Hop til indhold

Madaggresion, hvorfor er det ok?


Petrine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har aldrig oplevet mad-aggression hos mine hunde, og har altid fodret dem i samme rum.

 

Men i starten er jeg altid i rummet sammen med dem, og de får deres mad i hver deres hjørne af rummet. Bliver den ene færdig før den anden, så sørger jeg for at holde den væk fra den der stadig spiser - så den lærer at respektere at man ikke bare kan gå hen og tømme den andens madskål når man selv er færdig, og så den der stadig spiser ikke får fornemmelsen af "så nu skal jeg fandme passe på min mad, grrr...". Og det kan godt være at den der er færdig først skaber sig lidt, men det stopper dog hurtigt igen. Selv Kimba som var EKSTREMT glubsk/madglad, lærte det. Og jeg behøvede ikke være grov på nogen måde, blot konsekvens og tydelig i mit kropssprog. Til sidst kunne jeg faktisk fodre og gå ud af rummet, og hundene overholdt reglen, uden brug at snerren eller noget. De accepterede det bare, og vidste at de jo fik lov til at slikke rester når den anden var færdig med sin skål.

 

Først når begge er helt færdige med deres egne skåle får de lov af mig til at tjekke hinandens skåle...

 

Derudover så accepteres tyveri af hinandens gnaveben o.lign. heller ikke, medmindre hunden selv vælger at gå fra det.

 

Men jeg synes det er ok, hvis hunden knurrer for at fortælle "det her er mit, og jeg vil nødigt miste det" - men jeg har aldrig oplevet det hos mine egne hunde :-D

 

Det er nøjagtig sådan, det også forgår herhjemme, nu har jeg så fået en ny beboer, han spiser så, på den anden side af børnegitteret, her i starten, til alle har vænnet sig til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer mine hunde adskilt fordi det er praktisk ... hvis een i en periode ikke spiser sin mad - så opdager jeg det lettere, når de spiser i hver sin ende af køkkenet - og jeg forhindrer lettere, at den ene får dobbelt portion (og forkert kosttilskud).De kan sagtens dele et foddersøg, eller sidde lige ved siden af hinanden og tage mod godbider, når vi f.eks træner. Ressourceforsvaret arbejder vi med/har vi arbejdet med i andre sammenhænge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, skulle vi så lade hunden bestemme og snerre, knurre af os og blotte tænderne og så forlade køkkenet når vi skulle lave mad, fordi hunden ikke ville tolerere os i flere meter i nærheden af dens skål.....!!!!

(madskålen stod i bryggerset ved siden af køkkenet) :hmm:

Dens aggression var ind imellem så voldsom, at jeg ikke måtte nærme mig køkkenet når den stod og spiste!

 

Lige præcis med en Rottweiler er man altså nødt til at vise hunden, hvem der bestemmer - at "dominere" den, som du skriver - hvis man vil undgå at få en potientiel farlig hund!

 

Så glem dine fordomme og formanende ord - vi vidste udemærket hvad vi gjorde, og som jeg skrev tidligere var hunden iøvrigt en fuldkommen normalt fungerende, glad hund - den havde bare et problem med mad.

 

Det er bestemt ikke fordomme og formanende ord - det er bare min holdning og min undren i forhold til dit indlæg.

 

Jeg mener netop at det at du vil dominere hunden gør at madagression eskalerer. For så er det først at hunden bliver i tvivl om du udgør en trussel ift. ressourcer.

 

Det er i mine øjne en grundlæggende misforståelse at hunden "får lov til at bestemme" hvis man lader den knurre. At knurre og vise tænder er et afstandssøgende signal og hvis vi ignorerer det og i stedet presser hunden yderligere opnår vi kun at få en hund der på ingen måde stoler på os. Som Anders Hallgren sagde på et kursus for nylig:

I 90erne var det vældig populært at dominere sine hunde, hive i dem og knurre igen. Man kunne da se hvem der havde rottweiler og gravhund. Man skulle bare kigge efter størrelsen på bidsåret over næseryggen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, skulle vi så lade hunden bestemme og snerre, knurre af os og blotte tænderne og så forlade køkkenet når vi skulle lave mad, fordi hunden ikke ville tolerere os i flere meter i nærheden af dens skål.....!!!!

 

Nej, men pointen er, at vi i dag er mange som mener at det ikke handler om at skulle dominere hunden men istedet skabe tillid, således at hunden ikke behøver at vise aggression ved madskålen.

Hvordan man i praksis kan opbygge tillid kan man f..eks. se her:

netdyredoktor - Forebyg aggression ved madskålen

og her:

netdyredoktor - Aflæring af madforsvar

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skældner da mellem madforsvar overfor menneskefamilien eller andre hunde. Over menneskene er det helt galt, overfor andre hunde, der æder lynhurtigt og vil stjæle eller true en anden væk fra sit foder, er det vel naturligt.

Og så mener jeg, at de alle uden indblanding skal kunne spise i fred , så de ikke skal stresse op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skældner da mellem madforsvar overfor menneskefamilien eller andre hunde. Over menneskene er det helt galt, overfor andre hunde, der æder lynhurtigt og vil stjæle eller true en anden væk fra sit foder, er det vel naturligt.

Og så mener jeg, at de alle uden indblanding skal kunne spise i fred , så de ikke skal stresse op.

Hvorfor mener du, at det er forkert overfor mennesker, men helt naturligt overfor andre hunde?

 

Jeg tror nemlig ikke hunden skelner mellem om det er hunde eller mennesker, der forsøger at tage dens mad. Jeg tror bare, den observerer at nogen forsøger at stjæle dens mad og den derfor er nødt til at forsvare dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor mener du, at det er forkert overfor mennesker, men helt naturligt overfor andre hunde?

 

Jeg tror nemlig ikke hunden skelner mellem om det er hunde eller mennesker, der forsøger at tage dens mad. Jeg tror bare, den observerer at nogen forsøger at stjæle dens mad og den derfor er nødt til at forsvare dette.

 

Petrine og gæst 1 skelner klart mellem hunde og mennesker - gæst 2 knurrer også ad mig, hvis jeg er for tæt på, og det irriterer mig grænseløst, vil kunne tage en bøf / død fugleunge ud af gabet på alle hunde :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan kalde det dovenskab, eller andet...

 

Petrine er på barf og jeg roder, så sandsynligheden for, at der ligger en lækker knogle nedgravet et sted er stor, derfor SKAL de være ordentlige - kan ikke forklare hvorfor, men madaggresion pisser mig fuldstændigt af, jeg VIL bare ikke have det :oops:

 

I nat har der været fri adgang til en bunke lammeknogler, det har svinet sindsygt, men aggressionerne er for nedadgående (eller også er nogle bare blevet propmætte)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor mener du, at det er forkert overfor mennesker, men helt naturligt overfor andre hunde?

 

Jeg tror nemlig ikke hunden skelner mellem om det er hunde eller mennesker, der forsøger at tage dens mad. Jeg tror bare, den observerer at nogen forsøger at stjæle dens mad og den derfor er nødt til at forsvare dette.

Hverken Charles eller Merlin har nogensinde haft problemer med mennesker omkring deres mad, kun andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine og gæst 1 skelner klart mellem hunde og mennesker - gæst 2 knurrer også ad mig, hvis jeg er for tæt på, og det irriterer mig grænseløst, vil kunne tage en bøf / død fugleunge ud af gabet på alle hunde :evil:

 

Hverken Charles eller Merlin har nogensinde haft problemer med mennesker omkring deres mad, kun andre hunde.
Jeg tror I misforstår mig. Jeg mener ikke, at hunde der forsvarer deres mad overfor andre hunde nødvendigvis også gør det overfor mennesker. Men at hunde der har oplevet/oplever at nogen vil tage deres mad ikke reagerer anderledes overfor mennesker end de ville gøre overfor andre hunde. Derfor mener jeg ikke, at resourceforsvar overfor mennesker er mere eller mindre okay end resourceforsvar overfor hunde.

Jeg tror det er det samme der sker oppe i hovedet på hunden og dermed skelner den ikke mellem om det er mennesker der vil tage dens mad eller om det er hunde.

 

Ret svært at forklare hvad jeg mener, men håber I forstod det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror I misforstår mig. Jeg mener ikke, at hunde der forsvarer deres mad overfor andre hunde nødvendigvis også gør det overfor mennesker. Men at hunde der har oplevet/oplever at nogen vil tage deres mad ikke reagerer anderledes overfor mennesker end de ville gøre overfor andre hunde. Derfor mener jeg ikke, at resourceforsvar overfor mennesker er mere eller mindre okay end resourceforsvar overfor hunde.

Jeg tror det er det samme der sker oppe i hovedet på hunden og dermed skelner den ikke mellem om det er mennesker der vil tage dens mad eller om det er hunde.

 

Ret svært at forklare hvad jeg mener, men håber I forstod det :genert:

 

Jeg forstod det allerede første gang :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forstår jeg -måske... :genert:

Du mener at den følelse der fremkalder reaktionen er den samme hos alle hunde uanset om det er mennesker eller hunde de reagerer mod, men ikke at den individuelle hund nødvendigvis reagerer ens overfor mennesker og hunde? Eller noget i den retning? :genert:

 

Ja, den bagvedliggende følelse er det samme, hunden har bare lært at mennesker kan den godt stole på, det samme har den så ikke lært vedrørende andre hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forstår jeg -måske... :genert:

Du mener at den følelse der fremkalder reaktionen er den samme hos alle hunde uanset om det er mennesker eller hunde de reagerer mod, men ikke at den individuelle hund nødvendigvis reagerer ens overfor mennesker og hunde? Eller noget i den retning? :genert:

Nemlig! :banan:

 

Dog ikke nødvendigvis ens hos alle hunde, men følelsen der opstår, er den samme uanset om det er mennesker eller hunde, de vil forsvare deres mad imod. Tror jeg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig! :banan:

 

Dog ikke nødvendigvis ens hos alle hunde, men følelsen der opstår, er den samme uanset om det er mennesker eller hunde, de vil forsvare deres mad imod. Tror jeg :mrgreen:

 

 

Tror jeg ikke, Petrine og tidligere hunde har jeg ALTID kunnet tage mad ud af munden på (nogen har godt nok holdt bedre fast end andre), de har bare stået og tigget for at få maden retur igen...er ret overbevist om at Dogfather også kan fiske mad ud af munden på sine (eller få dem til at spytte ud), det er noget helt andet, når et menneske tager maden (uh uh, r jeg nu ved at bevæge mig ud af hunden-skal-kende-sin-plads-tangenten?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg ikke, Petrine og tidligere hunde har jeg ALTID kunnet tage mad ud af munden på (nogen har godt nok holdt bedre fast end andre), de har bare stået og tigget for at få maden retur igen...er ret overbevist om at Dogfather også kan fiske mad ud af munden på sine (eller få dem til at spytte ud), det er noget helt andet, når et menneske tager maden (uh uh, r jeg nu ved at bevæge mig ud af hunden-skal-kende-sin-plads-tangenten?)

Men HVIS Petrine havde behov for at forsvare sin mad overfor mennesker, tror jeg det ville det være den samme følelse som hvis det var hunde hun ville forsvare hendes mad overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...