Hop til indhold

Vil ikke aflevere bolden - Dilemma.


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Jeg har et dilemma. Smilla gider kun aflevere bolden, hvis jeg bytter med en guf. Men dette kan jo efter sigende forvirre hunden, da den herved ikke er helt sikker på, hvad den belønnes for - korrekt?

 

Jeg har prøvet at bytte med anden bold (som jeg gør meget mere spændende) og jeg er også opmærksom på ikke at afslutte legen, når jeg får bolden osv. Det har ikke rigtig hjulpet, jeg er klar over det kræver meget mere træning.. eller skal vi sige leg. :blink:

 

MEN problemet med det er så bare, at jeg jo så gerne vil bevare det spændende omkring vores træningsbold. Hvis hun får lov at beholde den forsvinder betydningen jo lidt af den? (ikke?) Og ligeså, hvis jeg skal øve det med hende hver dag med en mio andre bolde i spil. Så hun tilsidst druknes i tilgængelige bolde, så går mystikken vel også lidt af bolden- ??). :hmm:

 

Og så spekulerer jeg desuden på... Hendes yndlingsbold er en stor bold, som hun ikke kan bære rundt på. Vi sparker til den som en fodbold og så jagter hun den og gøer og cirkler om den til vi sparker igen. Hun tænder ikke på samme måde på den mindre bold, som vi kan have i lommen, og som vi bytter for en godbid.

 

Hvorfor??

 

Skyldes det, at virkningen af den ikke er så god (fordi hun får godbid og derfor ikke forstår at bolden faktisk er hendes belønning og den, som hun skal være glad ved). Eller er den store bold bare sjovere fordi hun ikke har haft lejlighed til at løbe af med den (og bestemme over den)?

 

 

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg gør. Det er så vigtigt at bolden giver hende alt det drive og motivation vi kan få. Samtidig er den store bold lidt uhandy på agility banen. Skal vi træne hende til at aflevere den lille bold eller fortsætte med bytning til guffer ( Kan det ikke bare opfattes som en dobbelt belønning for udført arbejde? :engel:)

 

HJÆLP

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville tænke anderledes, den godbid din hund får er ikke for bolden, den er for at aflevere:engel:

Dvs du belønner hunden for at aflevere bolden til dig.

At hunden er mere glad for den store bold har intet med godbidden at gøre, det er for hunden 2 helt forskellige ting, den lille bold og den store bold er ikke 2 bolde for hunden, det er 2 forskellige legeting, og din hund syntes den store med den måde at lege på er den sjoveste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Kleo!

 

Jeg har en tæppetisser, som det tog mig laaang tid at lære rigtig genstandsglæde. Så selvom hun umiddelbart ikke er helt vild med de små bolde, så kan det indlæres. Små, korte intervaller, hvor i leger med højt stressniveau og derefter pause. Det opbygger en forventning omkring legen.

 

Hvad bytter du med, når hun kommer ind med bolden? En genstand magen til eller en anden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Mille´s yndlingsbold er også store læder fodbolde, hun har 2, en der er punkteret og som hun kan rende med, og en der endnu er hel, og som hun ikke lige kan smutte med, hun tænder helt af på begge 2, og gav vi hende en 3, er jeg sikker på hun ville blive lige så glad for den. vi har forsøgt os med mindre bolde, da de er lidt nemmere at hånterer, men der er glæden altså ikke så stor. vi kan nogle gange "tænde" hende lidt ved selv at stå og lege med bolden, drible, kaste den op af muren og gribe den igen, hvis man er flere, stå og kaste lidt frem og tilbage. Nu ved jeg ikke helt om det skal være en boldt til agility??, men hvis ikke, er der så et andet stykke legetøj, som den er glad for, som kan bruges?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et dilemma. Smilla gider kun aflevere bolden, hvis jeg bytter med en guf. Men dette kan jo efter sigende forvirre hunden, da den herved ikke er helt sikker på, hvad den belønnes for - korrekt? Hvordan bytter du - be'r du hende om at slippe, og gi'r hende en godbid når hun gør det, eller slipper hun ikke før du holder en godbid foran snuden på hende? Eller er problemet at hun ikke kommer ind med bolden igen?

 

Jeg har prøvet at bytte med anden bold (som jeg gør meget mere spændende) og jeg er også opmærksom på ikke at afslutte legen, når jeg får bolden osv. Det har ikke rigtig hjulpet, jeg er klar over det kræver meget mere træning.. eller skal vi sige leg. :blink: Her findes en god leg, hvor du gør det ene legetøj "levende" mens det andet er "dødt". Når hunden har god gang i det levende legetøj lægger du det ned og gør det dødt, og det andet legetøj bli'r levende. Dette gør man så frem og tilbage. Så skulle hunden gerne begynde at gå efter det levende, og dermed slippe det døde - og vupti kan man gå igang med slip-træningen. (Sådan meget kort beskrevet...)

 

MEN problemet med det er så bare, at jeg jo så gerne vil bevare det spændende omkring vores træningsbold. Hvis hun får lov at beholde den forsvinder betydningen jo lidt af den? (ikke?) Og ligeså, hvis jeg skal øve det med hende hver dag med en mio andre bolde i spil. Så hun tilsidst druknes i tilgængelige bolde, så går mystikken vel også lidt af bolden- ??). :hmm: Jeg ville heller ikke lade hende beholde belønningen - den er miiiiin!!! Og netop derfor plejer den at bli' mere spændende, for lige som du selv er inde på, hvis den er frit tilgængelig mister den sin værdi. Det jeg har markeret med fed skrift forstår jeg ikke helt hvad du mener med..?

 

Og så spekulerer jeg desuden på... Hendes yndlingsbold er en stor bold, som hun ikke kan bære rundt på. Vi sparker til den som en fodbold og så jagter hun den og gøer og cirkler om den til vi sparker igen. Hun tænder ikke på samme måde på den mindre bold, som vi kan have i lommen, og som vi bytter for en godbid.

 

Hvorfor??

Jeg tror hunden ser det som en helt anden leg. Mange hunde synes det er dødsjovt med lidt større bolde som de nææææsten men ikke helt kan få fat i! Men det er jo svært at bruge til træning...

 

Skyldes det, at virkningen af den ikke er så god (fordi hun får godbid og derfor ikke forstår at bolden faktisk er hendes belønning og den, som hun skal være glad ved). Eller er den store bold bare sjovere fordi hun ikke har haft lejlighed til at løbe af med den (og bestemme over den)? På en måde kunne det lyde som om legen med den store bold er noget hun synes er sjovt "helt naturligt". Hvor legen med den lille bold er måske ikke noget hun selv "helt naturligt" synes er sjovt, men noget som er indlært - og måske ikke indlært godt nok? Hvordan belønner du med den lille bold, og hvad er det sjove ved det? Kaster du den bare, eller er det en bold med snor som I rusker med? Består det sjove i at løbe efter den, fange den, eller at bære rundt på den? Eller har hun bare lært at hvis hun løber efter den og derefter kommer ind med den, så får hun en godbid?

 

 

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg gør. Det er så vigtigt at bolden giver hende alt det drive og motivation vi kan få. Samtidig er den store bold lidt uhandy på agility banen. Skal vi træne hende til at aflevere den lille bold eller fortsætte med bytning til guffer ( Kan det ikke bare opfattes som en dobbelt belønning for udført arbejde? :engel:)

 

 

HJÆLP

Det er IMØ et både vigtigt og ret interessant emne du har fat i her, håber der er flere der kommer med input. Jeg følger i hvert fald interesseret med!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville tænke anderledes, den godbid din hund får er ikke for bolden, den er for at aflevere:engel:

Dvs du belønner hunden for at aflevere bolden til dig.

At hunden er mere glad for den store bold har intet med godbidden at gøre, det er for hunden 2 helt forskellige ting, den lille bold og den store bold er ikke 2 bolde for hunden, det er 2 forskellige legeting, og din hund syntes den store med den måde at lege på er den sjoveste.

 

Til det første: Altså normalt foregår bytningen ved, at jeg smider et stykke kylling i græsset og stjæler bolden fra hende imens. :oops: Det er gjort lidt af dovenskab for egentlig kan hun godt aflevere, men det går hurtigere på den anden måde. Og til undervisning er det mest praktisk, når man gerne vil have hunden ud af agilitybanen straks efter den har løbet, så de andre kan komme til.

 

Men vi kunne godt gøre det andet - er det mere legalt så?

Altså bolden for øvelserne på banen og godbidden for at aflervere.

 

 

Tror du har ret. Den store bold er bare naturligt sjovere. Pga det er en slags foldbold, som hun rigtig kan bide, tromle og 'møffe'.

 

Jeg er helt enig med Kleo!

 

Jeg har en tæppetisser, som det tog mig laaang tid at lære rigtig genstandsglæde. Så selvom hun umiddelbart ikke er helt vild med de små bolde, så kan det indlæres. Små, korte intervaller, hvor i leger med højt stressniveau og derefter pause. Det opbygger en forventning omkring legen.

 

Hvad bytter du med, når hun kommer ind med bolden? En genstand magen til eller en anden?

 

Jeg har fundet ud af hun mest er til blødere bolde (ikke tennisbolde eller meget tunge og hårde bolde).

 

Hun har også flere små bløde gummibolde, som vi bruger til træning og de er også bedre end ingenting. Men hvis man virkelig skal have hende op i fart vil hun have den store bold. Det er som om hun får et gear mere og bliver meget lettere. :lol:. Det har vi virkelig brug for nogle gange. Vi vil altid skulle arbejde på det med hendes fart...

 

Problemet er nok også, at det er virkelig svært at lege med de små bolde, fordi hun bare stikker af med dem. :rolleyes: (Jeg kan dog altid få den igen ved at smide en godbid i græsset, men så går legen også lidt i stå). Oveni, så kan hun bedst lide at man sparker til en bold frem for man kaster den og det er nemmere at drible og sparke med fodbolden end med en lille bold.

 

Jeg har prøvet at have 2 helt ens små bolde, når jeg bytter. Men hun synes ikke rigtigt om legen, når der hele tiden skal skiftes mellem de to. På et tidspunkt gider hun slet ikke mere.

 

Hvis hun har den lille bold og jeg viser hende den store dropper hun straks den lille. Men så gider hun heller ikke rende hen til den lille næste gang for så ved hun jo, at jeg har den store gemt et sted. :rolleyes:

 

 

Mille´s yndlingsbold er også store læder fodbolde, hun har 2, en der er punkteret og som hun kan rende med, og en der endnu er hel, og som hun ikke lige kan smutte med, hun tænder helt af på begge 2, og gav vi hende en 3, er jeg sikker på hun ville blive lige så glad for den. vi har forsøgt os med mindre bolde, da de er lidt nemmere at hånterer, men der er glæden altså ikke så stor. vi kan nogle gange "tænde" hende lidt ved selv at stå og lege med bolden, drible, kaste den op af muren og gribe den igen, hvis man er flere, stå og kaste lidt frem og tilbage. Nu ved jeg ikke helt om det skal være en boldt til agility??, men hvis ikke, er der så et andet stykke legetøj, som den er glad for, som kan bruges?:-D

 

Det lyder nøjagtigt lige som Smilla! Jo, hun gider også godt bideskind og fiskestænger (vi har egentlig altid leget meget med hende). Men hun kommer slet ikke op i samme gear som ved den store bold. Og det er også bedst det er noget legetøj, der kan kastes så hun søger fremad på banen.

 

Prøv at se det at aflevere, som en apporteringsøvelse (hvad det jo dybest set også er ):blink:

Der er en supergod artikel hos Hund & træning:

apport

 

Tak, den vil jeg læse. Jeg er bare usikker på, om det helt dræber hendes begejstring for de små bolde, hvis det er noget vi skal til at træne træne træne... Jeg kan jo mærke at desto mere jeg gør boldene attraktive (kaster den op i luften og griber, ned på jorden og snupper den for næsen af hende osv) desto mere vil hun bare have den - og ikke aflevere. Hvis bolden/ legetøjet er knap så interessant kan jeg da bare få det - men så kan jeg jo heller ikke rigtigt bruge det til fart. :vedikke: Dilemma...

 

Hun er faktisk forholdsvis god til at apportere ting sådan generelt, så hun kan godt. Men jeg skal nok lige læse artiklen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du kan bruge min erfaring til noget, for Cajsa og Smilla leger ikke helt ens.

Cajsa er glad for ruskelege med enten fleece eller piveting. For ikke at ødelægge hendes glæde, lod jeg hende ofte vinde, da hun jo er en lidt blød hund. Pludselig blev hun sværere og sværere at få tilbage, på trods af at jeg altid legede videre med hende, og lod hende vinde flere gange før jeg vandt legetøjet og gemte det væk.

Her for nylig er der så sket et gennembrud. Jeg er begyndt at lege med hende på en helt anden måde, som hun bare elsker! Vi er nemlig begyndt at lege brydekamp når hun kommer med legetøjet. Så skubber jeg rundt med hende, uden at tage fat i legetøjet, og hun er helt vild med det.

 

Jeg tvivler på at Smilla er vild med den slags leg - det er Mingus i hvert fald ikke - men måske kan du finde på en anden måde at lege med bolden på? Jeg købte på et tidspunkt en bold på størrelse med en fodbold, men der var snor i. Altså lige indtil Cajsa punkterede bolden :engel:

Men så kunne man binde en snor i bolden, så man kunne trække bolden ind og "vinde" den fra hende, mens hun stadig er oppe at køre.

 

Hvordan er hun i øvrigt med en beholder med godbidder i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er IMØ et både vigtigt og ret interessant emne du har fat i her, håber der er flere der kommer med input. Jeg følger i hvert fald interesseret med!

 

Jeg er en knold til at quote dit indlæg. Prøver sådan her.

 

Du spørger:

 

Hvordan bytter du - be'r du hende om at slippe, og gi'r hende en godbid når hun gør det, eller slipper hun ikke før du holder en godbid foran snuden på hende? Eller er problemet at hun ikke kommer ind med bolden igen?

Hun vil ikke komme med den lille bold. (Jeg ville jo gerne have hun kom hen med den, så vi kunne fortsætte legen. Så ville jeg lægge den ned på jorden og sparke til den, løbe om kap med hende derhen, drible osv. Og hun kunne få lov at vinde den flere gange, hvis hun ville. Alt det hun elsker med den store bold. Men hun løber bare med den i munden (håber vel på jeg vil prøve at løbe efter hende). Så egentlig er den heller ikke særlig god til belønning fordi legen går i stå, når hun løber med den og jeg sætter mig til at vente. :vedikke:

Desto mere interessant jeg har gjort bolden desto hellere vil hun beholde den og ikke slippe. Hun slipper den altid, når jeg smider en guf i græsset en meter fra hende (nok til at jeg an nå at snuppe den). Hun kan godt bytte, så hun slipper den i hånden på mig før hun får en guf - er det bedre? Men så er legen jo bare. Jeg kaster bolden, hun henter den til mig - og slut. Jeg tror hellere hun ville lege noget længere, som ved den store bold. Bare jeg kunne fortsætte med at lege foldbold med den lille (uden hun snuppede den).

 

 

Her findes en god leg, hvor du gør det ene legetøj "levende" mens det andet er "dødt". Når hunden har god gang i det levende legetøj lægger du det ned og gør det dødt, og det andet legetøj bli'r levende. Dette gør man så frem og tilbage. Så skulle hunden gerne begynde at gå efter det levende, og dermed slippe det døde - og vupti kan man gå igang med slip-træningen. (Sådan meget kort beskrevet...)

Men så skulle jeg vel nærmest have en snor i den lille bold. Og i en magen til. Det bliver lidt besværligt, (ved ikke lige, hvordan jeg skal sætte snoren fast - og hvordan jeg kan lege vild med den med sådan en flagrende..) men måske kan det lade sig gøre. Det er faktisk ikke noget dumt forslag. :5up: :hmm:

 

 

Og ligeså, hvis jeg skal øve det med hende hver dag med en mio andre bolde i spil. Så hun tilsidst druknes i tilgængelige bolde, så går mystikken vel også lidt af bolden- ??). :hmm: Jeg ville heller ikke lade hende beholde belønningen - den er miiiiin!!! Og netop derfor plejer den at bli' mere spændende, for lige som du selv er inde på, hvis den er frit tilgængelig mister den sin værdi. Det jeg har markeret med fed skrift forstår jeg ikke helt hvad du mener med..?

Det er lidt som du er inde på. Har godt hørt, at man skal bytte med en bold magen til. Og måske en 3. hvis hun render med dem begge to (Usandsynligt for hende dog). Men hvis jeg nu hver dag begynder at lege denne leg og hun hele tiden får lov at have en bold i munden (fordi hver gang hun afleverer, får hun bare en ny). Bliver bolde så ikke kedelige for hende i længden?

Jeg tror det var Kleo, der skrev at den lille og den store bold ikke var ens for hende (fordi hun leger forskelligt med dem). Det kan jeg rigtig godt følge. Men jeg har også læst, at hvis man bruger bold til træning, så skal hun ikke have lov at have en anden tilgængelig bold liggende i stuen. Så skal ALLE bolde være mystiske og gemmes til træning- ? Hvad tænker I om det?

På en måde kunne det lyde som om legen med den store bold er noget hun synes er sjovt "helt naturligt". Hvor legen med den lille bold er måske ikke noget hun selv "helt naturligt" synes er sjovt, men noget som er indlært - og måske ikke indlært godt nok? Hvordan belønner du med den lille bold, og hvad er det sjove ved det? Kaster du den bare, eller er det en bold med snor som I rusker med? Består det sjove i at løbe efter den, fange den, eller at bære rundt på den? Eller har hun bare lært at hvis hun løber efter den og derefter kommer ind med den, så får hun en godbid?

 

Hvis vi nu siger hun er hoppet over 3 forhindringer og jeg vil belønne hende (for at bibeholde fart). Så kaster jeg den lille bold. Hun løber efter den og fanger den. Tager den i munden og løber hen mod mig med stolt hale. Hvis jeg rækker hånden frem, holder hun sig lige ude for rækkevidde (fang mig, synes hun at sige). Så smider jeg en guf eller graver lidt i lommen og så kommer hun helt hen. Hun får guf og jeg får bolden. Nogle gange smider jeg bolden igen, eller jeg prøver at sparke lidt rundt til den på jorden (dribler),så snupper hun den og løber igen med høj hale. :rolleyes:

 

Hvis hun så bare nød det skide meget. Men det sætter slet ikke samme speed på hende, som når vi bruger den store bold, som jeg sparker til på jorden/ dribler med. Og som hun bider/ møffer og cirkler omkring (spark igen- kom nuuuuuu!!!!! synes hun at sige).

 

Der er jo også nogen der har sagt (ninjamor vist nok) at bærefasen heller ikke er så god for hunden (det med at den løber med bolden med høj hale) for så har den ligesom nedlagt byttet og så er byttedriften der ikke i så høj grad næste gang man kaster. Og derfor er den ikke tændt på samme måde.

 

Det ville være rart om Smilla evt kunne lege foldbold med den lille bold, på samme måde som vi leger med den store.

 

Måske opfatter hun mere legen med den lille bold som en kedelig apportering, som du er inde på?? (Hvis jeg har forstået dig korrekt). Uddyb gerne. :-) Hvad kan jeg indlære bedre, når du skriver ''ikke indlært godt nok''?

 

 

 

Tusind tak for alle jeres gode svar. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du kan bruge min erfaring til noget, for Cajsa og Smilla leger ikke helt ens.

Cajsa er glad for ruskelege med enten fleece eller piveting. For ikke at ødelægge hendes glæde, lod jeg hende ofte vinde, da hun jo er en lidt blød hund. Pludselig blev hun sværere og sværere at få tilbage, på trods af at jeg altid legede videre med hende, og lod hende vinde flere gange før jeg vandt legetøjet og gemte det væk.

Her for nylig er der så sket et gennembrud. Jeg er begyndt at lege med hende på en helt anden måde, som hun bare elsker! Vi er nemlig begyndt at lege brydekamp når hun kommer med legetøjet. Så skubber jeg rundt med hende, uden at tage fat i legetøjet, og hun er helt vild med det.

 

Jeg tvivler på at Smilla er vild med den slags leg - det er Mingus i hvert fald ikke - men måske kan du finde på en anden måde at lege med bolden på? Jeg købte på et tidspunkt en bold på størrelse med en fodbold, men der var snor i. Altså lige indtil Cajsa punkterede bolden :engel:

Men så kunne man binde en snor i bolden, så man kunne trække bolden ind og "vinde" den fra hende, mens hun stadig er oppe at køre.

 

Hvordan er hun i øvrigt med en beholder med godbidder i?

 

Det med at der er snor i bolden som både du og korvis foreslår er en god idé. For hvis jeg så kan drible rundt med den på jorden og sparke den lidt afsted (men stadig kan få den fra hende) så er tror jeg hun vile tænde på det. Problemet er bare at bolden til træning (undervisning) men en lang snor i er alt for svær at bruge. Men jeg kunne godt øve det herhjemme. Men er det en god idé? Eller bliver bolden kedelig af det? Og kan man overføre det til en lille bold uden snor på sigt?

 

Beholder/ penalhus med godbidder har vi faktisk aldrig prøvet så meget. :oops: Jeg er jo mest tilhænger af legetøj, jeg kan køre hende op med. Men faktisk har vi på det sidste genoptaget det med en skål med godbidder på mållinjen - og det får en rimelig spurt igang tilsidst (når vi råber fremad- fremad-fremad) :blink:, så måske virker det også med beholderen. Men vil meget gerne kunne bruge bolden også. Vi må spille på alle de tangenter vi kan. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at der er snor i bolden som både du og korvis foreslår er en god idé. For hvis jeg så kan drible rundt med den på jorden og sparke den lidt afsted (men stadig kan få den fra hende) så er tror jeg hun vile tænde på det. Problemet er bare at bolden til træning (undervisning) men en lang snor i er alt for svær at bruge. Men jeg kunne godt øve det herhjemme. Men er det en god idé? Eller bliver bolden kedelig af det? Og kan man overføre det til en lille bold uden snor på sigt?

 

Beholder/ penalhus med godbidder har vi faktisk aldrig prøvet så meget. :oops: Jeg er jo mest tilhænger af legetøj, jeg kan køre hende op med. Men faktisk har vi på det sidste genoptaget det med en skål med godbidder på mållinjen - og det får en rimelig spurt igang tilsidst (når vi råber fremad- fremad-fremad) :blink:, så måske virker det også med beholderen. Men vil meget gerne kunne bruge bolden også. Vi må spille på alle de tangenter vi kan. :-D

 

Jeg tror du har ret i at det er en rigtig god ide at variere så meget som muligt :5up:

 

Jeg er lige begyndt at bruge en lille plastikbøtte med dåsemad i, er du vimmer hvor har det fået Cajsa til at blive hurtig :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har ret i at det er en rigtig god ide at variere så meget som muligt :5up:

 

Jeg er lige begyndt at bruge en lille plastikbøtte med dåsemad i, er du vimmer hvor har det fået Cajsa til at blive hurtig :shock:

 

Ok, jeg skal helt sikkert også have prøvet det på et tidspunkt. Du ved havde bare den der teori i hovedet med at legetøj stresser op og godbidder stresser ned...

 

Men jeg har også nogle gange førhen brugt det med at kaste en hvid ''terning'' kyllingekød frem for mig (som er til at se). Men plasticbøtten er nok mere synlig. (Fryger bare hun stikker af med den - og så er det også lidt bøvlet, at man skal hen og åbne den for hende. Jeg er jo ikke så hurtig til bens. :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg skal helt sikkert også have prøvet det på et tidspunkt. Du ved havde bare den der teori i hovedet med at legetøj stresser op og godbidder stresser ned...

 

Men jeg har også nogle gange førhen brugt det med at kaste en hvid ''terning'' kyllingekød frem for mig (som er til at se). Men plasticbøtten er nok mere synlig. (Fryger bare hun stikker af med den - og så er det også lidt bøvlet, at man skal hen og åbne den for hende. Jeg er jo ikke så hurtig til bens. :lol:)

 

Her får man begge dele, jagten på bøtten og godbidderne fra den. Det er genialt.

 

Meningen er at hun skal komme tilbage med den. Cajsa lærte hurtigt at hun ikke kunne åbne den selv. Mingus tror stadig han kan selv :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du formår at få den store bold til at være den ultimative belønning for at løbe hele banen igennem (f.eks. til konkurrence eller prøver), så vil den da være perfekt at komme hurtigt ud af banen med?

Hvis altså det er okay at den ligger ved mål?

 

Samme med den lille bold, det at hun løber rundt med den med halen højt, er sejrsrunden, og det vil da være en meget god afslutning på en gennemført bane, eller?

 

Sådan som jeg har lært apport/aflevere, så øver vi det bagfra, altså at vi er helt tæt på hinanden og jeg lokker ham til at spytte ud for bytte af en guf. Vi nåede til at jeg kunne kaste låget (en ting der var uinteressant nok til at han ville aflevere) en meter væk og han kom og... ikke afleverede, men smed den i skødet af mig :lol: Han vil stadig helst ikke aflevere gode genstande udenfor, så vi har lang vej endnu.

Men det jeg tænkte på var, at aflevering jo sagtens kan give en guf, for et eller andet sted er det jo både lidt øv for hunden, men også en anden slags øvelse - som jeg læser det, synes Smilla jo faktisk at bolden er en fed belønning i og med hun både leger med den men også løber sejrsrunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du formår at få den store bold til at være den ultimative belønning for at løbe hele banen igennem (f.eks. til konkurrence eller prøver), så vil den da være perfekt at komme hurtigt ud af banen med?

Hvis altså det er okay at den ligger ved mål?

 

Samme med den lille bold, det at hun løber rundt med den med halen højt, er sejrsrunden, og det vil da være en meget god afslutning på en gennemført bane, eller?

 

Sådan som jeg har lært apport/aflevere, så øver vi det bagfra, altså at vi er helt tæt på hinanden og jeg lokker ham til at spytte ud for bytte af en guf. Vi nåede til at jeg kunne kaste låget (en ting der var uinteressant nok til at han ville aflevere) en meter væk og han kom og... ikke afleverede, men smed den i skødet af mig :lol: Han vil stadig helst ikke aflevere gode genstande udenfor, så vi har lang vej endnu.

Men det jeg tænkte på var, at aflevering jo sagtens kan give en guf, for et eller andet sted er det jo både lidt øv for hunden, men også en anden slags øvelse - som jeg læser det, synes Smilla jo faktisk at bolden er en fed belønning i og med hun både leger med den men også løber sejrsrunde?

 

Problemer er bare at jeg gerne vil belønne hende inde på banen efter f.eks 3 spring, for så bibeholder vi farten, når hun belønnes hyppigt. Så kaster jeg bolden, leger lidt og så samler vi den op og løber videre (ideelt set :lol:). Hvis det først er efter 14 spring er det kun til aller sidst hun lige sætter en lille spurt ind (for hun ved godt, der under alle omstændigheder ligger noget til sidst). :-)

 

Det er også ok, hvis hun bærer på den lille bold til aller sidst. (Men nok ikke, når hun gør det midt inde på banen, for der er hun jo langt fra færdig med at præstere og skal gerne lægge en masse mere energi og fart i banen jvf det med byttedriften).

 

Hvis det er ok at man bytter bolden med en guf, er det måske ikke så skidt.:vedikke: Altså hvis det fungerer sådan i hendes hjerne: Bolden (sjov og ballade/ stress) får jeg på banen for god fart og springning. Og så en lille godbid for at aflevere bolden. 2 forskellige ''øvelser''.

 

Jeg mener bare, det var ninjamor, der skrev engang, at hvis hunden fik godbid for at aflevere bolden (som man havde smidt som værende belønning) så fungerer bolden i virkeligheden ikke som belønningen (så hunden belønnes ikke for det, hun laver på banen). Men godbidden er hendes belønning (og så belønnes hun for at aflevere bolden). Det ville være lidt øv...

 

Men måske har du ret og det ville være fint. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare, det var ninjamor, der skrev engang, at hvis hunden fik godbid for at aflevere bolden (som man havde smidt som værende belønning) så fungerer bolden i virkeligheden ikke som belønningen (så hunden belønnes ikke for det, hun laver på banen). Men godbidden er hendes belønning (og så belønnes hun for at aflevere bolden). Det ville være lidt øv...

 

Men måske har du ret og det ville være fint. :-D

 

Klart.

 

På den ene side kan jeg godt se pointen i, hvis det bliver .. dobbelt belønning, men på den anden side, at aflevere bolden er jo - at give sin belønning fra sig.

Kan godt ske at apporterende racer lærer at aflevere hurtigt, men vi bytter stadig tit med godbid og at Motor ligefrem SELV skal komme hen med en rigtig god ting, uhh der er der lang vej endnu.

Men han vil så også hellere lege trækkeleg, selve det at kaste noget interesserer ham ikke synderligt.

 

Men hvis du så afleveringen som en øvelse der skulle sidde i skabet for sig selv - ville du så ikke indøve den med godbidder? Godbidderne skal måske væk på et tidspunkt - uden at man kaster på ny :hmm: Måske skal de væk langt hurtigere end jeg tror :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart.

 

På den ene side kan jeg godt se pointen i, hvis det bliver .. dobbelt belønning, men på den anden side, at aflevere bolden er jo - at give sin belønning fra sig.

Kan godt ske at apporterende racer lærer at aflevere hurtigt, men vi bytter stadig tit med godbid og at Motor ligefrem SELV skal komme hen med en rigtig god ting, uhh der er der lang vej endnu.

Men han vil så også hellere lege trækkeleg, selve det at kaste noget interesserer ham ikke synderligt.

 

Men hvis du så afleveringen som en øvelse der skulle sidde i skabet for sig selv - ville du så ikke indøve den med godbidder? Godbidderne skal måske væk på et tidspunkt - uden at man kaster på ny :hmm: Måske skal de væk langt hurtigere end jeg tror :vedikke:

 

ja, jeg ved det som sagt ikke rigtigt..... :-):vedikke::confused:

 

Men i starten så jeg det jo også bare lidt som en jackpot- belønning. Hun fik både bold leg og til slut en godbid for hendes præstation. Dét måtte da være en super fed belønning som vidnede om, hvor glade vi var for det hun havde gjort. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg ved det som sagt ikke rigtigt..... :-):vedikke::confused:

 

Men i starten så jeg det jo også bare lidt som en jackpot- belønning. Hun fik både bold leg og til slut en godbid for hendes præstation. Dét måtte da være en super fed belønning som vidnede om, hvor glade vi var for det hun havde gjort. :-)

Jeg har som skrevet også haft problemer med Cajsa og det at aflevere belønningen. Men jeg begyndte at lade hende komme hen, lege lidt trækleg, lade hende vinde og løbe sejrsrunder. Det gør jeg et par gange, før jeg vinder legetøjet. Cajsa får altså ikke en "slip" kommando, og er derfor ekstra tændt når hun så får legetøjet igen.

Jeg var bange for at det ville dræbe Cajsas lyst til at komme og aflevere, men det har det ikke gjort :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

ved godt at jeg er totalt politisk ukorrekt i det her...men jeg fandt ud af at Izzie kunne spytte ud når jeg kørte lidt op og råbte SPYT UD! Når hun havde taget noget grimt, så det overførte jeg bare :genert: råber selvfølgelig ikke af hende mere, men hun ved at spyt ud betyder læg bolden fra dig NU ellers leger vi ikke mere med bolden.

Link til indlæg
Del på andre sites

ved godt at jeg er totalt politisk ukorrekt i det her...men jeg fandt ud af at Izzie kunne spytte ud når jeg kørte lidt op og råbte SPYT UD! Når hun havde taget noget grimt, så det overførte jeg bare :genert: råber selvfølgelig ikke af hende mere, men hun ved at spyt ud betyder læg bolden fra dig NU ellers leger vi ikke mere med bolden.

Gjorde jeg det med Cajsa, ville hun ret hurtigt bare stikke af med "byttet" og lege selv :mrgreen:

 

Politisk ukorrekt synes jeg da ikke det er, det er jo bare forskelligt hvordan hunde reagerer på det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...