Hop til indhold

Kupering


Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

Det ser desværre ud til at Funkys hale ikke VIL hele helt op. Hvergang vi har fået den helet sidder hun fast, er der en anden hund der bider i den eller lign og vi har hul igen fordi huden er så porøs. Nu taler dyrlægen og jeg så kupering da hun jo har ondt.

 

Men hvor klippede man springer spanielen i "gamle" dage ? Hvor meget hale havde de?

 

Jeg synes ikke jeg kan finde noget om længde nogen steder?

 

Dyrlægen og jeg er enige om hun skal have en del hale tilbage, men da hun har haft den af led (da den skade der startede lavinen opstod) vil han klippe over de led. Men vil hun blive ved med at slå det i stykker også? er det skruen uden ende?

 

Synes der er mange tanker i det her?

 

Er der nogen af jer herinde der har fået kuperet hundene pga skader? Så vil jeg gerne høre om det?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

nu ved jeg ikke hvad hun er for en, men vær opmærksom på, at du ikke kan stille prøver med en kuperet hund - ligemeget hvorfor den er blevet kuperet!

 

Hvis Karla (som er en blanding), fik sin hale i klemme i døren imorgen og mistede en stump, så var hendes agilitykarierre ovre :shock: Dybt tåbeligt, men sådan er reglerne....

Link til indlæg
Del på andre sites

Spaniels havde ca. en håndsbredde tilbage ved kupering. Det passer vist nok til 5 haleled, tror jeg.

 

Jeg kender ikke til reglerne for FT'ere og evt. prøvedeltagelse udenfor DKK, men Amocca har ret: Du udelukkes for alt indenfor DKK med en kuperet hund, selvom det bliver foretaget på grund af skader.

 

Mine spaniels har 7-9-13 aldrig haft problemer med haleskader, så jeg har ingen personlig erfaring med kuperede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig kuperet en hund efter en skade. Den slags gør man ikke.

 

Men har da haft hund der har fået en del af halen amputeret pga en skade der ikke kunne hele op.

 

 

 

Men du skal lige gøre dig det helt klart, at hvis du får en del af halen amputeret på din hund, så er prøver og konkurrencer med kræet forbi. SLut prut finale med dén slags fornøjelser, uanset om du har dyrlægeattest eller ej.

 

 

Så har du ambitioner om at gå på prøver og/eller konkurrencer af officiel art, så er der kun én mulighed: Få det behandlet, tapet, stabiliseret, og kryds fingre for at det heler op uden infektioner mv.

Og bliv ved med dét hver gang det alligevel springer op, hver gang der alligevel går infektion i, og hver gang hunden igen igen river halen op i buskene osv osv.

 

 

Forbandede lovgivning!

 

 

 

 

Hvis du ikke har nogen ambitioner om at bruge hunden på oficielle prøver e.l. så må dyrlægen faktisk kun tage halen af lige før den egentlige skade. Der må ikke tages "ekstra" led væk, selvom det i så fald ville se pænere ud.

Med andre ord: dyrlægen skal tage halen, hvor han fra et fysisk synspunkt af finder det for mest hensigtsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, 4-5 led passer meget godt, med hvor man i sin tid kuperede.

 

Loven er FORFÆRDELIG på det her punkt, for som andre også påpeger, så er det ikke muligt at stille på prøve med hunden, når den ikke længere har intakt hale. Det er ikke op til DKK eller andre specialklubber. Det er justisministeriet der vedholder at sådan er reglerne.

 

Har ikke selv været ude for at måtte af med hale, men ved af en anden springerejer der måtte tage den tunge beslutning. Den var endda godt på vej mod at blive både udstillings og brugschampion. Men efter en haleskade på jagt, de ivrigt prøvede at behandle, var det forbi. Der gik koldbrand i skidtet, og så var der ikke så pokkers meget at gøre.

 

Ved at der er flere aktive hundemennesker, der har haft problemer med den lov. Senest var den en agilityhund på højt plan, der fik halen i klemme i døren, og efterfølgende måtte af med den. Alt hvad der hed officielle prøver var dermed slut.

 

Hvis du endelig må give op, og få amputeret noget af halen, er spørgsmålet om man kan lade som ingenting, og håbe ingen ser at der mangler et par af de yderste led - og så fortsætte som ingenting var sket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg kan jo læse mig til i DKKs regler at i har ret.. :cry: Min stakkels lille pige.. der røg så den agility karriere..pga. en skide haleskade..synes jeg godt nok er meget underligt..og sørgeligt.

 

Det er virkelig en tåbelig regel ja :damn: Jeg fatter den heller ikke. Jeg kan forstå at en evt. avlsgodkendelse kunne være et problem at opnå, da man jo ikke kan se hvilken hale man avler på, hvis den er kuperet. Og dermed kunne man måske forstå, at man udelukkede kuperede hunde fra prøver, der kun bruges i avlskåringsregi...

 

Men agility? Lydighed? Rally? og det ligemeget om kræet er stambogsført eller ej? jeg fatter det ikke...

 

Har kendskab til en enkelt der måtte stoppe ag-karrieren da deres border collie mistede en stump af halen! Det er jo tåbeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig kuperet en hund efter en skade. Den slags gør man ikke.

 

Men har da haft hund der har fået en del af halen amputeret pga en skade der ikke kunne hele op.

 

Er jo også det der er sket her.

 

 

 

Men du skal lige gøre dig det helt klart, at hvis du får en del af halen amputeret på din hund, så er prøver og konkurrencer med kræet forbi. SLut prut finale med dén slags fornøjelser, uanset om du har dyrlægeattest eller ej.

 

 

Så har du ambitioner om at gå på prøver og/eller konkurrencer af officiel art, så er der kun én mulighed: Få det behandlet, tapet, stabiliseret, og kryds fingre for at det heler op uden infektioner mv.

Og bliv ved med dét hver gang det alligevel springer op, hver gang der alligevel går infektion i, og hver gang hunden igen igen river halen op i buskene osv osv.

 

 

Forbandede lovgivning!

 

Synes godt nok det er en pænt underlig regl..en ting er udstilling hvor man taler "look" men for pokker..altså..:damn:

 

 

 

 

Hvis du ikke har nogen ambitioner om at bruge hunden på oficielle prøver e.l. så må dyrlægen faktisk kun tage halen af lige før den egentlige skade. Der må ikke tages "ekstra" led væk, selvom det i så fald ville se pænere ud.

Med andre ord: dyrlægen skal tage halen, hvor han fra et fysisk synspunkt af finder det for mest hensigtsmæssigt.

 

Hun er indkøbt med 2 formål og det ene er prøver. Agility og Rally. Vi har trænet frem mod dette, så synes det er at vælge mellem pest og kolera lige nu.

 

Svar i rødt ovenfor

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener da at have hørt at nogle typer jagthunde gerne stadig må kuperes?

 

Noget med at de skærer halen til blods når de står stand i siv osv?

 

Ja, der var nogle der var gode til deres lobbyarbejde dengang!

 

Årsagen til loven bunder i dyreværnsloven, hvor man mener man påfører hunden unødig smerte ved at kupere. Derfor har man sat regler for, at man heller ikke senere må amputere halen - for så kunne der jo være nogen, der valgte at snyde med tingene :roll:

 

Det til trods for man ikke længere ville få nogen som helst form for fordel af det. To gange siden kuperingsforbuddet i 96 herhjemme, har jeg hørt om en springer der blev født med stumphale. De kan heller ikke udstilles, bruges på prøver eller andet. End at være en dejlig hund for en familie, og gå på praktisk jagt om man ønsker det. Det er kun få racer hvori man har accepteret, at der kan fødes hvalpe med stumphaler.

 

Der er nu ingen hund, der vil have en fordel af at stå med kuperet hale på en udstilling. Så syntes det er komplet åndsvagt, at man ikke kan få lov at reagere fornuftigt på en haleskade. I stedet for at kæmpe en brav kamp for at beholde halespidsen på, selvom det betyder gener og ubehag for hunden. Dyrevelfærd gælder åbenbart ikke senere i livet...

 

Forstår ikke hvorfor man ikke laver en regel, der ligner den for kastrerede hanhunde. Hvis hunden x antal gange har været på officiel udstilling eller prøve med "rigtig" hale, så er det ok med en dyrlægeerklæring og evt. billeder af skaden for at hunden kan fortsætte sin karriere.

 

Tror desværre ikke de er til at hugge eller stikke i, derinde hos justitsministeriet. Der har været rigtig mange sager. Også sager hvor både specialklub og DKK er gået ind i det, for at kæmpe hundens sag. Men intet har ændret sig. Måske man i stedet skal finde sig en dyreglad politiker, et par gode EB historier og give den populistisk gas.

Link til indlæg
Del på andre sites

har nu kontaktet justitsministeriet for at forespørge om hvordan man får lavet loven om. Skal der underskrifter til skal jeg med glæde starte indsamlingen.

 

Er allerede gjort:

 

http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=52256988446&v=info

 

Rigtig, rigtig dum lov... Der kun eksisterer i DK. Ved at det har givet problemer til NM i agility, der bli'r holdt i DK, da en udenlandsk hund har en amputeret tå. Men der har man vistnok givet dispensation..? Alternativet ville vel være at DK gik glip af NM, så det har nok vejet mere tungt end enkelte hunde... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i sandhed en luset luset LUSET lov :damn: :damn:

 

Min brors schæfer fik 5 led amputeret pga koldbrad sidste år - og det var så den karriere :damn: :damn: Jeg gik i klinch med samtlige partier på Borgen inkl. Retsudvalget og Justitsministeriet - ikke at det kom meget ud af det :megaked: Fik Socialdemokraterne i tale, men så skiftede de ordfører, og det var så det :damn:

 

Der er rigtig rigtig mange, der tror, at bare man har en dyrlægeerklæring, så må man gerne stille til prøve etc., og da mange prøveledere også tror det, får de hunde lov til at stille - kender til eksempler med schæfere og labradors - så hvis - når du af hensyn til din hund - får de beskadiget led amputeret, så gå stille med det og få mindst muligt amputeret, så kan du være heldig at liste igennem :engel: men én klage og det er slut :damn:

 

PS: Skriver gerne under på en underskriftsindsamling - og kender MANGE der også gerne gør

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i sandhed en luset luset LUSET lov :damn: :damn:

 

Min brors schæfer fik 5 led amputeret pga koldbrad sidste år - og det var så den karriere :damn: :damn: Jeg gik i klinch med samtlige partier på Borgen inkl. Retsudvalget og Justitsministeriet - ikke at det kom meget ud af det :megaked: Fik Socialdemokraterne i tale, men så skiftede de ordfører, og det var så det :damn:

 

Der er rigtig rigtig mange, der tror, at bare man har en dyrlægeerklæring, så må man gerne stille til prøve etc., og da mange prøveledere også tror det, får de hunde lov til at stille - kender til eksempler med schæfere og labradors - så hvis - når du af hensyn til din hund - får de beskadiget led amputeret, så gå stille med det og få mindst muligt amputeret, så kan du være heldig at liste igennem :engel: men én klage og det er slut :damn:

 

PS: Skriver gerne under på en underskriftsindsamling - og kender MANGE der også gerne gør

 

 

Enig, enig, enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er rigtig rigtig mange, der tror, at bare man har en dyrlægeerklæring, så må man gerne stille til prøve etc., og da mange prøveledere også tror det, får de hunde lov til at stille - kender til eksempler med schæfere og labradors - så hvis - når du af hensyn til din hund - får de beskadiget led amputeret, så gå stille med det og få mindst muligt amputeret, så kan du være heldig at liste igennem :engel: men én klage og det er slut :damn:

 

Jeg tror ikke der vil være de store problemer med at stille eksempelvis schäfer og labrador til prøver rundt omkring med et par amputerede led.

 

Det er ikke racer der traditionelt har været kuperet da de slet ikke har et arbejdsområde der retfærdiggør en kupering.

 

Støder man derfor på en hund af bl.a. de 2 racer der mangler et par led, skyldes det med temmelig stor sikkerhed en arbejdsrelateret skade på halen, eller ihvertfald en skade og dermed en medicinsk begrundet amputation.

 

Af selvsamme årsag kan jeg da forudse at langt flere prøvedommere mv. ville være tilbøjelige til at se igennem fingrene med et par manglende led, end de ville være det hvis der var tale om en spaniel eller en dober f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hvordan ser det ud indenfor DCH regi?

 

Kan se at der kan ydes dispensation for hunde som er født med stumphale - Men kan ikke se noget om, når det er sket ved kupering :vedikke:

 

Skriver også gerne under på en ændring af sådan en latterlig lov.

 

Kan jo se, at flere hunde stiller til konkurrence i DCH i klubregi, og de er ikke født med stumphale. Men er det alene på dommerens og tilskuernes nåde?

If so...... :evil: :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der vil være de store problemer med at stille eksempelvis schäfer og labrador til prøver rundt omkring med et par amputerede led.

 

Det er ikke racer der traditionelt har været kuperet da de slet ikke har et arbejdsområde der retfærdiggør en kupering.

 

Støder man derfor på en hund af bl.a. de 2 racer der mangler et par led, skyldes det med temmelig stor sikkerhed en arbejdsrelateret skade på halen, eller ihvertfald en skade og dermed en medicinsk begrundet amputation.

 

Af selvsamme årsag kan jeg da forudse at langt flere prøvedommere mv. ville være tilbøjelige til at se igennem fingrene med et par manglende led, end de ville være det hvis der var tale om en spaniel eller en dober f.eks.

 

en bordercollie har jo heller ikke "gevinst" ved at få kuperet halen, men der kan alligevel ikke ydes dispensation for at hunden konkurrerer i agility! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser det ud indenfor DCH regi?

 

Kan se at der kan ydes dispensation for hunde som er født med stumphale - Men kan ikke se noget om, når det er sket ved kupering :vedikke:

 

Skriver også gerne under på en ændring af sådan en latterlig lov.

 

Kan jo se, at flere hunde stiller til konkurrence i DCH i klubregi, og de er ikke født med stumphale. Men er det alene på dommerens og tilskuernes nåde?

If so...... :evil: :damn:

 

Ja, det må i princippet være på deres nåde. For det er forbudt at fremstille sådan en hund uanset under hvilken klub eller forening det måtte være. Nu har jeg sakset fra DKK's udstillingsregler, men reglerne er fastsat af justitsministeriet, og gælder som følge deraf for alle officielle begivenheder.

 

Men det giver da en oversigt over hvilke racer der "må" hvad:

 

Følgende racer er dog undtaget for halekuperingsforbuddet: Ruhåret Hønsehund, Korthåret Hønsehund, Breton, Vizsla og Weimaraner.

 

For hunde født før 1. oktober 2004 gælder, at hvis en hund er født stumphalet, skal der, såfremt dette ikke allerede fremgår af hundens stambog, fremlægges en dansk- eller engelsksproget dyrlægeat- test, der er udstedt i det land, hvor hunden er opdrættet, på, at hunden er født stumphalet.

 

For hunde født efter 1. oktober 2004 gælder, at kun følgende racer kan udstilles naturligt stumphalet: Austra- lian Shepherd, Australian Stumpy Tail Cattle Dog, Boston Terrier, Bouvier des Flandres, Braque du Bourbonnais, Breton, Dansk/Svensk Gårdhund, Engelsk Bulldog, Entlebucher Sennenhund, Fransk Bulldog, Gos d’Atura Catala, Jack Russell Terrier, Karelsk Bjørnehund, King Charles Spaniel, Mu- di, Old English Sheepdog, Perro de Agua Espanol, Polski Owczarek Nizinny, Pyrenæisk Hyrde- hund, Pyrenæisk Hyrdehund m/korthårshoved, Schipperke, Terrier Brasileiro, Västgötaspids, Welsh Corgi Pembroke.

 

For alle andre racer (med undtagelse af Breton, Korthåret Hønsehund, Ruhåret Hønsehund, Vizsla og Weimaraner, som er undtaget fra halekuperingsforbuddet) gælder, at hunde uden hale eller med kun dele af halen født efter den 1. oktober 2004 anses for at mangle legemsdele og kan dermed ikke udstilles (og vil blive diskvalificeret).

Link til indlæg
Del på andre sites

en bordercollie har jo heller ikke "gevinst" ved at få kuperet halen, men der kan alligevel ikke ydes dispensation for at hunden konkurrerer i agility! :vedikke:

 

Sandt.

 

Jeg vil dog stadig tro at en dommer vil have større tendens til at se gennem fingre med en evt. haleamputeret hund, hvis den er af en race der ikke traditionelt har været kuperet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sandt.

 

Jeg vil dog stadig tro at en dommer vil have større tendens til at se gennem fingre med en evt. haleamputeret hund, hvis den er af en race der ikke traditionelt har været kuperet.

 

Og deri ligger så mit problem i valg af race.. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser det ud indenfor DCH regi?

 

Kan se at der kan ydes dispensation for hunde som er født med stumphale - Men kan ikke se noget om, når det er sket ved kupering :vedikke:

 

Skriver også gerne under på en ændring af sådan en latterlig lov.

 

Kan jo se, at flere hunde stiller til konkurrence i DCH i klubregi, og de er ikke født med stumphale. Men er det alene på dommerens og tilskuernes nåde?

If so...... :evil: :damn:

 

Det er udelukkende på dommerens, konkurrenterne og tilskuernes nåde :damn:

Dyreværnsloven § 14, stk. 2 fastlægger, at "operative og lignende indgreb, som har til formål at ændre et dyrs udseende, må ikke foretages" - hvilket i min mening er fuldt ud rimeligt, når der ikke foreligger tungvejende veterinære årsager til en amputation og i særlige tilfælde en præventiv kupering.

Hvor det går helt galt er, at § 14, stk. 2 sidestiller haleamputeringer med hale­kuperinger, som er underlagt § 11, stk. 3 ”Halekuperede hunde må ikke udstilles eller på anden måde fremvises med henblik på bedømmelse af hundens ydre, dens brugsegen­skaber eller færdigheder, medmindre de er kuperet i overensstemmelse med de regler, der er fastsat i medfør af § 14, stk. 3, 2. pkt.”

Årsagen til at den danske lovgivning - ulig lovgivningen i det øvrige Europa - sidestiller amputering med kupering er for at beskytte dyrlægerne fra opdrættere og hundeejere, der selv har påført deres hund (specielt for de tidligere kuperingsracer) skaden, der nødvendiggør en amputation :roll: :roll: :damn:

Dyreværnsloven

Se spørgsmål 8 på besvarelsen

 

Aaargh, jeg kunne blive ved og ved - de urimelige i at sidestille amputation med kupering er én af mine helt store kæpheste :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundens agility-karriere slutter da ikke, kun ejerens ambitioner om at vinde!

 

Er meget modstander af at lave huller i kuperingsloven, tåberne vil udnytte enhver mulighed for at snitte i deres hunde og vi vil se masser af 'skader' - så nej tak til en lovændring :engel:

 

Tja, man kan gå hjemme i haven og træne for sig selv. Men ikke gå til hverken træning eller konkurrencer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...