Hop til indhold

Er hun bare langsom, eller gør vi noget forkert???


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Så for djævlen da:shock: Troede aldrig jeg ville oprette en renlighedstråd, men bliver nød til det nu:oops:

 

Nu er Saga ikke renlighedstrænet fra opdrætter, så hun skal lære det her. Hun kommer ud når hun vågner, har ædt/drukket, søger omkring eller står ved trappen, hun har fattet at det er noget værre noget når hun kommer til at gøre indenfor, og er bestemt ikke stolt når man kommer op til hende og der ligger en "gave". Hun får mad og vand på bestemte tidspunkter, så jeg har noglelunde styr over hvornår der sker noget, og hun ikke overdrikker om aftenen...

 

Problemet er at når jeg går nedenunder, så kan der godt komme en lille sø på gulvet, dette er jeg nu ikke så bange for da hun stadig ikke er glad for det når jeg går. Hun kan finde på at pisse indenfor når hun lige har været ude, og gøre det hun skal, og det er ikke en stor sø, men bare en lille pøl på ca. 3 cm:vedikke: har haft mistanke om blærebetændelse, men det kan det ikke være, for det er kun noglegange hun kan finde på det, og så siger hun ikke til om natten, er ude med hende mellem 3 og 4 men der ligger gerne en pølle og en sø når man står op igen, dette regner jeg med hun bliver bedre til når hun bliver ældre og har mere styr over blæren og tarmen...

 

og det skal lige siges at hun kun pissede en gang indenfor da vi var i sommerhus, og hun gik selv ud alene når hun skulle noget (døren stod næsten permanent åben):klap:

 

Men er der nogle der kan fortælle mig om de uheld der sker indenfor bare er kiks, eller om hun ikke helt har fattet konceptet endnu, og om vi kan gøre noget bedre, eller skal ændre på noget, for manden er godt træt af at hun kommer til at gøre indenfor, selvom det er mig der rydder op:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun ikke kun 3 måneder? Eller er den dato der står, den dag du fik hende hjem?

 

Pøllen kan man nogle gange flytte udkomst tidspunktet på :mrgreen: Hvis hun får aftensmad kl. 18, så skal hun sikkert af med det i løbet af sen nat/tidlig morgen. Prøv at ryk aftensmaden til kl. 20 foreksempel.

Motor stoppede med at stå op kl. 7 da han begyndte at få aftensmad senere, han vågnede kun fordi han skulle nummer 2. Nu kan han sagtens vente længere, men da han var hvalp skulle ting jo ud når ting skulle ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Jeg har en puddelhvalp på 5 mdr.+ som stadig ikke forstår at den ikke skal tisse ovenpå. Så hvis den kun er 3 mdr. så er det ikke usædvabligt.

Personligt synes jegg det var meget nemmere at lære vores tæve at blive renlig da det er meget nemmere at se når de begynder at tisse. Hanhvalpen står jo bare stille et øjeblik og så er det sket og når det er sket så kan man jo ikke gribe den i det og tage den ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Hvis hvalpen kun er 3 måneder - så gør I hverken noget forkert eller har en langsom hvalp. I har bare en helt normal lille hund der lige skal lære at styre det hele..

 

Prøv at rykke rundt på måltiderne, som de andre foreslår - og så forsøg at lade være med at være for hård ved den lille når der sker et uheld. Det hører med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun ikke kun 3 måneder? Eller er den dato der står, den dag du fik hende hjem?

 

Pøllen kan man nogle gange flytte udkomst tidspunktet på :mrgreen: Hvis hun får aftensmad kl. 18, så skal hun sikkert af med det i løbet af sen nat/tidlig morgen. Prøv at ryk aftensmaden til kl. 20 foreksempel.

Motor stoppede med at stå op kl. 7 da han begyndte at få aftensmad senere, han vågnede kun fordi han skulle nummer 2. Nu kan han sagtens vente længere, men da han var hvalp skulle ting jo ud når ting skulle ud..

Jo hun er 3 mdr. Jeg giver hende aftensmad kl 21, og vandet bliver også fjernet når hun er færdig med det på det tidspunkt...

Jeg har en puddelhvalp på 5 mdr.+ som stadig ikke forstår at den ikke skal tisse ovenpå. Så hvis den kun er 3 mdr. så er det ikke usædvabligt.

Personligt synes jegg det var meget nemmere at lære vores tæve at blive renlig da det er meget nemmere at se når de begynder at tisse. Hanhvalpen står jo bare stille et øjeblik og så er det sket og når det er sket så kan man jo ikke gribe den i det og tage den ud.

Jeg regner heller ikke med at hun er renlig før hun er den der 5 mdrs tid:genert:

 

Men jo det er lidt nemmere med tæver, dem kan man lige nå at gribe fat i og tonse ud med, inden de får kørt sig i stilling:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hvalpen kun er 3 måneder - så gør I hverken noget forkert eller har en langsom hvalp. I har bare en helt normal lille hund der lige skal lære at styre det hele..

 

Prøv at rykke rundt på måltiderne, som de andre foreslår - og så forsøg at lade være med at være for hård ved den lille når der sker et uheld. Det hører med :-)

Vi siger intet til hende hvis hun gør indenfor, men holder hende væk når vi tørrer op efter hende...

 

Syntes bare at det gik hurtigere med Emma, men hun var jo også begyndt på renlighedstræningen fra opdrætter...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvalpe i den alder skal ud når de har spist, sovet, leget og ellers bare 1 gang hver anden til tredie time ca!

i skal med hvalpen ud, rose når den gør sig ren ude, ignorer hvis der sker uheld inde.

Hvalpe i den alder ville jeg ikke vente på selv sagde til, jeg ville gå med dem.

Hvalpe i den alder bør i min verden sove i soveværrelset i en kasse lige ved siden af sengen så man kan høre når de skal og gå ud med dem.

Til slut! jeg villle aldrig tage vandet fra en hund!!

Jeg tror oven i købet der står i lovgivningen et eller andet sted at dyr altid skal have adgang til frisk vand.

Men under alle omstændigheder så ville jeg da aldrig tage vand fra en hvalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

hvalpe i den alder skal ud når de har spist, sovet, leget og ellers bare 1 gang hver anden til tredie time ca!

i skal med hvalpen ud, rose når den gør sig ren ude, ignorer hvis der sker uheld inde.

Hvalpe i den alder ville jeg ikke vente på selv sagde til, jeg ville gå med dem.

Hvalpe i den alder bør i min verden sove i soveværrelset i en kasse lige ved siden af sengen så man kan høre når de skal og gå ud med dem.

Til slut! jeg villle aldrig tage vandet fra en hund!!

Jeg tror oven i købet der står i lovgivningen et eller andet sted at dyr altid skal have adgang til frisk vand.

Men under alle omstændigheder så ville jeg da aldrig tage vand fra en hvalp..

 

Hvor læser du at jeg ikke tager hende ud med jævne mellemrum, hvor læser du at hun ikke sover i soveværelset, hvor læser du at hun ikke bliver tilbudt vand hver anden time, og efter natteturen, hvor læser du at vi ikke roser når hun har gjort ude:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor læser du at jeg ikke tager hende ud med jævne mellemrum, hvor læser du at hun ikke sover i soveværelset, hvor læser du at hun ikke bliver tilbudt vand hver anden time, og efter natteturen, hvor læser du at vi ikke roser når hun har gjort ude:vedikke:

 

Jeg skriver hvad jeg ville gøre:hmm:

Du skriver ikke hvad du gør vel? eller er det bare mig som ikke kan læse:lol:

Du skriver direkte at du tager vandet fra hvalpen kl 9 hver aften!

Det ville jeg ikke gøre hunde skal i min verden altid have adgang til vand!!

hvis hunde sover i soveværrelset i en kasse ved din seng så vil det undre mig meget hvis den laver noget der, jeg har endnu aldrig mødt en hund som gør sig ren på sin liggeplads!

Kassen skal være så lille at hunden ikke kan gå væk og med så høje kanter at den ikke kan komme ud selv.

Dvs du vil blive vækket hvis den skal!

 

mrn igen det her er mine gode råd til dig når du spørger om hjælp til en hvalp som endnu ikke er renlig, tag dem eller lad være..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
hvalpe i den alder skal ud når de har spist, sovet, leget og ellers bare 1 gang hver anden til tredie time ca!

i skal med hvalpen ud, rose når den gør sig ren ude, ignorer hvis der sker uheld inde.

Hvalpe i den alder ville jeg ikke vente på selv sagde til, jeg ville gå med dem.

Hvalpe i den alder bør i min verden sove i soveværrelset i en kasse lige ved siden af sengen så man kan høre når de skal og gå ud med dem.

Til slut! jeg villle aldrig tage vandet fra en hund!!

Jeg tror oven i købet der står i lovgivningen et eller andet sted at dyr altid skal have adgang til frisk vand.

Men under alle omstændigheder så ville jeg da aldrig tage vand fra en hvalp..

 

Ok - så er jeg den første til at indrømme at jeg begrænsede Nuras adgang til vand når vi var ude hos gæster det første laaaaange stykke tid af hendes liv. Nura "stress-drak" især når vi var ude i hjem med andre hunde. Hun kørte bare i så højt et gear at hvis hun da ikke kunne lave andet kunne hun da drikke vand.

 

Jeg har været ude for at hun har drukket, hold fast, 2 liter vand på mindre end et kvarter - og det var altså en cockerspaniel-hvalp. Det er ikke fordi hvalpen er tørstig, det var fordi hun stressede. Det resulterede i en times næsten konstant tisseri, hvor vi ikke engang nåede at tørre den ene tår op før hun havde tisset igen.

 

Efterfølgende sørgede jeg for at vand kun var tilgængeligt i mindre portioner og selv den dag idag tilbyder jeg Nura vand med lukket dør i badeværelset, frem for at have en skål stående fremme, hvis vi har gæster med vilde hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er nu også en af dem der aldrig kunne finde på at tage vandet fra hunden. Dumle var en dør når han skulle sove om natten, styrtede rundt og det tog en god del tid inden han blev renlig om natten. Først da vi lagde ham i en papkasse med høje kanter ved siden af sengen når vi sov begyndte han at sige til om natten. Det gjorde vi så med det samme ved Nova og der har aldrig været problemer om natten, den første måned skulle hun ud en enkel gang om natten, men derefter sov hun igennem til tidlig om morgenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - så er jeg den første til at indrømme at jeg begrænsede Nuras adgang til vand når vi var ude hos gæster det første laaaaange stykke tid af hendes liv. Nura "stress-drak" især når vi var ude i hjem med andre hunde. Hun kørte bare i så højt et gear at hvis hun da ikke kunne lave andet kunne hun da drikke vand.

 

Jeg har været ude for at hun har drukket, hold fast, 2 liter vand på mindre end et kvarter - og det var altså en cockerspaniel-hvalp. Det er ikke fordi hvalpen er tørstig, det var fordi hun stressede. Det resulterede i en times næsten konstant tisseri, hvor vi ikke engang nåede at tørre den ene tår op før hun havde tisset igen.

 

Efterfølgende sørgede jeg for at vand kun var tilgængeligt i mindre portioner og selv den dag idag tilbyder jeg Nura vand med lukket dør i badeværelset, frem for at have en skål stående fremme, hvis vi har gæster med vilde hunde.

 

Det er jo også lidt noget andet. I starten undlod jeg også at fylde Novas vandskål om aftenen hvis den kun var kvart fuld. Så vidste jeg at hun ikke ville drikke så hun skulle ud konstant resten af natten, men samtidig havde hun så hun kunne slukke tørsten hvis det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skriver hvad jeg ville gøre:hmm:

Du skriver ikke hvad du gør vel? eller er det bare mig som ikke kan læse:lol:

Du skriver direkte at du tager vandet fra hvalpen kl 9 hver aften!

Det ville jeg ikke gøre hunde skal i min verden altid have adgang til vand!!

hvis hunde sover i soveværrelset i en kasse ved din seng så vil det undre mig meget hvis den laver noget der, jeg har endnu aldrig mødt en hund som gør sig ren på sin liggeplads!

Kassen skal være så lille at hunden ikke kan gå væk og med så høje kanter at den ikke kan komme ud selv.

Dvs du vil blive vækket hvis den skal!

 

mrn igen det her er mine gode råd til dig når du spørger om hjælp til en hvalp som endnu ikke er renlig, tag dem eller lad være..

 

Jeg tager vandet fra også fordi hun har sat sig i hovedt at det er sjovt at plaske vandet ud af skålen, uanset hvor meget eller lidt der er i, og det gider jeg simpelthen ikke at rydde op efter konstant, og "nej" er ikke på plads endnu...

 

Ja hun bliver tilbudt kl 21, og får derefter først igen efter natteturen, så hun går max. 6 timer uden vand, og hun sover de 5 af de timer...

 

Kassen prøvede vi i 2 dage, og med samme resultat hver gang, pivende hund i 4 timer, og det gider jeg ikke, det ødelægger vores nattesøvn og hendes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har ikke vand om natten. Om natten skal der soves - ikke andet.

Jeg havde også en hvalp, der drak for sjov. Han kunne tømme en 4 liters skål på en dag. Så begyndte jeg at styre det lidt og tage det fra ham om natten, så han rent faktisk kunne holdes sig mere end 30 minutter ad gangen. I dag er han vokset fra det der pjat-drikkeri, men de har altså stadig ikke vand om natten.

Mest fordi jeg så med garanti falder over skålen eller træder i den, hvis jeg skal på toilettet om natten....:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene v.

Min Bella var først renlig, da hun var 5 måneder.

Alle fortalte mig, at 3-4 måneder var normalt, men Bella var altså ikke klar og tryg nok til at gøre det ude.

Så sagde min hvalpetræner, at jeg skulle lærer hende, at tisse på kommando og det hjalp mig og Bella.

Hun var renlig om natten, så hver morgen gik vi ud, med det samme vi vågnede og jeg sagde tis til hende mange gange og når det så lykkes, fik hun straks en godbid.

Vi gik ud hver time i 14 dage og så kunne hun tisse på kommando.

 

Det kunne du jo prøve, det virkede for mig.

 

Held og lykke med vovsen og spørg bare, hvis jeg ikke har forklaret det godt nok:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hvalpe lærer hurtigt at sove igennem natten uden tisseri, andre vil gerne lette blæren og ihverfald til 5 mdr´s alderen er det normalt.

Min 7 mdr´s hvalp er næsten ude hver nat, dårlig vane, men jeg går med når jeg selv skal op og lette mig.

Hvis din lille hvalp letter sig, når hun bliver alene et øjeblik, er det bare fordi hun bliver forvirret, urolig og så mister fornemmelsen til blærekontrol.

Men forvent intet før 5 mdr´s alderen , det er ret nerveudvikling der kommer lidt forskelligt , som med børn.

Så egenlig er sammenligning med de superhurtige forkert, fordi det er genetisk bestemt.

At hvalpe hos opdrætter er /kan være rimelig renlige er alene noget med tid hos opdrætter, hvor de færdes i hus og have og så tævens indflydelse på at lette sig ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hvalpe lærer hurtigt at sove igennem natten uden tisseri, andre vil gerne lette blæren og ihverfald til 5 mdr´s alderen er det normalt.

Min 7 mdr´s hvalp er næsten ude hver nat, dårlig vane, men jeg går med når jeg selv skal op og lette mig.

Hvis din lille hvalp letter sig, når hun bliver alene et øjeblik, er det bare fordi hun bliver forvirret, urolig og så mister fornemmelsen til blærekontrol.

Men forvent intet før 5 mdr´s alderen , det er ret nerveudvikling der kommer lidt forskelligt , som med børn.

Så egenlig er sammenligning med de superhurtige forkert, fordi det er genetisk bestemt.

At hvalpe hos opdrætter er /kan være rimelig renlige er alene noget med tid hos opdrætter, hvor de færdes i hus og have og så tævens indflydelse på at lette sig ude.

 

Jeg regner heller ikke med hun er renlig før om nogle mdr. og i takt med at hun vokser og udvikler sig håber jeg da også at hun stopper med at sjatpisse når jeg er nedenunder, eller ude og købe ind...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Nura var lige knap 6 måneder da hun stadig kunne have uheld indendørs...

 

Det kom lige pludseligt - mere eller mindre natten over. Jeg gjorde intet anderledes. Jeg tror også det er noget med kropskontrol, der kommer ved en vis alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle var ca. 7mdr da han ikke længere havde uheld inde. Inden da kunne det altså også nemt ske at han lige glemte han skulle tisse hvis han var igang med at lege e.l.

Nova var omkring 5mdr, men hun var også renlighedstrænet fra opdrætter og fra starten af var det kun hvis hun glemte at sige til (var igang med noget spændende) eller vi var for langsomme at der skete uheld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna

luna var heller ikke overhovedet renlighedstrænet ved opdrætteren... så vi startede også helt fra bunden, da hun var ca 4-4½ mdr så var den der... Tror ikke det er fordi hun er langsom eller at i gør noget forkert, tror bare det tag længere tid når opdrætteren ikke har gjort noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...