Hop til indhold

At opdrage en cocker..


Gæst MissLuna
 Share

Recommended Posts

Gæst MissLuna

Vi har et vennepar som lige har fået en 5 mdr. gammel cocker tæve, den anden dag kom jeg til at små diskutere med manden om hvordan man skal opdrage en hund... Det kom sig af at vi var ude og gå en tur hvor hundende var løs og manden vil kalde cockeren til sig men hun kommer ikke før efter han har kaldet 5-7 gang, og da hun så kommer så hiver han fat i nakkeskinet af hende og klasker hende om på rygge mens han skælder ud og siger noget ala " så kan du sku bare lære at komme når jeg kalder"

Dette udløste at jeg var nød til at spørge om han selv ville komme næste hvis jeg kaldte og så gav ham den behandling... Så begyndte han at fortælle mig at en cocker skal tages på den måde da racen er kendt for at være meget egenrådig og bare KRÆVER konsekvens... Men jeg har selv en halv cocker som er stik modsat af den måde han beskrev racen (og jeg er 100 på at det heller ikke kommer fra den DSG som den anden halvdel er..) Jeg har også googlet racen og er kommet frem til et andet svar end det han sagde..

 

Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra nogen der kender racen noget bedre end jeg gør.. For jeg kan da tage helt fejl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du tager da så absolut ikke fejl og hvor bliver jeg trist over at læse, at han gør sådan :megaked:

 

Skal ikke sige noget om, hvor egenrådig racen er - men jo mere egenrådig, jo større tendens har hunden til at vælge ejer fra, hvis denne er "dum". Og det smager jeg på egen krop, for jeg er indehaver af ét styks selvstændig berner sennen - og skældte jeg ham ud, når han endelig kom, så ville han ende med aldrig at komme! Derudover, så er spaniels generelt ok samarbejdsvillige, så vidt jeg har lært..

 

Og så kan du lige sige til ham, at konsekvens ikke betyder, at hunden skal "sættes på plads".

 

Konsekvens betyder slet og ret: Samme adfærd, samme udfald - HVER gang! Konsekvensen kan så være forstærkende eller "afskrækkende". Dvs. belønning eller straf.

 

Dvs. må hunden ikke det, så får den ikke lov - og det gælder hver gang.

 

Må hunden det, så får den lov - og det gælder hver gang.

 

Den bedste måde at arbejde med selvstændig hund er at arbejde positivt (og det er så faktisk generelt for ALLE hunde). Så kan de se, at det er en fordel for dem og vil derfor gentage adfærdene efterhånden flere og flere gange - så længe man ikke sætter urimelig krav fra start af. Anderledes sagt, alm. positiv hundetræning.

 

Uha, håber det giver mening, er lidt (meget) træt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt enig med Rikke.

 

Jeg er absolut ikke cocker-ekspert, men jeg kan da ikke forestille mig nogen som helst hunderace, eller andre dyr for den sags skyld, der ville lære noget some helst af at blive straffet når den kom, udover at det sgu ikke er for fedt at være i nærheden af ham der, der står og råber...

 

Du siger, de lige har fået den tæve. Måske aner hun ikke hvad der er forventet af hende, når ejeren kalder (måske har de oven i købet ændret hendes navn?)

 

Jeg har selv næsten udelukkende rescue/omplaceringshunde og kender som regel ikke deres baggrund eller oprindelige navn. Netop derfor skal ethvert indkald der lykkes fejres i hoved og r*v og skal føles som en kæmpe succes for hunden. Men det synes jeg nu skulle gælde for alle, uanset om man har dem fra hvalp eller ej. Og TOTALT uanset race.

 

Og mht. konsekvens så har din ven da helt galt fat i det. Konsekvens er som Rikke skriver. Desværre er resultatet af denne hændelse nok at den stakkels cocker tæve konsekvent vælger ikke at komme, når den bliver kaldt, da det jo har vist sig at være ret så ubehageligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et vennepar som lige har fået en 5 mdr. gammel cocker tæve, den anden dag kom jeg til at små diskutere med manden om hvordan man skal opdrage en hund... Det kom sig af at vi var ude og gå en tur hvor hundende var løs og manden vil kalde cockeren til sig men hun kommer ikke før efter han har kaldet 5-7 gang, og da hun så kommer så hiver han fat i nakkeskinet af hende og klasker hende om på rygge mens han skælder ud og siger noget ala " så kan du sku bare lære at komme når jeg kalder"

Dette udløste at jeg var nød til at spørge om han selv ville komme næste hvis jeg kaldte og så gav ham den behandling... Så begyndte han at fortælle mig at en cocker skal tages på den måde da racen er kendt for at være meget egenrådig og bare KRÆVER konsekvens... Men jeg har selv en halv cocker som er stik modsat af den måde han beskrev racen (og jeg er 100 på at det heller ikke kommer fra den DSG som den anden halvdel er..) Jeg har også googlet racen og er kommet frem til et andet svar end det han sagde..

 

Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra nogen der kender racen noget bedre end jeg gør.. For jeg kan da tage helt fejl...

Ingen hunde fortjener den behandling. Som en anden nævnte er det ikke engang sikkert, at hun forstår hvad hun skal og når hun så endelig gør det rigtige, bliver han vred og straffer hende. Den stakkels hund må da blive fuldstændig forvirret. Man kan da ikke lære en hund at komme når man kalder ved at straffe den :vedikke: Jeg kan slet ikke følge den tankegang, det virker ulogisk og synes det er enormt synd for den hund :cry:

 

Men det er svært at "omvende" sådan nogle personer - de tror selvfølgelig at det de gør, er det rigtige.

 

Kender ikke så meget til racen, men ved da at det er en jagthund, der skulle arbejde tæt sammen med jægeren på jagter. Så at han kan komme frem til at det er en selvstændig og egenrådig hund, fatter jeg ikke.

 

Har han haft hund før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et vennepar som lige har fået en 5 mdr. gammel cocker tæve, den anden dag kom jeg til at små diskutere med manden om hvordan man skal opdrage en hund... Det kom sig af at vi var ude og gå en tur hvor hundende var løs og manden vil kalde cockeren til sig men hun kommer ikke før efter han har kaldet 5-7 gang, og da hun så kommer så hiver han fat i nakkeskinet af hende og klasker hende om på rygge mens han skælder ud og siger noget ala " så kan du sku bare lære at komme når jeg kalder"

Dette udløste at jeg var nød til at spørge om han selv ville komme næste hvis jeg kaldte og så gav ham den behandling... Så begyndte han at fortælle mig at en cocker skal tages på den måde da racen er kendt for at være meget egenrådig og bare KRÆVER konsekvens... Men jeg har selv en halv cocker som er stik modsat af den måde han beskrev racen (og jeg er 100 på at det heller ikke kommer fra den DSG som den anden halvdel er..) Jeg har også googlet racen og er kommet frem til et andet svar end det han sagde..

 

Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra nogen der kender racen noget bedre end jeg gør.. For jeg kan da tage helt fejl...

 

 

Nej - jeg bliver helt dårlig over den behandling :megaked:

 

Jeg kender til cockere - vi havde 3 i mit barndomshjem - det er en samarbejdende hund - hvilket betyder at ejer og hund har et samarbejde for at få træningen til at lykkes - du giver mig noget og jeg får noget igen. Vores cockere - som vi ikke havde samtidig var alle ret krævende og kostede min far en del træning - vi fik dog to rigtig gode tilfælde ud af det - men den ene havde det med at ville stikke af - det var tæver allesammen.

Redigeret af Ina
afsnit slettet
Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke da en idiot.

Hvem har dog solgt en hund til ham??

Jeg er på nr 8 cocker, og yngste er netop 6 mdr.Mine har været utrolig forskellige i temperament, arbejdsiver og selvstændighed. Jeg har haft de blide/bløde og også de mere hårde i sind. Som gammel medlem af Spanielklubben kender jeg jo racen rimelig godt.

Ingen med respekt for hunden vil behandle en ny hund sådan. Det er glad samarbejde og gode oplevelser, der fremmer sagen, altså lydigheden.

3 af mine var genbrugshunde.

Og med den behandling havde de mistet tilliden til mig som en værdig fører.

Han burde finde et godt træningshold, hvor han selv kunne blive trænet til hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Ingen hunde fortjener den behandling. Som en anden nævnte er det ikke engang sikkert, at hun forstår hvad hun skal og når hun så endelig gør det rigtige, bliver han vred og straffer hende. Den stakkels hund må da blive fuldstændig forvirret. Man kan da ikke lære en hund at komme når man kalder ved at straffe den :vedikke: Jeg kan slet ikke følge den tankegang, det virker ulogisk og synes det er enormt synd for den hund :cry:

 

Men det er svært at "omvende" sådan nogle personer - de tror selvfølgelig at det de gør, er det rigtige.

 

Kender ikke så meget til racen, men ved da at det er en jagthund, der skulle arbejde tæt sammen med jægeren på jagter. Så at han kan komme frem til at det er en selvstændig og egenrådig hund, fatter jeg ikke.

 

Har han haft hund før?

 

De har en grand danois på 5

 

Og ja det er svært at omvende dem der holder hund på den måde, men jeg har tænkt mig at prøve... Ellers ødelægger han den tæve totalt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver gal når jeg hører kommentarer som at cockeren er meget egenrådig og selv vil bestemme! :evil::evil::evil: og det værste er sgu at det er dyrelægerne der siger det!

 

NEJ DET PASSER IKKE! De er sensitive, bløde hunde der bestemt ikke skal behandles hårdt for det holder deres psyke ikke til! Det der er med dem er, at de er ømskindede, stressede og nemt kan blive nervøse og så har de tendens til ressourceforsvar hvilket har irriteret mig mange gange, men vil man det til livs må man træne sig ud af det med POSITIVE metoder og INGEN tvang eller hårdhændet behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna

Mange tak for jeres svar... Jeg er helt 100 på jeg vil forsøge at overbevise ham om at det ikke er den måde han skal opdrage en cocker... Jeg ved med vores ½ cocker så bliver han let "tøsefornærmet" hvis man skælder ud og der kan gå læænge inde han bliver "god" igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Jeg bliver gal når jeg hører kommentarer som at cockeren er meget egenrådig og selv vil bestemme! :evil::evil::evil: og det værste er sgu at det er dyrelægerne der siger det!

 

NEJ DET PASSER IKKE! De er sensitive, bløde hunde der bestemt ikke skal behandles hårdt for det holder deres psyke ikke til! Det der er med dem er at de er ømskindede, stressede og nemt kan blive nervøse og så her de tendens til ressourceforsvar hvilket har irriteret mig mange gange, men vil man det til livs må man træne sig ud af det med POSITIVE metoder og INGEN tvang eller hårdhændet behandling.

 

Se det er nemlig sådan jeg oplever cocker også og derfor er jeg meget bange for at han får ødelagt den hund total hvis han bliver ved...

Link til indlæg
Del på andre sites

De har en grand danois på 5

 

Og ja det er svært at omvende dem der holder hund på den måde, men jeg har tænkt mig at prøve... Ellers ødelægger han den tæve totalt...

Har de opdraget den sådan også?

 

Synes bestemt heller ikke du ikke skal prøve. Har bare oplevet mange, der går fuldstændig i baglås og slet ikke kan lytte - de kan slet ikke se hvor forkert det er, selvom man kommer med en masse gode argumenter. For sådan har deres forældre, bedsteforældre osv. trænet hund, og sådan gør de måske også på træningspladsen. Synes det er rigtig svært ift. at man jo heller ikke skal pådutte andre ens holdning, men bare forsøge at trænge igennem med ens argumenter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Kan kun gale med i koret om, at sådan er det ikke en cocker fungerer. En cocker er en blød hund, der har stort ønske om at samarbejde med fører. Desværre har de også visse udfodringer, som CS-Dumle er inde på. Og hvis de ligger i hunden, kan sådan en medfart sende den lille tøs direkte ind i de kedelige statistikker der omhandler agressivitet, bid og aflivning.

 

Det er dseværre umådelig svært at få ændret folks holdninger til det at holde hund. For det er netop, som det allerede er nævnt, belastet af "sådan har min familie altid gjort, og vi havde den bæææææste lille hund der kunne alt". Desværre er det jo sådan med barndomsminder, at de let bliver lidt rosenrøde. Som det der med at da man var barn var alle somre solrige og lange, og der var altid hvid jul (hvilket altid kan tilbagevises med DMI's tal hundrede år tilbage).

 

Så når folk husker at sådan blev barndommens hund også opdraget, og den var så sød og god, så glemmer de sandsynligvis, at det var en arrig lille satan, som ingen gad at have noget med at gøre andet end de par gange hvor man har ligget og hygget på gulvet.

 

Det der oftest virker bedst er at sammenligne hunden med et barn. Ville man give et barn smæk for at have for at have tisset i bleen. Og ville man have en forventning om at et barn ville udføre en handling, som det ikke forstod eller havde lært? Selvom det er lidt svært at få sådanne folk til at forstå, at en hund kun kan udføre det vi har lært den og den ikke er i stand til at forstå de mange ord vi spytter efter den.

 

Nu overtog jeg jo for nyligt en springer tæve på knap tre år, og her var (og er stadig) devisen, at der belønnes med masser af godbidder ved frivillig kontakt, og de første to måneder blev der KUN kaldt ind når hunden alligevel var på vej mod os. Det gik ganske hurtigt med at få et godt indkald på hende, men som vi alle herinde ved, så kræver det at hunden ved det kan betale sig at komme hjem når den bliver bedt om det. Og ingen af os gider komme hjem til en ørenfigen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Har de opdraget den sådan også?

 

Synes bestemt heller ikke du ikke skal prøve. Har bare oplevet mange, der går fuldstændig i baglås og slet ikke kan lytte - de kan slet ikke se hvor forkert det er, selvom man kommer med en masse gode argumenter. For sådan har deres forældre, bedsteforældre osv. trænet hund, og sådan gør de måske også på træningspladsen. Synes det er rigtig svært ift. at man jo heller ikke skal pådutte andre ens holdning, men bare forsøge at trænge igennem med ens argumenter :-)

 

De opdrager ikke ens.. Kvinden er 100% på "min side" når det kommer til hundeopdragelse, men om han har opdraget GDeren på samme måde ved jeg ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nr 3 cocker fik jeg fra opdrætter til genopretning. Han var tvangsfjernet fra ejer pga mistanke om seksuel misbrug i et KBH´s bøøssemiljø. Han var hos Dyrenes Beskyttelse der ikke magtede at videreformidle pga af enorme adfærdproblemer, læs "nærmest angstbider."

Opdrætter, blev kontaktet af DB og kontaktede mig og så kom han.En glad, men enormt stresset hund, der aldrig havde oplevet ret meget positivt , mht hans energi.

Han var ca 13 mdr og jeg var eneste, der ikke i forvejen havde en hanhund at sloges med.

For alt var farligt.

Han blev en meget stor tidskrævende mundfuld her, men da den skønneste vovse , som jeg stadig savner.

Man må jo sætte sig i hundens sted og arbejde ud fra det og så hen ad vejen prøve at programmere uønsket adfærd væk.Victor kunne blive voldsomt gal, bare nogle kigge på ham i starten,.

Det er trist, man ikke kan spørge dem, men impati og tålmodighed en eneste sikre vej frem.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

De opdrager ikke ens.. Kvinden er 100% på "min side" når det kommer til hundeopdragelse, men om han har opdraget GDeren på samme måde ved jeg ikke...
Det var da utroligt. Hvis min mand havde behandlet vores hund sådan, havde vi godt nok fået nogle diskussioner om det. Ville jeg slet ikke kunne holde ud at se på.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg bliver gal når jeg hører kommentarer som at cockeren er meget egenrådig og selv vil bestemme! :evil::evil::evil: og det værste er sgu at det er dyrelægerne der siger det!

 

NEJ DET PASSER IKKE! De er sensitive, bløde hunde der bestemt ikke skal behandles hårdt for det holder deres psyke ikke til! Det der er med dem er, at de er ømskindede, stressede og nemt kan blive nervøse og så har de tendens til ressourceforsvar hvilket har irriteret mig mange gange, men vil man det til livs må man træne sig ud af det med POSITIVE metoder og INGEN tvang eller hårdhændet behandling.

 

Det er nemlig rigtigt! Jeg har også en cocker - og hun er simpelthen så blød af sind. Min mor har en eneste gang lavet hård, dyb stemme for at skælde hende ud - og har aldrig gjort det siden fordi det fik Nura til at krybe henad gulvet... Jeg har haft hende siden hvalp så det er ikke fordi hun har traumer i den retning - hun er bare blød af sind.

 

Derudover synes jeg så også at det, at kalde cockeren for egenrådig og konsekvens-nødvendig er noget af det mest mal-placerede. Jeg har aldrig kendt så stor en pleaser-hund som Nura. Og jeg er vokset op med både schæfere og retrievere.

 

Jeg ville bestemt heller ikke have holdt kæft hvis jeg havde set sådan en behandling af en stor hvalp. Forær manden en hundebog... :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Stella

Sikke da en idiot.

 

En cocker er så mild og blød og følsom. Har selv en, og bare man siger HEY til ham eller kigger på ham, så ved han hvis han har gjort noget forkert, og han er så behage syg. Han er så følsom og hvis nogle råber af ham tisser han på gulvet, og jeg har KUN brugt positive metoder på ham og han har altid været hos mig, samt at han aldrig er blevet taget hårdt i eller slået eller råbt af, og alligevel reagere han sådan. Hvis han var blevet opdraget hårdt var han blevet ødelagt eller blevet angst-aggersiv.

 

Kender nogle som måtte aflive deres cocker, fordi de opdragede den så hårdt at den var så bange så den ikke kunne blive renlig som den snappede af angst. De opdragede nøjagtig som ovenfor beskrevet. Rusken, råben og slag. :damn:

 

Det hører ingen steder hjemme, ingen hunde fortjener at blive behandlet på den måde.

 

Med en følsom race som en cocker er, ødelægger man den for livet.

 

En cocker er blød mild og samarbjedsvillig. Har mødt flere cocker og vi har haft cocker i familien og har aldrig mødt en som var egenrådig eller havde brug for at blive råbt af.

 

Men desværre synes at jeg har mødt alt alt for mange grove mænd som mener hundeopdrageslse er lig med slag, rusken og råben, og særligt ældre mænd der tidligere har haft jagthunde.

 

Jeg kender flere af den slags typer og ser det også af og til , og det er ikke til at holde ud :megaked: desværre er sådan typer total døv for omverden, de har altid fået ret og mener de altid har ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...