Hop til indhold

Hvilken hund skal jeg have?


Gæst Alexvibrandt
 Share

Recommended Posts

Gæst Alexvibrandt

Nu har jeg prøvet at finde ud af hvilken hund jeg kunne være interesseret i i lang tid. Og jeg vil gerne spørge jer herinde.

 

*Den skal være en hyggehund.

*Kan både være en energibombe eller en rolig hund.

*Den kommer til at gå så tit den vil og så lange ture den ønsker.

*Den skal højest være hjemme 4 timer.

*En lille eller mellem størrelse ikke som en Chihuahua men heller ikke så stor som en Rottweiler.

*Den har en stor have den kan løbe i osv..

*Der er ingen små børn i familien.

*Den skal helst være kompakt, altså ligesom en Staffordshire eller bulldog.

 

Håber i har noget på hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der bull terrier (findes også i miniature) eller staffordshire bull terrier.

 

Hvis du kan nøjes med noget der er lidt mindre kompakt, er der østrigsk pincher, beagle, entlebucher sennenhund og nogle opdrættere af dansk svensk gårdhund opdrætter også nogle ret tætte hunde (jeg formoder hunden skal være korthåret). Men så er det jo nogle lidt andre temperamenter du skal forholde dig til,... og der ved jeg ikke hvad du har i tankerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Alexvibrandt
Så er der bull terrier (findes også i miniature) eller staffordshire bull terrier.

 

Hvis du kan nøjes med noget der er lidt mindre kompakt, er der østrigsk pincher, beagle, entlebucher sennenhund og nogle opdrættere af dansk svensk gårdhund opdrætter også nogle ret tætte hunde (jeg formoder hunden skal være korthåret). Men så er det jo nogle lidt andre temperamenter du skal forholde dig til,... og der ved jeg ikke hvad du har i tankerne.

 

Den behøver ikke være korthhåret.

Jeg er ikke så meget til Beagle sind heller ikke dansk svensk.

Men sennenhund kunne godt være en mulighed.

Jeg har altid været vild med en Berner sennen men syntes de var en smule for store.

Link til indlæg
Del på andre sites

En papillon opfylder alle dine krav, mine kan gå langt eller kort, kan være hyperaktive eller flade ud på sofaen. Og så er de vildt praktiske i størrelsen.

 

Er lidt i tvivl om, hvad du mener med kompakt - savner at mine står lidt mere fast når jeg sparker til dem (de elsker at gå lige foran fødderne og så snubler jeg og de får en flyvetur).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Alexvibrandt
En papillon opfylder alle dine krav, mine kan gå langt eller kort, kan være hyperaktive eller flade ud på sofaen. Og så er de vildt praktiske i størrelsen.

 

Er lidt i tvivl om, hvad du mener med kompakt - savner at mine står lidt mere fast når jeg sparker til dem (de elsker at gå lige foran fødderne og så snubler jeg og de får en flyvetur).

 

Pipillon er ikke lige mig.

Den er for lille til en hund jeg gad at have.

De skal være cocker spaniel størrelse

 

Basset hound ville også værecen mulighed.

Hvordan er de i sindet?

Ved det er en jagthund så de må vel være meget samarbejdsvillige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en Westie :mrgreen:.

 

- Det er en rigtig hyggehund, som både er rolig men også sagtens kan køre op.

 

- Den elsker lange ture men stiller sig også tilfreds med de kortere.

 

- En stor hund i en mindre hunds krop :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pipillon er ikke lige mig.

Den er for lille til en hund jeg gad at have.

De skal være cocker spaniel størrelse

 

Basset hound ville også værecen mulighed.

Hvordan er de i sindet?

Ved det er en jagthund så de må vel være meget samarbejdsvillige.

 

En jagthund er ikke bare en jagthund - der er forskel på, hvilken funktion den har under jagten. Mens f.eks. retrievere og spaniels er apporterende jagthunde, der er avlet til at samarbejde med jægeren, er en basset en drivende jagthund og dermed avlet til at arbejde meget selvstændigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender virkelig ikke noget som helst til jagthunde - men har kendt 3 basset's som jeg har undervist i agility! :shock: Jo faktisk, men selvfølgelig på helt andre præmisser end andre racer. ;-) De var supercharmerende og samarbejdsvillige alle 3 (de gik med 2 forskellige førere, så det har nok ikke været pga. føreren). De vadede vistnok lige ind i hjertet på os alle, der færdedes på træningspladsen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Pipillon er ikke lige mig.

Den er for lille til en hund jeg gad at have.

De skal være cocker spaniel størrelse

 

Basset hound ville også værecen mulighed.

Hvordan er de i sindet?

Ved det er en jagthund så de må vel være meget samarbejdsvillige.

 

En basset er en meget selvstændig hund. Den er ikke let at opdrage. Nogle siger at den er håbløs at opdrage, men jeg har hørt om at nogle mennesker har opdraget deres lidt. Den er en livsnyder! Og har et kanont sind, synes jeg. Den er rigtig doven og afslappet indenfor, men elsker at komme på ture, hvor den kan bruge sin snude. Man kalder den en 'snude på fire ben'.

 

Du kan læse om den på bassetklubbens hjemmeside: basset klubben

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tolleren

Hva med en toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever)???

tjek evt. skive-toller dk.

nemme at tænde og slukke, aktive udendørs, elsker at samarbejde, mellemlang pels, hanner bliver ca 52 cm. høje.

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

En jagthund er ikke bare en jagthund - der er forskel på, hvilken funktion den har under jagten. Mens f.eks. retrievere og spaniels er apporterende jagthunde, der er avlet til at samarbejde med jægeren, er en basset en drivende jagthund og dermed avlet til at arbejde meget selvstændigt.

 

 

Lige lidt pernitten: en spaniel er en stødende jagthund - ikke apporterende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...