Hop til indhold

Udstilling af rød golden retriever


Gæst Ronja
 Share

Recommended Posts

Gæst Ronja

Herhjemme er vi så småt gået igang med at snakke om, at vi gerne ville udstille Ronja, og derfor var det oplagt at kigge nærmere på DKK.

Der ser jeg at kriterierne for Golden Retrievers er farve gyldne eller creme, IKKE rød eller mahogni.. vil det sige at vi ikke kan udstille vores lille lækkerbidsken? :hmm:

 

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Herhjemme er vi så småt gået igang med at snakke om, at vi gerne ville udstille Ronja, og derfor var det oplagt at kigge nærmere på DKK.

Der ser jeg at kriterierne for Golden Retrievers er farve gyldne eller creme, IKKE rød eller mahogni.. vil det sige at vi ikke kan udstille vores lille lækkerbidsken?

 

Prøv da bare, :-) det værste der kan ske, er da at i får besked om, at hun er for rød.

Som en anden skrev, vil det måske være en idé, at starte med et skue, det er billigere. I skal bare være opmærksom på, at det på mange skuer er uautoriserede dommere, de er ofte for flinke. :-), og hvis I skal kunne bruge bedømmelsen til noget, skal I nok vælge et skue, med en autoriseret dommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er vi så småt gået igang med at snakke om, at vi gerne ville udstille Ronja, og derfor var det oplagt at kigge nærmere på DKK.

Der ser jeg at kriterierne for Golden Retrievers er farve gyldne eller creme, IKKE rød eller mahogni.. vil det sige at vi ikke kan udstille vores lille lækkerbidsken? :hmm:

 

:vuf:

 

Hvis Ronja har en DKK-stambog, så har I ret til at udstille hende.

 

Hvis hun ikke har en DKK stambog, så kan I ikke udstille hende på en DKK udstilling.

 

Silke er ræverød og hun har været udstillet flere gange. Det er ikke en farve, som dommerne ligefrem elsker, men en golden skal være meget mørk før det ligefrem bliver regnet for "atypisk for racen".

 

Man går jo for det meste på udstilling for at få noget at vide om sin hunds stærke og svage sider. Opdrætter vil sikkert MEGET gerne høre om hvad en dommer siger om Ronja.

 

Om Ronja så var sortbrun så ville I alligevel kunne gå på udstilling med hende. For det er jo på en udstilling man får vurderet om hunden har fejl og mangler. Det er stambogen, der er adgangstegn. Ikke farven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ronja

Hun er DKK stambogsført, og jeg mener bestemt også at hendes mor har været udstillet.

Tanken er jo at vi gerne vil have et kuld hvalpe på hende, og så ser vi det jo som en fordel at hun har været udstillet.

Det undrede mig bare at det så klart stod at farven ikke skulle være rød eller mahogni, og tja, hun er vist lidt mere mørk end gylden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er DKK stambogsført, og jeg mener bestemt også at hendes mor har været udstillet.

Tanken er jo at vi gerne vil have et kuld hvalpe på hende, og så ser vi det jo som en fordel at hun har været udstillet.

Det undrede mig bare at det så klart stod at farven ikke skulle være rød eller mahogni, og tja, hun er vist lidt mere mørk end gylden ;)

 

Du kan ikke som ny hundeejer vide om din hund er for mørk eller lige tilpas. Derfor skal du på udstilling med hende.

 

Hvis du er medlem af DKK så kan du på deres "Hundeweb-side" finde din hunds forældre og bedsteforældre, søskende osv. Og du kan også se hvilke præmieringer de har fået hvis de har været på udstillinger.

Du kan også se om de har bestået nogle prøver. Retrievernes prøveresultater er lige så værdifulde som præmieringerne på udstillingerne når man tænker på hvalpe og avl.

 

DKK (Hundeweb)

 

Har Ronja været oppe til nogen prøver?

 

Hvis du ikke er medlem af DKK, så kan jeg godt kikke på hundeweb for dig, hvis jeg får Ronjas stambogsnavn eller DKK nummer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Hun er DKK stambogsført, og jeg mener bestemt også at hendes mor har været udstillet.

Tanken er jo at vi gerne vil have et kuld hvalpe på hende, og så ser vi det jo som en fordel at hun har været udstillet.

Det undrede mig bare at det så klart stod at farven ikke skulle være rød eller mahogni, og tja, hun er vist lidt mere mørk end gylden ;)

 

Hvis du går med sådanne planer, synes jeg du skal tage din opdrætter med på råd. Hvis du har købt hos en seriøs opdrætter, vil det helt klart være det bedste sted, at søge råd og vejledning.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ronja
Du kan ikke som ny hundeejer vide om din hund er for mørk eller lige tilpas. Derfor skal du på udstilling med hende.

 

Hvis du er medlem af DKK så kan du på deres "Hundeweb-side" finde din hunds forældre og bedsteforældre, søskende osv. Og du kan også se hvilke præmieringer de har fået hvis de har været på udstillinger.

Du kan også se om de har bestået nogle prøver. Retrievernes prøveresultater er lige så værdifulde som præmieringerne på udstillingerne når man tænker på hvalpe og avl.

 

DKK (Hundeweb)

 

Har Ronja været oppe til nogen prøver?

 

Hvis du ikke er medlem af DKK, så kan jeg godt kikke på hundeweb for dig, hvis jeg får Ronjas stambogsnavn eller DKK nummer.

 

Igen tak for dit svar :) Ligenu er det tanker vi går og tumler med, har slet ikke sat mig endeligt ind i alt endnu, blev nemlig helt slået ud af det med farven, newbe me :)

 

Hun har endnu ikke været oppe til nogen prøver, faktisk har vores træning været sat meget i stå af et forstuvet ben, den stakkels lille hvalp.. Planen er lige nu at Christian hurtigst muligt skal igang med brugsprøve træningen, og vi har besluttet at hun skal træne i dansk retriever klub! Det blandede hvalpehold vi var på var rent kaos.. Og Ronja er nu godt på vej mod de 7 mdr, hvilket er det samme som en yderst selvstændig dame der tit giver mor og far grå hår i hovedet :vuf:

 

Det vil da være dejligt hvis du vil kigge hundeweb for mig :) Sender en privatbesked, er da meget nysgerrig, selvom opdrætter selvfølgelig gerne ville oplyse det, hvis jeg greb knoglen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ronja
Hvis du går med sådanne planer, synes jeg du skal tage din opdrætter med på råd. Hvis du har købt hos en seriøs opdrætter, vil det helt klart være det bedste sted, at søge råd og vejledning.:-)

 

Ingen tvivl om at opdrætter MEGET gerne vil med på råd, det har hun lagt vægt på fra start af :)

Men det er nu kun tanker der er begyndt at melde sig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg synes da ikke jeres hund er for mørk - ud fra billederne ihvertfald.

 

Man ser mange næsten hvide goldens lige i øjeblikket, men racen hedder altså GOLDEN retriever - og det er netop det, din hund er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Synes da jeg ville smide en nyt billede af vores Ronjamus i sit es!

Og jep, hun er GOLDEN Retriever :lun:

 

picture.aspx?id=35498163

 

Hvor ser Ronjamusen dejlig ud! :lun: Lige den type Golden jeg synes aller bedst om (bortset fra Mio selvf :mrgreen:)

 

Jeg har ingen forstand på udstilling, men jeg har hørt at det afhænger lidt af dommeren, om en gylden Golden (af jagt-typen) får en god kritik på en udstilling eller ej - men som sagt så ved jeg ikke noget om det, så jeg ville nok bare tage afsted, som det også bliver forslået og så forberede hende så godt I kan med træning osv! :5up:

 

Held og lykke med træning og udstilling :x::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ronja
Hvis du skal på udstilling med hende, så ville jeg melde til en udstilling hvor dommeren er fra England. De kan som regl godt lide de lidt mørkere goldens.

 

Ja det var da en god idé :cool: De må være vilde med jagt-typen, den kommer jo ligesom derovrefra ;-)

Hvor ser Ronjamusen dejlig ud! :lun: Lige den type Golden jeg synes aller bedst om (bortset fra Mio selvf :mrgreen:)

 

Jeg har ingen forstand på udstilling, men jeg har hørt at det afhænger lidt af dommeren, om en gylden Golden (af jagt-typen) får en god kritik på en udstilling eller ej - men som sagt så ved jeg ikke noget om det, så jeg ville nok bare tage afsted, som det også bliver forslået og så forberede hende så godt I kan med træning osv! :5up:

 

Held og lykke med træning og udstilling :x::vuf:

 

Tusind tak! Mio er også skøn! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da ikke jeres hund er for mørk - ud fra billederne ihvertfald.

 

Man ser mange næsten hvide goldens lige i øjeblikket, men racen hedder altså GOLDEN retriever - og det er netop det, din hund er...

 

Helt enig. Hun er da golden. Syntes det er mærkelig at de fleste goldens er hvide nu... ikke at det ikke ser pænt ud, men det er da lidt forkert :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for at have læst de seneste indlæg, for jeg troede, det var mig, der var ved at blive farveblind. Synes da absolut ikke, at Ronja ser rød eller mørk ud. Hun ser "golden" ud - og det burde jo ligesom falde indenfor racebeskrivelsen. :blink:

 

Tusind tak, er efterhånden ved at tro på hun er golden :-)

 

Helt enig. Hun er da golden. Syntes det er mærkelig at de fleste goldens er hvide nu... ikke at det ikke ser pænt ud, men det er da lidt forkert :vedikke:

 

Tja, man kalder jo de hvide for udstillingslinjen, men tja, synes da også Ronja er udstillingsværdig :lun:

 

Forskellige dommere foretrækker forskellige typer, det kan godt være lidt svært at vænne sig til når man begynder at udstille...

 

Jeg synes Ronja er rigtig flot! Men forbered jer på at skille jer ud i ringen - det gør min Cajsa også, så vi er altid nemme at finde :blink:

 

Vi kan godt lide at skille os ud, nok derfor vi valgte Ronja i første omgang :lol: Hvad siger dommerne så til jer, nu I skiller jer ud? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg kalder vores hunde for kobber-retrievere... De er endnu flottere end goldens..:mrgreen:

 

Når du udstiller Ronja, så skriver dommeren et bedømmelse som du får med hjem.

 

Silke har været udstillet to gange.

På skue da hun var knap 5 mdr. gammel, og i brugshundeklasse da hun var knap 18 mdr.

Skue:

Hun fik SL(Særdeles Lovende) og blev 3.V (3. vinder, der betyder at hun blev den 3. bedste goldenhvalp den dag).

Brugshundeklasse:

Hun blev bedømt som "God" af type, men det svarer altså til en 3. præmie og det er ikke noget at råbe hurra for. Det øsregnede den dag, så hendes pels var endnu mørkere og fladere end den ellers var.

---Og hun havde hjerteorm før hun blev et år. Det satte hende tilbage i vækst, så hun er ikke nogen særlig stor retriever.

 

--INDEN hun blev udstillet, samme morgen, var hun oppe til lydighedsprøve i klasse 1 første gang. Og der fik hun så en flot 1. præmie:-D. Så jeg var rimelig ligeglad med den skide udstillingsdommer:roll:, der ikke brød sig om min fantastiske hund!

 

---Bagefter RÅ-købte vi bare af hundelegetøj og godter på udstillingen. Så det var en skøn festdag, trods regn og 3. præmie.

 

---Og DET er altså det vigtigste: I skal sørge for at det bliver en festlig og spændende dag for både firbenede og tobenede. Så er præmieringen ret ligegyldig.

 

---Ronja skal jo nok udstilles i junior-klasse hvis hun skal udstilles i år. Det er for hunde mellem 9 og 18 måneder.

 

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

 

---Silke er endnu rødere end Ronja.... selv om hun er ved at blive lidt lysere i ansigtet.. Silke er 8 år.

birgitta-albums-silke-picture15010-img-1242a-maj-2010-silke-8-ar.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak, er efterhånden ved at tro på hun er golden :-)

 

 

 

Tja, man kalder jo de hvide for udstillingslinjen, men tja, synes da også Ronja er udstillingsværdig :lun:

 

 

 

Vi kan godt lide at skille os ud, nok derfor vi valgte Ronja i første omgang :lol: Hvad siger dommerne så til jer, nu I skiller jer ud? :hmm:

 

Tja, det er meget forskelligt. Men det har vist ikke noget med farven at gøre, men mere at hun bl.a. er en del mere kort i pelsen end mange andre goldens. Nogle kan lide det, andre kan ikke.

De færreste dommere vil dømme ned pga. farven. Cajsas far er også lidt mørk, og han klarer sig rigtig fint: === Kennel Golden Countryside ===

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for din beskrivelse af jeres udstilling, det var dejlig læsning :)

Og det fine billede af Silke :lun:

 

Og ja, kobberfarvet passer bedre, når solen lige brydes gennem skyerne er Ronja helt rød, det ligner virkelig hendes pels er i ild :-D

 

Hvilket sind har Silke? Tænker umiddelbart at Ronja slet slet ikke ville egne sig til skue ligenu, da hun virkelig er en spradebasse og måske lidt for egenrådig.. er sikker på hun ville have mest travlt med at fjolle rundt, prøve at lege med de andre hunde, bide sin mor når hun sagde nej, og sikkert også nappe lidt i dommeren :lol::lol:

 

Tjah, jeg kalder vores hunde for kobber-retrievere... De er endnu flottere end goldens..:mrgreen:

 

Når du udstiller Ronja, så skriver dommeren et bedømmelse som du får med hjem.

 

Silke har været udstillet to gange.

På skue da hun var knap 5 mdr. gammel, og i brugshundeklasse da hun var knap 18 mdr.

Skue:

Hun fik SL(Særdeles Lovende) og blev 3.V (3. vinder, der betyder at hun blev den 3. bedste goldenhvalp den dag).

Brugshundeklasse:

Hun blev bedømt som "God" af type, men det svarer altså til en 3. præmie og det er ikke noget at råbe hurra for. Det øsregnede den dag, så hendes pels var endnu mørkere og fladere end den ellers var.

---Og hun havde hjerteorm før hun blev et år. Det satte hende tilbage i vækst, så hun er ikke nogen særlig stor retriever.

 

--INDEN hun blev udstillet, samme morgen, var hun oppe til lydighedsprøve i klasse 1 første gang. Og der fik hun så en flot 1. præmie:-D. Så jeg var rimelig ligeglad med den skide udstillingsdommer:roll:, der ikke brød sig om min fantastiske hund!

 

---Bagefter RÅ-købte vi bare af hundelegetøj og godter på udstillingen. Så det var en skøn festdag, trods regn og 3. præmie.

 

---Og DET er altså det vigtigste: I skal sørge for at det bliver en festlig og spændende dag for både firbenede og tobenede. Så er præmieringen ret ligegyldig.

 

---Ronja skal jo nok udstilles i junior-klasse hvis hun skal udstilles i år. Det er for hunde mellem 9 og 18 måneder.

 

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

 

---Silke er endnu rødere end Ronja.... selv om hun er ved at blive lidt lysere i ansigtet.. Silke er 8 år.

birgitta-albums-silke-picture15010-img-1242a-maj-2010-silke-8-ar.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...