Hop til indhold

Er røntgenbillederne mine eller dyrlægens?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet lidt usikker på, når man får taget røntgen billeder af sin hund - uanset for hvad - om billederne så er mine eller dyrlægens? Altså kan jeg insistere på at få dem udleveret, hvis en anden dyrlæge vil se dem?

 

Hayly har nemlig fået fotograferet sine hofter, albuer, knæ og haser, og disse billeder ligger hos dyrlægen. Nu er det sådan, at det dyrehospital, hvor hun skal gå til træning på en water walker, gerne vil se billederne af haserne, for at se hvor slemt det er af hensyn til træningsprogram. Men da jeg kontaktede min dyrlæge, sagde hun, at hospitalet kunne ringe til hende, og så skulle hun nok fortælle dem det. Det gjorde mig lidt sur, da jeg jo betalt for disse billeder, så jeg mener, at de er mine, så hvis jeg vil have andre til at se dem, så skal hun vel bare udlevere dem, eller?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har én gang fået røntgenbilleder med hjem, og der sagde dyrlægen at det ikke normalt var noget de gjorde.

Jeg fik dem sikkert kun fordi hunden var død :vedikke:

 

Ved ikke hvorfor de er så beskyttende overfor deres røntgenbilleder, men jeg gør mig mine tanker om at det kan være noget kollegialt sammenholds noget, hvor vi skal tvinges til at betale for det samme igen hvis vi skifter dyrlæge :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene billederne er dine.

 

Nu er det godt nok ikke helt det samme, men jeg arbejder som klinikassistent hos en tandlæge og der er det altså patientens journal OG rtg billeder. Vi har blot opbevaringspligt men skal ifølge loven udlevere det til patienten eller ihverfald sende det til en anden tandlæge såfremt patienten beder om det.

 

Det er en forholdsvis ny lov så vi har også en del bøvl med andre tandlæger som ikke vil udlevere journal og billeder på de patienter som vi har overtaget.

 

Kunne forestille mig at det var lidt det samme hos dyrelæger men er ikke sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om politikken eller reglerne er anderledes her end derhjemme, men her tilhører røntgenbillederne helt klart hundeejeren.

Jeg har aldrig haft problemer med at få dem udleveret, uden spørgsmål af nogen art, og sidste gang gav de mig en CD med dem uden at jeg havde spurgt.

 

Jeg mener, at når du har betalt for at få det lavet, så tilhører det da dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at det er dine. Du har jo betalt for dem.

 

Jeg ville i hvert fald blive rimeligt insisterende, hvis jeg skulle bruge Livas billeder til kiropraktor eller andet, og min dyrlæge ikke ville udlevere dem.

 

Jeg er i hvert fald irriteret, for jeg bad hende enten sende dem ud til dem, eller om jeg måtte hente dem - og så ville jeg tage dem med retur på torsdag. Prøver at ringe igen mandag, og hvis hun ikke vil, må jeg tale med lidt større bogstaver.

 

Jeg har én gang fået røntgenbilleder med hjem, og der sagde dyrlægen at det ikke normalt var noget de gjorde.

Jeg fik dem sikkert kun fordi hunden var død :vedikke:

 

Ved ikke hvorfor de er så beskyttende overfor deres røntgenbilleder, men jeg gør mig mine tanker om at det kan være noget kollegialt sammenholds noget, hvor vi skal tvinges til at betale for det samme igen hvis vi skifter dyrlæge :hmm:

 

Det er desværre også det, at jeg frygter:cry:. På dyrehospitalet sagde de godt, at nogle dyrlæger ikke er så vilde med at udlevere "deres" billeder. Men fik desværre ikke spurgt dem, om jeg har krav på, at de udleverer dem.:cry:

 

Tror du ikke, bare at det var fordi det ville være mere konkret snak fagfolk imellem, at hun mente de kunne ringe?

 

Det ville jeg tolke det som, men nu hørte jeg jo så heller ikke den tone, det blev sagt i:-)

 

Nej det virkede mere som irritation, at andre skulle se "hendes" billeder. Ved ikke om hun frygter, at jeg er ved at skifte dyrlæge:vedikke:. Men fortsætter hun sådan her, så kommer jeg da til at overveje at gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sender gerne røngent billederne til andre dyrlæger, hvis jeg vil have en anden mening eller de selv vil have andre til at kigge på dem.

 

Et par gange har jeg selv haft dem med frem og tilbage

 

Jeg har også selv tilbudt at hente dem på tirsdag og så tage dem med tilbage torsdag, når vi skal til kontrol hos dyrlægen. Hun virkede ikke glad for at sende dem:cry:. Men ringer nok til hospitalet på mandag, for de kan måske fortælle mig, hvordan reglerne er.

 

Jeg vil også mene billederne er dine.

 

Nu er det godt nok ikke helt det samme, men jeg arbejder som klinikassistent hos en tandlæge og der er det altså patientens journal OG rtg billeder. Vi har blot opbevaringspligt men skal ifølge loven udlevere det til patienten eller ihverfald sende det til en anden tandlæge såfremt patienten beder om det.

 

Det er en forholdsvis ny lov så vi har også en del bøvl med andre tandlæger som ikke vil udlevere journal og billeder på de patienter som vi har overtaget.

 

Kunne forestille mig at det var lidt det samme hos dyrelæger men er ikke sikker.

 

Sjovt at lægerne får sådan en ejerfornemmelse overfor billeder;-). Til ren irritation for patienterne. Men mon ikke de samme regler er gældende?? Lyder i hvert fald logisk. Tusind tak for dit input!:5up:

 

Nu ved jeg ikke om politikken eller reglerne er anderledes her end derhjemme, men her tilhører røntgenbillederne helt klart hundeejeren.

Jeg har aldrig haft problemer med at få dem udleveret, uden spørgsmål af nogen art, og sidste gang gav de mig en CD med dem uden at jeg havde spurgt.

 

Jeg mener, at når du har betalt for at få det lavet, så tilhører det da dig.

 

Ren logisk ville jeg også mene, at de tilhører mig. Undrer mig så bare, hvorfor lægen er så beskyttende overfor dem:vedikke:. Mistænker hende måske for at være bange for, at jeg ikke stoler på hendes vurdering. Men det er jeg jo ligeglad med - jeg skal jo bruge dem til et behandlingsforløb, så det er lidt vigtigt. Har ikke tid til at skulle tage hensyn til en dyrlæges ego:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også selv tilbudt at hente dem på tirsdag og så tage dem med tilbage torsdag, når vi skal til kontrol hos dyrlægen. Hun virkede ikke glad for at sende dem:cry:. Men ringer nok til hospitalet på mandag, for de kan måske fortælle mig, hvordan reglerne er.

 

 

 

Sjovt at lægerne får sådan en ejerfornemmelse overfor billeder;-). Til ren irritation for patienterne. Men mon ikke de samme regler er gældende?? Lyder i hvert fald logisk. Tusind tak for dit input!:5up:

 

 

 

Ren logisk ville jeg også mene, at de tilhører mig. Undrer mig så bare, hvorfor lægen er så beskyttende overfor dem:vedikke:. Mistænker hende måske for at være bange for, at jeg ikke stoler på hendes vurdering. Men det er jeg jo ligeglad med - jeg skal jo bruge dem til et behandlingsforløb, så det er lidt vigtigt. Har ikke tid til at skulle tage hensyn til en dyrlæges ego:-D.

 

Ligger de ikke digitalt?

 

Det gør mine, så hvis jeg skal have dem videre, er det jo bare at sende en fil eller lave en cd

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ringede måske en måned efter og spurgte Kbh Dyrehospital om de stadig havde de røntgen billeder vi havde fået lavet, og dem sendte de gladeligt på en cd til mig - endda uden at få penge for porto eller cd.

Min hund var jo sådan set aflivet pga de billeder, og nu tænker jeg straks om hendes diagnose ikke er 100 sikker :oops: Ved ikke hvorfor, men lyder lidt for hemmelighedskræmmeri-agtigt i mine ører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ringede måske en måned efter og spurgte Kbh Dyrehospital om de stadig havde de røntgen billeder vi havde fået lavet, og dem sendte de gladeligt på en cd til mig - endda uden at få penge for porto eller cd.

Min hund var jo sådan set aflivet pga de billeder, og nu tænker jeg straks om hendes diagnose ikke er 100 sikker :oops: Ved ikke hvorfor, men lyder lidt for hemmelighedskræmmeri-agtigt i mine ører.

 

Først :bighug:

 

Ja synes også, at det lidt lusket - jeg var blevet advaret af dem fra dyrehospitalet, at nogle dyrlæger ikke så gerne vil udlevere deres billeder. Derfor kunne jeg tænke mig at vide, hvordan reglerne egentligt er. For er de mine, så er spørgsmålet, om det ikke er bedst, at vi har dem herhjemme, hvis vi ønsker andre skal se dem.

Bryder mig ikke om, når der ikke spilles med åbne kort:cry:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først :bighug:

 

Ja synes også, at det lidt lusket - jeg var blevet advaret af dem fra dyrehospitalet, at nogle dyrlæger ikke så gerne vil udlevere deres billeder. Derfor kunne jeg tænke mig at vide, hvordan reglerne egentligt er. For er de mine, så er spørgsmålet, om det ikke er bedst, at vi har dem herhjemme, hvis vi ønsker andre skal se dem.

Bryder mig ikke om, når der ikke spilles med åbne kort:cry:.

 

Nu kan jeg se du skriver hun ikke har dem digitalt, det er måske der problemet er, dyrehospitalet har dem på computer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg se du skriver hun ikke har dem digitalt, det er måske der problemet er, dyrehospitalet har dem på computer.

 

Altså hun har jo billederne derude, og dyrehospitalet kan jo sagtens se dem, hvis jeg har dem med.

Og det underlige er, at dyrehospitalet samarbejder med min dyrlæge i en vagtordning, så de må da være vant til at sende/udlevere journaler og røngten billeder. Skulle da ikke være så svært, at jeg henter dem tirsdag og har dem med tilbage torsdag! Eller hvis det er mine, at jeg beholder dem, så jeg kan vise dem til dem, jeg ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik taget røntgen billede af min gamle schæferdreng ved en akut-dyrlæge her i Århus, og fik uden problemer billederne med til virklund (= min normale dyrlæge).

 

Men kender ikke reglerne på området. Men syns da kun det er rimligt at det er hundeejerens billeder. Vi betaler jo for dem... Skriv lige hvad dyrehospitalet siger, hvis du ringer og spørger dem.

 

Hvordan går det med Hayly?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos vores dyrlæge siger de at billederne er deres , men vi kan godt få dem med hvis vi skal andre steder hen når bare de får dem tilbage. F.eks til kiropraktor..

Min afdøde hunds billeder skulle de også have tilbage selv om han var død på det tidspunkt men de skal gemme dem i 5 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været på dyrehospitalet til vandtræning med vovsen, og de havde endnu ikke modtaget billederne af Hayly's hase, men de havde snakket med min dyrlæge, som havde sagt hun ville sende dem.

Jeg skal dyrlæge på torsdag om formiddagen, og så til vandtræning på dyrehospitalet om eftermiddagen, så jeg har aftalt med dem på hospitalet, at jeg ringer om morgenen for at høre, om de har fået billederne. Hvis ikke må jeg jo selv have dem med fra dyrlægen.

Jeg spurgte vet.sygeplejesken, om billederne var mine eller dyrlægens? Og hun ville undersøge det for mig til næste gang - men hun mente, at de var mine, da jeg havde betalt for dem! På torsdag skal jeg til en kort konsultation ved en af dyrlægerne på dyrehospitalet, som skal vurdere Hayly's billeder - så om ikke andet får jeg svar der på, om billederne tilhører mig eller dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik taget røntgen billede af min gamle schæferdreng ved en akut-dyrlæge her i Århus, og fik uden problemer billederne med til virklund (= min normale dyrlæge).

 

Men kender ikke reglerne på området. Men syns da kun det er rimligt at det er hundeejerens billeder. Vi betaler jo for dem... Skriv lige hvad dyrehospitalet siger, hvis du ringer og spørger dem.

 

Hvordan går det med Hayly?

 

Det går egentlig ok med Hayly-pigen:5up:. Vi var til vandtræning idag, og det skal med tiden nok blive godt. Alle vores tiltag (vægttab, kosttilskud, massage, vandtræning) vil dog tage noget tid, inden vi begynder at se resultat, så vi afventer. Det positive er, at det ikke er værre end før, og hendes humør samt appetit fejler intet:5up:.

 

Går lidt tid, inden vi må leje - Hayly må helst ikke komme i skoven for tiden nemlig (fik jeg lige at vide idag - ups:cry:). Så den hedder strand i stedet:5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille opdatering til alle interesseret:

 

Når man får taget røntgen af sit dyr, så tilhører billederne egentligt dyrlægen, da de har journalføringspligt, og da billederne er en del af journalen, skal de altså opbevares hos dyrlægen. Det skal gemmes i 5 år, hvorefter de kan udleveres eller destrueres.

Det er almindelig kutyme, at dyrlægerne udleverer/sender billederne til hinanden på tværs, hvis der ønskes en second opinion - om denne er ønsket af ejerne eller dyrlægerne er egentligt lige gyldigt.

Så nej vi ejer ikke selv billederne, men vi kan til hver en tid ønske, at få billederne sendt til en anden dyrlæge, hvorefter det almindeligvis vil blive gjort uden problemer.

Jeg har snakket med en dyrlæge på dyrehospitalet om ovenstående, og det var ham, som forklarede mig reglerne - altså ikke min egen, så han havde ingen interesse i billederne, men svarede bare pænt på min forespørgsel:5up:.

Han sagde også, at en anden grund til, at de foretrak at sende billederne direkte mellem hinanden fremfor at udlevere dem til dyreejerne, var, at de ofte var udsat på, at folk så selv begyndte at tolke på dem -eller fik ikke fagligt uddannede til at se på, hvorefter der kunne gå en masse rod i kommunikationen.

Men man kan altid bede en dyrlæge om at sende billederne til en anden - og det burde vedkommende så gøre:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...