, er der lige to billeder her :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et spændende valg, tillykke med det :-D

 

 

.....og bare fordi jeg er hammer nysgerrig, men hvad fik jer til at vælge den frem for fx. Weimaraner ?

- og hvorfor en helt korthåret der ikke er helt så godt beskyttet mod kulde og frost, som en med lidt mere pels ?

 

Håber ikke du opfatter mine spørgsmål forket :oops:, jeg er bare interesseret og nysgerrig :vinken:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Et spændende valg, tillykke med det :-D

 

 

.....og bare fordi jeg er hammer nysgerrig, men hvad fik jer til at vælge den frem for fx. Weimaraner ?

 

- Den formår at være 100% jagthund når den er med på jagt, og 100% familiehund, hyggehund, god følgesvend på gåture når den er hjemme.

- Den kan godt klare ikke at komme på jagt hver weekend, men nøjes med mindre, bare den bliver aktiveret :-D

- Den har et meget blødt temperament, og jeg gider ikke skulle forsvare at vælge klikkertræning, hvilket jeg har skullet måtte med schæferne til tider, og sikkert også med ruhåren. Da vizslaen er kendt for ikke at kunne tåle grov behandling. kan de to andre racer "sikkert" heller ikke, men bliver det dog stadig.

- Den elsker kontakt med børn og mennesker. Vi har ikke selv pt. børn, men får måske engang. Og vi har mange børn i familien, som vi ser tit. Og vi tager stort set altid vores hunde med os, så det skal derfor være en meget social hund.

- Den er omgængelig overfor andre hunde.

 

 

- og hvorfor en helt korthåret der ikke er helt så godt beskyttet mod kulde og frost, som en med lidt mere pels ?

 

- Vi har tænkt meget over om det skulle være den ruhårede variant, men helt ærlig så gider jeg bare ikke så meget pelspleje :genert: med trimning og så´n :genert:

- Hvis bare hunden er igang og ikke står stille så er det ikke et problem. Og bliver vænnet til at komme meget ud.

- Og hvis det er nødvendigt så generer det mig ikke, at hunden skal have dækken på i ny og næ.

 

Håber ikke du opfatter mine spørgsmål forket :oops:, jeg er bare interesseret og nysgerrig :vinken:

 

Det er da bare helt i orden :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På Lonny´s opfordring, må jeg vist hellere lave en tråd...

 

Jeg har jo skrevet at vi havde besluttet os for at den næste hund skulle være en ruhåret hønsehund, men efter mange overvejelser, snakke med folk med ruhårede, snakke med folk med erfaringer med ruhåret, snakket med nogle der har haft ruhåret, osv., har vi fundet ud af, at det måske ikke er den optimale race for os alligevel.

 

Men at det skal være en stående jagthund er helt og aldeles sikkert... Så vi gik i tænkeboks igen, dog var det ikke så svært da jeg var ret sikker på hvad race vi istedet skulle have.

Og vi har bare fundet RACEN :banan: Og vi har snakket med en opdrætter, og er blevet skrevet op til en hanhvalp til sommer. Og vi skal snart besøge opdrætter og deres hunde :-D

 

Vi har besluttet at vi skal have en Korthåret Vizsla :-D

 

Den passer så godt til det vi kan tilbyde en hund, og hvad vi ønsker af en hund. Racen er ikke særlig udbredt, og stammer fra Ungarn.

 

Min hjemmeside er blevet opdateret med info, og vi glæder os helt vildt :-D Jeg snakkede også med nogle vazlaer og opdrættere til udstillingen i Herning, og det er bare hunden for os.

Min mavefornemmelse er lige som den skal være, hvor jeg kan mærke at jeg ikke havde den helt samme gejst som ved tanken på ruhår - så det er det helt rigtige valg.

 

Det er jo noget af det svære når man efter mange mange år med en race, skal have en helt ny type hund og race... Og vi vil bare ikke stå og tænke at vi lavede et forkert valg, og det siger min fornemmelse mig, at vi ville have gjort med en ruhåret, men nu har vi fundet racen, og det er bare en dejlig fornemmelse :-D Er slet ikke i tvivl, og det er bare skønt :-D

 

Til dem som ikke ved hvordan en Vizsla ser ud, er der lige to billeder her :blink:

 

Ej!! En Vizsla er super lækker! Tillykke!

 

:5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende. Og tillykke med valget. Var ellers på nippet til at foreslå en bracco italiono tidligere, men det skyldes nok mest af alt, at jeg så gerne selv havde en sådan. Også selvom jeg ikke er så meget til stående jagthunde, da de områder vi går på jagt er spanielterræn (hvilket er generelt for Danmark).

 

Viszlaen er en spændende hund, og jeg skal straks en tur ind på din hjemmeside og se hvem den er efter. Talte med en engelsk opdrætter af racen sidste år, der fortalte hvor stor glæde de havde haft af en importeret australsk han - der i øvrigt vandt gruppen på Crufts sidste år.

 

Spændende, spændende, spændende :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende. Og tillykke med valget. Var ellers på nippet til at foreslå en bracco italiono tidligere, men det skyldes nok mest af alt, at jeg så gerne selv havde en sådan. Også selvom jeg ikke er så meget til stående jagthunde, da de områder vi går på jagt er spanielterræn (hvilket er generelt for Danmark).

 

Viszlaen er en spændende hund, og jeg skal straks en tur ind på din hjemmeside og se hvem den er efter. Talte med en engelsk opdrætter af racen sidste år, der fortalte hvor stor glæde de havde haft af en importeret australsk han - der i øvrigt vandt gruppen på Crufts sidste år.

 

Spændende, spændende, spændende :klap:

 

Har ikke fået lagt stamtavlen ind på siden endnu, men den bliver efter:

 

19235/2004 Smilla (Alex x Nørredalens Kicki) & DK00841/2007 Fanka Barát Aros (Pharos De La Betoule x Pancaran´s Donja)

 

Så ind på hundeweb :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke fået lagt stamtavlen ind på siden endnu, men den bliver efter:

 

19235/2004 Smilla (Alex x Nørredalens Kicki) & DK00841/2007 Fanka Barát Aros (Pharos De La Betoule x Pancaran´s Donja)

 

Så ind på hundeweb :blink:

 

*pfoooiiiiinnnng* :hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Spændende valg - en af de smukkeste jagthunde, efter min mening :5up:

 

Kender ikke så meget til den. Kender en smule til dens blå søster race (sorry kan ikke stave til navnet - det starter med W :oops:), gennem en bekendt i lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...