Hop til indhold

BARF - måske ikke helt umuligt?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu åd Karla jo rå hjort med stor tilfredshed den anden dag, så idag da jeg havde købt noget sidste salgsdato oksefars, som jeg ville lave godbidder af, tænkte jeg, at det skulle da prøves...

 

Og sandelig så! Kræet åd rub og stub (næsten) af hendes oksefars og gulerodsmix :klap:

 

[ATTACH]33632[/ATTACH] [ATTACH]33633[/ATTACH]

 

I den forbindelse har jeg så nogle spørgsmål, da jeg aldrig har seriøst overvejet BARF før, pga min kræsne hund...

 

Kan man barfe uden at bruge knogler? Jeg er nemlig ikke overbevist om, at vi er klar til knogler / ben (endnu - måske kommer det en dag!)... og hvis man kan det, skal man så give ekstra kalktilskud?

 

Jeg kan fornemme, at det overhovedet ikke er nødvendigt at købe hos BARF-centre, men at man ligeså vel selv kan kan købe hos slagtere og supermarkeder... er dette korrekt?

 

Hvordan får man sat en menu sammen som giver hende alt det hun skal have? Og hvordan ved jeg hvor meget hun skal have? Hun vejere 9 kg og er en meget aktiv hund. Hun får dog en del kød-godbidder i løbet af en dag pga træning...

 

Jeg forestiller mig, at hun skal have grønt ved siden af, da hun er glad for de fleste grøntsager. Regner man grønt med i mængden af daglig foder? eller er det ved siden af?

 

Det var lige det jeg kunne komme på for nu... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu åd Karla jo rå hjort med stor tilfredshed den anden dag, så idag da jeg havde købt noget sidste salgsdato oksefars, som jeg ville lave godbidder af, tænkte jeg, at det skulle da prøves...

 

Og sandelig så! Kræet åd rub og stub (næsten) af hendes oksefars og gulerodsmix :klap:

 

[ATTACH]33632[/ATTACH] [ATTACH]33633[/ATTACH]

 

I den forbindelse har jeg så nogle spørgsmål, da jeg aldrig har seriøst overvejet BARF før, pga min kræsne hund...

 

Kan man barfe uden at bruge knogler? Jeg er nemlig ikke overbevist om, at vi er klar til knogler / ben (endnu - måske kommer det en dag!)... og hvis man kan det, skal man så give ekstra kalktilskud?

 

Jeg kan fornemme, at det overhovedet ikke er nødvendigt at købe hos BARF-centre, men at man ligeså vel selv kan kan købe hos slagtere og supermarkeder... er dette korrekt?

 

Hvordan får man sat en menu sammen som giver hende alt det hun skal have? Og hvordan ved jeg hvor meget hun skal have? Hun vejere 9 kg og er en meget aktiv hund. Hun får dog en del kød-godbidder i løbet af en dag pga træning...

 

Jeg forestiller mig, at hun skal have grønt ved siden af, da hun er glad for de fleste grøntsager. Regner man grønt med i mængden af daglig foder? eller er det ved siden af?

 

Det var lige det jeg kunne komme på for nu... :hmm:

 

Haha kan godt lide, at hun kun har levnet gulerødderne :lol:

 

Det rå du evt har prøvet tidligere, var det fra en barfforhandler? For lidt underligt hvis hun tidligere har prøvet råt og ikke har kunnet lide det..men ikke så underligt, hvis kvaliteten ikke har været god - Bravo kan nemlig ikke lide råt fra forhandlerne - Super æder derimod alt :lol:

 

Jeg ville ikke selv turde at råfodre uden at bruge ben, ej heller selvom jeg gav diverse tilskud - hvilke ben har du prøvet med tidligere?

 

Du må gerne prøve at få et lille udvalg af mig - jeg har ben fra dådyr, elg, ged, lam, hest, kalkun, kylling osv så nok at vælge imellem :-D

 

Jeg køber aldrig hos forhandlerne, men fra slagteren, hobbyfolk, lystfiskere og så har vi jo selv en del dyr...på den måde er det friskt og 1. klasses udskæringer, som jeg kan se hvad er :5up:

 

Hvis du vil give grøntsager, så ville jeg ikke selv tælle det med i fodermængden, men som med alt andet, så kig på hunden :-)

 

EDIT: Jeg ville starte ud med 150-200 gram alt efter om hun har let ved at holde huld eller det modsatte.

EDIT IGEN IGEN: Varieret foder er nøglen - men du kan finde masser af info om variationen på nettet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det er ret vigtigt at få ben med. Hvis Motor ikke får nok ben, er det alt for blødt det der kommer ud bagi.

 

Lammeribben er ret bløde. Kyllingeskrog fik Motor meget da han var hvalp, vi købte det fra en god slagter (ringede dagen i forvejen, så gemte de dem til os). Lamme ribben kan du sagtens klippe over - var der ikke noget om at Karla ikke kan lide store lunser/stykker :hmm:

 

Vi køber kun kallun ved et barf center, alt andet er pt fra slagtere og supermarkeder. Når fryseren virker, køber vi fra Allégården igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft en lille snak med Super Malene på facebook, så jeg tager til Havndal på mandag og aflevere hunde/katte-hule og får gode råd, tips og smagsprøver med hjem :banan:

 

Lillekræet har fået et råt æg her til aften, som hun har leget med og båret rundt på i 20 minutter, men så mistede hun interessen for det :stupid: tror aldrig hun fangede at det kunne spises... forsøger at knække det for hende lidt senere og ser hvad hun siger til det...

 

Jeg har siddet og læst lidt, og må nok erkende, at uden ben duer det ikke. Så hvis jeg ikke kan få kræet til at æde ben, så må vi nok blive ved med at tørfodre og så bare give lidt råt af og til når det skal være ekstralækkert...

 

Men hvem ved, måske ligger der et eller andet i Havndal fryseren der kan overbevise Karla om, at rå ben lige er sagen :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo begyndt at BARF´e, eftersom at Gizmo simpelthen var noget af det mest kræsne, og slet ikke trivedes på tørfoder - det har været det bedste valg jeg har gjort :5up:

 

Og sørme om lille Ling, som ellers ikke har virket synderligt begejstret for råt kød, han er også blevet BARF hund nu :5up:

Og han har ALDRIG villet spise kødben (f.eks. kyllingelår og lign.), men jeg har så lært, at kalkunhalse er lettere for dem at spise, og dem er han helt vild med.

 

Jeg køber selv foder hos Dansk Barf Center, da jeg stadig er ret ny i det, og gerne vil have noget vejledning.

Og her køber jeg kalkun, hest eller rensdyr kød, som også indeholder knuste ben. Det fåes bla. som det de kalder mesterhakket, så der er ingen store eller mellemstore stykker ben i, men fuldstændig knuste ben, så det er rigtig godt til hvalpe eller mindre hunde, som har svært ved at spise de store stykker ben.

 

Som tommerfingerregel skal en voksen hund have 2 % af sin kropsvægt, jeg giver så lidt mindre til Ling, da han også får godbidder og tyggeting ved siden af.

 

Så egentlig ville Karla skulle have omkring 180 gr. råt dagligt, så jeg ville nok ligge ud med at give 150 gr. dagligt og så ellers tage den derfra.

 

Gizmo er jo en hvalp, og skal have omkring 10 % af hans kropsvægt - så han burde have 1,5 kg. dagligt, men han får så "kun" 900-1000 gr. dagligt, og får også guffer og tyggeting ved siden af.

 

Jeg giver ikke selv grønsager, da ingen af mine gider det. En gulerod i ny og næ er ok, eller lidt æble, men så går grænsen ligesom der :roll: Tossede kræ :lol:

 

De får så tilskud ved siden af. Jeg giver: Solsikkerolie, Lakseolie, Vital Animin, Kanavit Vitaminer og Hyben pulver.

 

Og så kan jeg ikke huske det præcist :genert: Men en anden tommerfingerregel er vist:

2 dage med kallun

2 dage med kød + ben

2 dage med indmad

1 dag faste eller ben dag (jeg faster ikke, så dette er her enten en ben dag eller kød/ben dag)

 

 

Mht. and, så er det også virkelig noget der kan gøre Gizmo fornærmet hvis jeg servere det for ham. Han gider bare ikke and, lidt kræsen har man vel lov at være :lol:

 

Og så har jeg også selv prøvet at købe foder hos rigtighundemad.dk, men Gizmo kan slet ikke tåle det vakuumpakkede, men fungerer super på det fra Dansk Barf Center, så det er jo også meget individuelt fra hund til hund.

 

God fornøjelse med det, håber du bliver glad for beslutningen :-D

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt det et sekund. Før havde jeg to hunde, som skulle håndfodres før de synes maden var noget værd. Nu står de begge og hyler og danser når der bliver fodret. Det er virkelig dejligt at se den glæde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt, at hvis det ikke lykkes nu... så genoptager jeg projektet til sommer når lillesøster flytter ind :slem:

 

Karla nægter jo fx at spise af en skål herhjemme, der skal maden gives via træning og fodersøg (og selv ikke der er den altid interessant nok)... men når hun bliver passet hos svigerne - hvor der er 2 andre hunde - så kan man jo lige pludselig godt æde sin mad .... tænk hvis de andre tog den :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg tænker lidt, at hvis det ikke lykkes nu... så genoptager jeg projektet til sommer når lillesøster flytter ind :slem:

 

Karla nægter jo fx at spise af en skål herhjemme, der skal maden gives via træning og fodersøg (og selv ikke der er den altid interessant nok)... men når hun bliver passet hos svigerne - hvor der er 2 andre hunde - så kan man jo lige pludselig godt æde sin mad .... tænk hvis de andre tog den :shock:

 

Hårh, så skal hun da helt sikkert på agilityweekend ophold heroppe sammen med hendes moar - så kan hun lære det... for Bravo er hurtigt ved havelågen, hvis en hund forlader et stykke lækkert råt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo begyndt at BARF´e, eftersom at Gizmo simpelthen var noget af det mest kræsne, og slet ikke trivedes på tørfoder - det har været det bedste valg jeg har gjort :5up:

 

Og sørme om lille Ling, som ellers ikke har virket synderligt begejstret for råt kød, han er også blevet BARF hund nu :5up:

Og han har ALDRIG villet spise kødben (f.eks. kyllingelår og lign.), men jeg har så lært, at kalkunhalse er lettere for dem at spise, og dem er han helt vild med.

 

Jeg køber selv foder hos Dansk Barf Center, da jeg stadig er ret ny i det, og gerne vil have noget vejledning.

Og her køber jeg kalkun, hest eller rensdyr kød, som også indeholder knuste ben. Det fåes bla. som det de kalder mesterhakket, så der er ingen store eller mellemstore stykker ben i, men fuldstændig knuste ben, så det er rigtig godt til hvalpe eller mindre hunde, som har svært ved at spise de store stykker ben.

 

Som tommerfingerregel skal en voksen hund have 2 % af sin kropsvægt, jeg giver så lidt mindre til Ling, da han også får godbidder og tyggeting ved siden af.

 

Så egentlig ville Karla skulle have omkring 180 gr. råt dagligt, så jeg ville nok ligge ud med at give 150 gr. dagligt og så ellers tage den derfra.

 

Gizmo er jo en hvalp, og skal have omkring 10 % af hans kropsvægt - så han burde have 1,5 kg. dagligt, men han får så "kun" 900-1000 gr. dagligt, og får også guffer og tyggeting ved siden af.

 

Jeg giver ikke selv grønsager, da ingen af mine gider det. En gulerod i ny og næ er ok, eller lidt æble, men så går grænsen ligesom der :roll: Tossede kræ :lol:

 

De får så tilskud ved siden af. Jeg giver: Solsikkerolie, Lakseolie, Vital Animin, Kanavit Vitaminer og Hyben pulver.

 

Og så kan jeg ikke huske det præcist :genert: Men en anden tommerfingerregel er vist:

2 dage med kallun

2 dage med kød + ben

2 dage med indmad

1 dag faste eller ben dag (jeg faster ikke, så dette er her enten en ben dag eller kød/ben dag)

 

 

Mht. and, så er det også virkelig noget der kan gøre Gizmo fornærmet hvis jeg servere det for ham. Han gider bare ikke and, lidt kræsen har man vel lov at være :lol:

 

Og så har jeg også selv prøvet at købe foder hos rigtighundemad.dk, men Gizmo kan slet ikke tåle det vakuumpakkede, men fungerer super på det fra Dansk Barf Center, så det er jo også meget individuelt fra hund til hund.

 

God fornøjelse med det, håber du bliver glad for beslutningen :-D

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt det et sekund. Før havde jeg to hunde, som skulle håndfodres før de synes maden var noget værd. Nu står de begge og hyler og danser når der bliver fodret. Det er virkelig dejligt at se den glæde :-D

 

Sådan køber jeg også rensdyr, lamme og hestekød. Det er super og Victor's mave fungerer perfekt. (Han kan ikke spise kødben nok til at det han kommer af med ellers bliver som det skal være, fordi han er så lille). Så de kødben han får er bare for tænderne og for hyggens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her til aften var kræsenpinden tilbage igen :lol:

 

Rå æg -aaaad! :badr: råt andebryst ... du forventer jeg spiser det der? :shock: aldrig i livet - æd det selv!

 

Det kan ske, at det kan blive noget af en kamp at prøve at barfe her i huset, men jeg giver ikke så let op :slem: :lol::lol:

 

Luna ville altså heller ikke spise and i en lang periode (et par år, tror jeg)...

 

Og Luna kommer oss gerne på weekend hos Malene.. hvis hendes mor kan undvære hende:engel::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Luna ville altså heller ikke spise and i en lang periode (et par år, tror jeg)...

 

Og Luna kommer oss gerne på weekend hos Malene.. hvis hendes mor kan undvære hende:engel::lol::lol:

 

Det er vist bedst at Luna´s mor følger med - så kan hun blive opdraget på ved samme lejlighed :blink:

Tror ikke jeg kan styre chokoladehunden alene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist bedst at Luna´s mor følger med - så kan hun blive opdraget på ved samme lejlighed :blink:

Tror ikke jeg kan styre chokoladehunden alene :mrgreen:

 

Weee:banan:Så kan jeg oss lære at lave noget mad:engel::-D Og vi skal jo løbe senioragility, så der kan vi oss lære lidt:cool:

 

Ellers ved jeg virkelig ikke, hvad du mener med "opdraget på":engel::engel:

 

Og neeej, man skal passe på med hende chokoladehunden.. Pludselig bliver hun jo vild:shock::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man barfe uden at bruge knogler? Jeg er nemlig ikke overbevist om, at vi er klar til knogler / ben (endnu - måske kommer det en dag!)... og hvis man kan det, skal man så give ekstra kalktilskud?

 

Ingen kød uden ben. Hvis ikke den vil spise ben så er det meget nødvendigt med et kalktilskud, ellers går det helt galt med kalk:fosfor balancen.

 

Jeg forestiller mig, at hun skal have grønt ved siden af, da hun er glad for de fleste grøntsager. Regner man grønt med i mængden af daglig foder? eller er det ved siden af?

 

Rent grønt har masser af gode vitaminer og mineraler så jeg synes det er vigtige at vide hvilke når man bruger dem men jeg regner ikke kalorierne med da de har så få at det ikke betyder noget. Rodfrugter og deslige har en del kalorier som dem regner jeg med. Du kan fodrer dem for sig selv eller laver en blanding med noget af kødet men igen, ingen kød uden kalk, det er sør'me vigtigt.

E.G.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen kød uden ben. Hvis ikke den vil spise ben så er det meget nødvendigt med et kalktilskud, ellers går det helt galt med kalk:fosfor balancen.

 

 

 

Rent grønt har masser af gode vitaminer og mineraler så jeg synes det er vigtige at vide hvilke når man bruger dem men jeg regner ikke kalorierne med da de har så få at det ikke betyder noget. Rodfrugter og deslige har en del kalorier som dem regner jeg med. Du kan fodrer dem for sig selv eller laver en blanding med noget af kødet men igen, ingen kød uden kalk, det er sør'me vigtigt.

E.G.

 

Tak for dit svar, ja der var jeg også nået til... ingen råfodring uden ben... vi er ligeså stille igang (første dag idag!) og kan med stolthed fortælle at kræet idag har fortæret lamme-ribben... :mrgreen: så satser stadig på, at projekt råfodring kan lykkes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begyndte at Barfe i marts måned, men kom ikke rigtig seriøst ind i det, så det blev nærmest lidt "lal" - tørfoder og nogen gange lidt hakket kød eller gode ben, men totalt uden konsekvens eller overblik.

Ændringen i min indstilling indtrådte da jeg opdagede at min lille "græker" ikke længere fik voldsomme tandstens belægninger, men at hendes tænder har holdt sig rene og pæne siden sidste tandrens i marts måned.

Så jeg er hoppet helt på Barf-vognen - Mahika og Molly er nu på 100% Barf.

 

Selvfølgelig er der masser af ting, jeg skal lære endnu, og en af tingene er at jeg troede at jeg selv kunne skære kallun, så de ville æde det.....ja der blev jeg så meget klogere. Lunger og lever kikker de bare undrende på, så rent økonomisk er det ikke nogen fordel, svindet er for stort. Men så har jeg prøvet det og høstet mine egne erfaringer.

 

Indtil vi får tømt ud i mit hjemmelavede foder, står den på det, de sorterer fra det og gider æde, overlår fra kyllinger, små flæskeben med masser af kød på, oksehakket blandet med kyllingehalse, tørret lever og ziwipeak som guffer - og de stortrives!

 

Der kom en del "snask" fra deres øjne i starten, men det er ved at stilne af. Deres pels er ved at ændre struktur - den bliver blødere og dybere i farven. Men igen: Det allermest positive er deres tænder. Ikke den mindste antydning af tandsten, så tænk bare hvad vi sparer vapserne for med det rigtige foder. De skal ikke lægges i narkose og ha renset tænder en gang om året, og alene de penge jeg sparer på dyrlægeregning er nok til at dække deres foder.

 

All in all a WIN/WIN situation!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kom en del "snask" fra deres øjne i starten, men det er ved at stilne af. Deres pels er ved at ændre struktur - den bliver blødere og dybere i farven. Men igen: Det allermest positive er deres tænder. Ikke den mindste antydning af tandsten, så tænk bare hvad vi sparer vapserne for med det rigtige foder. De skal ikke lægges i narkose og ha renset tænder en gang om året, og alene de penge jeg sparer på dyrlægeregning er nok til at dække deres foder.

Ja, det er typiske tegn på, at hunden er ved at rense ud i kroppen - affaldsstofferne kommer ud gennem hud, hår, øjne, ører osv. Og derefter får man den flotteste hund frem:klap:

 

Så det er vigtigt at fortsætte med barf i den tid, hvor hunden ser ud til at skrante - den er faktisk ved at få det bedre.

 

Ricki er 5½ år nu, og han får ros for tænder, ører osv., når vi er til dyrlægetjek.:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gizmo kom på 100% BARF som 12 ugers, så han har været det i en 8 ugers tid nu :-D

 

Han fik også monster meget snask i øjnene de første 2 uger, og i går rensede jeg ører på ham, de var også blevet godt snaskede. Så han er også godt og grundigt igang med udrensningen.

 

Men selvom han stadig har lidt hvalpepels, så kan jeg virkelig se og mærke en forskel i hans pels nu.

Det er ikke uden grund, at han bliver kaldt velourhunden :lun: Og han har efterhånden fået den lækreste dybeste farve :hjerte:

 

Ling kom på 100% BARF for en 3 ugers tid siden. Og jeg kan allerede nu mærke en tydelig forskel på ham. Kropsmæssigt kan jeg også begynde at se en forskel. Og han er også begyndt at holde op med den monsterfældning, som han har haft i laaang tid.

Og så håber jeg at den dårlige ånde han altid har haft er på retræte... :-D

 

Er noget så glad for, at jeg besluttede at de begge kom på BARF. Og det er de to kræ vist også :blink: Det er nemlig fest når de skal fodres :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen kød uden ben. Hvis ikke den vil spise ben så er det meget nødvendigt med et kalktilskud, ellers går det helt galt med kalk:fosfor balancen.

 

 

 

Rent grønt har masser af gode vitaminer og mineraler så jeg synes det er vigtige at vide hvilke når man bruger dem men jeg regner ikke kalorierne med da de har så få at det ikke betyder noget. Rodfrugter og deslige har en del kalorier som dem regner jeg med. Du kan fodrer dem for sig selv eller laver en blanding med noget af kødet men igen, ingen kød uden kalk, det er sør'me vigtigt.

E.G.

 

Jeg hakker nogle grøntsager i køkkenmaskinen (ikke blenderen) og blander i foderet (evt. rent kød sammen med evt. et par små flæskeben, kyllingehalse eller andre småben + Hokamix vitamin tilskud, 1 tsk. Livets olie eller Lakseolie og 1 æg, de dage hvor de får rent kød.)

 

Kallun-dagene går jeg ud fra indeholder hvad der er behov for mht. vitaminer og mineraler, så de dage tilsætter jeg ikke noget.

 

Kogte grøntsager, kartofler, ris, havregrød etc. har ikke noget med BARF at gøre, man har aldrig set en ulv eller en vild dingo sidde ved sit lejrbål og koge kartofler eller ris, vel?

 

For at gøre det hele enkelt at opfatte, så tænker jeg bare: "Er det her noget mine hunde ville kunne finde i naturen, hvis de levede som vilde hunde?"

 

Faktisk sværger jeg selv til Stenalderkost, så jeg fatter ikke, at jeg har været så længe om også at give mine hunde det optimale foder.

 

Men bedre sent end aldrig....:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg hakker nogle grøntsager i køkkenmaskinen (ikke blenderen) og blander i foderet (evt. rent kød sammen med evt. et par små flæskeben, kyllingehalse eller andre småben + Hokamix vitamin tilskud, 1 tsk. Livets olie eller Lakseolie og 1 æg, de dage hvor de får rent kød.)

 

Kallun-dagene går jeg ud fra indeholder hvad der er behov for mht. vitaminer og mineraler, så de dage tilsætter jeg ikke noget.

 

Kogte grøntsager, kartofler, ris, havregrød etc. har ikke noget med BARF at gøre, man har aldrig set en ulv eller en vild dingo sidde ved sit lejrbål og koge kartofler eller ris, vel?

 

For at gøre det hele enkelt at opfatte, så tænker jeg bare: "Er det her noget mine hunde ville kunne finde i naturen, hvis de levede som vilde hunde?"

 

Faktisk sværger jeg selv til Stenalderkost, så jeg fatter ikke, at jeg har været så længe om også at give mine hunde det optimale foder.

 

Men bedre sent end aldrig....:5up:

:lol:

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåja...hvis jeg ikke hakker grøntsagerne, så ved vi vist godt, hvad der ligger tilbage i deres skål, ikk?

 

Hokamix vitamin tilskud erstatter jo bare at de kan få lov at gnaske græs og æde maveindhold på deres byttedyr, og livets olie eller lakseolien ville de finde hos fede fisk eller fra olierige planter

 

Men du har ret, det er virkelig selvmodsigende, så det basker - hvis man da ikke lige ser sammenhængen.

 

Kram fra Ninett

 

.....der elsker en god debat med glimt i øjet....:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nåja...hvis jeg ikke hakker grøntsagerne, så ved vi vist godt, hvad der ligger tilbage i deres skål, ikk?

 

Hokamix vitamin tilskud erstatter jo bare at de kan få lov at gnaske græs og æde maveindhold på deres byttedyr, og livets olie eller lakseolien ville de finde hos fede fisk eller fra olierige planter

 

Men du har ret, det er virkelig selvmodsigende, så det basker - hvis man da ikke lige ser sammenhængen.

 

Kram fra Ninett

 

.....der elsker en god debat med glimt i øjet....:-D

 

Dejligt at du modtog mit 'indlæg', som det var tiltænkt - karma for det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at du modtog mit 'indlæg', som det var tiltænkt - karma for det :-D

 

Det manglede da bare.

 

Nogen gange får jeg virkelig skrevet noget værre vrøvl,:stupid: og selvom meningen er lysende klar for mig selv, er det alletiders at få en chance for at forklare meningen og ikke bare virke "selvfed" :fornaermet:

 

Kærlig hilsen

Ninett

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht hvor meget foder de skal have, så er tommerfingerreglen som sagt

2-3 % af kropsvægt. Men igen så afhænger det af motion, stofskifte, alder etc. Buster (gårdhund på 10,5 kg og 3 år) får 300 g kød/ben om dagen, inklusiv ugentlig fastedag. Vi startede ud med 250 g, men det tabte han sig på - vi har været helt oppe på 350 g, men efter endt vægtøgning får han 300 g om dagen. Plus guffer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo begyndt at BARF´e, eftersom at Gizmo simpelthen var noget af det mest kræsne, og slet ikke trivedes på tørfoder - det har været det bedste valg jeg har gjort :5up:

 

Og sørme om lille Ling, som ellers ikke har virket synderligt begejstret for råt kød, han er også blevet BARF hund nu :5up:

Og han har ALDRIG villet spise kødben (f.eks. kyllingelår og lign.), men jeg har så lært, at kalkunhalse er lettere for dem at spise, og dem er han helt vild med.

 

Jeg køber selv foder hos Dansk Barf Center, da jeg stadig er ret ny i det, og gerne vil have noget vejledning.

Og her køber jeg kalkun, hest eller rensdyr kød, som også indeholder knuste ben. Det fåes bla. som det de kalder mesterhakket, så der er ingen store eller mellemstore stykker ben i, men fuldstændig knuste ben, så det er rigtig godt til hvalpe eller mindre hunde, som har svært ved at spise de store stykker ben.

 

Som tommerfingerregel skal en voksen hund have 2 % af sin kropsvægt, jeg giver så lidt mindre til Ling, da han også får godbidder og tyggeting ved siden af.

 

Så egentlig ville Karla skulle have omkring 180 gr. råt dagligt, så jeg ville nok ligge ud med at give 150 gr. dagligt og så ellers tage den derfra.

 

Gizmo er jo en hvalp, og skal have omkring 10 % af hans kropsvægt - så han burde have 1,5 kg. dagligt, men han får så "kun" 900-1000 gr. dagligt, og får også guffer og tyggeting ved siden af.

 

Jeg giver ikke selv grønsager, da ingen af mine gider det. En gulerod i ny og næ er ok, eller lidt æble, men så går grænsen ligesom der :roll: Tossede kræ :lol:

 

De får så tilskud ved siden af. Jeg giver: Solsikkerolie, Lakseolie, Vital Animin, Kanavit Vitaminer og Hyben pulver.

 

Og så kan jeg ikke huske det præcist :genert: Men en anden tommerfingerregel er vist:

2 dage med kallun

2 dage med kød + ben

2 dage med indmad

1 dag faste eller ben dag (jeg faster ikke, så dette er her enten en ben dag eller kød/ben dag)

 

 

Mht. and, så er det også virkelig noget der kan gøre Gizmo fornærmet hvis jeg servere det for ham. Han gider bare ikke and, lidt kræsen har man vel lov at være :lol:

 

Og så har jeg også selv prøvet at købe foder hos rigtighundemad.dk, men Gizmo kan slet ikke tåle det vakuumpakkede, men fungerer super på det fra Dansk Barf Center, så det er jo også meget individuelt fra hund til hund.

 

God fornøjelse med det, håber du bliver glad for beslutningen :-D

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt det et sekund. Før havde jeg to hunde, som skulle håndfodres før de synes maden var noget værd. Nu står de begge og hyler og danser når der bliver fodret. Det er virkelig dejligt at se den glæde :-D

 

Det markerede:

 

Kan det bruges godt nok til store hunde, så de får det de skal og samtidigt har en fast afføring?

 

Jeg kan ikke give ben, da tøserne vil mene, at det er slåskampeværdigt og det orker jeg ikke igen. Og det duer ikke at skille dem ad eller fodre i bur i min husholdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht hvor meget foder de skal have, så er tommerfingerreglen som sagt

2-3 % af kropsvægt. Men igen så afhænger det af motion, stofskifte, alder etc. Buster (gårdhund på 10,5 kg og 3 år) får 300 g kød/ben om dagen, inklusiv ugentlig fastedag. Vi startede ud med 250 g, men det tabte han sig på - vi har været helt oppe på 350 g, men efter endt vægtøgning får han 300 g om dagen. Plus guffer :mrgreen:

 

Ja og min tøs på 26.8 kg får 200 gram pr dag:lol:

 

Det markerede:

 

Kan det bruges godt nok til store hunde, så de får det de skal og samtidigt har en fast afføring?

 

Jeg kan ikke give ben, da tøserne vil mene, at det er slåskampeværdigt og det orker jeg ikke igen. Og det duer ikke at skille dem ad eller fodre i bur i min husholdning.

 

Mjaah der ville jeg jo sige nej.. For SÅ meget ben er der ikke i. De her ben, som de spiser det hele af, tager ikke lang tid. Det er ikke sådan at I har en gang eller et bryggers? Så den ene kan spise i køkkenet og den anden i gang/bryggers?

 

F.eks et kyllingelår med ryg (ca 3-400 gram), det tager Luna max 2 minutter at spise..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...