Hop til indhold

LP1 prøve om en måned - Kan vi nå det?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Hej alle i dygtrige lydighedsfolk her på HF;-)

 

Jeg har givet mig selv griller i hovedet.:genert:

 

Den 3. oktober er der LP prøver i Årslev, et stenkast fra hvor jeg bor. Det har jeg vidst den sidste måneds tid, men har fundet der uealistisk at nå at være klar til den prøve.

Da jeg fik Gracie for knap 4 måneder siden, var den eneste kommando jeg kunne få hende til at lystre "sit".

Siden da jeg jeg vel gennemsnitligt trænet lydighed med hende 15-30 min herhjemme 3-5 gange om ugen. Det er meget mindre end jeg havde i tankerne da jeg fik hende, men uden noget mål med træningen, har jeg ikke kunnet finde motivationen.

Det er faktisk først for et par måneder siden jeg fandt ud af at DKK arrangerer lydighedsprøver og at der er de forskellige LP klasser.

Siden har jeg i min træning taget udgangspunkt i øvelserne fra LP1, men det har igen knebet med at få trænet.

Nu er jeg så endelig startet til hundetræning gennem DKK. Vi er kommet på et klikkerhold, og jeg har sagt til træneren (der også er LP instruktør) at mit mål er LP1, så det er det vi træner efter. Men jeg har endnu kun været til træning 2 gange, så hun kender os ikke rigtig endnu.

 

Gracie kan øvelserne til LP1, med undtagelse af næseprøven. (Hun er ikke glad for at have noget i munden) Dvs. at hun udfører dem til perfektion, når jeg har klikker med, imens det kniber mere, når jeg ikke har den.

 

De sidste par dage har jeg så omlagt min træning, så den bliver en del af en gåtur. Dvs. hun løber rundt og snuser, jeg kalder hende på plads, vi træner lineføring med vendinger, hun får klik og godbid når øvelsen er slut, og hun får fri.. Et par minutter efter kalder jeg hende igen til mig, vi træner stå, hun får klik og godbid når øvelsen er slut, og derefter fri osv.

 

Den måde at træne på har bare virket fantstisk, og vi har virkelig rykket os de seneste par dage. Gracie virker meget mere motiveret, og viser sig at kunne meget mere end jeg troede. Bare det at hun kan lave øvelserne uden at blive proppet med guffere, er et stort skridt.

 

Men som sagt har vi problemer med apportering til næseprøven (men vi arbejder på det), og jeg mangler endnu at træne med andre forstyrrelser end de mennesker og hunde vi har mødt på gåturene.

 

Tror I vi kan nå at blive klar til LP1 om en måned med 4 træninger tilbage med instruktør + vores nye træningsmetode?

 

Tilmeldingsfristen er i morgen kl 9, så det er i dag jeg skal beslutte om jeg vil tage chancen og melde os til. Jeg vil bare nødigt blive helt til grin til prøven, fordi jeg som ny inden for lydighed har sat mig for urealistiske mål.

 

Jeg ved godt det er et svært spørgsmål jeg stiller, da det selvfølgelig afhænger af hvilken race ens hund er, hvor ivrig den er efter at arbejde, hvor dygtig man er som fører og hvor meget man er villig til at træne osv. Men jeg håber det er lidt nemmere for jer, nu hvor jeg har prøvet at beskrive hvor vi er i træningen.

 

Jeg er spændt på at høre jeres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke en disse forstand på LP, LP1 eller lydighedsdressur i det hele taget, men synes da I bare skal tage afsted, uanset om I bliver nummer chok eller ej! :blink:

 

Det vigtigste er jo at du og Gracie får en god oplevelse ud af det, og at Gracie har det hyggeligt med at udføre øvelserne.

Placeringen kommer så i anden række og man kan jo ikke alle være perfekte som ny-begyndere...vel? :slem:

 

Go for it!....og held & lykke :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke en disse forstand på LP, LP1 eller lydighedsdressur i det hele taget, men synes da I bare skal tage afsted, uanset om I bliver nummer chok eller ej! :blink:

 

Det vigtigste er jo at du og Gracie får en god oplevelse ud af det, og at Gracie har det hyggeligt med at udføre øvelserne.

Placeringen kommer så i anden række og man kan jo ikke alle være perfekte som ny-begyndere...vel? :slem:

 

Go for it!....og held & lykke :5up:

 

Tak for opbakningen Susanne, hvor er du sød.:genert:

 

Men i min verden kan jeg ikke vende det at blive nummer shock, fordi det hele kikser, til at blive en god oplevelse. For at det skal blive en god oplevelse, skal jeg selv have følelsen af at jeg kan klare det, og derefter være tilfreds med det vi præsterer, også selvom dommeren synes noget andet.

Desuden koster det 320 kr at gå op til prøven, og resultatet vil følge hunden altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!!!

I kan blive klar. Det lyder som om I allerede er det.

I skal også melde jer til, fordi prøven er så tæt på jer. Det kan vare længe før der igen er en prøve så tæt på.

 

Det er altså de allerfærreste, der består med en førstepræmie allerede første gang de går op. Og når du aldrig har prøvet det før, så er det en nødvendig del af jeres træning at du melder jer til, og at I går op til prøve.

 

Der vil altid være en eller anden øvelse, som man har problemer med.

For mange er det fælles-afdækningen, der volder problemer. DET er mere pinligt, end om hunden vil tage den rigtige næseprøve. For hvis en hund rejser sig under afdækningen, så kan den lokke andre med sig.. :oops:

 

 

Med hensyn til næseprøven: Hvis en hund laver øvelsen perfekt, og markerer den rigtige genstand, men bare ikke vil tage den i munden, så gives der 6 point, som skal ganges med 2, altså 12 points -ud ad 20 mulige.

 

Klasse 1 kan -med alle øvelser perfekte- maximalt give 180 points. For at få en førstepræmie skal man have mindst 150 points.

I har altså 30 points at klatte med. For at få en førstepræmie.

--Og masser af hunde får ikke førstepræmie i klasse 1 før de har prøvet et par gange.

 

Du skal lige være opmærksom på, at du må IKKE bruge klikker i ringen. Du må rose mellem øvelserne og belønne med en godbid ---på et anvist sted i ringen.

 

Der er så mange ting at man skal være opmærksom på. Meget kommer først med rutinen. Og den kommer ikke hvis man ikke prøver at gå op.

 

 

Bare på med vanten og se at komme i gang:mrgreen:. Jeg er helt enig med dig i, at det er en kæmpe fordel at man ved at man skal op til en prøve en bestemt dag. Så får man gjort noget mere ud af den daglige træning.

 

Jeg synes det er den bedste ting, man kan gøre for sin hund,-at melde sig til prøver, der kræver at man arbejder sammen om at løse de opgaver, som prøven består af.

Man bliver SÅ stolt af hinanden når det efterhånden lykkes.. :klap:

 

Og der er meget stor overbærenhed med hunde og førere i 1. klasse. De ER jo begyndere..

 

Jeg går ud fra, at du har læst reglerne for deltagelse? I skal have en resultatbog fra DKK. Når du bestiller den pr. telefon, så kan du bestille et hæfte med de nyeste gældende regler samtidig. Det er rart at have dem med i en lommevenlig udgave.

 

Åja, sig til din træner næste gang, at du har meldt jer til den prøve. Så får du nok lidt ekstra opmærksomhed og lidt gode råd med på vejen.

Måske kan I lave en lille snydeprøve en uge før det er alvor..

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!!!

I kan blive klar. Det lyder som om I allerede er det.

I skal også melde jer til, fordi prøven er så tæt på jer. Det kan vare længe før der igen er en prøve så tæt på.

 

Det er altså de allerfærreste, der består med en førstepræmie allerede første gang de går op. Og når du aldrig har prøvet det før, så er det en nødvendig del af jeres træning at du melder jer til, og at I går op til prøve.

 

Der vil altid være en eller anden øvelse, som man har problemer med.

For mange er det fælles-afdækningen, der volder problemer. DET er mere pinligt, end om hunden vil tage den rigtige næseprøve. For hvis en hund rejser sig under afdækningen, så kan den lokke andre med sig.. :oops:

 

 

Med hensyn til næseprøven: Hvis en hund laver øvelsen perfekt, og markerer den rigtige genstand, men bare ikke vil tage den i munden, så gives der 6 point, som skal ganges med 2, altså 12 points -ud ad 20 mulige.

 

Klasse 1 kan -med alle øvelser perfekte- maximalt give 180 points. For at få en førstepræmie skal man have mindst 150 points.

I har altså 30 points at klatte med. For at få en førstepræmie.

--Og masser af hunde får ikke førstepræmie i klasse 1 før de har prøvet et par gange.

 

Du skal lige være opmærksom på, at du må IKKE bruge klikker i ringen. Du må rose mellem øvelserne og belønne med en godbid ---på et anvist sted i ringen.

 

Der er så mange ting at man skal være opmærksom på. Meget kommer først med rutinen. Og den kommer ikke hvis man ikke prøver at gå op.

 

 

Bare på med vanten og se at komme i gang:mrgreen:. Jeg er helt enig med dig i, at det er en kæmpe fordel at man ved at man skal op til en prøve en bestemt dag. Så får man gjort noget mere ud af den daglige træning.

 

Jeg synes det er den bedste ting, man kan gøre for sin hund,-at melde sig til prøver, der kræver at man arbejder sammen om at løse de opgaver, som prøven består af.

Man bliver SÅ stolt af hinanden når det efterhånden lykkes.. :klap:

 

Og der er meget stor overbærenhed med hunde og førere i 1. klasse. De ER jo begyndere..

 

Jeg går ud fra, at du har læst reglerne for deltagelse? I skal have en resultatbog fra DKK. Når du bestiller den pr. telefon, så kan du bestille et hæfte med de nyeste gældende regler samtidig. Det er rart at have dem med i en lommevenlig udgave.

 

Åja, sig til din træner næste gang, at du har meldt jer til den prøve. Så får du nok lidt ekstra opmærksomhed og lidt gode råd med på vejen.

Måske kan I lave en lille snydeprøve en uge før det er alvor..

 

 

TAK!!:mrgreen:

Ihh alle de gode argumenter for at melde til.

Jeg har læst reglerne, og jeg er godt klar over at jeg ikke må belønne under øvelserne, hverken med klikker, godbidder eller stemme udover de kommandoer der er angivet man må sige.

Og det er det der gør mig lidt usikker. Altså om jeg kan nå at komme af med klikkeren og nøjes med at rose mellem øvelsrne udenfor ringen.

Det er svært at spå om hvad man kan nå på en måned, men det er jo et spørgsmål om rutine. Både hund og fører skal være sikker på hvordan øvelsen skal udføres.

Jeg ville sådan ønske at prøven bare var en måned eller 2 senere, men på den anden side er det alligevel ikke sikkert jeg vil føle mig mere parat, når man skal tilmelde en hel måned før. Og som du skriver, skal man have lov at være begynder til sin første prøve.

Men jeg er så tændt på at træne, og det er både mig og hunden der synes det er sjovt på gåturen. Det er så skønt, og hun er PÅ med det samme jeg kalder hende på plads.

Da jeg holdt træningen hjemme, var hun lidt dvask. Tror hun har kedet sig.

 

Men jeg venter sig nogle timer endnu, og ser om der kommer flere for/imod argumenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opbakningen Susanne, hvor er du sød.:genert:

 

Men i min verden kan jeg ikke vende det at blive nummer shock, fordi det hele kikser, til at blive en god oplevelse. For at det skal blive en god oplevelse, skal jeg selv have følelsen af at jeg kan klare det, og derefter være tilfreds med det vi præsterer, også selvom dommeren synes noget andet.

Desuden koster det 320 kr at gå op til prøven, og resultatet vil følge hunden altid.

 

Det er dyrt at gå til prøver! Det må du tage med.

 

Og du bliver IKKE!!! "nummer shock":skraek: og heller ikke nummer sjok..

Det er kun de tre bedste, der får ekstra opmærksomhed. Og de har alle tre bestået med en førstepræmie. De kan så også have været med et par gange før.

 

Et lavt startresultat er bestemt ikke noget, der vil følge hunden altid som noget negativt. Tværtimod viser det jo mod og energi at I har satset og er gået op til prøve i et tidligt tidspunkt af jeres karriere. Næste gang får I så flere points. I skal IKKE konkurrere med alverdens hunde, men med jer selv. Få bedre points for hver gang I går op.

 

Hvis vi taler om selve konkurrencen for at deltage i DM eller lignende, så vil det altid kun være de bedste resultater, der tæller med. Man bliver altså ikke straffet for at have gået til prøve mange gange:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig selv, ville jeg nok vente, til jeg havde øvet noget mere.

Jeg ville ikke, turde stille op i en konkurrence, hvis jeg ikke var helt sikker.

Og hvis det stod til mig, satte jeg banen op, og øvede til hudløshed :blink: ( selvom det ikke er det optimale )

 

Jeg ved heller ikke om jeg tør.:genert:

Problemet er at man skal tilmelde senest i morgen tidlig og at prøven er om en måned. Jeg er ikke klar til at gå til prøve i dag, men ingen ved hvor vi er om en måned, og det er det der gør mig usikker.

Nu er der ingen bane der skal sættes op, udover et spring, så jeg kan træne hvor som helst, og det vil jeg bebytte mig af, da prøven foregår et fremmed sted, og der kan være mange forstyrrelser i form af dufte, larm, andre hunde, mennesker osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig selv, ville jeg nok vente, til jeg havde øvet noget mere.

Jeg ville ikke, turde stille op i en konkurrence, hvis jeg ikke var helt sikker.

Og hvis det stod til mig, satte jeg banen op, og øvede til hudløshed :blink: ( selvom det ikke er det optimale )

 

:lol::lol: Ja..... sådan startede jeg osse......

Det er noget, der ligger til os perfektionister.

Men det gavner ikke vores hunde. Vi er NØDT til at tage det lidt mere afslappet på dagen så vi gør det så godt som vi nu engang kan på dagen. Hverken mere eller mindre! Arbejdet skal forberedes på de daglige gåture, og til den ugentlige træning. Er der en øvelse man ikke rigtig kan klare, så gør man det bare så godt som muligt, og så brillierer man i de andre øvelser i stedet. :blink:

 

Så bliver selve prøven "bare" en status over hvor langt vi NU er nået. Med mere eller mindre garanti for at vi får flere points næste gang (hvis vi passer de daglige lektier). :mrgreen:

 

Og man lærer en MASSE!! ved selve prøven. Og får en skriftlig og mundtlig bedømmelse af en rutineret dommer. Så ved man noget om, hvad man skal arbejde mere med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke om jeg tør.:genert:

Problemet er at man skal tilmelde senest i morgen tidlig og at prøven er om en måned. Jeg er ikke klar til at gå til prøve i dag, men ingen ved hvor vi er om en måned, og det er det der gør mig usikker.

Nu er der ingen bane der skal sættes op, udover et spring, så jeg kan træne hvor som helst, og det vil jeg bebytte mig af, da prøven foregår et fremmed sted, og der kan være mange forstyrrelser i form af dufte, larm, andre hunde, mennesker osv.

 

Selfølgelig stiller du op, ellers kalder vi dig Kylling og det vil vi ikke, det kommer aldrig over vores læber!:blink::vuf:

 

Bare klø på!:lun:

 

Men hvem skal så tage billeder?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke om jeg tør.:genert:

Problemet er at man skal tilmelde senest i morgen tidlig og at prøven er om en måned. Jeg er ikke klar til at gå til prøve i dag, men ingen ved hvor vi er om en måned, og det er det der gør mig usikker.

Nu er der ingen bane der skal sættes op, udover et spring, så jeg kan træne hvor som helst, og det vil jeg bebytte mig af, da prøven foregår et fremmed sted, og der kan være mange forstyrrelser i form af dufte, larm, andre hunde, mennesker osv.

 

Der kan ske meget på en måned. Det er nok især det med at undvære klikkeren, du skal træne med.

 

Der ER jo lidt mere end et spring på banen. Der er diverse afmærkninger til stå-øvelsen og stillingsskift og sådan noget... Men det kan du let lave ved at sætte nogle pinde og måle op med skridt.

 

Når jeg har skullet til prøve et nyt sted, så har jeg (vi) nogle gange taget hen et par uger før og kikket på stedet. Og gået øvelserne igennem i den rigtige rækkefølge på stedet.

Selvfølgelig er der ikke de forstyrrelser, der vil være på prøvedagen. Men værre er det altså heller ikke. Du og din hund er jo i ringen og publikum er udenfor ringen. Så I har det for jer selv, --bortset fra fællesdækken. Men i klasse 1 skal I da i det mindste ikke længere væk fra hundene end at I kan se dem hele tiden. Og de kan se jer.

 

Bare vent til I engang skal være ude af syne i FIRE:skraek: minutter... Det føles altså som fire TIMER, når man står og gemmer sig bag et telt eller sådan noget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Stil op! Det er om ikke andet, super god erfaring at få med...

 

Jeg ville så gerne have været med i Årslev - til rally - men ak, jeg har planlagt bytur med mit hvalpehold den dag :stupid:

 

Har en bekendt, hvis hund løb af banen, sprang på skødet af en voksen mand og åd hans sandwich, til deres første konkurrence :lol: hun overlevede og de går stadig til prøver...

 

Så ligemeget hvad der sker, så går det nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde engang en glimrende DKK træner, der fortalte at en af de første gange han var til prøve med sin unge berner, så stoppede den op halvvejs i indkaldet og "stablede" (lagde en lort) midt i ringen...:lol::klap::lol:..

De fik førstepræmie alligevel, for hunden KUNNE altså øvelserne..

Men der var et NUL i indkald.. :mrgreen:

 

Allerførste gang jeg var til prøve med MIN første berner, var der en hund i ringen ved siden af, der kom på besøg midt i dæk-øvelsen. Den løb lige hen til Ramses I, der løftede rumpetten og logrede vildt.

Jeg fik hånden op og skreg "DÆK"... Og han lagde sig sgu igen:lun:..

Den anden hund blev fjernet,og der blev ikke trukket ned for "ekstra-kommando":klap:. Vi fik vores førstepræmie. Dengang var maximum 100 points. Vi fik 95.

En måned senere gik min mand op med Ramses I og fik 100points.

Så kom de i "Hunden"... Med billede...:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi tilmeldt!:vuf:

 

Og det har jeg gjort EFTER jeg på aftenturen konstaterede at det ikke gik ret godt uden klikker og guffere. Hun kan åbenbart ikke rigtig tage mig seriøst uden, selv lineføring var en udfordring. Vi trænede stå, hvor hun hun var ved at dreje rundt, da jeg gik bag om hende, og da jeg kom op på siden for at tage hende med, satte hun af og SPRANG glad væk fra mig, for nu var øvelsen vist slut, og hun synes dælme hun var go'.:mrgreen:

Så jeg tror vi lidt endnu bliver ved med at aflutte øvelserne, med klik og godbid. Men herregud, vi har en hel måned.:cool:

 

Hvor er det iøvrigt sjovt at læse om andres uheld til prøverne. Det gør det hele lidt mindre højtideligt. Ellers har jeg kun set de gode på Youtube, lige bortset fra en sød en, der havde 2 næsepinde med tilbage til sin fører.:-)

 

Ellers kunne jeg godt frygte at Gracie ville kunne finde på at opsøge andre, når hun ikke har snor på, eller smide sig på ryggen for at blive kløet på maven, når dommeren skal holde hende til indkald. Hun er nemlig typen der ikke synes hun får nok kærlighed hjemmefra.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde engang en glimrende DKK træner, der fortalte at en af de første gange han var til prøve med sin unge berner, så stoppede den op halvvejs i indkaldet og "stablede" (lagde en lort) midt i ringen...:lol::klap::lol:..

De fik førstepræmie alligevel, for hunden KUNNE altså øvelserne..

Men der var et NUL i indkald.. :mrgreen:

 

Det er dælme mere held end forstand. Reelt set kan dommeren (og bør sådan set) bortvise hunden for at besørge på banen.

 

Jeg ville nok personligt ikke melde mig til. Jeg har det bedst med at være velforberedt til prøver. Men det er jo meget en smagssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle i dygtrige lydighedsfolk her på HF;-)

 

Jeg har givet mig selv griller i hovedet.:genert:

 

Den 3. oktober er der LP prøver i Årslev, et stenkast fra hvor jeg bor. Det har jeg vidst den sidste måneds tid, men har fundet der uealistisk at nå at være klar til den prøve.

Da jeg fik Gracie for knap 4 måneder siden, var den eneste kommando jeg kunne få hende til at lystre "sit".

Siden da jeg jeg vel gennemsnitligt trænet lydighed med hende 15-30 min herhjemme 3-5 gange om ugen. Det er meget mindre end jeg havde i tankerne da jeg fik hende, men uden noget mål med træningen, har jeg ikke kunnet finde motivationen.

Det er faktisk først for et par måneder siden jeg fandt ud af at DKK arrangerer lydighedsprøver og at der er de forskellige LP klasser.

Siden har jeg i min træning taget udgangspunkt i øvelserne fra LP1, men det har igen knebet med at få trænet.

Nu er jeg så endelig startet til hundetræning gennem DKK. Vi er kommet på et klikkerhold, og jeg har sagt til træneren (der også er LP instruktør) at mit mål er LP1, så det er det vi træner efter. Men jeg har endnu kun været til træning 2 gange, så hun kender os ikke rigtig endnu.

 

Gracie kan øvelserne til LP1, med undtagelse af næseprøven. (Hun er ikke glad for at have noget i munden) Dvs. at hun udfører dem til perfektion, når jeg har klikker med, imens det kniber mere, når jeg ikke har den.

 

De sidste par dage har jeg så omlagt min træning, så den bliver en del af en gåtur. Dvs. hun løber rundt og snuser, jeg kalder hende på plads, vi træner lineføring med vendinger, hun får klik og godbid når øvelsen er slut, og hun får fri.. Et par minutter efter kalder jeg hende igen til mig, vi træner stå, hun får klik og godbid når øvelsen er slut, og derefter fri osv.

 

Den måde at træne på har bare virket fantstisk, og vi har virkelig rykket os de seneste par dage. Gracie virker meget mere motiveret, og viser sig at kunne meget mere end jeg troede. Bare det at hun kan lave øvelserne uden at blive proppet med guffere, er et stort skridt.

 

Men som sagt har vi problemer med apportering til næseprøven (men vi arbejder på det), og jeg mangler endnu at træne med andre forstyrrelser end de mennesker og hunde vi har mødt på gåturene.

 

Tror I vi kan nå at blive klar til LP1 om en måned med 4 træninger tilbage med instruktør + vores nye træningsmetode?

 

Tilmeldingsfristen er i morgen kl 9, så det er i dag jeg skal beslutte om jeg vil tage chancen og melde os til. Jeg vil bare nødigt blive helt til grin til prøven, fordi jeg som ny inden for lydighed har sat mig for urealistiske mål.

 

Jeg ved godt det er et svært spørgsmål jeg stiller, da det selvfølgelig afhænger af hvilken race ens hund er, hvor ivrig den er efter at arbejde, hvor dygtig man er som fører og hvor meget man er villig til at træne osv. Men jeg håber det er lidt nemmere for jer, nu hvor jeg har prøvet at beskrive hvor vi er i træningen.

 

Jeg er spændt på at høre jeres mening.

 

Undskyld, men skal du ikke til hyrdehalløj på Sjælland den dag??? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi tilmeldt!:vuf:

 

Og det har jeg gjort EFTER jeg på aftenturen konstaterede at det ikke gik ret godt uden klikker og guffere. Hun kan åbenbart ikke rigtig tage mig seriøst uden, selv lineføring var en udfordring. Vi trænede stå, hvor hun hun var ved at dreje rundt, da jeg gik bag om hende, og da jeg kom op på siden for at tage hende med, satte hun af og SPRANG glad væk fra mig, for nu var øvelsen vist slut, og hun synes dælme hun var go'.:mrgreen:

Så jeg tror vi lidt endnu bliver ved med at aflutte øvelserne, med klik og godbid. Men herregud, vi har en hel måned.:cool:

 

Hvor er det iøvrigt sjovt at læse om andres uheld til prøverne. Det gør det hele lidt mindre højtideligt. Ellers har jeg kun set de gode på Youtube, lige bortset fra en sød en, der havde 2 næsepinde med tilbage til sin fører.:-)

 

Ellers kunne jeg godt frygte at Gracie ville kunne finde på at opsøge andre, når hun ikke har snor på, eller smide sig på ryggen for at blive kløet på maven, når dommeren skal holde hende til indkald. Hun er nemlig typen der ikke synes hun får nok kærlighed hjemmefra.:genert:

 

Yeah, yeah, yeah!! :klap::klap:

Så er der ingen vej tilbage. :lol:

 

Uheld vil du forhåbentlig opleve masser af i løbet af jeres karriere. Det gør det sjovt at tænke tilbage på og det gør oplevelserne lidt forskellige fra hinanden.

Perfektionisme og succes er slet ikke nær så sjovt..:mrgreen: --set i bakspejlet..

 

Føreren kan altså osse lave grumme fejl undervejs..

 

Min største brøler kom anden gang Silke og jeg skulle op i klasse 3. Første gang havde vi fået en 3. præmie, så vi havde trænet heftigt for at forbedre resultatet. Alle øvelserne kunne vi udenad..

 

Alting gik rimeligt ok, -lige bortset fra øvelse 6, springapportering: Hunden sidder på plads foran springbrættet. Føreren kaster apporten over springbrættet. På tegn fra dommeren kommanderer føreren "apport". Hunden springer over, tager apporten op og på tilbagesprings- kommando springer den tilbage og sætter sig på plads med apporten i munden.

 

Det var en øvelse som Silke var ret så god til, så vi havde ikke trænet mere end lige lavet øvelsen når vi gik hele programmet igennem som generalprøve. Og da gik det fintnok.

 

På dagen tog vi fint opstilling ved springbrættet. Jeg afventede tegn fra dommeren. Hun nikkede og jeg kommanderede "spring":oops::oops::oops::oops:..

Silke sprang over og kikkede sig forvirret omkring?? Hvor var apporten???

Jooeh.......:oops::oops:... Den var stadig i mors hånd....:damn::damn:

NUL i den øvelse... :oops:

Og Silke blev ikke engang sur på mig..... :lol:

 

Det er altså meget sundt at opleve, at hunden ikke kommer med vrede ord eller bebrejdelser hvis man laver en kæmpe førerfejl.. Derfor kunne jeg heller ALDRIG drømme om at blive sur på Silke, hvis hun skulle lave fejl.

 

 

-------Nåmen... når du træner uden klikker, kan du så ikke bruge din stemme i stedet? Lyyys ros og masser af "dygtiiig". Brug din lyse rose-stemme meget når I leger og laver andre ting sammen. Og også HELE tiden under træning.. Når hun har lært at påskønne det, så kan du begynde at skære ned på rosen.. Man må jo desværre heller ikke skamrose sin hund under øvelsen... :lol: Kun MELLEM øvelserne.

 

---Og så skal I osse til hyrdning den dag?? :lol::lol:

Det..... lyder af meget......:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synets virkelig det er super at i har meldt jer til :5up:

Og hva jeg lige har læst så skal det nok gå, og nok os med en 1 præmie :blink:

 

Var slet ikke klar til min første LP1... puha en dag, var syg nærvøs, skulle alene afsted, bilen gik i stå efter 100 meter, så måtte ringe efter nogen for at få gang i den igen, spamme splinten med smser om hun ikke ville var sød at sige at jeg kom men, at min bil var død, (hvilket hun gjorde, igen tusind tak:hjerte:) stresse videre derned..

 

Så da jeg endelig skulle ind i ringen, var jeg ved at ryste i stykker.

Og vores lineføring, var mere mig der trak hunden rundt, end noget andet...

Der var flere dobbelt signaler i de fleste øvelser..

Og syntes virkelig det gik af H til...

 

Da det var min første prøve, viste ikke hvordan en præmie overrækkelse var. Så da der råbt 12 eller 13 op ud af de 17... troede jeg virkelig at de havde glemt mig... men nej med 162 point, og en 5 eller 4 plads ud af de 17 (kan virkelig ikke huske det klart, var helt væk i stress den dag :stupid: )..

 

Vi var oppe til vores anden LP1 i lørdags, hvor jeg var sikker på at det var gået helt i muldvarpehullet...

!!Væltede over min hund i lineføringen :damn::stupid:!!!

Denne gang vidste jeg jo hvordan præmieoverrækkelsen forgik...

Så var lige ved at række hånden op og spørge em der ikke var sket en fejl, da der kun var 1 udover mig tilbage.. (skal lige siges at der var lidt tvivl om mit start nummer og mit LP nummer, så lidt grund til tvivl var der da :engel:)

Men det var ingen fejl.. vi var 3 med point lighed, vi havde gået den bedste lineføring.. så vi var blevet valgt til bedste LP1 på dagen :klap::klap:

 

Øj sikke en roman jeg fik skrevet... Var slet ikke mening:stupid:

 

Men ville bare lige sige at selvom man ikke føler sig 100% klar, ens bil dør på vejen, eller man vælter over sin hund i ringen... ja så kan det altså godt lade sig gøre at lave et okay resultat :mrgreen:

 

Rigtig meget helt og lykke til jer... håber i får en super dag:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synets virkelig det er super at i har meldt jer til :5up:

Og hva jeg lige har læst så skal det nok gå, og nok os med en 1 præmie :blink:

 

Var slet ikke klar til min første LP1... puha en dag, var syg nærvøs, skulle alene afsted, bilen gik i stå efter 100 meter, så måtte ringe efter nogen for at få gang i den igen, spamme splinten med smser om hun ikke ville var sød at sige at jeg kom men, at min bil var død, (hvilket hun gjorde, igen tusind tak:hjerte:) stresse videre derned..

 

Så da jeg endelig skulle ind i ringen, var jeg ved at ryste i stykker.

Og vores lineføring, var mere mig der trak hunden rundt, end noget andet...

Der var flere dobbelt signaler i de fleste øvelser..

Og syntes virkelig det gik af H til...

 

Da det var min første prøve, viste ikke hvordan en præmie overrækkelse var. Så da der råbt 12 eller 13 op ud af de 17... troede jeg virkelig at de havde glemt mig... men nej med 162 point, og en 5 eller 4 plads ud af de 17 (kan virkelig ikke huske det klart, var helt væk i stress den dag :stupid: )..

 

Vi var oppe til vores anden LP1 i lørdags, hvor jeg var sikker på at det var gået helt i muldvarpehullet...

!!Væltede over min hund i lineføringen :damn::stupid:!!!

Denne gang vidste jeg jo hvordan præmieoverrækkelsen forgik...

Så var lige ved at række hånden op og spørge em der ikke var sket en fejl, da der kun var 1 udover mig tilbage.. (skal lige siges at der var lidt tvivl om mit start nummer og mit LP nummer, så lidt grund til tvivl var der da :engel:)

Men det var ingen fejl.. vi var 3 med point lighed, vi havde gået den bedste lineføring.. så vi var blevet valgt til bedste LP1 på dagen :klap::klap:

 

Øj sikke en roman jeg fik skrevet... Var slet ikke mening:stupid:

 

Men ville bare lige sige at selvom man ikke føler sig 100% klar, ens bil dør på vejen, eller man vælter over sin hund i ringen... ja så kan det altså godt lade sig gøre at lave et okay resultat :mrgreen:

 

Rigtig meget helt og lykke til jer... håber i får en super dag:vinken:

 

Virkelig underholdende roman.;-)

 

Jeg må tilstå at jeg allerede er nervøs Får et sug i maven, når jeg tænker på hvad jeg har rodet mig ud i efter knap 4 måneder som ejer af Gracie. Dommerne ser jo kun at hun snart bliver 2 år, og forventer sikker at hun burde kunne øvelserne til bevidstløshed.

Men måske betyder det ikke så meget at føreren falder over hunden, hvis bare den kan øvelserne nogenlunde.:-)

Jeg har det desværre med at træde på gracies poter, fordi jhun fik klik og godbid, når hendes skulderrørte mit ben i lineføring, så nu er hun ikke så pjattet med at gå tæt op af mig mere, ligesom hun nu bakker sidelæns, for i den øvelse har jeg også trådt på hende.

Og ellers synes hun at hun godt selv kan finde ud af hvornår hun skal stå og dæk i stillingsskift, da vi har arbejdet meget med at hun skal tage initiativ.

Næseprøven kan vi slet ikke finde ud af, men nu træner vi søg, så hun i det mindste bare kan markere den rigtige pind.

Jo vi har nok at bruge de næste uger på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja nervøsitet kender alt for godt:blink:

Hvis de godtager at falde over hunden... så gør de nok os hvis at du kommer til at gå lidt på hende... om hun gør det er jo en anden sag:hmm:

 

Vil os lige sige at næseprøven, os er vores værste øvelse...

Enten kommer hun med flere eller os så løber hun med den, og tygger den i stykker... sååå der skal vi helt sikkert os ha arbejdet på..

Det gjorde hun os i søndags... gik ud og fandt den rigtige, men valgte så at løbe et par meter væk, og lave lagebuk og andre underlige ting..

Det tog 5 ekstra signaler at få inde ind igen. og så kan jeg sige dig man står og tænker :damn::damn::damn::damn::damn:

 

Så finder hun bare den rigtige.. så er halt suuuupperrrr:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...