Hop til indhold

Gizmo skal til dyrlægen...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Måske er jeg bare pylret, men jeg skal afsted til dyrlægen med Gizmo i eftermiddag...

 

Min mavefornemmelse siger mig, at noget er som det ikke skal være :???:

 

Og min dyrlæges udmiddelbare "diagnose" efter at have hørt symptomerne over telefon, var hjerte-lunge-orm (hvad jeg havde frygtet) :cry: Og jeg håber bare ikke at det er det, men noget andet der nemt og hurtigt kan behandles...

 

Men symptomerne passer nok meget godt, desværre :cry:

 

Han virker meget træt (han er 15 uger, og burde - og plejer, at være i hopla og vildt legesyg). Han virker for rolig og træt af en hvalp at være...

 

I morges havde jeg ham f.eks. ude at morgentisse kl 6.00 - og så gik han ind og sov videre til kl 11, hvor jeg så synes at nu skulle vi altså ud i haven lidt. Der virkede han bare mor-syg og ville ikke rigtig noget, men frøs da han kom ind. Han ville ikke spise sin morgenmad - som han plejer at kaste sig over.

Og han vil bare ligge hos mig, med et tæppe over sig og sove...

 

Jeg har taget hans temperatur, den ligger på 39,1 - så lige på vippen...

 

Og så får han hikke vanvittig ofte, og han er også begyndt at få sådan nogle omvendte-nyse anfald, og har hostet en-to gange. Og han snorker helt vildt - mere end normalt!

 

 

Han var hos dyrlægen for 2 ugers tid siden, til hvalpetjek, og fik også en ormekur der - men den virker vel kun på "alm." orm, eller hvad??

 

 

Åh bryder mig virkelig ikke om det her... vil bare have en rask og glad hvalp... Synes sq jeg har haft nok syge hunde, men man kan selvfølgelig aldrig gardere sig mod sygdomme helt. Men øv hvor jeg synes det er uretfærdigt.

 

Så håber virkelig, at det bare er en virus eller noget, som dyrlægen nemt kan behandle... :x:

 

Skal nok komme med en opdatering når vi har været afsted...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har bestemt ikke fortjent flere syge hunde, og hvis det er, så vil jeg altså mene at skæbnen er ret hård ved dig :ae:

 

Men da han nu kun er 15 uger, så er det jo begrænset hvor længe han kan have haft H/L og dermed hvor meget skade han kan have taget, så hvis det endelig er, så burde det være rimeligt let at behandle uden langvarige konsekvenser. Dog skal du så nok fremover have forebyggende behandling, da ormen nu er i jeres nærområde (haven).

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har bestemt ikke fortjent flere syge hunde, og hvis det er, så vil jeg altså mene at skæbnen er ret hård ved dig :ae:

 

Men da han nu kun er 15 uger, så er det jo begrænset hvor længe han kan have haft H/L og dermed hvor meget skade han kan have taget, så hvis det endelig er, så burde det være rimeligt let at behandle uden langvarige konsekvenser. Dog skal du så nok fremover have forebyggende behandling, da ormen nu er i jeres nærområde (haven).

 

Tak :kys:

 

Nu er du jo (desværre vil jeg nok sige...) ret godt inde i det der H/L - den forebyggende behandling hvad består det så af??? Piller, indsprøtning, pulver??? Og hvad hedder det??? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :kys:

 

Nu er du jo (desværre vil jeg nok sige...) ret godt inde i det der H/L - den forebyggende behandling hvad består det så af??? Piller, indsprøtning, pulver??? Og hvad hedder det??? :-D

 

Du kan enten få piller eller Advocat (duppes i nakken), og det afhænger af hvad din dyrlæge siger. Luna får Advocat, min dyrlæge mener, at det er det bedste, men da nogen hunde ikke tåler det særlig godt, så er det ikke alle der får det.

 

Luna får Advocat én gang om måneden, og det hun skulle have det næste års tid (så har hun fået det over 2 somre), herefter vil vi forsøge at undlade den forebyggende behandling (i håb om at de inficerede snegle i haven er uddøde) og her skal vi så følge hende tæt med afføringsprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, for helvede da :cry:

 

Håber på noget uskyldigt et eller andet! H/L orm er noget lort...

 

Du kan enten få piller eller Advocat (duppes i nakken), og det afhænger af hvad din dyrlæge siger. Luna får Advocat, min dyrlæge mener, at det er det bedste, men da nogen hunde ikke tåler det særlig godt, så er det ikke alle der får det.

 

Luna får Advocat én gang om måneden, og det hun skulle have det næste års tid (så har hun fået det over 2 somre), herefter vil vi forsøge at undlade den forebyggende behandling (i håb om at de inficerede snegle i haven er uddøde) og her skal vi så følge hende tæt med afføringsprøver.

 

Hver måned?! :shock: Det fik jeg forbudt af min dyrlæge, da det ville kunne føre til overdosering --> syg hund :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at varigheden af advocate-behandlingen kommer an på hvor voldsomt hunden er inficeret.

 

Hvis der kun er få orm, så kan det være nok med en enkelt behandling, -hvis man så passer på at hunden ikke bliver smittet igen.

 

Men hvis hunden er voldsomt smuittet, så kan der desværre være æg, der sidder indkapslet rundt omkring i hundens krop. Og de æg bliver IKKE slået ihjel af en ormekur. Hverken af Advocate eller af andre ormekure.

 

Og æggene kan sidde indkapslede i hunden i flere år...

 

Så advocatebehandling en gang om måneden i flere år er egentlig ikke "forebyggende" for hunden HAR sandsynligvis stadig æg i kroppen. Advocate behandlingen er en måde at holde infektionen nede.

 

Gizmo er nok ikke blevet så voldsomt inficeret, så der sidder æg i kroppen.. Han er jo ikke så gammel.... Men Nordsjælland ER jo højrisiko-område. TRÆLS! fordi der er stor risiko for at blive smittet igen. Men GODT! fordi dyrlægen ved hvad han står med.

 

Jeg blev ikke rigtig klar over, om I skulle aflevere lorte i dag? eller er det et check for at udelukke andre ting, som f.eks kennelhoste..?

--Man har jo lov til at håbe... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at varigheden af advocate-behandlingen kommer an på hvor voldsomt hunden er inficeret.

 

Hvis der kun er få orm, så kan det være nok med en enkelt behandling, -hvis man så passer på at hunden ikke bliver smittet igen.

 

Men hvis hunden er voldsomt smuittet, så kan der desværre være æg, der sidder indkapslet rundt omkring i hundens krop. Og de æg bliver IKKE slået ihjel af en ormekur. Hverken af Advocate eller af andre ormekure.

 

Og æggene kan sidde indkapslede i hunden i flere år...

 

Så advocatebehandling en gang om måneden i flere år er egentlig ikke "forebyggende" for hunden HAR sandsynligvis stadig æg i kroppen. Advocate behandlingen er en måde at holde infektionen nede.

 

Gizmo er nok ikke blevet så voldsomt inficeret, så der sidder æg i kroppen.. Han er jo ikke så gammel.... Men Nordsjælland ER jo højrisiko-område. TRÆLS! fordi der er stor risiko for at blive smittet igen. Men GODT! fordi dyrlægen ved hvad han står med.

 

Jeg blev ikke rigtig klar over, om I skulle aflevere lorte i dag? eller er det et check for at udelukke andre ting, som f.eks kennelhoste..?

--Man har jo lov til at håbe... :???:

 

I vores tilfælde er det så forebyggende. Vi gør det fordi at både Baldur og Luna har besørget i haven, så risikoen for at vi har inficerede snegle, og at Luna derfor igen bliver smittet, er ret stor. Men hun har ikke H/L på nuværende tidspunkt, det er simpelthen for at slå en evt. infektion ned i samme øjeblik hun får den.

 

Min dyrlæge fortalte også om visse blindehunde (servicehunde) der fik behandlingen forebyggende, simpelthen fordi at der var investeret så meget i dem, at man ikke ønskede at risikerer at denne investering gik tabt ved infektion med H/L

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er grunden til at vi prøvede det af først, men da Luna ikke viste tegn på at hun ikke kunne tåle det, så blev vi ved med at bruge Advocat i stedet for et andet middel.

 

Jeg er bare forvirret, troede absolut max at man måtte give det med 8 ugers mellemrum - det er jo også det, der står i pakken :genert: Dyrlægen var ved at stejle ved tanken om, at jeg skulle give Møffe advocate (lige da H/L ormen blev konstateret), når det kun var lidt over en måned siden at han bare havde fået Frontline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare forvirret, troede absolut max at man måtte give det med 8 ugers mellemrum - det er jo også det, der står i pakken :genert: Dyrlægen var ved at stejle ved tanken om, at jeg skulle give Møffe advocate (lige da H/L ormen blev konstateret), når det kun var lidt over en måned siden at han bare havde fået Frontline.

 

Jeg ved det ikke, men det er hvad dyrlægen sagde til mig, men det kan da være at jeg lige skal ringe til hende for at blive 110% sikker :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

...På MIN indlægsseddel står der altså en gang om måneden eller mod lopper hver fjerde uge..

 

Silke får -efter samråd med dyrlægen- hver 4. uge. Og har fået det i adskillige år.. Uden problemer.

 

Ok, tænk, synes bare at mindes, at det var 8 uger :confused:

 

Kan godt være jeg tager fejl og har smidt min indlægsseddel væg :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Gizmo kommet i behandling.

 

Min dyrlæge kunne ikke udelukke H/L, men heller ikke fuldt bekræfte at det er det...

 

Symptomer passer på H/L, men da jeg ikke har samlet afføringsprøver sammen, ville jeg først have nok til dyrlægen på mandag, og før de blev tjekket og Gizmo kommet i behandling, ville der være blevet brugt mange dage før vi MÅSKE havde vidst mere. For som min dyrlæge også meget ærligt sagde - det er jo ikke sikkert at fordi han har H/L at der så kommer orm med ud i afføringen - og hans erfaring er, at han hellere vil starte behandlingen på baggrund af symptomerne fremfor afføringsprøverne - netop også fordi vi er i et høj-risiko område.

 

Men som han også sagde, så kunne det måske lige så godt være en halsbetændelse, som har de samme symptomer...

 

Så nu er Gizmo blevet behandlet med ormekur (Advocate) samt penicillin. Så har han H/L bliver dette behandlet, og har han ikke bliver det forbygget. Det er nærmest en win-win situation ;-)

 

Han skulle meget gerne være i tydelig bedring henover weekenden - og allerede nu er der kommet mere liv i ham :-D Hans Wubba Kong er i hvert fald ved at få en ordenlig rusketur :-D

 

Og vi har heldigvis opdaget det i god tid - så det skulle ikke have nået at udvikle sig voldsomt i ham.

 

Så noget godt er der ved at være overpylret, og se efter det mindste sygdomstegn :genert:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...