Hop til indhold

Nala fik mavedrejning...


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Jeg ved godt at hunde med dybe brystkasser ikke må motioneres kraftigt lige efter måltidet, men jeg synes at 2 timer er pæn lang tid efter - hvor længe efter måltidet bliver der egentlig anbefalet?

 

Det spekulerede jeg også over, men en anden skrev noget om forstoppelse - nu bliver jeg så i tvivl, kan forstoppelse give mavedrejning eller får hunden forstoppelse af mavedrejningen?

 

 

Glad for at læse at Nala snorkede i nat :hjerte:

Jeg ved ikke med den tynde mave, har dyrlægen sagt noget om det? At det godt kunne komme? Eller at maven bare burde være fin fra nu af?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det spekulerede jeg også over, men en anden skrev noget om forstoppelse - nu bliver jeg så i tvivl, kan forstoppelse give mavedrejning eller får hunden forstoppelse af mavedrejningen?

 

 

Glad for at læse at Nala snorkede i nat :hjerte:

Jeg ved ikke med den tynde mave, har dyrlægen sagt noget om det? At det godt kunne komme? Eller at maven bare burde være fin fra nu af?

 

 

Ved ikke det med forstoppelse...

 

 

Ja det er utroligt hvordan snorken jeg trække på smilebåndet :blink:

 

Nej dyrlægen sagde intet... Skal derned i dag, da Nala skal have sin p-sprøjte, så snakker med hende om det der... Ville bare hører de kloge hundehoveder herinde om de vidste hvorfor :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke det med forstoppelse...

 

 

Ja det er utroligt hvordan snorken jeg trække på smilebåndet :blink:

 

Nej dyrlægen sagde intet... Skal derned i dag, da Nala skal have sin p-sprøjte, så snakker med hende om det der... Ville bare hører de kloge hundehoveder herinde om de vidste hvorfor :fornaermet:

 

P-sprøjte??? Bruger man stadig sådan noget?? :skraek:

 

 

---Om afføringen er lidt tynd eller lidt fast, det er nok ikke så vigtigt, for det er da tegn på, at der er passage igennem mave og tarme.

Når maven drejer rundt, så afbrydes forbindelsen så mave/tarmindholdet ikke kan passere..

Havresuppe kan vel godt gøre afføringen lidt blød..

 

Nåmen min Ramses fik mavedrejning umiddelbart efter et måltid. Der var bestemt intet motion blandet ind i det forløb...

 

Jeg synes det er godt at du fik Nala til at spise uden at gøre maden sød. Det er jo ikke nogen naturlig smagsingrediens for hunde. Og der er altså ikke nogen god grund til at få sin hund til at kunne lide søde ting.

 

--Silke har aldrig fået søde ting, så hun kunne ikke drømme om at spise hverken chokolade eller rosiner.

---Lidt blendet kylling eller lidt leverpostej er meget bedre til at lokke maden ned..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det spekulerede jeg også over, men en anden skrev noget om forstoppelse - nu bliver jeg så i tvivl, kan forstoppelse give mavedrejning eller får hunden forstoppelse af mavedrejningen?

 

Forstoppelse kan give ekstra risiko for mavedrejning. Ved forstoppelse kan gasserne ikke komme bagud, og hvis hunden ikke bøvser, bliver gasserne fanget i mave og tarme, hvilket kan forøge risikoen for mavedrejning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er den lidt linde afføring ikke bare, fordi hun er på skånekost, efter mave og tarm har været tømt????

 

 

Jo det er det nok... Kan bare mærke at alle antenner er ude!! Går nærmest i panik hvis jeg ikke kan se hende...

 

 

Det var SÅ tæt på, at hun ikke overlevede så det kan godt være jeg var pyllermor før, men så er jeg super-pyllermor nu!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er den lidt linde afføring ikke bare, fordi hun er på skånekost, efter mave og tarm har været tømt????

 

Var også min første tanke.

 

Og Marie, jeg ved nøjagtigt hvordan du har det, da du lige har været igennem nok den mest skræmmende oplevelse man kan få med en hund, det eneste der kan sammenlignes mht. panikfaktor er nok epilepsi-anfald.

 

Det er helt naturligt at være super-pylret. Til gengæld tror jeg også at du inderst inde ved, hvornår det virkelig er alvor. Bare glæd dig over hver eneste afføring, hvadenten den er blød eller hård eller flydende! Hul igennem er altafgørende!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Var også min første tanke.

 

Og Marie, jeg ved nøjagtigt hvordan du har det, da du lige har været igennem nok den mest skræmmende oplevelse man kan få med en hund, det eneste der kan sammenlignes mht. panikfaktor er nok epilepsi-anfald.

 

Det er helt naturligt at være super-pylret. Til gengæld tror jeg også at du inderst inde ved, hvornår det virkelig er alvor. Bare glæd dig over hver eneste afføring, hvadenten den er blød eller hård eller flydende! Hul igennem er altafgørende!!

 

 

Tak Doberfan :kys:Det var faktisk lige det jeg trængte til at høre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med hende i dag?

 

 

Hun bliver en lille smule mere frisk for hver dag der går, så det er jo dejligt..:vuf:

 

 

Dyrlægen så på såret i går og sagde t det så meget fint ud... :5up:

 

Hun sover stadig meget.... Tror hun savner Paco, som jo er på ferie hos svigermekaniken... Han kommer dog hjem i morgen... Det er jeg godt nok spændt på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Prust.... støn.... Endelig hjemme!!

 

 

Har været til middag hos min "bonus"mor... I hele 5 timer har jeg været væk fra Nala :shock::shock::shock:

 

Kæresten passede, fodrede og medicinerede hende mens jeg var væk og det har han også klaret rigtigt godt, mem hold da op det var hårdt!!

 

 

Var også liiige nød til at ringe hjem et par gange for at høre hvordan det gik :oops:

 

 

Hold kæft jeg synes det er svært at være fra hende efter sådan en oplevelse!! Kan ikke lade være med at frygte næste uge, hvor jeg er nød til at tage i skole pga eksamen hele 35 km væk!!! I aften var det 500 m. og det var svært...

 

 

Glæder mig dog til at få Paco hjem i morgen, tror også Nala bliver glad :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal nok gå, Marie. Din kæreste lyder ifølge dit første indlæg i tråden som om, han virkelig ved når der er noget galt, så jeg tror du roligt (ja, nemt at sige, det ved jeg godt) kan koncentrere dig om din eksamen og vide, at hvis der er noget at bekymre sig om, skal du nok få besked.

 

Og jeg har aldrig hørt om en hund, der havde gentagne episoder indenfor kort tid, og da specielt når maven nu er syet fast til bughulen. Nu er Nala på skånekost, under vagtsom observation og den bedst tænkelige pleje, så prøv at tillade dig selv at slappe lidt af. Jeg forstår dig godt, det kan jeg ikke benægte, men du har en eksamen, som kræver din koncentration, så jeg håber du kan fokusere på det. Nala skal nok være der i fin form, når det er overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal nok gå, Marie. Din kæreste lyder ifølge dit første indlæg i tråden som om, han virkelig ved når der er noget galt, så jeg tror du roligt (ja, nemt at sige, det ved jeg godt) kan koncentrere dig om din eksamen og vide, at hvis der er noget at bekymre sig om, skal du nok få besked.

 

Og jeg har aldrig hørt om en hund, der havde gentagne episoder indenfor kort tid, og da specielt når maven nu er syet fast til bughulen. Nu er Nala på skånekost, under vagtsom observation og den bedst tænkelige pleje, så prøv at tillade dig selv at slappe lidt af. Jeg forstår dig godt, det kan jeg ikke benægte, men du har en eksamen, som kræver din koncentration, så jeg håber du kan fokusere på det. Nala skal nok være der i fin form, når det er overstået.

 

 

Ved godt at jeg skal slippe Nala, men det er godt nok svært!! Ved også godt at hun nok skal klared en, og at der ikke sker noget, men alligevel synes jeg det er hårdt at være fra hende! Nok også derfor jeg er så udmattet hele tiden, alle mine antenner er konstant slået ud...

 

Vil prøve i dag, at lade hende "være" lidt... Altså ikke vide hvor hun er HELE tiden... Kæresten er trods alt også hjemme (dog ikke pt da han er ude efter Paco :banan:) og han er også god til at tage sig af hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mutti-dyreglad

Må jeg spørge, hvad det er? Hvordan ser man det, hvad forebygger det og hvad kommer det af?

 

Jeg har aldrig hørt om det før.

 

Men det lyder tragisk for Nala.. godt hun kom ovenpå igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået totalt paranoia af denne tråd :shock: Nu tør jeg ikke gå fra Vinnie - tænk hvis hun var alene hjemme og fik mavedrejning - en frygtelig død :megaked:

 

mutti-dyreglad - mavedrejning er lige det, det lyder som. Mavesækken drejer sig inde i kroppen, så den bliver snøret sammen i begge ender. Den gas, der dannes i maven, kan ikke komme ud. Maven opspiles og dræber hunden indenfor en halv time, hvis der ikke bliver gjort noget.

 

Det kan ske hvis hunden f.eks. tumler og leger med fuld mave. Det sker mest for store racer med dyb brystkasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået totalt paranoia af denne tråd :shock: Nu tør jeg ikke gå fra Vinnie - tænk hvis hun var alene hjemme og fik mavedrejning - en frygtelig død :megaked:

 

mutti-dyreglad - mavedrejning er lige det, det lyder som. Mavesækken drejer sig inde i kroppen, så den bliver snøret sammen i begge ender. Den gas, der dannes i maven, kan ikke komme ud. Maven opspiles og dræber hunden indenfor en halv time, hvis der ikke bliver gjort noget.

 

Det kan ske hvis hunden f.eks. tumler og leger med fuld mave. Det sker mest for store racer med dyb brystkasse.

 

 

Det var jo ikke meningen :cry: Vi har draget den konklusion at hundene skal have mad 3 gange dagligt... Det er mere "bøvlet" som ejer, men det er sundere for hunden, så sådan bliver det!!

 

Paco synes til gengæld at det er fedt :vuf: at der bliver serveret mad 3 gange hver dag :5up::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var jo ikke meningen :cry: Vi har draget den konklusion at hundene skal have mad 3 gange dagligt... Det er mere "bøvlet" som ejer, men det er sundere for hunden, så sådan bliver det!!

 

Paco synes til gengæld at det er fedt :vuf: at der bliver serveret mad 3 gange hver dag :5up::banan:

 

 

Hvis du fodrer med tørfoder, er det også en god ide at bløde det op i vand, så at det ikke kan udvide sig når det kommer ned i maven.

 

Eller giv maden som fodersøg, hvis hunden har tendens til at spise for hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du fodrer med tørfoder, er det også en god ide at bløde det op i vand, så at det ikke kan udvide sig når det kommer ned i maven.

 

Eller giv maden som fodersøg, hvis hunden har tendens til at spise for hurtigt.

 

 

Hvis det kommer i vand vil ingen af hundene spise det. Heller ikke hvis det bare er ½delen der bliver "opløst"...

 

Nala gider kun fodersøg når der er sne :stupid: Ved ikke lige hvorfor, men ellers gider hun ikke rigtigt...

 

Paco derimod får tit serveret foderet i græsset...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...