Hop til indhold

Kupering


Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

Tja, man kan gå hjemme i haven og træne for sig selv. Men ikke gå til hverken træning eller konkurrencer...

 

Jo, man kan godt gå til træning - men ikke nogen form for prøver, konkurrencer etc.

 

Jeg synes stadig, at det er for langt ude at sidestille amputation med kupering pga. frygt for hvad nogle måske kunne finde på at gøre :roll: Og er der en begrundet mistanke op at skaden er påført og ikke hændelig, er det i direkte modstrid med Dyreværnslovens §1, og så er en politianmeldelse på sin plads.

 

Det frygtelige er jo, at loven som den er nu, får nogle til at undlade at få foretaget en nødvendig amputation, med dertilhørende smerter og gene for hunden -igen i modstrid med §1. Dette sker for stadig at kunne stille til skuer, prøver, konkurrencer etc.

 

Luset lov men kun én taber - hundene :megaked: :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hundens agility-karriere slutter da ikke, kun ejerens ambitioner om at vinde!

 

Hvilket er alt rigeligt når man står med en hund man har brugt år på at træne op, som har hvad der skal til for at gå hele vejen, som så pludselig får en skade på halen.

 

Det er i dén grad misforstået dyrevelfærd, som det er idag, at man reelt har valget mellem at lade kræet lide igennem lang tid, i håbet om at halen kan hele op, med risiko for at der går infektion og endda koldbrand i ikke bare halen, men helt ind i marven....

 

Eller valg nr. 2. Kaste års arbejde og investeringer over højre skulder og sige: "det var så dét"..

 

 

 

Er meget modstander af at lave huller i kuperingsloven, tåberne vil udnytte enhver mulighed for at snitte i deres hunde og vi vil se masser af 'skader' - så nej tak til en lovændring

Og dét der det er en omgang villahave-nonsens, når det drejer sig om de racer der ikke traditionelt har været kuperet.

 

Og for de andre racer ser vi jo netop fordi loven er som den er idag, en masse skader, infektioner og andre komplikationer, som så let kunne være undgået, eller som man meget simpelt og uden problemer overhovedet kunne få behandlet, hvis IKKE loven var som den er.

 

Men nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og dét der det er en omgang villahave-nonsens, når det drejer sig om de racer der ikke traditionelt har været kuperet.

 

Tja, er ikke det mindste i tvivl om at jagt-fanatikerne vil opfinde skader, for at få kuperet haler, der ikke trænger (de lykkedes jo med deres søgte argumenter indenfor de 5 racer)....så helre ofre et par agilitykonkurrencer o lign for at rede dem ;-)

 

og igen, hundens agility-karriere er intakt, kun menneskets ambitioner går tabt, den kan du vist ikke helt argumentere mod :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, man kan godt gå til træning - men ikke nogen form for prøver, konkurrencer etc.

 

Jeg synes stadig, at det er for langt ude at sidestille amputation med kupering pga. frygt for hvad nogle måske kunne finde på at gøre :roll: Og er der en begrundet mistanke op at skaden er påført og ikke hændelig, er det i direkte modstrid med Dyreværnslovens §1, og så er en politianmeldelse på sin plads.

 

Det frygtelige er jo, at loven som den er nu, får nogle til at undlade at få foretaget en nødvendig amputation, med dertilhørende smerter og gene for hunden -igen i modstrid med §1. Dette sker for stadig at kunne stille til skuer, prøver, konkurrencer etc.

 

Luset lov men kun én taber - hundene :megaked: :megaked:

 

Har fået fortalt mere end én gang at vi ikke må undervise kuperede/amputerede hunde..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, er ikke det mindste i tvivl om at jagt-fanatikerne vil opfinde skader, for at få kuperet haler, der ikke trænger (de lykkedes jo med deres søgte argumenter indenfor de 5 racer)....så helre ofre et par agilitykonkurrencer o lign for at rede dem ;-)

 

og igen, hundens agility-karriere er intakt, kun menneskets ambitioner går tabt, den kan du vist ikke helt argumentere mod :engel:

 

Kan ikke være enig med dig her... Hvorfor pokker skal (f.eks.) en bordercollie, der har fået amputeret det yderste af halen, "ofres" på det grundlag? Eller én der har fået amputeret en tå? De to eksempler jeg kender til fra det virkelige liv.

 

Og så kan jeg personligt sige, at hvis mine hunde lige pludselig ikke måtte gå til træning/konkurrence mere - så var det vist ikke mig der kom til at lide mest under det - jeg kan jo "bare" købe en ny hund... Mine hunde vil til gengæld få et ret meget mere indholdsløst liv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, er ikke det mindste i tvivl om at jagt-fanatikerne vil opfinde skader, for at få kuperet haler, der ikke trænger

 

Ja selvfølgelig vil vi da dét :roll:

 

Dét har vi slet ikke behov for. Beviserne hober sig efterhånden op efter kuperingsforbuddet kom.

Men som med den ny hundelov, valgte man at undlade at høre på dem der vidste hvad de snakkede om, og lavede istedet loven så man tilgodeså hvad der lige nu og hér var populært.

 

 

(de lykkedes jo med deres søgte argumenter indenfor de 5 racer)....

Hvilke søgte argumenter er dét så?

 

så helre ofre et par agilitykonkurrencer o lign for at rede dem ;-)

Agility, rallye, jagtprøver, markprøver, ipo, spor og schweissprøver, og alt andet der på nogen måde er officielle prøver og konkurrencer.

 

og igen, hundens agility-karriere er intakt, kun menneskets ambitioner går tabt, den kan du vist ikke helt argumentere mod :engel:

Det prøver jeg skam heller ikke. Men sådan hænger verden bare ikke sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at man ikke må kupere. - Og hvorfor skulle man lave en lov om, fordi nogle få hunde kommer til skade og må af med halen...

 

Man kan jo stadig træne og øve agillity alt det man vil. - At man ikke kan konkurrere og vinde fine medaljer, er hunden nok ligeglad med.

 

Desuden synes jeg at kupering ser frygteligt ud. - Der er f.eks. mange dobermann-og amstaff ejere der får det gjort, udelukkende fordi de synes at sådan skal hunden se ud, og så ser hunden da mere "sej" ud.

 

At det er pga an slem skade, og der ikke er anden udvej, er en anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at man ikke må kupere. - Og hvorfor skulle man lave en lov om, fordi nogle få hunde kommer til skade og må af med halen...

 

Fordi der så absolut ikke er tale om "få hunde"

 

Og fordi skaderne de pådrager sig under udførelsen af deres arbejde, uanset om man amputerer eller forsøger at få skidtet til at hele bagefter er langt værre, og langt mere smertefulde end en kupering nogensinde kan være det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan jo "bare" købe en ny hund... Mine hunde vil til gengæld få et ret meget mere indholdsløst liv...

 

Tja, hvis det er sådan man er indrettet, selvom Petrine ikke kunne gå til konkurrencer, ville jeg da stadig træne med hende, synes det er en ret koldblodig holdning at have (når din hund bliver gammel, vil du så også bare købe en ny og lade den gamle hund kede sig ihjel?)

 

Ved det er sat på spidsen, men nu har vi endelig fået forbudt kupering, så skal der ikke åbnes for at man kan snige sig til det alligevel.

 

Med søgte mener jeg alle de tåbeligheder om haleskader, Petrine går på jagt med to intakte weimeranere og de har aldrig fået så meget som en skramme på halen - alligevel må weimeranere kuperes, for det er åbenbart farligt at være sådan en med hale ;-)

 

DKW udpensler jo netop, hvor koldblodig man 'kan' være og sætte hundens helbred på spil, for at beholde halen, man kan være lige så koldblodig for at få den kuperede hale man ønsker.

 

Ingen lov er retfærdig, bare se på kamphunde-loven, synes det er MEGET billigt sluppet i kuperingsloven, så er ganske begejstret for den!

 

Men nu skal i få fred, det ER synd at blive udelukket for konkurrencer og det er absolut ikke retfærdigt, men æd den, offer jer og tænk på alle de intakte hunde der vinder på det offer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint at man ikke må kupere. - Og hvorfor skulle man lave en lov om, fordi nogle få hunde kommer til skade og må af med halen...

 

Man kan jo stadig træne og øve agillity alt det man vil. - At man ikke kan konkurrere og vinde fine medaljer, er hunden nok ligeglad med.

 

Desuden synes jeg at kupering ser frygteligt ud. - Der er f.eks. mange dobermann-og amstaff ejere der får det gjort, udelukkende fordi de synes at sådan skal hunden se ud, og så ser hunden da mere "sej" ud.

 

At det er pga an slem skade, og der ikke er anden udvej, er en anden sag.

 

En hale amputeret hund kan ej heller avlsgodkendes/-kåres.

 

Men en hund der bliver hale amputeret efter avlsgodkendelsen/-kåringen kan godt fortsat indgå i avl.

 

Hvori består forskellen :vedikke: :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Alle de tåbeligheder om haleskader"....??

 

Hvilke tåbeligheder?

Beviserne ser jeg rigeligt af. Faktisk næsten hver eneste gang jeg er på jagt med kammeraterne og deres spaniels.

Beviserne ser jeg fra SVerige, hvor de har dokumenteret og ført statistikker over det i flere år nu.

Såvel som england, hvor de siden 2007 har gjort det samme.

 

 

Sarte haler, anden debat hér på forum

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, hvis det er sådan man er indrettet, selvom Petrine ikke kunne gå til konkurrencer, ville jeg da stadig træne med hende, synes det er en ret koldblodig holdning at have (når din hund bliver gammel, vil du så også bare købe en ny og lade den gamle hund kede sig ihjel?)

Nej, selvfølgelig ville jeg aldrig glemme mine gamle hunde. Det var for at modargumentere at det kun er førerens "ambitioner om at vinde" der bli'r ramt. Har man ambitioner om at vinde, så køber man bare en ny hund - vupti, førers ambitioner overhoved ikke ramt. Træner/konkurrerer man for glædens skyld - så er hunden sq stadig taberen, da den pludselig ikke må være med mere... Især hvis man har en brugs/arbejds-race, så er det IMØ en mindre katastrofe når den pludselig ikke får lov til at lave noget...

 

Ved det er sat på spidsen, men nu har vi endelig fået forbudt kupering, så skal der ikke åbnes for at man kan snige sig til det alligevel.

 

Med søgte mener jeg alle de tåbeligheder om haleskader, Petrine går på jagt med to intakte weimeranere og de har aldrig fået så meget som en skramme på halen - alligevel må weimeranere kuperes, for det er åbenbart farligt at være sådan en med hale ;-)

 

DKW udpensler jo netop, hvor koldblodig man 'kan' være og sætte hundens helbred på spil, for at beholde halen, man kan være lige så koldblodig for at få den kuperede hale man ønsker.

 

Ingen lov er retfærdig, bare se på kamphunde-loven, synes det er MEGET billigt sluppet i kuperingsloven, så er ganske begejstret for den!

 

Men nu skal i få fred, det ER synd at blive udelukket for konkurrencer og det er absolut ikke retfærdigt, men æd den, offer jer og tænk på alle de intakte hunde der vinder på det offer.

 

Jeg synes frem for alt at det er latterligt at alle racer skal rammes af kuperingsloven. Hvem pokker skulle ha' glæde af at kupere en bordercollie, eller en papillon for den sags skyld? Og er ellers enig med DKWiechert, tror virkelig det gi'r grobund for at man trækker en amputering ved skade, med lange og smertefulde forløb til følge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og er ellers enig med DKWiechert, tror virkelig det gi'r grobund for at man trækker en amputering ved skade, med lange og smertefulde forløb til følge...

 

Hvilket bekræfter ALLE mine fordomme - og så helre lade det gå ud over de få, end give frit slag for kupering med dårlige undskyldninger :engel:

 

Når jeg spørger hvorfor weimeranere i Sverige ikke får de skader, man påstår de vil få i Danmark, så ved jeg at DKW om lidt vil forklare mig, at naturen er forskellig i de to lande og åbenbart meget meget farligere i Danmark....jeg vil i min villa-have-naivitet stille mig tvivlende overfor de argumenter (har forøvrigt jagttegn, trods min latterlige jagthund :engel:)

 

Lovgivning bliver aldrig retfærdig, men enhver lov har tilhængere, jeg er stor tilhænger af kuperingsloven.

 

I kampens hede har jeg fuldstændigt glemt at ønske lille Funky god bedring :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes at det lyder som om at man med denne lov om kupering som sædvanlig har skudt med spredehagl for at være sikker på at ramme de få der vil forsøge at snyde, og dermed rammer man som sædvanligt en masse uskyldige, men det er der jo desværre ikke noget nyt i her i lille danmark :cry:

 

Og jeg kan sagtens forstille mig, at man i forsøget på at bevare halen kan komme til at gå lidt for langt, også uden at være dyremishandler, men simpelthen fordi at man hele tiden håber, at denne gang vil det lykkedes så man ikke bliver tvunget til at droppe alt hvad man har arbejdet på...'

 

Og jeg kan, om nogen, sagtens sætte mig ind hvorledes at motivationen for at træne kan dale når man alligevel ikke kan få lov at vise nogen hvor langt man er nået, så jeg syntes at denne lov går alt for langt, og egentlig syntes jeg at det er fuldstændigt latterligt til og med at forbyde konkurrencer hvor man ikke engang kan få fordele af at kuperer halen :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket bekræfter ALLE mine fordomme - og så helre lade det gå ud over de få, end give frit slag for kupering med dårlige undskyldninger :engel:

 

Når jeg spørger hvorfor weimeranere i Sverige ikke får de skader, man påstår de vil få i Danmark, så ved jeg at DKW om lidt vil forklare mig, at naturen er forskellig i de to lande og åbenbart meget meget farligere i Danmark....jeg vil i min villa-have-naivitet stille mig tvivlende overfor de argumenter (har forøvrigt jagttegn, trods min latterlige jagthund :engel:)

 

Lovgivning bliver aldrig retfærdig, men enhver lov har tilhængere, jeg er stor tilhænger af kuperingsloven.

 

I kampens hede har jeg fuldstændigt glemt at ønske lille Funky god bedring :ae:

 

Nej, jeg synes ikke at man skal fjerne kuperingsloven, jeg kan så absolut bedst li' hunde med både hale og ører i behold - misforstå mig ikke dér!!! Men som den ser ud i dag, tror jeg den slår meget skævt... Kan ikke se hvorfor der skal findes en kuperingslov for de racer hvor man aldrig nogensinde ville overveje kupering. Og at der ikke kan dispenseres i tilfælde af skade. Som nogen skrev tidligere - hvis hunden tidligere har været vist/konkurreret med hale, og kommer ud for et uheld, hvorfor kan det ikke gi's dispensation vha. dyrlægeattest? Og en agilityhund der får skadet en tå som må amputeres - hvad har det egentlig med kupering at gøre..??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket bekræfter ALLE mine fordomme - og så helre lade det gå ud over de få, end give frit slag for kupering med dårlige undskyldninger :engel:

Igen: Hvilke dårlige undskyldninger?

 

Når jeg spørger hvorfor weimeranere i Sverige ikke får de skader, man påstår de vil få i Danmark, så ved jeg at DKW om lidt vil forklare mig, at naturen er forskellig i de to lande og åbenbart meget meget farligere i Danmark....jeg vil i min villa-have-naivitet stille mig tvivlende overfor de argumenter (har forøvrigt jagttegn, trods min latterlige jagthund :engel:)

Weimaranere i sverige FÅR de skader. DU kan jo bare søge på statistikkerne på det, og læse op på det.

 

Med dét sagt: Jeg ser ikke at weimaranere, uanset hvor de anvendes (ihvertfald DK, S, N, og D som er de steder jeg færdes, har så store problemer.

Det samme mener jeg gør sig gældende for ruhår, breton og vizla.

 

Det er lovligt på de racer, fordi de var gode til lobby arbejde dengang.

Ikke fordi de havde det største "behov".

 

Man skal huske på hvad hundens arbejdsområde er. Weimaraner, ruhår, hønsehund er stående hunde, som ikek arbejder i tæt krat og lignende. Der har en sådan hund intet at gøre. De skal arbejde under bøssen, 10-15 meter fra føreren, i det åbne terræn hvor man kan se dem tage stand, og hvor de, når de rejser fuglen, gør det så jægeren kan komme til at afgive skud.

 

Hvor kan haleskaderne på weimaranere så opstå???? Ja jeg ved det ikke.

 

 

Spaniels derimod har jeg ufatteligt svært ved at se dyrevelfærden i at de IKKE må kuperes. De bruges netop i terræntyper, og under jagtformer, hvor de pådrager sig de haleskader der virkelig er problemer med.

 

Lovgivning bliver aldrig retfærdig, men enhver lov har tilhængere, jeg er stor tilhænger af kuperingsloven.

 

I kampens hede har jeg fuldstændigt glemt at ønske lille Funky god bedring :ae:

Og samtidig har du ingen hæmninger med at sterilisere en hund...... :hmm:

 

Moral er godt, dobbeltmoral er..... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en samling af fakta, foretaget af de sydafrikanske interessegrupper, som baserer sig på deres data, såvel som europæiske data, herunder statistikker og rapporter fra SVerige, england osv.

 

Tag deres data-grundlag og søg direkte på dét. Der er blandt andet SVerige-undersøgelserne fra 90'erne, såvel som nyere datamateriale fra 2005.

 

 

http://www.wingshooters.co.za/pdf/Tail-Docking-FactSheet-LR.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke forstå, at I er nogle der mener at hundens agilitykarriere er intakt og at det kun er førers ambitioner der rammes af en evt. haleskade...

 

Hvis Karla fik halen i en dør i morgen og ikke længere måtte konkurrere ville jeg græde snot. Hun elsker at være ude til konkurrencer, det samme gør jeg, og ja det er da ekstra fedt at få en pokal med hjem... men selv om vi aldrig havde vundet noget, ville jeg stadig blive ved med at stille op... for det er det fedeste at arbejde sammen med sin hund i en situation hvor man kan få alt det hårde arbejde bedømt...

 

Fik hun en skade i hoften, så vi ikke længere kunne springe, ville vi istedet kunne arbejde med lydighed eller rally, men ryger der en bid af halen (som i og for sig er irrelevant for kræets velbefindende), så ryger ALT...

 

Det er da vanvid????

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen: Hvilke dårlige undskyldninger?

 

 

 

Man skal huske på hvad hundens arbejdsområde er. Weimaraner, ruhår, hønsehund er stående hunde, som ikek arbejder i tæt krat og lignende. Der har en sådan hund intet at gøre. De skal arbejde under bøssen, 10-15 meter fra føreren, i det åbne terræn hvor man kan se dem tage stand, og hvor de, når de rejser fuglen, gør det så jægeren kan komme til at afgive skud.

 

 

UPS Fik du ikke lige blandet noget sammen her ? 10-15 meters arbejdsradius, under bøssen, for en stående hund, så når den vist ikke langt, hverken på mekrprøve eller jagt.

Det var vist en mere passende beskrivelse for en spaniel

 

:mrgreen: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

UPS Fik du ikke lige blandet noget sammen her ? 10-15 meters arbejdsradius, under bøssen, for en stående hund, så når den vist ikke langt, hverken på mekrprøve eller jagt.

Det var vist en mere passende beskrivelse for en spaniel

 

:mrgreen: venlig hilsen Steen Stenild

 

Hehe. Jo. Det gjorde jeg en smule. :lol:

 

 

De arbejder stadig under bøssen når de har fundet vildt, og de arbejder stadig i det åbne. En stående hund har ikke noget at gøre i krattet. Dér kan man jo ikke se når de tager stand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg vist hellere skrive herinde for første gang, da jeg føler mig trådt over min hunde hale. Jeg har blandt andet ft cocker spaniels, som bruges til jagt, rally og agility. Desværre slår de fleste spaniels hul på deres hale når de bruges på jagt. Min er ingen udtagelse, jagterne er nu på sit højeste og vi reparere igen på halen, det bliver desværre værre og værre for hvert år der går.

 

I tirsdags var jeg på jagt sammen med 4 ft springere og 2 ft cockere (samt en del stående hunde) 3 af de 4 ft springere så inden frokost ud som på billederne, cockerne er sorte så deres skade er svær at bedømme. Min cocker har i ondt i sin halespids og bløder efter hver jagtdag og vi har prøvet at gøre alt for at udgå skader, forbindinger, flydende plaster etc. Intet holder til en gang brombær.

 

Så nu må jeg snart træffe et valgt.

Få dyrlægen til at klippe det yderste af halen af, og lade ham give den gas på praktisk jagt (herved slutte med rally, agility og jagtprøver) eller stoppe med at bruge ham til jagt og kun dyrke rally, agility og en enkelt jagtprøve i ny og næ.

 

I tirsdag havde jeg oksebørbrad med til cockeren, jeg gav ham lidt inden vi skulle til at gå igang, han spyttede det hele ud, hellere på jagt end oksebørbrad, mon ikke han fortrækker at få klippet lidt i halen.

 

På et tidspunkt må jeg træffe en beslutning, men indtil videre må cockeren lide med den danske lovgivning

tail1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...