Hop til indhold

Ikke trække!

Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1

Choko labben Bine som er en af Lexus' kærester:slem:...hun øøøøhhh...:hmm:

Ok det der med træning er ikke lige noget for hende. Ejeren er en mand i midten af 50erne har altid haft hund og altid retrievere han bruger på jagt.

Vi mødte dem her til morgen, og bine er ved at blive en ung damen på ca 8mdr. med hendes egne "meninger"

Jeg tænkte jo så at en lab altid er madglad, så jeg ville jo lige prøve med kylling såååå dygtiiig wwwhhhhiii go' biiiine jaaaaa uuhuuuuu, tjo altså kylle var da meget god, men kun i ca 1½ sekund,:gab: ok så prøver vi da bines bold...heeeyyy biiiiine uuuhuuuiiii sjoooov booooooold:klap::banan::banan: Tjo sjov i 1 sekund. Nå ok så prøver vi en pind.. samme resultat som kylling og bold.:gab::gab:

Jeg troede molosser var egenrådige og specielle at træne. MEN Jeg siger jer En brun labrador :shock::shock: kan køre den mest stædige molosse ejer ned til grænsen af gråd.

Det gammeldags ikke-trække-træning Bine far bruger virker ok....

Alt det jeg prøvede tilmorgen med belønning og ros var ikke 5 potter pis værd:evil::vedikke::hmm:

Så kan jeg sq godt forstå at der stadig findes hundeejere som ikke tror på

den positive hundetræning.

What dælen do I do? Bine ender jo med nakkeskader hvis hun skal gå på den måde resten af livet:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Jeg indrømmer gerne, at jeg også på nogle punkter finder "gammeldags" træning bedre og mere effektiv, en den helt moderne træning med positiv forstærkning.

Ikke at jeg på nogen måde gør mine hunde ondt, men jeg trækker en grænse, f.eks. ved at gå ind foran dem, hvis de viser tegn på, at ville gå foran mig.

Jeg ved godt, at mange har (eller siger de har) stor succes med 100% træning via positiv forstærkning, men sådan er jeg altså ikke "skruet sammen", så derfor har jeg og mine hund det bedst med lidt mere "håndfaste" træningsmåder.

Skyd mig bare :lol: for jeg er sikker på at dette indlæg ikke "falder i god jord" hos alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg indrømmer gerne, at jeg også på nogle punkter finder "gammeldags" træning bedre og mere effektiv, en den helt moderne træning med positiv forstærkning.

Ikke at jeg på nogen måde gør mine hunde ondt, men jeg trækker en grænse, f.eks. ved at gå ind foran dem, hvis de viser tegn på, at ville gå foran mig.

Jeg ved godt, at mange har (eller siger de har) stor succes med 100% træning via positiv forstærkning, men sådan er jeg altså ikke "skruet sammen", så derfor har jeg og mine hund det bedst med lidt mere "håndfaste" træningsmåder.

Skyd mig bare :lol: for jeg er sikker på at dette indlæg ikke "falder i god jord" hos alle.

hvad mener du med at gå foran? forlanger du 100 % plads når i går tur da?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
hvad mener du med at gå foran? forlanger du 100 % plads når i går tur da?

Ja og nej :lol:

Hvis jeg har sagt plads, så forlanger jeg plads.

Hvis hunden har linefri, (min komando Jep,) må den naturligvis gerne går foran og snuse, så længe snoren ikke bliver stram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok det der med træning er ikke lige noget for hende. Ejeren er en mand i midten af 50erne har altid haft hund og altid retrievere han bruger på jagt.

Vi mødte dem her til morgen, og bine er ved at blive en ung damen på ca 8mdr. med hendes egne "meninger"

Jeg tænkte jo så at en lab altid er madglad, så jeg ville jo lige prøve med kylling såååå dygtiiig wwwhhhhiii go' biiiine jaaaaa uuhuuuuu, tjo altså kylle var da meget god, men kun i ca 1½ sekund,:gab: ok så prøver vi da bines bold...heeeyyy biiiiine uuuhuuuiiii sjoooov booooooold:klap::banan::banan: Tjo sjov i 1 sekund. Nå ok så prøver vi en pind.. samme resultat som kylling og bold.:gab::gab:

Jeg troede molosser var egenrådige og specielle at træne. MEN Jeg siger jer En brun labrador :shock::shock: kan køre den mest stædige molosse ejer ned til grænsen af gråd.

Alt det jeg prøvede tilmorgen med belønning og ros var ikke 5 potter pis værd:evil::vedikke::hmm:

What dælen do I do? Bine ender jo med nakkeskader hvis hun skal gå på den måde resten af livet:cry:

Jeg synes generelt det har virket godt for mig, at hunden selv har fået lov til at finde ud af at den hurtigste vej fremad, er ved at undlade at slæbe mig efter sig. Hvis hunden går mærkbart hurtigere end mig, vender jeg 180 grader og sejtrækker hunden efter mig.

I starten bevæger man sig egentlig bare rundt på stedet men efterhånden som hunden fatter hvad der sker når den hjerner derud af, begynder den at sætte farten ned og så kan man begynde at bevæge sig i en bestemt retning og sætte et ord på (mens hunden følges med een uden at trække).

Når hunden går i slap line giver jeg den på alle tangenter mht. positive forstærkninger. Øger hunden pludselig tempoet, og lige inden linen bliver stram, bliver jeg "kedelig" og langsom. Stopper det ikke hunden, vender jeg rundt igen.

Til forskel fra de gammeldags rykkemetoder holder virkningen længere og jo større motivation hunden har for at trække, jo mere effektivt synes jeg det virker. Opdager Thailo en efterladt sandwich eller en interessant tisseplet, kan han da godt stramme linen lidt. Ser han en hjort (toppen af interessante oplevelser) tager han et skridt tilbage og hopper op i luften mens han piver, men han strammer ikke snoren.

Jeg ved det ikke, men du kan da prøve om den metode virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

hej kan sagtens kende det med at tvivle udelukkende på de positive metoder, skal siges at jeg prøver kun at gøre det på den måde.

især mine jagt kammererater kan rynke noget på næsen af mig når jeg viser eller fortæller hva jeg gør. ikke sagt at alle jægere med hund der går på jagt træner på gammeldags metoder men stadig mange af dem der gør.

må sige det virker for dem og har gjort med de sidste 5 hunde så hvorfor ikke fortsætte.?.-

af dem jeg ser når jeg går med på jagt i de forskellige konsortier kan jeg se de har hunden med allerede fra år 2 og nogen før, min er snart 2 og kan roligt sige jeg ville ikke blive populær hvis jeg havde min med... men kæmper videre og tror stadig det vil lykkes på de gode metoder..

linen.. har konsekvet"næsten" stoppet op ventet gået videre ,eller vendt om gået den anden vej i ja små 7 md og det er ikke blevet meget bedre.men går nu mest fri, ved ikke hvad man gjorde i gamle dage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er den "gammeldags" træning?

Det er skide træls med en hund der trækker og smider du en sele på hende - ja, så får du nok en flyvetur eller to, for så har hun pludseligt mange flere kræfter.

Hvad med at arbejde med at stoppe op og/eller vende om når hun trækker i stedet. Nogle hunde kan godt blive for overgearede og "vilde" af både bold og godbidder og så virker det i sådan en situation nogle gange bedre bare at tage det helt roligt og lære hunden at det ikke kan betale sig ved at stoppe eller vende om.

Og så husk på: det kan godt være at det virker at hive og rykke i sin hund. Men personligt vil jeg meget nødig have en hund der går pænt i snoren fordi den ved at når snoren bliver stram kommer ubehaget. Jeg vil meget hellere have en hund der ved at det kan betale sig at have løs snor - på den gode måde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Men personligt vil jeg meget nødig have en hund der går pænt i snoren fordi den ved at når snoren bliver stram kommer ubehaget. Jeg vil meget hellere have en hund der ved at det kan betale sig at have løs snor - på den gode måde:-D

Jamen det ville jeg da helt klart også foretrække, men nu er vi mennesker jo mindst lige så forskellige som vore hunde.

De moderne træningsmetoder kræver mere tid og tålmodighed end jeg har, derfor vælger jeg stadig, på nogle punkter, at bruge gammeldags metoder.

Generelt finder jeg, at der tages alt for lidt hensyn til, at mennesker er forskellige, når "den rigtige" måde, at træne hund på skal beskrives.

De såkaldte eksperter fortæller i bøger, på kurser, træningspladser osv, hvordan man bør træne sine hunde, helt uden hensyn til, at vi mennesker er meget forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

linen.. har konsekvet"næsten" stoppet op ventet gået videre ,eller vendt om gået den anden vej i ja små 7 md og det er ikke blevet meget bedre.men går nu mest fri, ved ikke hvad man gjorde i gamle dage?

uden at have set jer, men jeg vil vove den påstand at det er måden du håndtere det på end selve metoden :-)

i gamle dage hev man hårdt i snoren så hunden fik et ordentligt ryk i halsen.

En god metode hvis man ønsker nakkeskader ect. på sin hund.

Er det rigtigt slemt kan man supplere med en kvæler eller pig hals bånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det ville jeg da helt klart også foretrække, men nu er vi mennesker jo mindst lige så forskellige som vore hunde.

De moderne træningsmetoder kræver mere tid og tålmodighed end jeg har, derfor vælger jeg stadig, på nogle punkter, at bruge gammeldags metoder.

I starten tager det måske lidt mere tid, men på sigt går det altså hurtigere, for så er I to til at tænke.

Er rigtig ked af at folk lukker af for de mere psykologisk tilpassede metoder fordi de ikke kan se at de følger en genvej fyldt med en hel masse grimme huller og "dead ends". Somme tider er den hurtigste vej, den man umiddelbart anser for at være den længste.

Generelt finder jeg, at der tages alt for lidt hensyn til, at mennesker er forskellige, når "den rigtige" måde, at træne hund på skal beskrives.

De såkaldte eksperter fortæller i bøger, på kurser, træningspladser osv, hvordan man bør træne sine hunde, helt uden hensyn til, at vi mennesker er meget forskellige.

Mennesker er forskellige ja, (det er hunde også) men indlæringspsykologiens principer er ens for alle og da det er ejers opgave at gøre sig forståelig overfor hunden (og ikke omvendt) drejer det sig ikke primært om ejeren (andet end hvordan vedkommende skal hjælpes til at tilegne sig ny viden). Derfor lærer man alle kursister nogenlunde de samme ting, men ikke nødvendigvis på samme måde, hvis man er en dygtig underviser. Der kan vedkommende godt fornemme hvordan den enkelte hund og ejer lærer bedst. Men det er jo klart at man ikke kan beskrive den slags hensyn i bøger, til foredrag osv., for det er jo alt for omfangsrigt. Det ville du jo heller ikke kunne i de tilfælde hvor du gør brug af metoder af ældre dato.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
uden at have set jer, men jeg vil vove den påstand at det er måden du håndtere det på end selve metoden :-)

i gamle dage hev man hårdt i snoren så hunden fik et ordentligt ryk i halsen.

En god metode hvis man ønsker nakkeskader ect. på sin hund.

Er det rigtigt slemt kan man supplere med en kvæler eller pig hals bånd.

Der findes også en tredie måde, som jeg bruger. Nemlig det, at gå ind foran hunden, det har samme effekt, som hvis man i andre situationer "går imellem", så hunden ikke kan komme derhed hvor du ikke ønsker den.

Grunden til at jeg bruger denne metode, er at jeg ikke ønsker en hund der konstant kigger tiggende op på mig. Metoden kræver lidt menneske træning, for man skal i starten være OBS og sætte sit ben foran hunden, inden den får hovedet for langt frem, men efter jeg selv er blevet trænet op, synes jeg faktisk, det er en god måde at lære hunden hvor den skal gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
I starten tager det måske lidt mere tid, men på sigt går det altså hurtigere, for så er I to til at tænke.

Er rigtig ked af at folk lukker af for de mere psykologisk tilpassede metoder fordi de ikke kan se at de følger en genvej fyldt med en hel masse grimme huller og "dead ends". Somme tider er den hurtigste vej, den man umiddelbart anser for at være den længste.

Mennesker er forskellige ja, (det er hunde også) men indlæringspsykologiens principer er ens for alle og da det er ejers opgave at gøre sig forståelig overfor hunden (og ikke omvendt) drejer det sig ikke primært om ejeren (andet end hvordan vedkommende skal hjælpes til at tilegne sig ny viden). Derfor lærer man alle kursister nogenlunde de samme ting, men ikke nødvendigvis på samme måde, hvis man er en dygtig underviser. Der kan vedkommende godt fornemme hvordan den enkelte hund og ejer lærer bedst. Men det er jo klart at man ikke kan beskrive den slags hensyn i bøger, til foredrag osv., for det er jo alt for omfangsrigt. Det ville du jo heller ikke kunne i de tilfælde hvor du gør brug af metoder af ældre dato.

Jeg tvivler ikke på at du har ret, i nogle situationer og med nogle hunde.

Men nu er det bare ikke alle mennesker, der har tålmodighed til at spille "godbidsautomat" i månedvis. Og jeg holder altså på, at træningen også skal være en positiv oplevelse for ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu er det bare ikke alle mennesker, der har tålmodighed til at spille "godbidsautomat" i månedvis. Og jeg holder altså på, at træningen også skal være en positiv oplevelse for ejeren.

Gad vide om din arbejdsgiver har det på samme måde når han udbetaler din løn.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du vil have hunden til at lade være med at trække, så må du sætte dig i hundens sted og finde ud af hvorfor den trækker.

Mit bud vil være at den trækker fordi den har fået erfaring for at det er måden at komme frem på

Derfor vil du have den til at stoppe med at trække, så må du sørge for at den ikke får det den vil have, nemlig at den IKKE kommer frem når den trækker.

Glem godbidder og boldt

Det hunden vil skal være belønningen, dvs den skal have lov at gå frem så snart den ikke trækker.

Stop øjeblikkeligt når snoren bliver stram, stå stille til snoren er slap og gå så frem, fortsæt sådan, det kan tage lang tid ved en ihærdig trækker.

Det virker, men kun hvis du stopper hver gang hunden trækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

obs, ikke kalde, ikke lokke bare vendt stille og tavst.

Det tager en evighed de første gange men det lønner sig.

hunden skal selv finde ud af hvad der får det til at gå fremad.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
obs, ikke kalde, ikke lokke bare vendt stille og tavst.

Det tager en evighed de første gange men det lønner sig.

hunden skal selv finde ud af hvad der får det til at gå fremad.:mrgreen:

:damn::damn::stupid::stupid: Damn SELVFØLGELIG!!!:stupid::stupid: Det var også det jeg gjode med Lexus da han var hvalp:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Gad vide om din arbejdsgiver har det på samme måde når han udbetaler din løn.

Jeg er sikker på, at min arbejdsgiver hver dag glædes over, at jeg arbejder. :lol::lol::lol:

PS.: Jeg er nemlig min egen arbejdsgiver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så åbenbart et spørgsmål om hvad man synes er positivt. Jeg synes helt klart, det er mere positivt at spille godbidsautomat og få en glad hund, der arbejder og "adlyder" fordi den har lyst fremfor en hund, der udelukkende gør det for at undgå et ubehag eller en smerte.

Jeg foretrækker en hund der vælger selv - det er så mit job at få den til at vælge det jeg helst vil have den skal vælge..

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Det er så åbenbart et spørgsmål om hvad man synes er positivt. Jeg synes helt klart, det er mere positivt at spille godbidsautomat og få en glad hund, der arbejder og "adlyder" fordi den har lyst fremfor en hund, der udelukkende gør det for at undgå et ubehag eller en smerte.

Jeg foretrækker en hund der vælger selv - det er så mit job at få den til at vælge det jeg helst vil have den skal vælge..

Mine hunde oplever aldrig smerte fra min side, men de møder måske forhindringer.

Jeg undres over din påstand om "at hunden vælger selv" ??? når du så aligevel bestemmer, hvad den skal vælge. :hmm:

Det er lidt som at spørge et barn om det vil have en gul eller rød is ??

Hvis barnet så vælger "den forkerte farve" får det ingen is, først når det vælger "den rigtige farve " åbner du fryseren. Valgte barnet selv ??

(Du behøver ikke svare, jeg ved godt, det er lidt en strid om ord.)

Link til indlæg
Del på andre sites

En af Martins klienter, en springer spaniel, kan ikke trænes med godbider. Han bliver simpelthen så stresset og kører fuldstændigt op, og har et eller andet sted i sin fejlslåede træning lært at associasere godbiderne med at trække voldsomt fremad :stupid:

Martin bruger halsbånd og halti (ville gerne bruge sele, men hunden har problemer med agression mod fremmede mennesker og alle dyr/trafik etc, så han er ikke nået dertil hvor han kan komme til at putte en sele på ham.) Belønningen for at trække mindre, er at han får en "sniff" kommando, altså bliver frigivet kortvarigt til at snuse i græs/buske osv.. Der er sket markant store fremskridt med denne hund på meget kort tid, og det er efter den har været hos 2 dygtige og proffessionelle trænere, som ikke kunne hjælpe dem.

Han kan nu også gå på venstre side, hvilket han ALDRIG har villet i hele sit liv.

Hans problemer stammer fra hans opvækst som puppy-farm hund i Irland, så han bliver nok aldrig normal, men jeg mødte ham i går, og han accepterede mig uden at gø eller prøve at bide mig :mrgreen: Hvilket var super dejligt at se. Han kom endda helt hen til mig sidst på turen, og jeg kunne røre ved ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde oplever aldrig smerte fra min side, men de møder måske forhindringer.

Jeg undres over din påstand om "at hunden vælger selv" ??? når du så aligevel bestemmer, hvad den skal vælge. :hmm:

Det er lidt som at spørge et barn om det vil have en gul eller rød is ??

Hvis barnet så vælger "den forkerte farve" får det ingen is, først når det vælger "den rigtige farve " åbner du fryseren. Valgte barnet selv ??

(Du behøver ikke svare, jeg ved godt, det er lidt en strid om ord.)

Jeg bestemmer ikke for den - jeg sørger for at den er motiveret til at vælge det jeg har brug for at den vælger.

F.eks. ved sit. Jeg presser ikke hundens bagdel i jorden, jeg sørger for at den selv sætter sig og så får den en belønning, som skal være med til at motivere den næste gang.

Kan du forstå hvad jeg mener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på, at min arbejdsgiver hver dag glædes over, at jeg arbejder. :lol::lol::lol:

PS.: Jeg er nemlig min egen arbejdsgiver.

Ja, det var jo heldigt hva`?. :lol: Men forklar mig lige, hvordan det kan blive en negativ oplevelse at skulle give godbidder? (når det nu er en af de stærkeste motivationesfaktorer for en hund).

Jeg tænker på hvorfor man tror at hunde vil gøre alt muligt, kun for at få at vide at den er dygtig. Fik jeg ikke løn for mit arbejdede, så blev jeg da derhjemme også selvom min chef takkede og roste mig nok så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bestemt at kunne huske fra en anden tråd, at du synes din (ikke navngivne) DcH-afdeling var meget gammeldags. Var det så en ros?

Link til indlæg
Del på andre sites