Hop til indhold

Rallytræningstråden (fælles)


Amocca
 Share

Recommended Posts

Husker du at træne og belønne det at gå mellem skiltene lige så meget som du træner selve skiltene? Der skal jo være værdi for hunden i at gå fri ved fod mellem skiltene, og den skal opfatte det lige så meget som en øvelse som selve skiltene. :-)

 

Nej - det gør jeg overhoved ikke! Jeg ved godt det er det der mangler, men hvordan pokker får jeg lige trænet det her i vinterpausen?
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 2,6k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, ikke? Det hælder jeg også til. Så tester jeg sgu lige den der bak - og så er vi good to go! Nu hvor det ligesom bare kørte derudaf i begynder og øvet, så vil jeg altså have championtitlen også :blink: Højrehandling venter vi med til han er pensioneret!

 

Og så er det jo i øvrigt mega, mega god træning ift. lydighed. Det kræver i den grad fokus og lydighed at gå en rallybane - især når dommeren har brugt IKEAvaser som kegler... (og man selv har valgt at bruge samme kegler til fremsending og apport) :lol:

Virkelig sejt gået! Flot :mrgreen:

 

.... meeeen, er der ikke højrehandling i ekspert? Troede jeg virkelig der var!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - det gør jeg overhoved ikke! Jeg ved godt det er det der mangler, men hvordan pokker får jeg lige trænet det her i vinterpausen?

 

Du kan sagtens småtræne skilte og turen imellem på almindelige gåture. Hvis I går på et fortov, så beslut dig for at tage en ind-foran ved næste indkørsel og så videre på plads frem til lygtepælen, hvor I tager en 360 rundt. Husk at beløn både for selve øvelserne og på turen imellem dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens småtræne skilte og turen imellem på almindelige gåture. Hvis I går på et fortov, så beslut dig for at tage en ind-foran ved næste indkørsel og så videre på plads frem til lygtepælen, hvor I tager en 360 rundt. Husk at beløn både for selve øvelserne og på turen imellem dem.

I see! Tak :mrgreen:

 

Bruger du/I et slut/færdig/fri signal? Det har jeg nemlig ikke, så jeg har lidt svært ved at signalerer at vi nu slutter træningen og går til almindelig gåtur, og det tror jeg også er et problem. Jeg er ved at indlære fri, men jeg må nok til at indlære det lidt mere konsekvent. hmm ..

Link til indlæg
Del på andre sites

I see! Tak :mrgreen:

 

Bruger du/I et slut/færdig/fri signal? Det har jeg nemlig ikke, så jeg har lidt svært ved at signalerer at vi nu slutter træningen og går til almindelig gåtur, og det tror jeg også er et problem. Jeg er ved at indlære fri, men jeg må nok til at indlære det lidt mere konsekvent. hmm ..

 

Begge mine synes, at det at få en guf og ros er et slutsignal i sig selv :oops:

Når jeg f.eks. vil forstærke under en fri ved fod, skal jeg give en ny plads-kommando samtidig med at guffen gives.

 

Ellers kan de begge fri eller løs (når de er i snor)

Link til indlæg
Del på andre sites

Virkelig sejt gået! Flot :mrgreen:

 

.... meeeen, er der ikke højrehandling i ekspert? Troede jeg virkelig der var!!

 

Tak! Og nej, der er heldigvis ikke højrehandling. Ellers måtte vi vente til han bliver pensionist :-D

 

I see! Tak :mrgreen:

 

Bruger du/I et slut/færdig/fri signal? Det har jeg nemlig ikke, så jeg har lidt svært ved at signalerer at vi nu slutter træningen og går til almindelig gåtur, og det tror jeg også er et problem. Jeg er ved at indlære fri, men jeg må nok til at indlære det lidt mere konsekvent. hmm ..

 

Jeg bruger altid et stop-signal. Hvordan skal hunden ellers vide hvornår den skal tilbyde noget/træne og hvornår den må snuse? Mine hunde må som eksempel aldrig snuse under træningen. Og hvis man er helt firkantet med, hvad hunden må og ikke må under træning, så er det virkelig unfair over for hunden ikke at indlære et Slutsignal. Vi vil jo gerne gøre det så let for hunden som muligt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger altid et stop-signal. Hvordan skal hunden ellers vide hvornår den skal tilbyde noget/træne og hvornår den må snuse?

 

Petrine udmatter sig selv, for hun tilbyder i en uendelighed, jeg siger fri, men så tilbyder hun noget og jeg belønner - Sonja har rykket mig i ørerne og jeg prøver virkeligt, men det er svært, når jeg har levet et helt liv uden 'fri' :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine udmatter sig selv, for hun tilbyder i en uendelighed, jeg siger fri, men så tilbyder hun noget og jeg belønner - Sonja har rykket mig i ørerne og jeg prøver virkeligt, men det er svært, når jeg har levet et helt liv uden 'fri' :oops:

 

 

Jeps - det har Carla også gjort og jeg har belønnet :oops: Endte med at jeg begyndte at gå tur uden godbidder - det hjalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - det gør jeg overhoved ikke! Jeg ved godt det er det der mangler, men hvordan pokker får jeg lige trænet det her i vinterpausen?

 

Det er jo træning af lineføring/fri ved fod, det behøver du ingen rallybane til, det kan du træne derhjemme eller på turene, som Dorte foreslår. :-)

 

I see! Tak :mrgreen:

 

Bruger du/I et slut/færdig/fri signal? Det har jeg nemlig ikke, så jeg har lidt svært ved at signalerer at vi nu slutter træningen og går til almindelig gåtur, og det tror jeg også er et problem. Jeg er ved at indlære fri, men jeg må nok til at indlære det lidt mere konsekvent. hmm ..

 

Ja, du skal have et frisignal. Men du har vel også et pladssignal til når du træner øvelsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine synes, at det at få en guf og ros er et slutsignal i sig selv :oops:

Når jeg f.eks. vil forstærke under en fri ved fod, skal jeg give en ny plads-kommando samtidig med at guffen gives.

 

Ellers kan de begge fri eller løs (når de er i snor)

Det er også det der er mit problem. Så snart jeg har guffet hende skal jeg sige "fortsæt" eller "plads" for at få hende tilbage i fri v/fod.

 

Jeg gad godt hun fortsatte med at gå på plads, men til det mangler jeg jo et rigtig slutsignal! Der er intet andet for end at få det indlært ASAP ;-)

 

Tak! Og nej, der er heldigvis ikke højrehandling. Ellers måtte vi vente til han bliver pensionist :-D

 

Jeg bruger altid et stop-signal. Hvordan skal hunden ellers vide hvornår den skal tilbyde noget/træne og hvornår den må snuse? Mine hunde må som eksempel aldrig snuse under træningen. Og hvis man er helt firkantet med, hvad hunden må og ikke må under træning, så er det virkelig unfair over for hunden ikke at indlære et Slutsignal. Vi vil jo gerne gøre det så let for hunden som muligt.

Jeg er helt enig. Det er dog først under rally jeg har fået et problem. Hverken agility eller det lydighed vi ellers har gået til har Nala lagt an til snuseri. Agility'en elsker hun vidst bare for højt og der sker der jo en masse, og til lydighed har vi mest lavet stationære øvelser. Men til Rally går vi jo mellem skiltene, og det er her jeg til tider kan miste hende til en lækker duft. Det er et helt nyt problem for mig, men jeg skal virkelig til at få indlært et signal, netop så hun ved at "nu arbjder vi". Jeg er fuldstændig enig i at det kun er rimeligt!

 

Petrine udmatter sig selv, for hun tilbyder i en uendelighed, jeg siger fri, men så tilbyder hun noget og jeg belønner - Sonja har rykket mig i ørerne og jeg prøver virkeligt, men det er svært, når jeg har levet et helt liv uden 'fri' :oops:

Haha. Jeg kan godt genkende mig selv i den der :klap:

 

Jeps - det har Carla også gjort og jeg har belønnet :oops: Endte med at jeg begyndte at gå tur uden godbidder - det hjalp!

Ingen guffer?? Det er aldrig prøvet! Hmm, måske skulle det prøves også (men så bliver det jo svært at indlære et slutsignal - hmmm :vedikke:)

 

Det er jo træning af lineføring/fri ved fod, det behøver du ingen rallybane til, det kan du træne derhjemme eller på turene, som Dorte foreslår. :-)

 

Ja, du skal have et frisignal. Men du har vel også et pladssignal til når du træner øvelsen?

Jep. Jeg træner bestemt også lineføring eller fri v/fod på mine gåture, problemet er jo netop at fortælle hende at "NU må du stoppe med at gå på plads efterfølgende og derfor er det efterhånden blevet en "hun bestemmer selv hvornår hun må gå ud fra pladsen". Jeg plejer ikke at tillade det, og får hende hurtigt på plads igennem, men det er meget forvirrende for hende hvornår hun må gå fri igen - det er helt tydeligt. Hun tror helt sikkert at det er en guf der betyder at hun må være fri, men det dur jo ikke, når jeg skal belønne hende for at blive på pladsen :vedikke:

 

--------------------

 

Jeg er gået igang med at træne fri! Nogle gode råd? Jeg klikketræner!

 

Tak allesammen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Miss_menelli

Weeeeee......

 

Mig og Kaia er kommet på rallyhold :banan: :klap:

 

Og det kunne ikke passe mere perfekt - Træningen ligger tirsdag, hvor jeg træner med Bamse mandag og Yoda onsdag.

Så slipper for at rykke rundt på deres hold, men kan fortsætte som jeg plejer og samtidig få trænet med min lille diva :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Her kommer lige et totalt begynder spørgsmål og det er ikke decideret rally (men nu er det jo det vi går til..) Håber der er en der vil skære ud i pap for mig :genert:

 

Når jeg træner en ny øvelse gør jeg det oftest ved at lokke adfærden frem, fx bakke hvor jeg tar hånden ned i hendes højde og går mod hende så bakker hun.. Men hvordan kommer jeg der fra og så til at kunne stå op og bede hende om at bakke? Det er med flere øvelser, jeg fatter ikke at komme fra at bruge virkelig overdrevede tegn til at hunden måske har en forståelse for kommandoen.. Ville gerne kunne shape nogle øvelser, men det har vi jo aldrig rigtig brugt, så når jeg fx laver tricks på en kasse så forsøger hun sig ikke med andet end at sætte sig eller ligge ned :vedikke: Skal jeg så bare vente - hvis jeg venter for længe skrider hun :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...