Hop til indhold

Han/Hun/Den

Gæst kratos' mor
 Share

Recommended Posts

Gæst kratos' mor

Når I omtaler Jeres hunde, bruger i så deres køn eller intetkøn som beskrivelse?

Møder mange folk som bruger betegnelsen DEN om deres hund. Og personligt forstår jeg ikke helt den beskrivelse. Men det er jo nok fordi Kratos er et lille individ og måske lidt for meget "min baby"

Jeg siger HAN, når jeg taler om Kratos.

Hvad siger I og hvorfor? :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg ikke tænkt så meget på - for jeg/vi bruger da HAN her i huset - nu er der jo 3 hunde og deres navne er da lige så naturlige som hvis det havde været en af mine sønner ;-)

Nu jeg lige tænker :hmm: - så har vi en ældre nabo som har en lille selskabshund og der siger han altid den om hende - nogle gange "den Daisy"

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg siger altid han eller hun om alle dyr - også mine fisk, selvom jeg ærligt talt ikke lige kan se, hvad de er. eller om en gråspurv i baggården. undtagelsen er myg og fluer og den slags - med mindre selvfølgelig at jeg kender dem personligt :cool:

jeg ser ikke skævt til folk der omtaler min hund eller andre dyr som "den". men hvis folk selv har en hund, som de i 3. person kalder "den", så studser jeg godtnok noget over det. og tænker måske, at de er lidt .... :hmm:mindre interesserede i/empatiske over for/knyttede til deres dyr - hvilket selvfølgelig er en ret urimelig antagelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger altid han/hun, hvis jeg kender kønnet... Nogen gange siger jeg den, men det er sjældent. Hvis jeg møder en hund, spørger jeg altid, inden jeg fx siger 'hun er sød' eller sådan.. Nu er Nelson jo også nærmest mit barn, så ville blive ret stødt, hvis folk sagde den om ham. :oops: Jeg har endda fået opdraget kollegerne til at kalde ham hundebabyen/hundedrengen.... :lol:

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg siger hun, hende, tøsen, pigen og kællingen (fordi hun godt kan være lidt pms-ramt nogen gange :mrgreen:)

Jeg bryder mig ikke om, at man omtaler en hund som den - det virker som om man betragter hunden som en ting og ikke en levende sjæl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger han/hun, når jeg kender deres køn, og retter folk, når de kalder Elvis for "den". Han er altså en HAN :roll:

Jeg kender en med en hunhund, som han kalder "den". Jeg har været på nippet til at rette ham også, for det lyder altså forkert, men har heldigvis taget mig i det, for det bør jeg vel ikke blande mig i, når det ikke er min hund :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Han eller hun, evt. hanhund men aldrig hunhand :-D Nej, hvis jeg lige skal være seriøs et øjeblik, så bruger jeg faktisk altid han eller hun. Personligt finder jeg det lidt... distancerende at bruge intetkøn, men jeg ved skam udmærket godt at det langt fra altid er sådan ment - Mange er simpelt hen vokset op med at hunde (dyr) omtales som 'den', og så må det være vanvittigt svært at lave om på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han eller hun, evt. hanhund men aldrig hunhand :-D Nej, hvis jeg lige skal være seriøs et øjeblik, så bruger jeg faktisk altid han eller hun. Personligt finder jeg det lidt... distancerende at bruge intetkøn, men jeg ved skam udmærket godt at det langt fra altid er sådan ment - Mange er simpelt hen vokset op med at hunde (dyr) omtales som 'den', og så må det være vanvittigt svært at lave om på.

Det kan jeg helt sikkert skrive under på :-) Er vokset op med katte og hund og de er altid omtalt som den.

Efter jeg har fået Oskar, forsøger jeg så vidt muligt at sige han, men det er ret ofte der sniger sig et den ind i stedet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange er simpelt hen vokset op med at hunde (dyr) omtales som 'den', og så må det være vanvittigt svært at lave om på.

Min farfar er gammel landmand - for ham har hans køer altid været "hun", mens alle andre dyr end lige køer konsekvent er "han". Uanset hvor mange gange man har rettet ham i at sige "han" om f.eks. mine forældres hunhunde, går han tilbage til "han" :blink:

Nå, lidt O.T, men jeg har altid syntes, det er lidt sjovt, at det kun er køer, der bliver omtalt som hunner i hans verden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er vokset op med i et hjem, hvor hundene blev omtalt "den" - og det var bestemt ikke fordi mine forældre ikke holdt af vores hunde - sådan var det bare, og vi tænkte aldrig nærmere over det. Faktisk syntes jeg mine svigerforældre var underlige, fordi de sagde hun om deres tævehunde.

Nu har vi selv 2 hanhunde, og jeg kunne aldrig finde på at sige "den" om dem. Siger altid han - og selvom jeg er vokset op med at sige "den", må jeg indrømme, at det faktisk støder mig lidt når mine forældre sige "den" om en af mine hunde. De ville jo aldrig sige "den" om hverken min datter eller søn (håber jeg da ikke :hmm:)

Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites