Hop til indhold

Pasning af Grand danois


Gæst Linezjj
 Share

Recommended Posts

Gæst Linezjj

Hej alle :vinken:

Min mormor er meget tæt på, at købe en Grand danois.

Hun er pensioneret og er derfor meget hjemme året rundt, men hun har dog en årlig ferie i uge 30.

Problemet er, at hun ikke tør købe en så stor hund, før hun ved om hun kan få den passet i netop den sommerferie uge.

Er der nogen der har erfaringer med at få passet deres hunde på pensionater og sådan? Og er der nogen der ved om det kan være svært, at få passet SÅ stor en hund?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Størrelsen er ikke det største problem ved en Grand Danois. Den er en skødehund, meget knyttet til sin ejer og trives ikke med at være i en kennel eller hundegård.

 

Før man anskaffer sig denne race, bør man overveje meget nøje om man kan opfylde dens behov for tryghed og nærhed, som er større end mange andre racers.

Dertil kommer naturligvis de fysiske behov. GD'er modner sent og er klodsede hvalpe i overstørrelse de første 2 - 3 år af deres liv. Jeg kan forestille mig at det må være svært for en ældre dame at gå tur med sådan en :hmm:

 

Jeg har personligt ikke holdt ferie i de 4 år jeg har haft min GD. Jeg siger ikke at det er det rigtige at gøre, men man skal i hvert fald sørge for at det sted, hvor hunden skal passes, er et sted hvor den føler sig tryg, og hvor den får tilstrækkeligt med menneskekontakt.

 

Jeg ville vælge en mindre pension med et godt rygte, og lade hunden komme på besøg nogle gange, f.eks. i "hundebørnehave" inden ferien.

 

Privat pasning ville jeg ikke vælge, med mindre det var hos en person jeg kendte godt og stolede på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Linezjj

Jeg har også mine bekymringer. Men hun er en frisk og sund ældre dame og har masser af land til sådan en stor hund.

Hun kender racen fra sine yngre dage, men jeg lader hende om det.

 

Men tak for svar og gode råd, det vil jeg give videre :D

 

Mvh Line

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg har også mine bekymringer. Men hun er en frisk og sund ældre dame og har masser af land til sådan en stor hund.

Hun kender racen fra sine yngre dage, men jeg lader hende om det.

 

Men tak for svar og gode råd, det vil jeg give videre :D

 

Mvh Line

 

Det ville heller ikke være ferien jeg ville være bekymret for. GD er jo hvalpe lige som alle andre hunde - og med den kropsvægt tror jeg altså de kan være noget af en mundfuld for en pensionist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
Hej alle :vinken:

Min mormor er meget tæt på, at købe en Grand danois.

Hun er pensioneret og er derfor meget hjemme året rundt, men hun har dog en årlig ferie i uge 30.

Problemet er, at hun ikke tør købe en så stor hund, før hun ved om hun kan få den passet i netop den sommerferie uge.

Er der nogen der har erfaringer med at få passet deres hunde på pensionater og sådan? Og er der nogen der ved om det kan være svært, at få passet SÅ stor en hund?? :hmm:

 

Nu vil jeg overhovedet ikke lyde hellig, men jeg synes ikke at det er en god idé til en pensionist. Jeg kan se pointen, hun har marker var det vidst??, omkring sig og er hjemme stort set hele tiden og vil også være det i hele hundens liv meeeen... Nu har vi selv en GD her hjemme og vi er 3 mennesker om ham. Han er stadig en hvalp, men når han får sine små "flip", han lige trækker i snoren fordi der er en anden hund der er interessant, så kan vi selv godt være lidt trætte i enden.

Min ærlige mening er at jeg ikke synes det er nogen god idé. Men som der stod deroppe ville jeg ikke lyde hellig - det er ikke mit valg selvfølgelig, men personlig mening, kan jeg ikke lide tanken. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er pensionister vidt forskellige også mht til helbred. Jeg bliver snart 65 og har lige været på langtur med mine 6 hunde, der er meget livlige.

Dvs en tur på ca 2 1/2 time med masser af friløb og baden i deres ynglingså.

Og selv om jeg har 40-50 kg hundevægt i hver hånd, ville jeg aldrig binde an med at skulle lære en så tung ung hund almindelig "gå pænt".

Men hvis hun kan finde en voksen , men unghund , der passer ind er det nok OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
Til enhver tid hellere en pensionist end en 16-årig!

 

Ja nu skal jeg altså lige sige noget til den kommentar.

Jeg er 16 år, ja. Men jeg kan godt tage mig af hunden, han får hvad han skal og han bliver rigtig godt passet på. Nu er det min første hund - derfor har jeg måske mange spørgsmål og det havde jeg også håbet på at der var plads til!

Hvis jeg nu regner rigtigt. Så skal man nu være 65 år for at kunne blive pensionist. En GD kan leve op til 10-12 år hvis de er heldige. 65+10=75. Man ved aldrig om kvinden der er pensionist kan klarer at have en hund når hun er 75! Min mor har arbejdet hos gamle mennesker, der har da været nogle der havde demens. Gigt. Blevet lam. Alle de "normale" ting man får når man bliver ældre. Og de var da heller ikke 82 osv. Der har da været flere der har været i starten af 70'erne.

Nu tænker vi logisk her - tænk hvis hun en dag... Brækker benet. Får en blodprop, et eller andet og hun ikke er i stand til at passe på hunden og familiemedlemmer eller venner heller ikke er. Så står hun med en hund hun bliver nødt til at sælge. Min mor har da også oplevet at HUN måtte gå ned med de gamles hunde fordi de absolut skulle have hund når de var 70 og vidste de ikke var i stand til at kunne passe på dem.

En GD skal ikke have så meget motion. Men hvad hvis hun ikke liiiige magter at gå til hvalpemotivation. Hvalpe-vuggestue og hvad der nu end findes.

Tænk hvis hunden bliver for stor til at hun kan magte det? Min mor er 52. Hun føler selv at hun dårlig kan magte ham fordi han er "stor" og han bliver jo større!

Måske tænker du "Argh, en 16 årig kan da ikke klarer en hund:roll:" , men jeg synes faktisk at det går godt, så må man have fordomme, men det er jo ikke mit problem! Han bliver luftet, han får leget, han skal til hvalpetræning, jeg synes faktisk at jeg prøver så godt jeg nu end kan. Det var heller ikke meningen i starten at jeg skulle være alene med ham, men nu har det endt at min kæreste er flyttet og min mor arbejder en lille smule mere end før pga han kom ind i en tid hvor vi ikke havde så mange penge.

Jeg synes det er r*v ærgeligt at folk dømmer andre uden at se det med sine egne øjne! :damn:

Ja undskyld hvis I fik et dumt indlæg, men nu synes jeg heller ikke at den kommentar var fair.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle :vinken:

Min mormor er meget tæt på, at købe en Grand danois.

Hun er pensioneret og er derfor meget hjemme året rundt, men hun har dog en årlig ferie i uge 30.

Problemet er, at hun ikke tør købe en så stor hund, før hun ved om hun kan få den passet i netop den sommerferie uge.

Er der nogen der har erfaringer med at få passet deres hunde på pensionater og sådan? Og er der nogen der ved om det kan være svært, at få passet SÅ stor en hund?? :hmm:

 

tror du ikke din momor skulle velge sig en hund som er noget mindre

den har en inorm trekstyrke

og det er trosalt en hund og vis den nu finder ud af at den er sterkest

så er det mildt sagt en kadastrofe det er jo sånden at selvom den har

lert at gå pent og alt det der så er der stadig risik for at den ser noget som er meget spene og i et øjebliks kådhed hiver alt vad den kan

så kan man resikere at det er nog til at den finderudaf at den kan

trekesig fri.

 

jeg siger ikke at det er umuligt men jeg syns så afgjort i skal tenke det

meget grundigt igenem og prøv at snak med en prof GD opdratter om det

di er nog best til at vudere jeres siterationen.

 

jeg syns enlig at det virker let uceriøst at anskaffe en race som knytter sig så

meget til sin ejer og derefter smide den i en hundepangsion det er alsår søn.

 

jeg sysn jo at grand danois ikke bare er en hunderace det er nermere en livsstil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Linezjj

Jeg kan godt forstå at I alle er bekymret for at en "pensionist" skal tage sig af så stor en hund. Men det er jeg også selv og har forsøgt, at præsentere hende for andre hunde racer, som jeg mente ville klæde hende bedre.

 

Men min mormor har haft GD'ere hele sit liv og hun siger, at hvis det ikke bliver en GD, så skal hun slet ikke have nogen hund - hvilket jeg også har bedt hende overveje.

Jeg har ikke rigtig nogen indflydelse i hendes endelige valg, jeg lovede blot at jeg ville finde ud af, hvor stort et problem det ville være at få en GD passet, da hun har en ærlig tur med sin kirke, som hun bliver nødt til at tage med på.

 

Jeg vil dog informere hende om, det med at det er synd for hunden, da netop denne race knytter sig meget til sin ejer, og derfor er det direkte synd for hunden at lade den passe.

 

For at berolige jer lidt vil jeg sige at min mormor er en frisk dame på 62 år og jeg får næsten lyst til at vedhæfte en billed :) Hun er fysisk aktiv hver dag, langt mere end yngre folk jeg kender og som sagt har hun haft GD'ere hele sit liv, så hun ved hvor prælske de kan være. Jeg har skam også spurgt hende om hun tror at hun er i stand til at passe hunden om 10 år og længere tid, men det er hun sikker på.

 

Jeg ved at problematikken er der, men jeg kan ikke rigtig påvirke hende mere. Jeg blev blot spurgt om jeg kunne finde besvarelser på det jeg startede tråden med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udmærket godt din mormor. Jeg håber også at jeg stadig kan klare de store hunde når jeg kommer i hendes alder. Og når hun har haft racen før, er jeg ikke bekymret for hendes kommende hund.

 

Mht. pasning, så kan der selvfølgelig også findes en løsning. Jeg tror ikke at alle GD-ejere i verden bliver hjemme i deres ferie altid ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Nala og hun er både min første hund og en typisk GD (tryghedsnarkoman)...

 

 

Jeg har én gang taget på ferie uden hende, i 1 uge. Hun skulle passes hos kærestens faster og onkel der selv har 2 bernersennen. Hun ELSKER faster og onkel og jeg var SIKKER på det ville blive en god ferie for alle.

 

 

Det blev det ikke... Nala spiste INTET den uge vi var væk og det tog hende flere uger at "komme over" ferien. Lovede mig selv, at hvis jeg nogensinde skal på ferie igen, hvor Nala skal passes, bliver det kun hvis mine forældre kan tage hende. De er afsted 3 uger i sommerferien, så det er ikke nemt. Nala og jeg har boet hos mine forældre i 1 år og derfor ELSKER hun at være hos dem...

 

 

Jeg kunne ALDRIG DRØMME OM at sætte Nala i en pension. Ligemeget hvor lille, hyggelig, omsorgsfuld og ikke-stressende pensionen er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
det kommer virklig meget an på omstendighederne.

 

Vi er 3 om ham. Jeg er bare den der passer mest på ham, så synes heller ikke at i skal hakke ned på folk. Fordi man er 16, betyder det ikke at man ikke er "moden" nok til at kunne have hund. Det kommer bestemt an på hvem der passer på den uanset alder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er 3 om ham. Jeg er bare den der passer mest på ham, så synes heller ikke at i skal hakke ned på folk. Fordi man er 16, betyder det ikke at man ikke er "moden" nok til at kunne have hund. Det kommer bestemt an på hvem der passer på den uanset alder!

 

 

 

Jeg var 19 år da jeg fik Nala, og når jeg kigger tilbage, så var det ALT for tidligt at få hund!

 

Jeg var ikke færdig med at gå i byen hele natten og morgenen, og havde det ikke været for min dejlige familie, som er lige så glade for Nala, så havde det nok endt med at jeg skulle af med hende....

 

 

Tror ikke du skal tage det SÅ direkte. Du bor jo stadig hjemme og din mor hjælper til med vapse...

 

 

Vil dog stadig ikke anbefale en GD til en 1. gangsejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
Jeg var 19 år da jeg fik Nala, og når jeg kigger tilbage, så var det ALT for tidligt at få hund!

 

Jeg var ikke færdig med at gå i byen hele natten og morgenen, og havde det ikke været for min dejlige familie, som er lige så glade for Nala, så havde det nok endt med at jeg skulle af med hende....

 

 

Tror ikke du skal tage det SÅ direkte. Du bor jo stadig hjemme og din mor hjælper til med vapse...

 

 

Vil dog stadig ikke anbefale en GD til en 1. gangsejer.

 

Jamen det er også derfor jeg er glad for at jeg stadig har min familie som hjælper mig engang imellem. Kæresten kommer hver dag og hjælper et par timer + sover her hveranden dag. Min søster har lovet at hvis jeg skal noget, så skal jeg lige sige det et par dage før, fordi så vil hun se om hun kan tage herud og hjælpe lidt. Min mor passer også på ham når hun ikke er på arbejde. Så vi er også en hel familie + kæreste der hjælper til med ham. Men når folk kritisere uden at se hvordan situationen er, så bliver jeg nok lidt mobset. :genert:

 

Men jeg vil heller ikke anbefale at have en GD som første gangs hund! Jooo, han er dejlig, men alle de hvalpe ting, hvalpe normalt gør - gør han 1000 gange værre. Men jeg ville dengang have hund - en lille én. Men flertallet talte, så vi fik en hest. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg indrømmer gerne , at jeg måske kunne sælge en GDhvalp til en 62 årig, men ALDRIG nogensinde til en 16 årig. Hvis det var meningen, at det skulle være den 16 åriges hund.

Og dette fordi en 16 årig måske pludselig skal flytte hjemmefra, måske pga af uddannelse, og hvem lejer ud til en, med så stor en hund. Jeg ville jo ikke forvente, at den blev boende hos evt forældre, hvis de ikke ville være afhængige af den.

Desuden kommer det ind med penge til alvorlige dyrlægeregninger, som ofte kommer akut. Min veninde har netop hentet sin ene hund efter en blærestensoperation, det kostede ialt 17.000 kr og det var på et henvisningsdyrehospital, så den regning fra den lokale dyreklinik tikker jo også ind.

Selvfølgelig er det dejligt at have hund som ung, men livet i den alder har jo også andre værdier, men uddannelse, arbejde og at skaffe et hjem ligger jo forude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget at tilføje i tråden som ikke allerede er sagt og gennemdebateret, men jeg kan da nævne at jeg selv har GD og har også haft erfaring med at have ham i pension...

 

Og det var IKKE godt!

 

Der var blot tale om 2½ dag, men i den tid nåede han at tabe sig et par kilo, han var fuldstændig "stille" og nærmest underkuet da jeg skulle hente ham, han havde ikke rørt sin mad i den tid han var blevet passet og tilsyneladende havde han heller ikke villet gå tur med personalet. Kødben og bidedyr havde været komplet uinteressant og hans tid var mest af alt gået med at småhyle og pjevse i et hjørne af hans lille "værelse" :cry:

 

Jeg gør det ALDRIG, never ever igen!!! Næste gang det absolut ikke kan lade sig gøre at få ham passet hos min familie, så må jeg blive hjemme uanset om der så er nok så stor en rund fødselsdag eller andet hurlumhej. GD'er er simpelthen nogle følsomme skravl i den retning :genert::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er 3 om ham. Jeg er bare den der passer mest på ham, så synes heller ikke at i skal hakke ned på folk. Fordi man er 16, betyder det ikke at man ikke er "moden" nok til at kunne have hund. Det kommer bestemt an på hvem der passer på den uanset alder!

 

der er vel ikke nogle som hakker på dig eller..??

 

men folk må vel have deres holdninger

det er heller ikke fordi jeg er enig med alle på H-Forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget at tilføje i tråden som ikke allerede er sagt og gennemdebateret, men jeg kan da nævne at jeg selv har GD og har også haft erfaring med at have ham i pension...

 

Og det var IKKE godt!

 

Der var blot tale om 2½ dag, men i den tid nåede han at tabe sig et par kilo, han var fuldstændig "stille" og nærmest underkuet da jeg skulle hente ham, han havde ikke rørt sin mad i den tid han var blevet passet og tilsyneladende havde han heller ikke villet gå tur med personalet. Kødben og bidedyr havde været komplet uinteressant og hans tid var mest af alt gået med at småhyle og pjevse i et hjørne af hans lille "værelse" :cry:

 

Jeg gør det ALDRIG, never ever igen!!! Næste gang det absolut ikke kan lade sig gøre at få ham passet hos min familie, så må jeg blive hjemme uanset om der så er nok så stor en rund fødselsdag eller andet hurlumhej. GD'er er simpelthen nogle følsomme skravl i den retning :genert::hjerte:

 

det er alsår fantastisk man er virklig den eneste ene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...