Hop til indhold

"Sjov på turen med din hund"


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

jo og var hellere ikke for at bringe negativ stemning ind i tråden :blink: kom bare til at tænke på den "vi er perfekte på hf" stemning der nogle gange opstår.

 

Og når vi derhjemme har læst bogen er vi nok også klogere på det felt og få nogle tips til gå turen.

 

Jeg læste det nu heller ikke som noget negativt :-D

 

Det er da let at få præstationsangst når man læser om hvor meget andre laver med deres hunde herinde. Det er lidt sjovt, for sammenligner jeg mig med min familie og størstedelen af dem jeg kender med hund, har mine vovser bestemt ikke noget at klage over :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 191
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er da let at få præstationsangst når man læser om hvor meget andre laver med deres hunde herinde. Det er lidt sjovt, for sammenligner jeg mig med min familie og størstedelen af dem jeg kender med hund, har mine vovser bestemt ikke noget at klage over :mrgreen:

Jeg oplever personligt ikke at jeg får præstationsangst, men jeg tænker ofte over hvor folk dog får tiden til at lave alt det med deres hunde samtidigt med at de konstant opholder sig HF for at skrive om det :vedikke:;-)

 

Guano, ærgeligt en bog skal give dig dårlig samvittighed :ae: pak den væk og glæd dig over at din hund med garanti selv synes at han har et dejligt liv med en kærlig familie :kys:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kennel-Lowchen, jeg plejer nu ikke at have problemer med at kritisere Guanomo, bare spørg ham selv :mrgreen:

-Men når det kommer til Cujo, er der vist ikke mange fingre at sætte på ham, den hund har da et dejligt liv, med et helt specielt lille menneske som elsker ham overalt på jorden (her taler jeg om Hjalte, ikke Guanomo :lol::drille:) og ejere som kærlige og forstående og altid forsøger at lære nyt og dygtiggøre sig. Hvad mere kan man forvente af folk?

 

Merlin løber heller ikke løs. Hans indkald er mildest talt mangelfuldt, og han er bange for fremmede mennesker, og viser det med udfald. Ikke smart kombineret med fritløb, så han bliver luftet i en lang line (en longe til heste), og det virker mere end rigeligt fint!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg fik faktisk lidt dårlig samvittighed da jeg læste forordet... for cujo har ikke frihed som hunde skal have... i følge bogen ...at kunne løbe løs, undersøge tingene på egen hånd osv.

Muligheden for 20 meter linie er sjældent da vi ikek kan køre i bil store "åbne" områder..

ect..

jeg er ikke kommet længere end forordet, for det ramte lidt hårdt og man føler sig "dårlig" på den måde det er skrevet...

 

Jeg beklager at du føler dig ramt af det jeg skriver.

 

Prøv nu at læse igen og se om du ikke kan finde noget positivt.

 

Vi kan nemt komme til at føle os ramt, når vi ikke kan honorere de krav andre sætter for det ene og det andet.

 

Cujo får brugt sin krop i haven, måske mærker han kun sjældent "frihedes vingesus", men det er der pt. ikke noget at gøre ved.

 

Som jeg ikke kunne gøre noget ved, at jeg ikke kunne give Pelle de "rigtige" oplevelser som hvalp fordi jeg ikke havde bil...

 

Hvis Cujo går i en almindelig dressurline kan du evt give ham en 5m line i stedet så han kan komme lidt fri af dig?

 

Er der ikke en boldbane, strand eller andet areal med lidt oversigt du kan bruge evt på tidspunkter hvor ikke så mange andre hundeejere går tur?

 

Ellers se på ham og vurder om det ikke alligevel er "godt nok"? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager at du føler dig ramt af det jeg skriver.

 

Prøv nu at læse igen og se om du ikke kan finde noget positivt.

 

Vi kan nemt komme til at føle os ramt, når vi ikke kan honorere de krav andre sætter for det ene og det andet.

 

Cujo får brugt sin krop i haven, måske mærker han kun sjældent "frihedes vingesus", men det er der pt. ikke noget at gøre ved.

 

Som jeg ikke kunne gøre noget ved, at jeg ikke kunne give Pelle de "rigtige" oplevelser som hvalp fordi jeg ikke havde bil...

 

Hvis Cujo går i en almindelig dressurline kan du evt give ham en 5m line i stedet så han kan komme lidt fri af dig?

 

Er der ikke en boldbane, strand eller andet areal med lidt oversigt du kan bruge evt på tidspunkter hvor ike så mange andre hundeejere går tur?

 

Ellers se på ham og vurder om det ikke alligevel er "godt nok"? :-D

jo der da sikkert noget positivt i :mrgreen: for han har netop en have, og han nyder selv at gå ud og "underholde" sig...groft sagt bestemmer han selv hvornår han vil ud.

 

Det var også bare den første "følelse" man fik jeg reagerede på. Men tror egentligt det er lidt typisk dansk, man fokusere først på det negative, når det er slugt, kommer det positive :blink:

 

Vi har en "cirka" 20 pressing snor (elastik) han sprang den engang på stranden for at løbe hen til en løbsk tæve :genert: hvor ejerne hellere ikke kunne kalde hende til sig...

Den er så dobbelt nu...

Så jo den bruger vi af og til.. problemet er lidt at det areal der bedst i nærheden af os, det var der han blev overfaldet af en hund fra en baghave, så når vi kommer for tæt på kan man se det på ham... og jeg frygter stadigvæk den hund er på "besøg" igen..

 

linen ses her, både billed og film

http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/15247-albuen-2010-billed-spam.html

 

jeg forstår godt hvad du mente med det forord :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
han spurter rundt og snuser...:lol: har en "dressur" linie og han ved den kommer i længste "hak" bestemte områder og så løber han også...helst med mig halsende bagefter indtil man fysisk er nød til at stoppe ham og få ro på..

 

har tit overvejet at cykle med ham, men ved jo også han er meget nysgerrig og kan lave udfald efter hanhunde... og han ville med lethed vælte cykel og mig, så hvis det skulle være er det den her stang i hans sele plus en snor i halsbånden..

Biker sæt afstandholder til cykel

 

Men han virker "træt" i bagpartiet efter de lange ture med lidt løb i :cry: og frygter noget hofte problemer... men som så mange andre uansvarlige hundeejer har vi ikke råd til HD fotografering pt (fordi vi ikke kan spare sammen pt. til større udgifter)...

 

Lyder skægt med dig halsende efter :mrgreen:

 

Jeg har ikke sådan en dims monteret på cyklen, er du gal jeg kunne komme galt afsted med den :shock: Motor skal både lære at ignorere andre hunde, spændende dufte og ikke at strinte hver 4. meter ;-)

Jeg holder hans 5-meter snor i en passende længde (så hans hoved er ved siden af forhjulet cirka), men holder snoren sådan så jeg hurtigt kan give mere snor når han pludselig stopper. Det er alle øjne på hunden, men det går hurtigt fremad, han ser allerede lidt vigtig ud når han sådan løber ved siden af.. hund på job-agtigt.

Nogle gange løber han med en eller anden ting i munden, så har han væsentligt mindre travlt med at snuse.

 

Ved ikke noget om Cujos hofter, men Motor går altså også som en gammel mand når han har været ude og give den gas og så sovet lidt, og jeg er helt overbevist om, at hans hofter har det strålende.

Men hunden skal jo også lige motioneres op, før man tager for lange ture.

Motor lunter for det meste, få gange har jeg sat ham i galop - men ikke for længe, for så begynder han at skule ondt til cykelhjulet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det vigtigt, at sige til sig selv, der ikke er en facitliste over hvordan din hund har det perfekt, for det er der ikke nogle som kan leve op til.

Alle hunde er forskellige, så længe man har en glad hund som trives så må det være det vigtigste, ikke hvor mange gange den eventuelt er fri om dagen.

 

Personlig, kan jeg rigtig godt lide de tråde, hvor andre skriver om deres "problemer" med deres hund, for så kan jeg se jeg ikke er den eneste med en hund, som ikke altid reagerer eller opfører sig som forventet. Men det syndes jeg er med til at give ens hund karakter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg også erhvervet mig et eksemplar, da jeg her til aften var til Anders Hallgren foredrag. Jeg glæder mig til at læse den :blink:

 

Og ved du hvad Ninjamor?

 

Anders H. sagde at var ked af at du var kommet først - eller ville han have skrevet den. Han anbefalede den på det varmeste :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så har jeg også erhvervet mig et eksemplar, da jeg her til aften var til Anders Hallgren foredrag. Jeg glæder mig til at læse den :blink:

 

Og ved du hvad Ninjamor?

 

Anders H. sagde at var ked af at du var kommet først - eller ville han have skrevet den. Han anbefalede den på det varmeste :klap:

 

Sagde han det :shock:

 

He he he :blink:

 

Jeg sendte for år tilbage manuskript ud til forlagene om "den gamle hund" men inden noget forlag nåede at tage sig sammen til at sige ja tak kom hans bog om emnet, så den står 1 - 1 nu :mrgreen:

 

Han er et sødt menneske at anbefale den

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har af flere grunde valgt at Guincho ikke skal gå uden line. Da hans bror forsvandt på Ishøj Strand fornylig, cementerede det bare min holdning.

Til gengæld har Guincho 2 langliner á 8 meter. De kan oven i købet sættes sammen, hvis vi føler for det. Denne langline bruger vi altid på stranden.

 

Hvis man læser videre i bogen efter forordet, fremgår det da også at Irene synes at langline er et glimrende alternativ, hvis man af en eller anden grund har valgt ikke at lade hunden gå helt frit. Så jeg håber du ikke har lagt bogen på hylden, Guanamo.

 

Her ses Guincho i langline, jeg tror han synes det er helt fint :hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også kun nået til forordet, men jeg har valgt ikke et føle mig truffet.

 

Det hvor jeg bor er det ikke muligt at slippe hundene fri - en stor skov hvor mange går på jagt og fuld af råvildt.

 

Det var jeg så villig til at overhøre i ikke - så - meget - jagt sæsonen, men begge mine hunde går altså selv på jagt, hvis/når de fanger et spor og er så totalt døve.

 

Jeg må så bruge lange sporliner og det er lidt besværgeligt, da linerne filter sammen, men hva' gør man ikke for at tilfredsstille de kære hunde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg er også kun nået til forordet, men jeg har valgt ikke et føle mig truffet.

 

Det er der heller ingen grund til

 

Det hvor jeg bor er det ikke muligt at slippe hundene fri - en stor skov hvor mange går på jagt og fuld af råvildt.

 

Det var jeg så villig til at overhøre i ikke - så - meget - jagt sæsonen, men begge mine hunde går altså selv på jagt, hvis/når de fanger et spor og er så totalt døve.

 

Jeg må så bruge lange sporliner og det er lidt besværgeligt, da linerne filter sammen, men hva' gør man ikke for at tilfredsstille de kære hunde :mrgreen:

 

Der er også et jagtkontrol afsnit i bogen :-D

 

Jep, hurra for langliner.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fik faktisk lidt dårlig samvittighed da jeg læste forordet... for cujo har ikke frihed som hunde skal have... i følge bogen ...at kunne løbe løs, undersøge tingene på egen hånd osv.

Muligheden for 20 meter linie er sjældent da vi ikek kan køre i bil store "åbne" områder..

ect..

jeg er ikke kommet længere end forordet, for det ramte lidt hårdt og man føler sig "dårlig" på den måde det er skrevet...

 

Jeg fik bogen ind ad døren i går. Det jeg har læst indtil nu, er meget om hvordan du bliver det mest interesante for hunden.

 

Hvis du gider, så læs videre og du vil får mange gode ideer til hvordan du gør turen sjov for Cujo og det også med en 20 m. line og andre hunde i umiddelbart nærhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var forbi Søndermarken og fik bogen idag fra Irene :klap:

 

Har kun kigget på billederne - som er mægtig fine. Og er MEGET stolt over at se mit navn i den under fotografer :mrgreen:

Men jeg må ikke læse i den, før på fredag, når vi sidder i flyet på vej til Las Vegas :slem:

Glæder mig MEGET til at læse den!! Og endnu engang tusind tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik bogen ind ad døren i går. Det jeg har læst indtil nu, er meget om hvordan du bliver det mest interesante for hunden.

 

Hvis du gider, så læs videre og du vil får mange gode ideer til hvordan du gør turen sjov for Cujo og det også med en 20 m. line og andre hunde i umiddelbart nærhed.

selvfølgelig gider jeg læse videre :mrgreen:mangler bare tiden nu :genert: så kæresten er sat i gang med den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...