Hop til indhold

ADVARSEL til fynboerne (Kennelhoste)


Gæst kratos' mor
 Share

Recommended Posts

Gæst kratos' mor

Der er kennelhoste i omløb på fyn. Jeg har hørt om mange smittede.

Omgås din hund andre hunde, vil jeg foreslå at I er opmærksomme på om denne viser tegn på snue eller hoste.

Får din hund hoste, vil jeg opfodre til et ekstra dyrlægebesøg, så I er sikre på at det blot af en lille forkølelse. Bedre en tur for meget hos doktor dyr, end en tur for lidt.

Jeg kender heldigvis ikke til nogen i mit nærområde endnu. Men det smitter som en i pokker, så vær opmærksom på Jeres dejlige vidundere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor
og lige et PS. husk at en kennelhoste-vaccine ikke nødvendigvis sikrer at din hund ikke bliver smittet...

 

Kennelhoste er ikke farligt for en sund og rask hund, blot røvirreterende og smitter, som nævnt ovenfor, helt vildt hurtigt desværre

Det er nemlig rigtigt. Men man kan supplere med Næsebors vaccinen kombineret med den almindelige. Så er man lidt bedre sikret, selvom det desværre ikke er nogen garanti.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er man ikke i tvivl hvis ens hund har kennelhoste? Sidder bare og tænker at Duffy da tit nyser et par gange om dagen og et par gange om ugen godt lige kan hoste en gang eller to.. Er det bare mig som er har paranoia? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor
Er man ikke i tvivl hvis ens hund har kennelhoste? Sidder bare og tænker at Duffy da tit nyser et par gange om dagen og et par gange om ugen godt lige kan hoste en gang eller to.. Er det bare mig som er har paranoia? :engel:

Du har ikke paranoia. Du er bare en omsorgsfuld hundeejer, der ligger mærke til din hunds ve og vel, hvilket er SKØØØØNT... Hønemødre/fædre kan vi godt li :slem:

Nej, du skal ikke være bekymret for Duffy. Ved kennelhoste er det en vedvarende "tør" hoste og der ses ofte at hunden dertil er forkølet. Altså har snot i næsen :-) Generelt kan man også mærke at hunden er mere træt og har mindre energi pga. hosten. Håber at dette hjalp lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er man ikke i tvivl hvis ens hund har kennelhoste? Sidder bare og tænker at Duffy da tit nyser et par gange om dagen og et par gange om ugen godt lige kan hoste en gang eller to.. Er det bare mig som er har paranoia? :engel:

Laki havde jo en lungeinfektion, der varede i 2½ måned eller noget. Dyrlægen mente, at det kunne være kennelhoste, netop pga. at det er i omløb i Odense. Han hoster da i hvert fald ikke længere efter behandlingen for kennelhoste, så det har nok været det. Men han nyser stadig, og dyrlægen sagde, at det er helt okay hunde nyser et par gange om dagen, det skulle vi ikke tænke mere over. Nogle gør det, hvis de er meget "snusende" og andre, fordi de søger opmærksomhed.

 

Umiddelbart synes jeg ikke, at det lyder slemt med Duffy. Og kennelhoste går over af sig selv hos de fleste hunde efter 14 dage. Du kan se det som en form for influenza hos hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Laki havde jo en lungeinfektion, der varede i 2½ måned eller noget. Dyrlægen mente, at det kunne være kennelhoste, netop pga. at det er i omløb i Odense. Han hoster da i hvert fald ikke længere efter behandlingen for kennelhoste, så det har nok været det. Men han nyser stadig, og dyrlægen sagde, at det er helt okay hunde nyser et par gange om dagen, det skulle vi ikke tænke mere over. Nogle gør det, hvis de er meget "snusende" og andre, fordi de søger opmærksomhed.

 

Umiddelbart synes jeg ikke, at det lyder slemt med Duffy. Og kennelhoste går over af sig selv hos de fleste hunde efter 14 dage. Du kan se det som en form for influenza hos hunde.

 

Aj, hvor skægt at de kan bruge det til at søge opmærksomhed -dette kunne jeg godt mistænke Duffy for.. Hun gør det nemlig tit, når hun kommer op i sengen og putter om morgenen.. Så synes hun nok hun trænger til opmærksomhed efter en hel nat på gulvet, eller også er der bare meget støvet i sengen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennelhoste er ikke farligere for hunde end en almindelig influenza er for mennesker.

Hvis man bliver hjemme og tager det med ro, så går det over af sig selv.

 

Det er ikke alting, der behøver at behandles.

 

Da Silke havde kennelhoste blev hun holdt i snor, og hun fik ikke lov til at lege med andre hunde eller at være vild. Og 14 dage senere var hun helt rask uden dyrlægehjælp.

 

 

Men sygdommen SKAL respekteres. Man slæber ikke sin syge hund med til sammenkomster eller tager den ud på lange ture. For så kan hosten sagtens blive kronisk eller der kan støde andre ting til, som kun dyrlægen kan klare.

 

OG forresten: Når en hund begynder at hoste, så skal man altid overveje, om det ER kennelhoste, eller om det er den meget alvorligere hjerte-lungeorm.......

Det vil altid være en god ide at få chekket afføringen hvis man er i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

helt enig- kunne heller aldrig selv finde på at vaccinere mod det ... men eftersom nogen nu engang vaccinerer, så synes jeg dte var på sin plads at nævne, at vaccinen ikke nødvendigvis sikrer at din hund ikke får kennelhoste :-)

 

 

Jeg havde det lidt på samme måde som dig. Men efter at have haft kennelhoste i "flokken" 3 gange på et år, fordi dybt uansvarlige mennesker slæber deres syge kræ med til arrangementer - så var jeg altså færdig! Så de blev vaccineret og der har heldigvis ikke været noget siden!

 

Men nej vaccinen er ingen garanti. Ligesom parvovaccinen ikke er en garanti mod parvo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde det lidt på samme måde som dig. Men efter at have haft kennelhoste i "flokken" 3 gange på et år, fordi dybt uansvarlige mennesker slæber deres syge kræ med til arrangementer - så var jeg altså færdig! Så de blev vaccineret og der har heldigvis ikke været noget siden!

 

Men nej vaccinen er ingen garanti. Ligesom parvovaccinen ikke er en garanti mod parvo.

 

det er jo op til den enkelte... Karla bliver så syg af vacciner, at hun skal vaccineres så lidt som overhovedet ansvarligt i min bog...

 

dvs. hun får kun de vacciner hun SKAL have for at kunne deltage i træning og konkurrencer....

 

men ja, har man en hel flok derhjemme, så er det noget skrammel - for så kan det jo cirkulere igen og igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo op til den enkelte... Karla bliver så syg af vacciner, at hun skal vaccineres så lidt som overhovedet ansvarligt i min bog...

 

dvs. hun får kun de vacciner hun SKAL have for at kunne deltage i træning og konkurrencer....

 

men ja, har man en hel flok derhjemme, så er det noget skrammel - for så kan det jo cirkulere igen og igen...

 

 

Det er osse meget sværere at holde en syg hund i ro, hvis man har flere hunde.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly har lige været ved doktor, og hun har højst sandsynligt kennelhoste. Hun er dog vaccineret. Har fået antibiotika og hostestillende. Lille myr:megaked:

Ved ikke hvor længe før de kan smitte, hun begyndte at hoste i nat, men hvis Duffy også hoster, har de jo nusset, men godt nok lidt længe siden :vedikke:

 

Hvor synd for lille Molly.. Duffy hoster ikke, så tror ikke der er sket nogen smitte der.. Rigtig god bedring med Molly..

Link til indlæg
Del på andre sites

husker jeg ret smitter hundene allerede inden de selv viser symptomer, og derfor spreder det sig hurtigere end man kan følge med. Så folk er ikke nødvendigvis klar over at deres hunde spreder smitten, før de selv begynder at hoste.

 

jeg tror du husker ret... er det ikke noget med op til 10 dages inkubationstid ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...