Hop til indhold

Den halvårlige test - Hvor ofte får i testet for hjerte/lungeorm?

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Så er de første afføringsprøver afleveret fra begge hunde.

Nu skal de testes for "alm." orm og hjerte/lungeorm, hvilket vi får dem tjekket for mindst hvert halve år.

Jeg er blevet rimelig hysterisk med at få dem testet, efter at Bamse havde haft de forbandede orme så længe, at hans lunger har taget skade.

Så krydser fingre for, at begge hunde er fri for orm, denne gang :x:

Nu er det jo snegle sæson og typisk bliver hundene smittet hen over sommeren/efteråret, fik vi at vide, så vi får dem nok testet til efteråret igen - De 80 kr. det koster pr. hund er jo givet godt ud, hvis én af dem skulle få det skidt indenbords.

Ingen andre jeg kender privat, får deres hunde testet for det, selvom jeg ellers har fortalt om risikoen og at ormene er mere og mere udbredte. :evil:

Men hvor tit får i jeres hunde testet?

Og hvor ofte bør man teste, for at være så sikker i sin sag, som muligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er de første afføringsprøver afleveret fra begge hunde.

Nu skal de testes for "alm." orm og hjerte/lungeorm, hvilket vi får dem tjekket for mindst hvert halve år.

Jeg er blevet rimelig hysterisk med at få dem testet, efter at Bamse havde haft de forbandede orme så længe, at hans lunger har taget skade.

Så krydser fingre for, at begge hunde er fri for orm, denne gang :x:

Nu er det jo snegle sæson og typisk bliver hundene smittet hen over sommeren/efteråret, fik vi at vide, så vi får dem nok testet til efteråret igen - De 80 kr. det koster pr. hund er jo givet godt ud, hvis én af dem skulle få det skidt indenbords.

Ingen andre jeg kender privat, får deres hunde testet for det, selvom jeg ellers har fortalt om risikoen og at ormene er mere og mere udbredte. :evil:

Men hvor tit får i jeres hunde testet?

Og hvor ofte bør man teste, for at være så sikker i sin sag, som muligt?

80 kr pr hund???????

Jeg betaler 400 kr for en hjertelungeorm test. Så det er en gang om året, jeg gør.

Nu er der jo fundet hunde med hjerte-lungeorm, hvor man ikke har fundet orm i afføringen, så jeg ved ikke, hvor meget man skal lægge i de tests

Link til indlæg
Del på andre sites

WAUW kun 80 kr.! :shock: Din helding :5up:

Men Misja bliver testet 2 gang om året, hun har lige haft en tur men uden at det blev påvist med orme i afføringen.

Hun havde lunge forandringer på røntgenbillederne og var fuldkommen forpustet, selv i hvile og søvn - men hun har så også gået med dem siden efteråret inden frosten satte ind sidste år - og først hen mod det tidlige forår var hendes symptomer så grelle, at hun fik en behandling på trods af negative test resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det var jo den samme historie for Bamse...

Ingen orm i afføringen, men tilgengæld så var alle symptomerne der, undtagen hosten - Og efter behandlingen, fik vi en anden hund.

Så vi er nok også lidt mere hysteriske med de test - Om det så koster 400kr. pr. hund, så bliver de testet.

Tror måske også at priserne er steget lidt efter vi sidst fik dem testet - men ikke til 400kr - Det er godt nok vildt for så simple test!

Men det fandens ved det, er jo at der ikke er nogen sikkerhed for noget som helst, på trods af masser af test.

Så er er lige netop i tvivl om, alle de test snart gør godt for andet end min sjælefred?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var jo den samme historie for Bamse...

Ingen orm i afføringen, men tilgengæld så var alle symptomerne der, undtagen hosten - Og efter behandlingen, fik vi en anden hund.

Så vi er nok også lidt mere hysteriske med de test - Om det så koster 400kr. pr. hund, så bliver de testet.

Tror måske også at priserne er steget lidt efter vi sidst fik dem testet - men ikke til 400kr - Det er godt nok vildt for så simple test!

Men det fandens ved det, er jo at der ikke er nogen sikkerhed for noget som helst, på trods af masser af test.

Så er er lige netop i tvivl om, alle de test snart gør godt for andet end min sjælefred?

Jeg ved det heller ikke :???:

Jeg har snakket meget med min dyrelæge om netop dette og hun mener at der stadig, trods alt, er god mening i at teste når man bor i et høj-risiko område. For de fanger rigtig mange inficeret hund ad den vej, hvert år.... så helt hen i vejret, tænker jeg, er den jo dog ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo lige fået testet Bassil, da jeg ville have ham testet for almindelige orm.

han havde INGEN symptomer og faktisk forsøgte dr. dyr at tale mig fra det pga. prisen (500 kr oveni)

og de fandt masser af orm (eller hvad det nu er de finder i afføringen) i prøverne, så vi er pt. på orme-kur.

Ingen af de hundeejere vi møder her har hørt om hjerteorm, så jeg mistænker ikke vores område for at være højrisiko.

Men jeg har tænkt at teste Bassil 1-2 gange om året fra nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik testet tøserne for hjerte/lungeorm i sidste uge til 250,00 kr. pr. hund + moms.

Det var første gang Mollie blev testet i hendes liv (fylder 7 til december) og første gang Jessie blev testet (fylder 3 til marts).

Jeg vil teste en gang om året i forbindelse med vaccinerne - min dyrlæge anbefaler en gang om året, men hvis man vil have det gjort tiere, siger hun ikke nej :mrgreen:.

Nå ja, begge tøser var negative i prøverne fra sidste uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig testet for det. Mingus har haft orm engang, sikkert pga. de mus han spiser, og det opdagede jeg først da hans afføring var levende :badr:

Min dyrlæge har aldrig talt om hjerte/lungeorm, og jeg har først hørt om det herinde.

Vil da overveje det kraftigt, især fordi Cajsa, på trods af masser af motion, simpelthen er i så dårlig form.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo fundet hunde med hjerte-lungeorm, hvor man ikke har fundet orm i afføringen, så jeg ved ikke, hvor meget man skal lægge i de tests

Måske er det fordi folk ikke ved at lortene skal opbevares på køl. :slem: :badr:

men ikke til 400kr - Det er godt nok vildt for så simple test!

Jeg tror det har noget at gøre med hvor meget arbejde der er ved det. Prøverne skal dyrkes, så det er ikke bare som at afgøre om hunden har almindelige indvoldsorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det fordi folk ikke ved at lortene skal opbevares på køl. :slem: :badr:

Jeg tror det har noget at gøre med hvor meget arbejde der er ved det. Prøverne skal dyrkes, så det er ikke bare som at afgøre om hunden har almindelige indvoldsorm.

Dette-her folk ved det i hvertfald godt :blink:

Her hjemme er der fast samlet ind igennem mange år, da vi har haft de famøse orme herude i mange år - og dyllerne er meget gode til at give instrukser der minder om ordre-afgivning fra en kommandør til en menig! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

For hvad?:confused: Orm påvises normalt ved mikroskopiering, så hvis en afføringsprøve skal dyrkes er det for at påvise en bakterie eller virus infektion. Men det er jo ikke det der er tale om i disse tilfælde?

Link til indlæg
Del på andre sites

For hvad?:confused: Orm påvises normalt ved mikroskopiering, så hvis en afføringsprøve skal dyrkes er det for at påvise en bakterie eller virus infektion. Men det er jo ikke det der er tale om i disse tilfælde?

Dyrkes er måske et forkert ord, men man kan ikke aflevere om fredagen da de skal et eller og først kan påvises dagen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette-her folk ved det i hvertfald godt :blink:

Her hjemme er der fast samlet ind igennem mange år, da vi har haft de famøse orme herude i mange år - og dyllerne er meget gode til at give instrukser der minder om ordre-afgivning fra en kommandør til en menig! :lol:

Tror bare mange ikke er klar over det. Jeg har også afleveret prøver i mange år, men det var da først da jeg skiftede dyrlæge at jeg fik den information. Synes heller ikke det står rundt omkring på nettet når man læser om det. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Dyrkes er måske et forkert ord, men man kan ikke aflevere om fredagen da de skal et eller og først kan påvises dagen efter.

Vi får svar samme dag :confused:

Ej, nu bliver jeg jo helt nervøs for, om min dyrlæge har helt styr på det der med hjerte/lungeorm.

Selvfølgelig aflevere vi 3 afføringsprøver i træk og selve behandlingen har de styr på - Men om de laver testene ordentligt ved jeg jo ikke.

Vi bor ikke i et høj risiko område, men begge hunde er adopteret fra Århus - Og det er der Bamse fik ormene i første omgang.

Så Bamse var den første hund, som de rent faktisk måtte behandle for skidtet hos min dyrlæge...

Ved dog at et par stykker jeg kender perifert, har haft hunde der er blevet smittet her i området.

Så det kan jo tænkes at testene ikke bliver udført korrekt, og de derfor ikke finder nogle smittede hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får svar samme dag :confused:

Ej, nu bliver jeg jo helt nervøs for, om min dyrlæge har helt styr på det der med hjerte/lungeorm.

Selvfølgelig aflevere vi 3 afføringsprøver i træk og selve behandlingen har de styr på - Men om de laver testene ordentligt ved jeg jo ikke.

Ja, det lyder underligt. Enten er jeg misinformeret, ellers er du (med mindre du afleverer meget tidligt på dagen).

De 3 steder jeg har haft indleveret har det været sådan at man ikke kunne aflevere om fredagen. Er da spændt på om der er andre herinde der vil fortælle hvad proceduren er hos deres dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja, det lyder underligt. Enten er jeg misinformeret, ellers er du (med mindre du afleverer meget tidligt på dagen).

De 3 steder jeg har haft indleveret har det været sådan at man ikke kunne aflevere om fredagen. Er da spændt på om der er andre herinde der vil fortælle hvad proceduren er hos deres dyrlæge.

Vi aflevere mellem kl. 8 og 10 om morgenen - Bliver det senere, så får de ikke kigget på dem samme dag.

Så det kan jo være derfor.

Sidste omgang afleverede vi før de åbnede, fordi at det var så koldt at det stadig var frisk når de fik kigget på det :mrgreen:

Men vil da også gerne lige høre fra andre, hvordan det foregår hos deres dyrlæge... Om ikke andet, så for lige at kunne spørge mere ind til det i morgen, når jeg aflevere næste stak lort til dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal også indlevere tidligt hvis jeg vil have svar samme dag og det får jeg alligevel kun hvis de har haft tid til at teste.

Det skal vist i en vædske der skiller larverne ud og så kommer de under mikroskop, jeg ved at der lever laver i jorden som ligner dem og det er derfor man SKAL undgå at få jord og græs med for er der det, skal de ud i at artsbestemme hver enkelt mikroskopisk orm.

Mine dyller nægter at teste hvis de kan se der er så meget jord med, at de ikke kan finde en bid ren lort.

Link til indlæg
Del på andre sites