Hop til indhold

DKK vs DRU


Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

I min race har vi CEA (også øjne), og her bli'r også rigtig mange testede. Der er heller ikke krav, da DKK ikke anerkender testen endnu... :roll: Men jeg synes nu ikke at man bruger testresultaterne så godt som man kunne. Der er stadig nogle der parrer ikke-testede hunde, og rigtig mange parrer bærere med frie - det gi'r så ingen syge hvalpe, men det hjælper jo heller ikke med at få sygdommen udryddet. Jeg mener ikke at alle bærere skal væk fra avl, men nogle gange kunne man måske tænke bare liiidt mere over det, om det virkelig er nødvendigt at bruge netop den hund der er bærer, eller om der måske var et "frit" alternativ...

 

 

Der er jeg så meget uenig med dig. jeg synes det er helt fint at parre bærere med frie så længe man er bevidst om hvad man gør. Nej, du fjerner ikke sygdommen med et trylleslag, til gengæld beholder du størst mulig genpulje.

 

-og selv om der er "frie" alternativer, så risikerer du alt for hurtigt der kommer fokus på kun 1 sygdom (og får 25 andre ind af bagdøren)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan man jo ikke bruge det til noget jo...

 

 

 

:hint: :hint:

 

 

 

 

Når nu vi er så vidt. :mrgreen:

 

 

:genert: hvor kom den fra...

 

Men nej... du kan have ret faktisk :blink:, for DKK registrerer ikke testen og al den viden jeg har omkring testede hunde er hvad jeg kan hente på hjemmesider og hos private der laver databaser.

 

Specialklubben arbejder dog på at kunne få registreret testen fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg så meget uenig med dig. jeg synes det er helt fint at parre bærere med frie så længe man er bevidst om hvad man gør. Nej, du fjerner ikke sygdommen med et trylleslag, til gengæld beholder du størst mulig genpulje.

 

-og selv om der er "frie" alternativer, så risikerer du alt for hurtigt der kommer fokus på kun 1 sygdom (og får 25 andre ind af bagdøren)

 

Det er vel lidt afhængigt af race, ikke?. I visse racer er genpuljen så lille, at man er nødt til at bruge bærerne. I andre er den stor nok. Jeg siger heller ikke at man skal udelukke alle bærere - men måske tænke sig lidt mere om, end man gør i dag, i min race...

 

Mht. at udrydde sygdommen - hvis man parrer bærer med fri, så får man teoretisk set 50/50. Dvs. at man ikke kommer ét skridt nærmere at udrydde sygdommen, hverken med et trylleslag eller på lang sigt... Man kan selvfølgelig også komme til at stå med et helt kuld der er frie, og så er det jo et fremskridt for racen. Men risikoen er jo lige så stor at man får et helt kuld bærere, og så har man pludselig forværret situationen.

 

Det jeg vil frem til er bare, at min helt egen personlige opfattelse er, at alt for mange ser et "frikort" i DNA-test, og at hvis man bare parrer en bærer med en fri så er alt i den skønneste orden. Hvilket det også er mht. de hvalpe man opdrætter - men ikke helt og 100% for racen, i hvert fald ikke hvis man virkelig vil avle sygdommene væk... IMØ... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

:genert: hvor kom den fra...

 

Men nej... du kan have ret faktisk :blink:, for DKK registrerer ikke testen og al den viden jeg har omkring testede hunde er hvad jeg kan hente på hjemmesider og hos private der laver databaser.

 

Specialklubben arbejder dog på at kunne få registreret testen fremover.

 

Der er vist ganske få DNA-tests DKK anerkender, desværre... Selv om mange har eksisteret og været meget brugt i mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

:genert: hvor kom den fra...

 

Men nej... du kan have ret faktisk :blink:, for DKK registrerer ikke testen og al den viden jeg har omkring testede hunde er hvad jeg kan hente på hjemmesider og hos private der laver databaser.

 

Specialklubben arbejder dog på at kunne få registreret testen fremover.

 

Den kom fra al den palaver der er hver eneste gang der tales om arvelige sygdomme og avlskrav osv...

 

Så er ét af argumenterne altid at hvis ikke der er et egentlig krav, så kan man ikke bruge det til en skid, ergo dårlig organisation....

 

 

Så kan det jo så undre mig lidt at man fremhæver alle de ting gode dkk-opdrættere gør af frivillighedens vej af tests osv, i samme åndedrag. For det er jo dét man mener ikke er godt nok andre steder...

 

 

Og det var så den lange udgave af dét indlæg. :blink:

 

 

 

 

Som altid: Tavlen er ikke mere værd, end det arbejde man lægger i at undersøge indholdet i den INDEN man køber hvalpen.

Og dét stykke arbejde KRÆVER ikke en database. Omend en database er et godt redskab der kan hjælpe én, så er den ikke løsningen på det hele. Imo faktisk endda kun en meget lille del af det hele.

 

Uanset om man køber DKK, eller fra et andet sted, så er det akkurat det samme arbejde man skal igennem. Og ikek blot med at undersøge linjerne som sådan. Det er dælme osse værd at undersøge hvem det ér der står bag kuldet, og hvad der er lagt vægt på i opdrættet gennem tiden ved dén opdrætter. Med andre ord, hvad "står" opdrætteren for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer bare med et lille nysgerrigt spsm... Har I DNA-test for PRA i jeres racer? Hvis I har - bli'r de brugt, og avler man derefter? :vedikke:

 

Ja, hos labberne er det krav til stambogsføring.

Et forslag vores raceledelse kom med sidste år og som blev vedtaget på årsmødet

 

Der er vist ganske få DNA-tests DKK anerkender, desværre... Selv om mange har eksisteret og været meget brugt i mange år.

 

Det kommer jo an på specielklubbens ihærdighed.

 

Labberne kan nu få deres EIC og CNM resultater på hundewebben.

Disse sygdomme er stadig frivillige at få testet, men igen har vores raceledelse arbejdet på at få optimeret sundhed og de resultater de har indtil videre, bliver med tiden lagt ind..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst I Love Dogs
I min søgen efter en hund (hvis jeg skal have en racehund, vil jeg have en med stamtavle) er jeg mange gange faldet over både DRU-stambøger og DKK-stambøger.

Jeg har fået det billede, at en DKK-stambog er mere "rigtig" end en stambog fra DRU, men passer det?

Jeg har også hørt, at man ikke kan overføre en DRU-stambogsført hund til DKK?

 

Så hvad er den store forskel på en DKK- og DRU-stamtavle, er "kvaliteten" af hunden ringere når den har DRU-stamtavle?

 

Jeg fandt en anden tråd hvor der spurgtes til, hvor hunde kunne registreres, men jeg mener ikke, at indholdet er det samme.

 

For din egen skyld så glem ALT om DRU! Deres tavler kan ikke bruges til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...
Gæst hanne-kingcharlesspaniel

Vi har haft en hund i DKK, desværre var hjælpen langt væk, da vi havde spørgsmål ang. parring osv...

Nu har vi 2 hunde i DRU, og uanset hvornår man støder på et eller andet spørgsmål, går vi aldrig forgæves...

Vores 2 skønne og Raske hunde, har fået tilsammen 5 kuld hvalpe, som også ALLE er sunde - flotte og raske ...

Vi har kun ros tiloverst for DRU ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft en hund i DKK, desværre var hjælpen langt væk, da vi havde spørgsmål ang. parring osv...

Nu har vi 2 hunde i DRU, og uanset hvornår man støder på et eller andet spørgsmål, går vi aldrig forgæves...

Vores 2 skønne og Raske hunde, har fået tilsammen 5 kuld hvalpe, som også ALLE er sunde - flotte og raske ...

Vi har kun ros tiloverst for DRU ...

 

Hvis den parringsrådgivning I har modtaget i DRU er grunden til at I har lavet samme kombination fem gange, så er jeg ikke rigtig sikker på jeg ville reklamere med denne rådgivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den parringsrådgivning I har modtaget i DRU er grunden til at I har lavet samme kombination fem gange, så er jeg ikke rigtig sikker på jeg ville reklamere med denne rådgivning.

 

Jeg læser det som om, at de har to tæver, der i alt har fået fem kuld (altså f.eks. at den ene har fået to kuld og den anden har fået tre kuld)... men jeg kan tage fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...
Gæst shark1974

hvor er jeg bare glad for at have set denne tråd, gør mig nemlig endnu mere sikker i mit valg af hvor jeg skal have min hund overført til. Havde egentlig besluttet mig for at vælge DRU da jeg syns folk i DKK er temmelig selvfede og snobbede.. og efter at have set og læst denne tråd er jeg ikke det mindste i tvivl om at det er den rigtige beslutning. dog havde det været nemmere for mig at få min Hund fra tysklana anerkendt i DKK end det er i DRU.

 

forrøvrigt kan man ikke bare troppe op og melde sin hund til på DRU udstillinger. bare lige så den er på plads Jeanette..

kan i have en dejlig aften. og endnu engang tak for bekræftelsen i at DKK ikke er for almindelige mennesker med begge ben på jorden der sætter hunden i forreste række men deres tavler.

Mvh Lars Kortegaard

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor er jeg bare glad for at have set denne tråd, gør mig nemlig endnu mere sikker i mit valg af hvor jeg skal have min hund overført til. Havde egentlig besluttet mig for at vælge DRU da jeg syns folk i DKK er temmelig selvfede og snobbede.. og efter at have set og læst denne tråd er jeg ikke det mindste i tvivl om at det er den rigtige beslutning. dog havde det været nemmere for mig at få min Hund fra tysklana anerkendt i DKK end det er i DRU.

 

forrøvrigt kan man ikke bare troppe op og melde sin hund til på DRU udstillinger. bare lige så den er på plads Jeanette..

kan i have en dejlig aften. og endnu engang tak for bekræftelsen i at DKK ikke er for almindelige mennesker med begge ben på jorden der sætter hunden i forreste række men deres tavler.

Mvh Lars Kortegaard

 

 

Det var da skønt, at vi kunne være til så stor hjælp - og det var så lidt :-D

Endnu mere skønt, at vi åbenbart har haft så stor betydning for din beslutning, at du bliver nødt til at oprette dig herinde som bruger bare for at fortælle os hvor gode vi er :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri du må undskylde men jeg troede faktisk at du var klogere end det.. At synke ned på den plan og nedgøre andre.

Du som ved at der også findes gode hunde i DRU, som der oss gør i DKK.. Men der er sgu brodne kar i alle klubber sågar oss i DKK...

 

Og nej i dag er der en større forskel på DKK og DRU... DKK har ingen avlsrestriktioner, det har de i DRU..

I DRU bruges der sågar nogle af de samme dommere som i DKK !!!!

 

Utrolig så falsk nogen af jer kan være herinde og i kan høvle ned på alle der er i DRU.. Men på Facebook kan vi godt være venner og der er tonen da bestemt en hel anden..

Tag jer nu samme, og så sig at vi alle har en fælles hunde interesse, i sidste ende stammer vores hunde fra samme sted.

 

Vil lige sige til sidst at vi nu så mange gange er blevet spurgt af flere fra DKK om vi ikke godt vil komme over til dem istedet for at være i DRU... Men samme svar lyder, "Nej vi kommer ikke i DKK, for vi vil gerne vise at der oss er smukke hunde efter FCI´s standard i DRU.. Vi har det godt hvor vi er. Oss med DKK´s dommere der bedømmer vores hunde.

 

Ha en herlig Weekend.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri du må undskylde men jeg troede faktisk at du var klogere end det.. At synke ned på den plan og nedgøre andre.

Du som ved at der også findes gode hunde i DRU, som der oss gør i DKK.. Men der er sgu brodne kar i alle klubber sågar oss i DKK...

 

Og nej i dag er der en større forskel på DKK og DRU... DKK har ingen avlsrestriktioner, det har de i DRU..

I DRU bruges der sågar nogle af de samme dommere som i DKK !!!!

 

Utrolig så falsk nogen af jer kan være herinde og i kan høvle ned på alle der er i DRU.. Men på Facebook kan vi godt være venner og der er tonen da bestemt en hel anden..

Tag jer nu samme, og så sig at vi alle har en fælles hunde interesse, i sidste ende stammer vores hunde fra samme sted.

 

Vil lige sige til sidst at vi nu så mange gange er blevet spurgt af flere fra DKK om vi ikke godt vil komme over til dem istedet for at være i DRU... Men samme svar lyder, "Nej vi kommer ikke i DKK, for vi vil gerne vise at der oss er smukke hunde efter FCI´s standard i DRU.. Vi har det godt hvor vi er. Oss med DKK´s dommere der bedømmer vores hunde.

 

Ha en herlig Weekend.

 

JAmen jeg synes vitterligt, at det er skønt at brugeren er blevet klar over hvor vedkommende skal finde sin hund!

 

At brugeren så har behov for at oprette en bruger, bare for at fortælle dette (og hermed for at fortælle at vi er selvfede og snobbede "jeg syns folk i DKK er temmelig selvfede og snobbede") det er da for lavt!

Hej - jeg kender jer ikke, men jeg synes I er selvfede og snobbede. Ja faktisk så selvfede og snobbede, at jeg nu er sikker på, at jeg ikke vil have en DKK-hund! Come on - det er sgu dårlig stil!

Link til indlæg
Del på andre sites

P.S.: jeg har intet problem med DRU. Har haft en DRU-hund, som er omregistreret til DKK nu. Jeg vil bare personligt aldrig selv vælge en DRU hund igen og har redegjort for hvorfor i tråden.

Kender fine DRU-hunde, men for mig har en DRU stamtavle ikke nogen værdi ift. det jeg laver med mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michael Hanson
hvor er jeg bare glad for at have set denne tråd, gør mig nemlig endnu mere sikker i mit valg af hvor jeg skal have min hund overført til. Havde egentlig besluttet mig for at vælge DRU da jeg syns folk i DKK er temmelig selvfede og snobbede.. og efter at have set og læst denne tråd er jeg ikke det mindste i tvivl om at det er den rigtige beslutning. dog havde det været nemmere for mig at få min Hund fra tysklana anerkendt i DKK end det er i DRU.

 

forrøvrigt kan man ikke bare troppe op og melde sin hund til på DRU udstillinger. bare lige så den er på plads Jeanette..

kan i have en dejlig aften. og endnu engang tak for bekræftelsen i at DKK ikke er for almindelige mennesker med begge ben på jorden der sætter hunden i forreste række men deres tavler.

Mvh Lars Kortegaard

Det har du lige beluttet efter at have læst den her tråd? yeah right!! Så vidt jeg husker udstiller du da begge dine hunde, og det er ikke i DKK.. Var der ikke noget med at Shih Tzu Paradis babytæve slog jeres forleden dag? Og hun blev endda 1 BIS BABY. tillykke til Jytte. Prøv med lidt bedre grooming..Udseende tæller rimeligt meget, også i DRU..

Og den med at man ikke bare kan troppe op er jo en nyere regl..Eller har du ikke været med så længe?. Er det ikke noget med at både tilde og øtzi er blevet indkøbt for at lave nogle hurtige hvalpe = hurtige penge. Nå jaja det er ikke kun i DKK der findes snobber og rygter :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Siri du må undskylde men jeg troede faktisk at du var klogere end det.. At synke ned på den plan og nedgøre andre.

Du som ved at der også findes gode hunde i DRU, som der oss gør i DKK.. Men der er sgu brodne kar i alle klubber sågar oss i DKK...

Og nej i dag er der en større forskel på DKK og DRU... DKK har ingen avlsrestriktioner, det har de i DRU..

I DRU bruges der sågar nogle af de samme dommere som i DKK !!!!

 

Utrolig så falsk nogen af jer kan være herinde og i kan høvle ned på alle der er i DRU.. Men på Facebook kan vi godt være venner og der er tonen da bestemt en hel anden..

Tag jer nu samme, og så sig at vi alle har en fælles hunde interesse, i sidste ende stammer vores hunde fra samme sted.

 

Vil lige sige til sidst at vi nu så mange gange er blevet spurgt af flere fra DKK om vi ikke godt vil komme over til dem istedet for at være i DRU... Men samme svar lyder, "Nej vi kommer ikke i DKK, for vi vil gerne vise at der oss er smukke hunde efter FCI´s standard i DRU.. Vi har det godt hvor vi er. Oss med DKK´s dommere der bedømmer vores hunde.

 

Ha en herlig Weekend.

 

Aj men hold nu kæft!! Hvis du var lidt klogere ville du vide at DRU lige nu er i gang med at ødelægge dem selv, netop på grund af alle deres restriktioner..Hvis ikke DRU lægger stilen om så findes der snart ingen DRU mere, så nemt er det bare!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michael Hanson
Siri du må undskylde men jeg troede faktisk at du var klogere end det.. At synke ned på den plan og nedgøre andre.

Du som ved at der også findes gode hunde i DRU, som der oss gør i DKK.. Men der er sgu brodne kar i alle klubber sågar oss i DKK...

 

Og nej i dag er der en større forskel på DKK og DRU... DKK har ingen avlsrestriktioner, det har de i DRU..

I DRU bruges der sågar nogle af de samme dommere som i DKK !!!!

 

Utrolig så falsk nogen af jer kan være herinde og i kan høvle ned på alle der er i DRU.. Men på Facebook kan vi godt være venner og der er tonen da bestemt en hel anden..

Tag jer nu samme, og så sig at vi alle har en fælles hunde interesse, i sidste ende stammer vores hunde fra samme sted.

 

Vil lige sige til sidst at vi nu så mange gange er blevet spurgt af flere fra DKK om vi ikke godt vil komme over til dem istedet for at være i DRU... Men samme svar lyder, "Nej vi kommer ikke i DKK, for vi vil gerne vise at der oss er smukke hunde efter FCI´s standard i DRU.. Vi har det godt hvor vi er. Oss med DKK´s dommere der bedømmer vores hunde.

 

Ha en herlig Weekend.

Og tillykke til jeres Daisy også.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor er vi LEDE MOD HINANDEN.. Vi elsker da vores hunde og vil gøre alt de har det godt...

 

Jeg købte min hund med stamtavle inden min plan var at avle, udstille osv.

 

Jeg ved min hund kræver nogle undersøgelser for at kunne blive godkendt til avl af klubben, men ærlig talt så havde jeg valgt de undersøgelser alligevel for min hunds skyld... Ja ja, så ser stamtavlerne lidt anderledes ud, og hva så...??

Så er der nogle der skriver at DKK er snobbet osv fordi det kun drejer sig om dem selv og alle andre klubber ikke er godt nok, og så er der nogen der siger at DRU ødelægger det for sig selv med alle de regler... BLa bla bla

 

Det er sku da for fanden vores Hunde det drejer sig om. Og hvis vi alle følger reglerne for avl, så har vi SUNDE OG DEJLIGE hunde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bør jo vælge ud fra hundenes sundhed og kvalitet, ikke menneske-medlemmerne / ens eget mindreværd. Jeg siger det gerne højt, DRU er intet værd, har et stk fra DRU og hver dag bander jeg den organisation langt væk, de gør mere skade end bastard-opdrætterne i den blå avis. Jo, der er med garanti snobber og frygtelige mennesker i DKK og syge hunde, men var Petrine købt i DKK, ville jeg kunne gøre noget ved opdrætteren, hun ville blive stoppet, men i DRU er man helt og aldeles ligeglade (heldigvis var skattevæsnet interesseret og opdrætteren blev lynhurtigt stoppet). Hilsen mig, snobben, der føler sig vildt meget bedre end alle andre...eller måske ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også hund i DRU og er glade for det det fungere rigtig fint og vi har den skønneste lille cotton.... tror nu ikke hun ville være mere værd hvis hun havde en DKK tavle, men det er der vist ikke enighed i herinde, syntes købere skulle købe efter hunde og ikke efter tavlen ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke, og har aldrig været, tale om hvor meget en hund er "værd". Der ER derimod tale om hvad du kan bruge tavlen til både før, under, og efter et eventuelt køb.

 

Og om købere skal købe efter hunden, og ikke tavlen... SÅdan noget fis, og endnu et eksempel på at man faktisk ikke har læst hvad der er blevet skrevet. Desuden så forudsætter visse aktiviteter man kunne ønske at bruge hunden til, at der er en bestemt tavle på kræet, så ikke nok med at det er en fordomsfuld og misforstået argumentation at man da burde købe efter hunden og ikke tavlen, så er det så langt fra sandt i alle tilfælde heller.

 

Med andre ord: HOLD NU OP MED AT BLANDE TINGENE SAMMEN!!

 

 

 

 

 

 

for pokker da!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...