Hop til indhold

En umulig opgave


Amocca
 Share

Recommended Posts

ikke for at fornærme nogen, men.... nej :genert: det er knap nok en hund og den kan ikke springe i den grad det kræves for at løbe an ag klasse 1 og da slet ikke klasse 3 (35 cm i højden og 50 i længde).. så en chi går ikke...

 

Derudover ville jeg være vanvittig angst for at trampe på den, hvis jeg skulle træne rally med den :lol:

der går en dygtig chi i min agility klub, den har bestemt ikke problemer med højde på springene!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 246
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men tilgengæld kan de jo heller ikke hoppe over noget der er højere end en tændstik :lol: så jeg ville jo nærmest først kunne løbe ag med den når den blev senior, så springene var helt i bund :lol:

 

ikke for at fornærme nogen, men.... nej :genert: det er knap nok en hund og den kan ikke springe i den grad det kræves for at løbe an ag klasse 1 og da slet ikke klasse 3 (35 cm i højden og 50 i længde).. så en chi går ikke...

 

Derudover ville jeg være vanvittig angst for at trampe på den, hvis jeg skulle træne rally med den :lol:

 

der går en dygtig chi i min agility klub, den har bestemt ikke problemer med højde på springene!

:drille::drille::drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

der går en dygtig chi i min agility klub, den har bestemt ikke problemer med højde på springene!

 

kan den slå vippen ned? ;-) det kan godt være, der findes chi'er der kan springe fuld højde :vedikke: jeg har dog endnu til gode at møde en... men ok, det er nok heller ikke så meget det det handler om... nok mere, at jeg ikke er fan af de helt helt små hunde :genert:

 

måske skulle det skrives på min 4 millioner umulige kravs-liste :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

kan den slå vippen ned? ;-) det kan godt være, der findes chi'er der kan springe fuld højde :vedikke: jeg har dog endnu til gode at møde en... men ok, det er nok heller ikke så meget det det handler om... nok mere, at jeg ikke er fan af de helt helt små hunde :genert:

 

måske skulle det skrives på min 4 millioner umulige kravs-liste :hmm:

ja :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg har ikke fået læst hele tråden igennem, da den er blevet rigtig lang. Men Jeg har dog læst din lange liste med krav igennem. Jeg kan jo kun billige, at du har gjort det store arbejde, og har gennemtænkt, hvilken hund du du VIL have :klap:, selv om den nok gør den svær at finde, med den mængde af krav :mrgreen:

 

Det er ikke så mange år siden, at der var en Boston terrier på landsholdet for Agility, så sådanne en kunne jeg godt foreslå, men da den i virkeligheden ikke er en terrier, men en mollosser som koster mellem 12 - 15.000, risikere du desværre også at få en dyr hund, der sidder bag springet og tænker "hvorfor :hmm:". For 3000 kr lille hund, er vi vist ude i en fin blandingshund. Og Karla er ikke den eneste gode af slagsen, så du kan roligt kaste dig ud i sådanne en igen, hvis du da ikke vil have en D/S gårdhund, (som jeg havde en træner, der påstod egentligt også er en form for terrier). Jeg har en herlig rundkørsel, også kaldet Berta, på 40 cm, som jeg løb agility med, i hendes unge dage, hun er lige blevet mormor, til nogle brune hvalpe, hvor faren er en D/S gårdhund. Jeg har godt nok ingen billeder af de små, for de bor ikke hos mig, men du kan da se nogle billeder af Berta her : Madammerne - Klssendorfske Boston Terrier

 

Held og lykke med at finde hund nr. 2

Link til indlæg
Del på andre sites

(som jeg havde en træner, der påstod egentligt også er en form for terrier)

Og dét er forkert, en DSG er ikke en terrier - det er en pinscher ;-)

 

Men Amocca - du har ret, det er vidst den umulige opgave! :lol:

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor er det du ikke vil have en DSG? Som jeg læser det passer den ind i dine krav. Og jeg har endnu til gode at møde en hysterisk DSG? Sitto gøede ja, men kun af ting hun var bange for - pga. mishandlingen. Hun har aldrig været en hund som gøede af alt og alle - overhovedet ikke, hun har altid været utrolig nem at have med ude, også til stævner. Jeg havde altid telt og bur med, og imellem løbene lå hun bare ovenpå sit bur og sov, og hvis jeg puttede hende i buret og lukkede, fordi jeg måske skulle op i klubhuset, gå bane osv., var der heller ingen problemer. Hun lagde sig bare ned og slappede af. :5up: Hun har altid været super nem at have med!

 

Hun var fantastisk til agility - lynhurtig, smidig og rigtig god til selv at søge frem. Hun elskede agility! :banan:

 

Og på trods af at hun aldrig har været vant til små børn og først blev præsenteret for dem i en alder af 5 år, så accepterede hun dem. Hun gad ikke have at de skulle kramme eller lege vildt omkring hende, men det vil jeg også mene er almindelig opdragelse af børn at lære dem at det gør man ikke, men ellers var hun ret ligeglad med at de var der. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fået læst hele tråden igennem, da den er blevet rigtig lang. Men Jeg har dog læst din lange liste med krav igennem. Jeg kan jo kun billige, at du har gjort det store arbejde, og har gennemtænkt, hvilken hund du du VIL have :klap:, selv om den nok gør den svær at finde, med den mængde af krav :mrgreen:

 

Det er netop det denne tråd udspringer af :mrgreen: En samtale på træningspladsen, hvor mine medkursister måtte medgive, at jeg aldrig kunne få hund nr. 2, for den hund jeg ville have havde jeg allerede:lol:

 

Det er ikke så mange år siden, at der var en Boston terrier på landsholdet for Agility, så sådanne en kunne jeg godt foreslå, men da den i virkeligheden ikke er en terrier, men en mollosser som koster mellem 12 - 15.000, risikere du desværre også at få en dyr hund, der sidder bag springet og tænker "hvorfor :hmm:".
:lol::lol::lol: Jeg har luret lidt på Boston Terrieren og afskrevet den igen, og efter denne betragtning er jeg ret sikker på, at det er det rette valg :lol::lol::lol:

 

For 3000 kr lille hund, er vi vist ude i en fin blandingshund. Og Karla er ikke den eneste gode af slagsen, så du kan roligt kaste dig ud i sådanne en igen, hvis du da ikke vil have en D/S gårdhund, (som jeg havde en træner, der påstod egentligt også er en form for terrier). Jeg har en herlig rundkørsel, også kaldet Berta, på 40 cm, som jeg løb agility med, i hendes unge dage, hun er lige blevet mormor, til nogle brune hvalpe, hvor faren er en D/S gårdhund. Jeg har godt nok ingen billeder af de små, for de bor ikke hos mig, men du kan da se nogle billeder af Berta her : Madammerne - Klssendorfske Boston Terrier

 

Held og lykke med at finde hund nr. 2

 

De 3000 er ikke altafgørende, skulle jeg forelske mig voldsomt i en bestemt race, så har vi pengene til at jeg køber en sådan. Det vil blot kræve noget af et kvantespring i min mands ide om hvad en hund koster ;-) og nu er han endelig gået med til hund nr 2, så skal vi ikke lige give den stakkels mand ro et øjeblik :lol::lol::lol:

 

uh Berta :hjerte: endnu en lille sportsmodel :klap:Jeg kan godt se på det hele, at jeg nok er sådan en person der ender mit liv med fantastiske små blandingshunde hele livet :blink:

 

Og dét er forkert, en DSG er ikke en terrier - det er en pinscher ;-)

 

Men Amocca - du har ret, det er vidst den umulige opgave! :lol:

 

Jeps :lol: se mit svar ovenfor til Klüssendorf, så ved du hvor det kom fra...

 

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor er det du ikke vil have en DSG? Som jeg læser det passer den ind i dine krav. Og jeg har endnu til gode at møde en hysterisk DSG?

 

Jeg synes desværre at overvægten af de dsg'er jeg møder er skarpe i det, ikke specielt førermindede eller arbejdsvillige :vedikke: Dvs. de svarer overhovedet ikke til racestandarden.... Nu er der selvfølgelig risikoen for, at jeg er løbet ind i lutter blandinger... who knows... Men selvom jeg oprindeligt (fra før jeg fik Karla) havde tænkt det var sådan en hund jeg skulle have, så er jeg knap så lun på dem efterhånden må jeg sige... :???: Jeg kender dog et par dygtige agility dsg'er. Den ene er en tæve - hun er skarp som bare satan, men dygtig på banen. De andre er hanner. Så skulle det ende med en dsg, så ville jeg nok seriøst overveje en han (og kastrere den meget ung)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

uh Berta :hjerte: endnu en lille sportsmodel :klap:Jeg kan godt se på det hele, at jeg nok er sådan en person der ender mit liv med fantastiske små blandingshunde hele livet :blink:

 

QUOTE]

 

Jeg elsker mine blandingshunde af hele mit hjerte, og skal jeg lave den umulige opgave at rangordne mine hunde, set ud fra ud fra helbred og temperament og hvordan jeg foretrækker en hund, så er Berta den absolutte bedste hund jeg har. Og de 1500, hun kostede i sin tid, er de bedste penge jeg nogle sinde har givet ud på en hund. Og det værste er, at tiltrods for, at jeg nok fremover vil blive kaldt en useriøs avler, så er jeg stadig stolt af hendes afkom og jeg kan slet ikke forestille mig en verden uden min lille Bertansk terrier :genert:(så er det sagt, håber ikke at der er nogle af mine med-Boston avler eller deres venner, som læser dette )

 

Boston terrieren er tilgengæld et lille sjovt menneske i hundekrop, så der er andre kvaliteter ved den, som gør at man bare må elske den :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg synes desværre at overvægten af de dsg'er jeg møder er skarpe i det, ikke specielt førermindede eller arbejdsvillige :vedikke: Dvs. de svarer overhovedet ikke til racestandarden.... Nu er der selvfølgelig risikoen for, at jeg er løbet ind i lutter blandinger... who knows... Men selvom jeg oprindeligt (fra før jeg fik Karla) havde tænkt det var sådan en hund jeg skulle have, så er jeg knap så lun på dem efterhånden må jeg sige... :???: Jeg kender dog et par dygtige agility dsg'er. Den ene er en tæve - hun er skarp som bare satan, men dygtig på banen. De andre er hanner. Så skulle det ende med en dsg, så ville jeg nok seriøst overveje en han (og kastrere den meget ung)

Uden at hverken du eller jeg kan vide det, så kunne det lyde til DSG blandinger du er rendt ind i - for de ting du nævner kan jeg på ingen måde genkende hos de DSG jeg har mødt (MED tavle, Sitto havde også DKK tavle) - Sitto var ekstremt arbejdsvillig, det var det bedste når hun fik lov til at lave noget - om det var tricks, lydighed eller agility, men specielt agility og tricks. Lykken og stoltheden over at være dygtig og have succes oplevelser strålede ud af øjnene på hende :hjerte: og hun havde stort fokus på mig!

 

Det eneste gange hun har mistet koncentrationen har været i starten da hun var virkelig, VIRKELIG usikker og kom på AG banen - så tog hun 1-2 "æresrunder" og så var der absolut ingen kontakt - men da hun var blevet mere selvsikker holdt hun op med det, og så var der fuld koncentration på banen og på mig. :5up: Og usikkerheden kan man jo heller ikke sætte i forbindelse med racen, det skyldes hendes hårde opvækst.. :cry:

 

Sitto har leget med flere DSG'er og de har være søde og rolige, de ved hvor deres grænser går ja, men har kun oplevet dem sige fra som alle andre hunde - men nej, de finder sig ikke i det hele, de kender deres grænser og siger fra, men det er jo også fair. :-)

 

Men skal man være sikker på at det er en DSG man får - skal man have en med tavle. Der sælges ekstremt mange blandinger under DSG navnet - og jeg tror ofte det er DE hunde som ødelægger deres ry, og efter min mening er det rigtig synd - jeg har aldrig før oplevet en hund være så nem som Sitto, hun var førerfikseret, elskede at arbejde, kunne være løs overalt, havde ingen problemer med at jeg gik fra hende, om det var derhjemme, på ferier eller til stævne, brød sig ikke om at blive overrumplet af hunde nej, men så knurrede hun og søgte selv væk - hun ønskede ingen ballade, så ville hun hellere bare være selv, hvis ikke de fattede et hint!

Og det er også det indtryk jeg har fået af samtlige af de DSG'er jeg har mødt :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt lige at få det på plads :5up:Jeg undrede mig også lidt dengang, men vidste jo ikke bedre selv :oops:

Det er en efterhånden kendt misforståelse, mange tror DSG er en terrier - men det er de altså ikke, det er en pinscher.

 

Jeg tror misforståelsen kommer her fra (Sakset fra klubbens hjemmeside)

"Dansk/Svensk Gårdhund er det samme som den gamle danske foxterrier. I Sverige kaldte de den Skånsk Terrier, men det er slet ikke nogen terrier, det er snarere en pinscher. Gårdhunden har ikke det iltre terriertemperement."

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg har også mødt nogle overordentlige dejlige D/S gårdhunde. Der er en i vores hundeskov som er den venligste og lyddigeste, hund man kan forestille sig. Han hedder forøvrigt Rasmus og uden stamtavle. Men hvad med også lige at tjekke Petit Brabacon´en ud. Den er korthårdet i sort eller brun og under 40 cm. Jeg kender godt nok ikke så meget til temperamentet og ved ikke om den egner sig til agility, men den er værd at tjekke ud for dig, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop det denne tråd udspringer af :mrgreen: En samtale på træningspladsen, hvor mine medkursister måtte medgive, at jeg aldrig kunne få hund nr. 2, for den hund jeg ville have havde jeg allerede:lol:

 

:lol::lol::lol: Jeg har luret lidt på Boston Terrieren og afskrevet den igen, og efter denne betragtning er jeg ret sikker på, at det er det rette valg :lol::lol::lol:

 

 

 

De 3000 er ikke altafgørende, skulle jeg forelske mig voldsomt i en bestemt race, så har vi pengene til at jeg køber en sådan. Det vil blot kræve noget af et kvantespring i min mands ide om hvad en hund koster ;-) og nu er han endelig gået med til hund nr 2, så skal vi ikke lige give den stakkels mand ro et øjeblik :lol::lol::lol:

 

uh Berta :hjerte: endnu en lille sportsmodel :klap:Jeg kan godt se på det hele, at jeg nok er sådan en person der ender mit liv med fantastiske små blandingshunde hele livet :blink:

 

 

 

Jeps :lol: se mit svar ovenfor til Klüssendorf, så ved du hvor det kom fra...

 

 

 

Jeg synes desværre at overvægten af de dsg'er jeg møder er skarpe i det, ikke specielt førermindede eller arbejdsvillige :vedikke: Dvs. de svarer overhovedet ikke til racestandarden.... Nu er der selvfølgelig risikoen for, at jeg er løbet ind i lutter blandinger... who knows... Men selvom jeg oprindeligt (fra før jeg fik Karla) havde tænkt det var sådan en hund jeg skulle have, så er jeg knap så lun på dem efterhånden må jeg sige... :???: Jeg kender dog et par dygtige agility dsg'er. Den ene er en tæve - hun er skarp som bare satan, men dygtig på banen. De andre er hanner. Så skulle det ende med en dsg, så ville jeg nok seriøst overveje en han (og kastrere den meget ung)

 

Jeg kender fem tavle-DSG tæver, som alle er skønne hunde - super arbejdsivrige, adrætte, energiske og glade hunde. Kun én af dem er lidt skarp over for fremmede hunde, men det skyldes usikkerhed, da hun er en følsom hund, der havde nogle dårlige oplevelser som hvalp. To af dem er nede fra vores agilityklub, og de er SÅ gode og LYNhurtige på banen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke racer ser du ude i konkurrencerne?

 

Og hvilke racer er de bedste til konkurrencerne?

evt hvad er de blandinger af?

 

 

 

Og Hvis du nu KUN MÅTTE have halvdelen af dine første krav, hvilke ville så være vigtigst?

 

 

 

 

Ville muligheden ligge for endnu en karla, bare med andre slags forældre (temperaments mæssigt)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke racer ser du ude i konkurrencerne?

 

Og hvilke racer er de bedste til konkurrencerne?

border collier og sheltier - ingen af delene er jeg interesseret i

 

 

 

 

Og Hvis du nu KUN MÅTTE have halvdelen af dine første krav, hvilke ville så være vigtigst?

 

- Den skal gerne være under 43 cm høj fuldt udvokset

- Den må ikke være terrier

- Den må ikke være spidshund

- Den skal være førerminded

- Den må ikke være "sært" sat sammen, dvs. ingen lange rygge eller små kommodeben

- Den skal kunne bruges til agility på "lidt højere end hyggeplan"

- Den skal ikke være af en race med mange skavanker

 

 

Der var 15 krav før, jeg har taget de 7 jeg synes er vigtigst. :mrgreen: Men faktisk er det øverste det allervigtigste - ikke kun fordi jeg ikke vil løbe stor klasse i ag, men også fordi den størrelsesmæssigt skal passe til Karla.

 

 

 

 

Ville muligheden ligge for endnu en karla, bare med andre slags forældre (temperaments mæssigt)?

 

Det er jo svært at spå om. Især fordi Karlas far var en labrador / ? blanding! Og hendes bror fra samme kuld er jo en hel anden slags end hende. Han vejer 7 kg mere end hende og er en hel del cm højere. Og rigtigt "labradorformet" - slet ikke så strømlinet som hun er...

 

Det jeg nok gerne ville var at parre Karla med en dansk/ svensk eller en dværgpudel... men som sagt, så synes jeg hun er lige "hys" nok til at jeg vil avle på hende... Men selv hvis jeg bestemte at det var ok, fordi alt andet ved hende er så fantastisk, så ville jeg stå med et STORT problem hvis hun fik mere end 1-2 hvalpe... for jeg ville ikke kunne finde købere der kunne leve op til mine krav :engel: og ville derfor skulle ende med at beholde dem allesammen selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg en gang bli'r rigtig gammel, og ikke orker løbe i stor klasse mere (og det varer vist ikke ret længe... ;-)) så skal jeg ha' pudel.

 

Troede jeg, ja! Så skulle min nevø på 12 ha' sin første egne (agility-)hund her i år. Og det skulle i hvert fald være en lille eller mellemhund, da konkurrencen i stor klasse nok ville dræbe hans interesse ret hurtigt. Både mor og moster (moi) løber med BC, og gik igang med at lede race... Og det endte med en mini-aussie, som ingen af os kendte før. Og det ser ud til at være en superlækker hund! Det er helt klart en skarp konkurrent til min pudel!

 

Der er vist ikke rigtig nogle mini-aussies her i landet, i Sverige er der lidt flere, og også et par kenneler. Nevøens blev fundet i Tyskland, hvor der er rigtig mange. Avlsarbejdet er i top, da man prøver at få varianten FCI-godkent. Og som et ekstra lille plus, er de rimelig billige, mener at de gav under 1.000€ for nevøens..?

 

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser ud til at være en smart lille sag ja :-D Jeg kan ikke rigtigt læse mig til om hyrde-egenskaberne stadig er intakte i den? For selvom jeg godt er klar over, at det netop er disse egenskaber der gør fx bordere til de fremragende ag-hunde de er, ja så er jeg bare ikke fan... :genert:

 

Men måske har Malene Nielsen ret, måske skal jeg bare lige prøve at løbe et par baner med Super eller Bravo og så er jeg kurereret for den aversion :mrgreen:

 

Men så vist jeg kan læse mig frem til, så skal jeg til USA for at hente en sådan fætter? Det må jeg erkende nok ikke er noget for mig, jeg er meget til at kunne gå på hvalpebesøg hver / hver anden uge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork nej, som sagt hentede de nevøens i Tyskland, der er rigtig mange opdrættere!

 

Hvad er det du ikke kan li' ved hyrdeegenskaberne? Jeg synes nemlig omvendt, at de er et stort plus for en agilityhund. Jeg ved ikke hvor meget miniaussierne har, har ikke sat mig så voldsomt ind i dem. Det kommer sandsynligvis også meget an på linier. Men synes nu mange af dem vi kiggede på, mest lignede brugslinier, sådan rent udseendemæssigt..?

 

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo svært at spå om. Især fordi Karlas far var en labrador / ? blanding! Og hendes bror fra samme kuld er jo en hel anden slags end hende. Han vejer 7 kg mere end hende og er en hel del cm højere. Og rigtigt "labradorformet" - slet ikke så strømlinet som hun er...

 

 

Men du ville jo stå i samme dilemma ved en ny hund, du ved ikke hvad du får.

Og du kan heller ikke se ALT på hvalpen. På racehunde ville du have en formodning om hvad du ville få, men altså, jeg hører om store hunde hvor begge forældre er standard, og alligevel bliver kuldet en del for lille/høj.

 

Ville 7 kilo være i overkanten hvis hvalpen lærte at tage hensyn til karla?

Så skal du jo arbejde med hvalpen, men du skulle nu nok kunne klare det :5up:

 

Det jeg nok gerne ville var at parre Karla med en dansk/ svensk eller en dværgpudel... men som sagt, så synes jeg hun er lige "hys" nok til at jeg vil avle på hende... Men selv hvis jeg bestemte at det var ok, fordi alt andet ved hende er så fantastisk, så ville jeg stå med et STORT problem hvis hun fik mere end 1-2 hvalpe... for jeg ville ikke kunne finde købere der kunne leve op til mine krav :engel: og ville derfor skulle ende med at beholde dem allesammen selv...

 

Hvor tit får de to racer mange hvalpe?

 

Skrønen siger jo at små hunde ikke får mange hvalpe :engel:

Men jeg har ikke kendskab til om det er rigtigt!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

amocca kender du den belgiske schipperke?

den kunne måske lyde noget derhen ad.

 

mini sennenhunden "entlebucher sennen" eller dværgpinscher typer er det jeg tænker på.

 

og nu ved jeg godt du ikke vil have spids- men islandske fårehunde til agility kan det egentlig blive sjovere- eller er der for meget knald på dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

nå jeg tager lige mine ord i mig igen- schipperkerke er både hyrde OG spids -så kan det vel ikke blive værre

 

jeg kunne bare huske de små vimmer sorte skibshunde i holland og belgien og tænkte at de var så adrætte at de måtte være perfekte til agility----men med så voldsomme lig i lasten (spidshund OG hyrde) ja så går det naturligvis ikke.

 

det er altså synd du ikke vil de spidser- for mange af de små er jo helt vildt adrætte , feks også nordbottenspidsen.......men ja egensindige jowjow:vinken:

 

hvad med de gamle griffontyper? brabancon? er vist den ruhåret af dem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...