Hop til indhold

Hvorfor den grimme bagpart (ja sorry)


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

I mine øjne er en rigtig Schæfer en Kommisär Rex :lun::mrgreen:

 

[media]http://college-de-vevey.vd.ch/eleves/cours-info9e/9e_ali/images/rex.jpg[/media]Kunne ikke finde et billede i profil, den skråner måske lidt i ryggen, men jeg synes da, at den ser mere "normal" ud end dem der hænger helt ned i gulvet.. :hmm:

 

Jeg så også engang en udsendelse i tv (den hvor de også viste en CKC der lå og vred sig af smerte fordi dens kranie var for lille), hvor de fortalte/viste at mange af de Schæfere der går helt i jorden bagtil ikke kan gå ordentligt :megaked:

 

Ja husker tydeligt den udsendelse.... og engelske bulldogs der stort set ikke kunne noget :cry:

 

Ja det er en flot schæfer! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Dogue1
Nu har jeg efterhånden set det mange gange og jeg syntes det bliver værre og værre (eller måske er det bare fordi jeg ligger mærke til det nu), men på mange billeder af schæfere har de den her utrolig lave bagpart (ja som om de nærmest sidder ned). Ja jeg har sågar set schæfere IRL som jeg syntes har en virkelig lav bagpart.

 

Er det virkelig meningen? og hvis det er hvorfor?

Ja det er virkelig meningen, uanset hvor latterligt, grimt og synd for hunden det er.

Hvorfor!? Det er den stilling som udstillings dommere vil have og derfor bliver der avlet efter at lave udstillings schæfere så svære krøblinger som overhovedet muligt. De schæfere med den skrå krop kan intet som en almindelig schæfer kan, de har ingen brugsværdi overhovedet:cry:

 

Det er det samme med en lang række udstilling racer, særligt de små hvor øjne er ved at rulle udaf hovedet på hunden. Hos en enkelt race er det blevet så slemt at mange parringer kan ikke ske naturligt og hvalpe er så store at tæven ikke kan føde naturligt. ALL for looks:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Syntes bestemt N1nnas schæfer er den, der mest ligner en schæfer (som jeg syntes de skal se ud). Den der er linket til tidligere, er for mig ikke i nærheden af en schæfer, hverken i bygning eller hoved.

 

I modsætning til hvad jeg opfatter som Umulias holdning, er et faldende kryds ikke perse en dårlig ting. Ikke alle dyr/hunde er konstrueret ens, netop på grund af deres forskellige anvendelse. Så et schæferkryds der falder 23 grader, er altså ikke voldsomt. Kommer vi ud i de grader vi ser på billederne, hvor det i højere grad er ryglinje og bagstilling der giver udtrykket, begynder det at blive overdrevet.

 

Geparden er eksempelvis et af de dyr, der også har et vældigt faldende kryds. Nu kender jeg ikke graden, men på billedet nedenfor, er vi i hvert fald oppe over schæferens standard.

 

[ATTACH]26673[/ATTACH]

 

I forhold til schæfere og udstilling er sagen den, at man - i modsætning til hvad der er tilladt i udstillingsreglementet - er meget (meget!) glad for dobbelthandling. Det ses ved forskellige racer, og jeg bliver lige rystet og overrasket hver gang. Hos spaniels kan ringsekretær opfatte det som dobbelthandling, hvis man som udstiller har en allieret uden for ringen, som man kan få til at agere som spejl; altså med faktor fortæller, at man lige skal rette lidt hist og her.

 

Hos boxerne foregår det ved, at en allieret udenfor ringen står og larmer med pivedyr, bolde eller andet, der får hunden til at se "allert" ud. Hos schæferne er det sådan, at den allierede løber rundt uden om ringen, sådan at hunden har noget at "løbe efter". Men alt i alt, som jeg ser det, en løsning fordi man ikke har formået at lære hundene at vise sig godt på egen hånd. Schæferen vises traditionelt i meget lang line og løbende langt foran handler. Hvorfor det er nødvendigt at have en kanin løbende rundt uden for ringen har jeg ikke forstået, eftersom mynderne snildt kan vises på samme måde uden udefra kommende hjælp.

 

Har stadig til gode at se det, men har ladet mig fortælle, at i Tyskland er det ved schæferringen gået så vidt, at man har en løbering uden om ringen, sådan at dobbelthandleren kan løbe rundt derude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Ja det er virkelig meningen, uanset hvor latterligt, grimt og synd for hunden det er.

Hvorfor!? Det er den stilling som udstillings dommere vil have og derfor bliver der avlet efter at lave udstillings schæfere så svære krøblinger som overhovedet muligt. De schæfere med den skrå krop kan intet som en almindelig schæfer kan, de har ingen brugsværdi overhovedet:cry:

 

Det er det samme med en lang række udstilling racer, særligt de små hvor øjne er ved at rulle udaf hovedet på hunden. Hos en enkelt race er det blevet så slemt at mange parringer kan ikke ske naturligt og hvalpe er så store at tæven ikke kan føde naturligt. ALL for looks:evil:

 

Jeg er generelt enig i, at det er noget rod ekstremer præmieres. Men som med så meget andet, må den almene hundeejer tage sin del af ansvaret. Der er ikke økonomi i alene at avle til udstillingsverdenen, for du kan på ingen måde garantere udstillingsmateriale i et kuld. Indenfor spaniels købes 90% af hundene som familiehunde, 5% som jagthunde og 5% som udstillingshunde.

 

Gætter på at man i andre racer vil se, at det så er 95% af hundene, der sælges som familiehunde. Det må være de købere, der sørger for at stille krav til sundhed og udseende. Hvis der ikke er købere, er der ikke en eksistensberettigelse. Ganske som når vi taler staldopdræt og andet møg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også mange schæfere har en rigtig grim ryg, og nærmest har slør i bagbenene og ligner kænguruer :cry:

 

Men billeder snyder lidt. Jeg kender en der har overtaget en grå schæfer, og på billeder har hun en helt skrå ryg, men i virkeligheden er hun slet ikke så ekstrem.

 

Det er logisk nok helt slemt indenfor højavl, fremfor brugslinier. Alting bliver jo desværre mere ekstremt når man udelukkende avler efter udseende :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
men... de kan jo ikke gå:

[media]

[/media]

:megaked: syntes altså det er synd!

 

:megaked: Præcis som i den udsendelse, den vralter med bagbenene/krydser dem næsten, fordi den ingen balance har :megaked:

Håber lidt det er mig der overtolker det, og at det ikke er så slemt i virkeligheden, som fx med foto-stilling som LouiseJ nævner.

 

Lidt OT: Nu har jeg kun været til en udstilling før, og der kiggede jeg ikke så meget på hvad der foregik i ringen (havde for travlt med at hilse på vovser udenfor ringen :genert:) men er det normalt, at man håndterer en hund på den måde i ringen? Det ligner næsten en episode af CM synes jeg?! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
[ATTACH]26674[/ATTACH]

 

Det der med at indsætte mindre billede i tidligere indlæg fungerede ikke så godt, så det kommer her i stedet.

 

Den har godt nok lange ben sådan en :shock:

Men det kan jeg også bedre forstå, fremfor hvis dens ben var vinklet helt ned i jorden, for her kan den da virkelig sætte fra bagtil.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
(...)Jeg så også engang en udsendelse i tv (den hvor de også viste en CKC der lå og vred sig af smerte fordi dens kranie var for lille), hvor de fortalte/viste at mange af de Schæfere der går helt i jorden bagtil ikke kan gå ordentligt :megaked:

 

Ja, det er en forfærdelig udsendelse!

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
:megaked: Præcis som i den udsendelse, den vralter med bagbenene/krydser dem næsten, fordi den ingen balance har :megaked:

Håber lidt det er mig der overtolker det, og at det ikke er så slemt i virkeligheden, som fx med foto-stilling som LouiseJ nævner.

 

Lidt OT: Nu har jeg kun været til en udstilling før, og der kiggede jeg ikke så meget på hvad der foregik i ringen (havde for travlt med at hilse på vovser udenfor ringen :genert:) men er det normalt, at man håndterer en hund på den måde i ringen? Det ligner næsten en episode af CM synes jeg?! :vedikke:

 

Måden hundene går på i den viste video skyldes ikke en overvinkling, men at hundene er ekstremt kohasede langt størstedelen af dem (orkede ikke at se det hele. Syntes de var ekstremt dårlige til at vise deres hunde stort set allesammen). Hvis man ser efter, er der ikke noget ustabilitet i hofteleddet.

 

Deres tendens til at gå på haserne skyldes sandsynligvis manglende muskulatur i låret, samt det faktum, at de ikke får lov at bevæge sig i den hastighed de ønsker og viser sig bedst i. Tror de fleste af os kender det fra egen hund, der gerne vil hurtigt frem til noget, men holdes tilbage af snoren. Her vil hunden også trække bagparten godt ind under sig og sætte bagpoterne så langt frem, for at få bedst muligt afskub.

 

Kan så ikke se hvor i videoen der er noget, der tangerer en udsendelse med Cesar Milan?

 

Når man udstiller sin hund, er der mange racer der skal stilles. Det er kun få, der stilles frit og hvor handleren ikke rykker lidt på det ene eller det andet, får at få hunden til at fremstå bedst muligt.

 

Som en note til hvad der tidligere blev skrevet, er det nemlig helt rigtigt, at det i høj grad er muligt at stille sin hund, så den ser (for) ekstrem ud. Det er derfor det er muligt at fremstille sin hund på udstilling, så den tager sig noget bedre ud end den er, fremhæve de gode sider og skjule de knap så gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måden hundene går på i den viste video skyldes ikke en overvinkling, men at hundene er ekstremt kohasede langt størstedelen af dem (orkede ikke at se det hele. Syntes de var ekstremt dårlige til at vise deres hunde stort set allesammen). Hvis man ser efter, er der ikke noget ustabilitet i hofteleddet.

 

Deres tendens til at gå på haserne skyldes sandsynligvis manglende muskulatur i låret, samt det faktum, at de ikke får lov at bevæge sig i den hastighed de ønsker og viser sig bedst i. Tror de fleste af os kender det fra egen hund, der gerne vil hurtigt frem til noget, men holdes tilbage af snoren. Her vil hunden også trække bagparten godt ind under sig og sætte bagpoterne så langt frem, for at få bedst muligt afskub.

 

Kan så ikke se hvor i videoen der er noget, der tangerer en udsendelse med Cesar Milan?

 

Når man udstiller sin hund, er der mange racer der skal stilles. Det er kun få, der stilles frit og hvor handleren ikke rykker lidt på det ene eller det andet, får at få hunden til at fremstå bedst muligt.

 

Som en note til hvad der tidligere blev skrevet, er det nemlig helt rigtigt, at det i høj grad er muligt at stille sin hund, så den ser (for) ekstrem ud. Det er derfor det er muligt at fremstille sin hund på udstilling, så den tager sig noget bedre ud end den er, fremhæve de gode sider og skjule de knap så gode.

 

 

Jeg er helt enig med mk101, jeg ser heller ikke speciel ustabilitet i hofterne, tilgengæld hunde uden muskulatur. -mangel på muskulatur kan, som mk101 også skriver udmønte sig i ekstrem kohasethed. (ligesom ekstreme muskuløse lår giver meget bredgående hunde :slem:)

 

Jeg har set mange hunde med A hofter (i andre racer) bevæge sig helt enormt ustabilt (både for og bag), bare fordi de mangler muskler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Måden hundene går på i den viste video skyldes ikke en overvinkling, men at hundene er ekstremt kohasede langt størstedelen af dem (orkede ikke at se det hele. Syntes de var ekstremt dårlige til at vise deres hunde stort set allesammen). Hvis man ser efter, er der ikke noget ustabilitet i hofteleddet.

 

Deres tendens til at gå på haserne skyldes sandsynligvis manglende muskulatur i låret, samt det faktum, at de ikke får lov at bevæge sig i den hastighed de ønsker og viser sig bedst i. Tror de fleste af os kender det fra egen hund, der gerne vil hurtigt frem til noget, men holdes tilbage af snoren. Her vil hunden også trække bagparten godt ind under sig og sætte bagpoterne så langt frem, for at få bedst muligt afskub.

 

Kan så ikke se hvor i videoen der er noget, der tangerer en udsendelse med Cesar Milan?

 

Når man udstiller sin hund, er der mange racer der skal stilles. Det er kun få, der stilles frit og hvor handleren ikke rykker lidt på det ene eller det andet, får at få hunden til at fremstå bedst muligt.

 

Som en note til hvad der tidligere blev skrevet, er det nemlig helt rigtigt, at det i høj grad er muligt at stille sin hund, så den ser (for) ekstrem ud. Det er derfor det er muligt at fremstille sin hund på udstilling, så den tager sig noget bedre ud end den er, fremhæve de gode sider og skjule de knap så gode.

 

Jeg synes bare den første mand rykker/flår lige lovligt meget i hunden, der har en tynd line om halsen, og på et tidspunkt synes jeg det ser ud somom hunden næsten ikke kan nå jorden foran, fordi han hiver så hårdt opad... Hvis det er normalt, så tror jeg bare ikke jeg forstår mig på udstilling.. :vedikke:

Det med at rette på en stående hund kan jeg derimod godt forstå, hvis det giver ekstra point og alle andre gør det - det ser som regel også godt ud, bare ikke når det er i ekstremerne, men det er nok en smagssag.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg synes bare den første mand rykker/flår lige lovligt meget i hunden, der har en tynd line om halsen, og på et tidspunkt synes jeg det ser ud somom hunden næsten ikke kan nå jorden foran, fordi han hiver så hårdt opad... Hvis det er normalt, så tror jeg bare ikke jeg forstår mig på udstilling.. :vedikke:

 

For mig at se, er det ikke anderledes end hvis folk ikke har lært deres hund at gå pænt i snor på den daglige gåtur. Der er også masser af flåen og hiven. Du har ganske ret i, at det ikke er kønt, og det er naturligvis sådan, at hunden gerne skal have god aktion i alle fire ben, så man kan se dens bevægelser, ellers kan dommer ikke se hundens konstruktion (meget afslører sig i hundens bevægelsesmønster).

 

Det sker dog rundt omkring i ringene, at folk ikke har trænet deres hunde godt nok til udstilling og derfor i et desperat forsøg på at komme rundt i ringen griber til frustrationsløsningen og vælger at bruge linen som løftestang.

 

Sætter lige en video i dårlig kvalititet og med amripop ind for at illustrere, at det godt kan lade sig gøre at lade en schæfer løbe i løs line og med alle fire ben på jorden - og så kan man se, at det ikke ser så skidt ud med konstruktionen når hunden kommer op i bevægelse.

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Nu ved jeg ikke alverden...men der er sådanne ekstremer indenfor alle racer...personligt synes jeg jo at en pitbull er en smuk smuk hund, men amerikaner har fremavlet en bully-type med hjælp fra DDB'en, og de ser absolut ikke sunde ud

 

[media]http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images01/11/m_d59499a4d264ff1e2a14334403ebe68c.jpg[/media]

 

jeg kom vist engang til at udtrykke en smule begejstring for de her hunde, men jeg synes faktisk det er for meget den dag i dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er en rigtig Schæfer en Kommisär Rex :lun::mrgreen:

 

[media]http://college-de-vevey.vd.ch/eleves/cours-info9e/9e_ali/images/rex.jpg[/media]

Kunne ikke finde et billede i profil, den skråner måske lidt i ryggen, men jeg synes da, at den ser mere "normal" ud end dem der hænger helt ned i gulvet.. :hmm:

 

 

 

Ja det er en flot schæfer! :lun:

 

Glad for at høre at Kommisær Rex ikke vækker afsky :engel: :blink: Han er af højavlslinier og har samme linier i sig som de fleste andre tyske højavlslinier og mange/de fleste danske højavlslinier. Så han er nok ikke så meget forskellig i form som de fleste danske højavlslinier. I hvert fald ikke mine tidligere schæfere (som jeg vil betragte som meget gennemsnitlige)

 

Jeg elsker schæferhunden - uanset farve og linier - og synes det er en skøn hund :lun::lun::lun::lun::lun::lun:

 

Selvom jeg har og altid har haft schæferhunde af højavlslinier så ved jeg ikke meget omkring eksteriør, vinkler osv, da jeg ikke har beskæftiget mig med udstilling.

 

Jeg vil gerne slå fast at jeg ikke er et øjeblik interesseret i at få en hund med "banan-ryg" og ønsker at folkene (dommere, klub, opdrættere osv) har stort fokus på at vores race skal være en sund hund i en sund og ikke overdrevet krop. Og jeg er enig i at der bla. skal være stor opmærksomhed på at forhindre over-vinkling. Ønsker ingen ekstremer i nogen retning!

 

Jeg oplever bare også tit at have lidt svært ved at genkende det skræmmebillede jeg tit læser om. Mine schæfere af udstillingslinier/højavlslinier har fungeret upåklageligt som loyale og stabile følgesvende/familiemedlemmer og træningskammerater på det plan jeg ønsker at have hund på (en dejlig frisk hund der elsker at træne og er meget føreropmærksom - (og som selvfølgelig kan bevæge sig frit og sundt)). Havde jeg ambitioner om en ny WUSV vinder skulle jeg vælge en anden linie (altså bruglinien). Men hvad angår sundhed så tror jeg ikke den ene linie har noget at lade den anden høre for (et andet sted i denne tråd nævnes der noget med sundhed (HD) og de to linier. Læste for et års tid siden en artikel i Schæferbladet at de to ting ikke hører sammen og at højavl ikke er mere usund, når det kommer til hofter, set i forhold til brugslinier. Min egen dyrlæge (mangeårig ejer af brugslinier) har samme mening).

Redigeret af Sammy
tilføjede linie midt i det hele
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
2105_3582.jpg

 

Har fulgt lidt med i tråden :blink: kan i li ham her :engel:

 

 

 

 

 

 

sorry for off topic :oops: men han er ikke skrå og kommer heller aldrig på udstilling :mrgreen:

 

Totalt lækker!

Og du fik lige skudt min kommende bemærkning i sænk - jeg kender en korthåret schæfer som ser skøn og helt lige ud bag på, så sad lidt og tænkte over, om det mon kun var de langhårede de havde avlet til at være skrå bagpå.

Men kender egentlig også en langhåret, har aldrig bidt mærke i det, så tror heller ikke at den er skrå bagpå :hmm:

 

Jeg bryder mig på ingen måde om det look. Faktisk troede jeg de første par gange jeg så sådanne hunde, at de havde problemer med hofterne....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Dette billed er tyv stjålet fra en anden tråd hvor Aussies for ever linker til det.

 

Jeg syntes denne schæfer er utrolig flot og specielt i forhold til den standard der er idag.

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?id=24098385

 

Nu er det mest den sort/brune der bruges i udstilling og stilles så grimt. Ja jeg syntes det er fælt. Hvorfor kan en hund ikke bare stå som den står??

 

Den grå (billedet) bruges mest som brugshund, så der har man taget højde for sundheden. Selvom HD og AA også er hos dem.

 

Den hvide er næsten lige og har almindelig benstilling og ikke de lange stænger som den sort/brune har. De ligner næsten ben fra en hare! :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
[ATTACH]26674[/ATTACH]

 

Det der med at indsætte mindre billede i tidligere indlæg fungerede ikke så godt, så det kommer her i stedet.

 

Jeg ved ikke lige hvad en gepard og en schæfer skulle have med hinanden at gøre? Geparden er født sådan af sig selv, så at sige, mens schæferen er lavet sådan af os mærkelige væsner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
2105_3582.jpg

 

Har fulgt lidt med i tråden :blink: kan i li ham her :engel:

 

 

 

 

 

 

sorry for off topic :oops: men han er ikke skrå og kommer heller aldrig på udstilling :mrgreen:

 

Uha, sikke en dejlig vovse - me like! :lun: - han ser lige så sød ud, som hende "morfar" altid kom forbi med, da vi trænede hos Lone Greva.. :lun: og hun var så sød og rolig, som man næsten ikke kan forestille sig en schæfer være, som tidl. hunde-fobiker :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...