Hop til indhold

Hvordan ankommer du til træning?

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Mig og Motor er ikke så dygtige til at koncentrere os, så kørte og tyggede lidt over hvordan jeg egentlig bør ankomme til selve træningen?

Hvad gør i?

Lader jeres hunde lege lidt af først?

Går en runde på pladsen så hunden får tid til at snuse de nye indtryk?

Ankommer og går sådan rimelig direkte i gang?

Andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Mig og Motor er ikke så dygtige til at koncentrere os, så kørte og tyggede lidt over hvordan jeg egentlig bør ankomme til selve træningen?

Hvad gør i?

Andet?

Hundene ligger i bilen mens vi gør klar, så bliver de tisset af og varmet op og så går vi igang :-D

De dage vi bare mødes nogle få stykker og træner samme, og hvor hundene kender hinanden, der løber de rundt og småleger, mens vi gør klar - derefter samme rutine med aftisning og opvarmning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hundene ligger i bilen mens vi gør klar, så bliver de tisset af og varmet op og så går vi igang :-D

De dage vi bare mødes nogle få stykker og træner samme, og hvor hundene kender hinanden, der løber de rundt og småleger, mens vi gør klar - derefter samme rutine med aftisning og opvarmning :-)

Hvad er opvarmning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi køre derud, og så går jeg en tur rundt på luftepladsen, så står vi og snakker lidt med de andre som også står venter, og Zacko hilser på hunde og mennesker og så går vi igang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I bil :mrgreen:Sorry, kunne ikke lade være :engel:

Det er lidt forkselligt efter hvad hund det er, hvor det er og hvor mange vi er, men generelt set kan siges at der aldrig forgår noget 'vildt' inden vi går i gang, altså ingen leg eller noget, højest lidt hilsen. Ofte tuller vi bare lidt rundt, går en lille tisse runde og hvis vi er i rigtig god tid, bare sidder og slapper lidt af inden vi går i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvad er opvarmning?

Seriøst?! :lol:

Jamen opvarmning er opvarmning af muskler osv.... har du aldrig varmet op inden løb, gymnastik, fodbold eller lign? :-)

Vi varmer både hundene og os selv op inden træning, for at forebygge skader så vidt muligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Seriøst?! :lol:

Jamen opvarmning er opvarmning af muskler osv.... har du aldrig varmet op inden løb, gymnastik, fodbold eller lign? :-)

Vi varmer både hundene og os selv op inden træning, for at forebygge skader så vidt muligt :-)

Njøh.. Jo det har jeg prøvet, men jeg har aldrig prøvet at varme min hund op. Men går ud fra at man bliver undervist i det på eksempelvis agillity hold?

Vidste ikke om du mente kontakt øvelser :genert: Det kommer så også an på hvilken træning man tager til, selvfølgelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går fra bussen, så de er tisset af og varmet op. Så finder vi stille og roligt vores træ at binde ved (har dem begge med, så de skiftes) pakker tasken ud og venter på at dagens største begivenhed indtræffer!!! Hilse på træneren:banan:

Når det er overstået, så begynder vi bare at træne. Men jeg har jo også voksne piger, der ikke er helt vilde for at lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Njøh.. Jo det har jeg prøvet, men jeg har aldrig prøvet at varme min hund op. Men går ud fra at man bliver undervist i det på eksempelvis agillity hold?

Vidste ikke om du mente kontakt øvelser :genert: Det kommer så også an på hvilken træning man tager til, selvfølgelig.

Det er meget forskelligt fra klub/hold til en anden klub/hold - nogle aner ikke hvad opvarmning er, mens andre går meget op i det, så man kan ikke tage opvarming for givet bare fordi det er en agilityklub.

Vi løber lidt, laver forskellige øvelser (bakke, dreje, stillingsskift osv), så ben, ryg og nakke er varmet op :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg skal øve mere "tage et sted hen og forhold dig roligt". Motor har siden lille har lært, at cykelvogn er lig med noget skide sjovt, så turen på 30 min gør ham ikke ligefrem roligere, til gengæld vækker vi stor opmærksomhed gennem byen og bliver fotograferet og filmet til den store guldmedalje :???:

Lod ham ellers løbe noget af vejen i dag, så han fik brændt lidt krudt af - det synes han var totalt optur :-D Men virkede alligevel ikke helt efter planen.

Tror det med at snuse træningspladsen af er en rigtig god ide, det vil jeg prøve :5up:

Med Buddha legede hundene først, i et kvarters tid. Det virkede godt for ham, men om det er det samme med Motor kan jeg ikke rigtigt regne ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg skal øve mere "tage et sted hen og forhold dig roligt". Motor har siden lille har lært, at cykelvogn er lig med noget skide sjovt, så turen på 30 min gør ham ikke ligefrem roligere, til gengæld vækker vi stor opmærksomhed gennem byen og bliver fotograferet og filmet til den store guldmedalje :???:

Lod ham ellers løbe noget af vejen i dag, så han fik brændt lidt krudt af - det synes han var totalt optur :-D Men virkede alligevel ikke helt efter planen.

Tror det med at snuse træningspladsen af er en rigtig god ide, det vil jeg prøve :5up:

Med Buddha legede hundene først, i et kvarters tid. Det virkede godt for ham, men om det er det samme med Motor kan jeg ikke rigtigt regne ud.

Ja ok, så er det jo lidt en anden problemstilling, hvis det er fordi du gerne vil have ro og kontakt :-)

Med hvalpe og unghunde er det en god ide, at vænne dem til, at det godt kan lade sig gøre, at ligge stille og kigge, mens der sker en hel masse omkring dem - uden at skulle 'snakke', rumstere rundt osv.

En anden god ting er også kontakt, som du selv er inde på - kontakt får/bruger vi også under opvarmningen... det kommer naturligt idet vi laver noget med hunden = vi er de spændende og sjove :-)

Måske det er noget andet med spidshunde :lol::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som regel kommer jeg på pladsen noget før vores hold starter, så beaglerne får lov til at rende lidt mens jeg stiller bane op osv...

Derefter kommer de i bilen mens jeg har mit hold. Og når det så er deres tur, så kommer de ud på skift. Svea får somme tider lov til at rende lidt inden træning, men vi går sommetider direkte igang med opvarmningsøvelser.

Oscar tager jeg ud og går langs kanten af banen - der skal jo gerne tisses 78 gange inden træning, og så tager jeg snoren af ham og starter på opvarmningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter med at tage en tur i plantagen sammen med Mutley. Det er en kort tur på ca. 20 min, hvor de lige får rendt det værste energi af efter at have været alene hjemme, mens vi har været på arbejde.

Mutley (og Heidi) kører til træning i Bramming, og Liva og mig fortsætter til Esbjerg, hvor vi lige går ned på en tilhørende "vild" mark, hvor hun får lov til at rende løs. Nogle gange kommer et par stykker fra holdet også og hundene får lige lov til at lege lidt.

Så går vi op på træningspladsen, hvor vi kigger på, at hvalpene bliver færdige. Det trækker vist lidt i os begge to :mrgreen:.

Når det så bliver vores holds tur står vi stille og laver lidt kontaktøvelser, mens træneren giver lidt beskeder som "husk grillfest" osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ja ok, så er det jo lidt en anden problemstilling, hvis det er fordi du gerne vil have ro og kontakt :-)

Med hvalpe og unghunde er det en god ide, at vænne dem til, at det godt kan lade sig gøre, at ligge stille og kigge, mens der sker en hel masse omkring dem - uden at skulle 'snakke', rumstere rundt osv.

En anden god ting er også kontakt, som du selv er inde på - kontakt får/bruger vi også under opvarmningen... det kommer naturligt idet vi laver noget med hunden = vi er de spændende og sjove :-)

Måske det er noget andet med spidshunde :lol::genert:

Men det kan han faktisk ret godt, det med at forholde sig roligt ved mig. Han har været med til møde et par gange og været ved mig selvom der var andre hunde der. Og på almindelige gåture synes jeg også han er ok vant til, at han engang imellem lige skal lave en øvelse, men ikke i parker og ikke når vi sådan tager på "langtur".

Det så osse begrænset hvad han har været til af træning, vi har kun været på 1 andet hold, 6-7 gange tror jeg, da han var lille.

Tror mere det handler om, at den kontakt som han egentlig godt kan og de ting vi ellers har det sjovt med - dem skal han ligesom forstå, at vi også kan lave "der".

Og så er det selvfølgelig ikke en god start, at hunden er helt juuuuuhuuuuu når vi ankommer :lol: Derfor jeg gerne ville høre hvordan i sådan ankom. Og det med at snuse arealet af tror jeg helt sikkert ville være en rigtig, rigtig god ide. Så kan han få snuset og tisset og vi kan ligeså stille lave nogle øvelser allerede der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør i?

Andet?

Vi kører til træning. Så får Dumle lov til at blive i bilen (han vil have der skal ske noget med det samme) og Nova kommer med hen til klubhuset og hygger, mens vi snakker inden vi går igang. Her får hun hilst på alle yndlingspersonerne og har de ikke hilst først bliver hun helt fornærmet.

Ved klubhuset må hun gerne hilse på andre hunde, men så snart vi går ud på banen er det ovre.

Når vi går igang med træningen kommer Dumle ud af bilen og så vil han straks igang med at træne. Har han ikke fået middagstur går Bjørn en tur med ham i skoven først, men at skulle over og sidde stille inden det accepterer han ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi begyndte at træne selv med Dumle startede vi altid med at snuse banen af. Det kunne nemt tage 25mins tid, men det var det hele værd bagefter, for så var lugtene ikke helt lige så interessante. Senere hen startede vi med det samme og brugte lugtene som belønning, det virkede endnu bedre på ham.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Da vi begyndte at træne selv med Dumle startede vi altid med at snuse banen af. Det kunne nemt tage 25mins tid, men det var det hele værd bagefter, for så var lugtene ikke helt lige så interessante. Senere hen startede vi med det samme og brugte lugtene som belønning, det virkede endnu bedre på ham.

Ja det skal nok være rimelig lang tid han får lov at snuse, tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Så skal du til at komme tidligt til træning. :slem:

Puhh ja. Men du skal se, næste gang tager jeg sikkert hjemmefra kl. 7 men så har det nok været ildebrand i hele indre by - så kommer jeg alligevel ikke til tiden :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund sidder i en ladcykel når vi ankommer til træning.

Bår vi kommer er der et andet hold i gang som vi skal overtage træneren fra. For ikke at forstyrre holder alle sig lidt fra selve træningsområdet.

Man kan lade hundene hilse, men aldrrig mere end to og to ad gangen.

Når træningen starter, i al fald de første gangee, går vi rundt med hunden sådan lidt imellem hinanden. Hunden må ikke få lov til at snuse eller hilse på andre og vi bestemmer hvor vi går hen, men uforudsigeligt for hunden. Kører en hund op over noget vender man og går den modsatte vej.

Det er for at de skal kede sig og falde ned. Første gang på et nyt hold kan det godt tage 10 minutter af en lektion, senere på forløbet kan det i reglen springes helt over og vi kan gå direkte i gang, oftest med kontaktøvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites