Ajsas Skrevet Januar 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 Hej folkens, Efter julepausen er jeg rendt ind i nogle ret svære problemer når jeg er til træning med min snart 9 måneder gamle hund. Han var førhen rigtig dygtig når vi trænede og vi kunne en masse ting. Dog kunne træningsglæden ikke komme i nærheden af den glæde der kom når jeg slap ham løs og han kunne rende og lege med de andre. Nu kan han næsten ikke koncentrere sig til træning. Han holder konstant øje med de andre hunde og jeg skal arbejde hårdt for hans opmærksomhed. Flere gange i løbet af træningen sidder han bare og kigger på en anden hund, nægter at tage imod godbidder. Det virker som om han virkelig ikke kan høre hvad jeg siger. Ofte sidder han også bare og piver mens han længselsfuldt kigger væk. Engang imellem lykkes det mig at få ham til at udføre en nem kommando for derefter hurtigt at søge hen mod de andre hunde igen. Jeg synes lidt det virker som om at han bare venter på at blive sluppet løs så han kan lege med dem. De leger normalt 10 min inden træning og så render de rundt og leger efter træningen igen. Kan det ødelægge vores træning at han VED at der skal leges bagefter? Burde jeg lade være? Jeg synes det bliver værre efter 35-40 min. Så er der stort set ingen kontakt (selvom jeg står rigtig langt væk fra de andre). Burde jeg måske bare gå tidligt hjem og så langsomt øge træningstiden? Dette er ting jeg vil vende med min træner næste gang, men jeg gad godt at høre om nogle af jer har prøvet noget lignende og om I har nogle gode råd. Jeg er klar over at vi ikke er i den bedste indlæringsperiode lige nu, men ifølge træneren skal jeg bare klø på og ikke give op. Vi kæmper også med store alene hjemme problemer. Tror I de stressede træningstimer bidrager negativt hertil? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Jeg kan ikke hjælpe dig så uddybende. Men jeg kan fortælle dig, at jeg har oplevet noget meget lignende. Træningen bliver pludselig ikke så sjov længere, når hunden bliver unghund og begynder at være besat af de andre hunde -Eller bare af alle andre end ejeren. Dexter blev pludselig rigtig træls, da han blev unghund og vi havde bare haft den bedste kontakt og været rigtigt dygtige og havde lært rigtigt meget indtil han blev unghund. Så sådan er det vist bare.. Jeg arbejdede meget på, at finde nogle godbidder, som Dexter ville hige efter og dermed gerne ville arbejde for. Hvad bruger du som godbidder? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Jeg kan ikke hjælpe dig så uddybende. Men jeg kan fortælle dig, at jeg har oplevet noget meget lignende. Træningen bliver pludselig ikke så sjov længere, når hunden bliver unghund og begynder at være besat af de andre hunde -Eller bare af alle andre end ejeren. Dexter blev pludselig rigtig træls, da han blev unghund og vi havde bare haft den bedste kontakt og været rigtigt dygtige og havde lært rigtigt meget indtil han blev unghund. Så sådan er det vist bare.. Jeg arbejdede meget på, at finde nogle godbidder, som Dexter ville hige efter og dermed gerne ville arbejde for. Hvad bruger du som godbidder? Ja, sådan er det vist bare. Men i forhold til de andre på holdet synes jeg at vi er et ret ekstremt tilfælde De første par gange tog jeg det selv meget roligt, men sidste gang blev jeg desværre ret frustreret og ked af det. Også fordi jeg ikke kan følge med i træningen. De andre står sammen og træner og så står jeg så langt væk som muligt, nogle gange sammen med hjælpetræneren, og prøver at få kontakt. Det er ret forskelligt hvad jeg bruger af godbidder. Det er aldrig foder eller tørrede godbidder. Altid en eller anden slags kød i tern. Sidste gang havde jeg ost med som jeg ellers bruger med stor succes på vores gåture. Jeg har overvejet lever fordi jeg har hørt det skulle være åh så godt. Hvordan går det så med Dexter nu? Er han stadig unghund eller er I kommet over det værste? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chocolate Labrador Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Hej. Hvor træner du henne? Og hvilke principper trænes der efter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Dumle var også helt umulig. Det vidste sig dog så også at han slet ikke var særlig interesseret i den form for træning vi lavede dengang. Mit råd er der nok en del der ikke er enige i, men det er at tage en pause med hundetræning i 2-3måneder, slappe af og nyde tiden sammen og måske opsporer nogle steder med spændende tævetis og så træne kontakt inden han får lov til at snuse dem og efterhånden måske andre øvelser inden. Det er hvad jeg vil gøre næste gang vi får hanhund, for der er virkelig ikke noget værre end at blive ved og bare køre mere og mere sur i træningen. Så hellere bruge tiden på at opbygge et godt og solidt forhold til hunden, så det er klart når man igen starter til træning. (til den tid kan det så være de andre døjer med at få kontakt til hunden). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Bruge du klikker? Det har jeg selv brugt med stor succes. I starten klikkede jeg hver gang hunden selv søgte øjenkontakt. Hvis det overhovedet aldrig sker, kan man "snyde" lidt, og så komme med en lille lyd, så hunden kigger på dig i et splitsekund. Som en anden er inde på, er gode godbidder et must. Det er forskelligt hvad hunde kan lide, min egen Cajsa vil gøre alt for ost, men det duer ikke med din, kan jeg forstå. Så må man bare kaste sig ud i at eksperimentere. Det er helt normalt, at de godbidder hunden ellers kan lide derhjemme eller på gåturen, simpelthen ikke er nok når der andre ting der frister, såsom til træning. Eks. kan jeg træne med deres almindelige mad hjemme, men til træning er konkurrencen om deres opmærksomhed lidt hårdere En god tommefingerregel er, at jo mere ildelugtende, jo bedre. Prøv med torskerogn, fiskefrikadeller, fiskeboller eller råt, hakket oksekød. Det plejer de fleste hunde at være vilde med. Held og lykke med unghunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Hej. Hvor træner du henne? Og hvilke principper trænes der efter? Vi træner i en lille klub i Aalborg og udelukkende efter positive metoder. Egentlig principperne fra klikkertræning, men uden klikkeren. Den bruger vi så alligevel herhjemme. Til træning arbejder vi med at min hund får godbidder og masser af ros hver gang han kigger på mig (det er bare så ikke altid han vil tage imod det). Hvis han er meget optaget af de andre hunde prøver jeg at lede hans opmærksomhed på mig. Hvis han trækker i linen for at komme derhen, vender jeg om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 vi er også et ekstremt tilfælde! jeg kender alt til frustrationen, jeg havde et par ret rædsomme træningsgange, men en hund der stirrede stædigt lige forbi mig i fulde 60 minutter. min hanhund er et år gammel nu, og jeg må desværre sige, at koncentrationen ikke for alvor er vendt tilbage. det svinger selvfølgelig lidt fra dag til dag. jeg har heller ikke noget løsningsforslag eller noget. jeg har vist primært sat ambitionsniveauet lidt ned - vi træner mest hjemme, eller "kedelige" steder og i snor, for så ved jeg, at han bedre kan fokusere. ude laver vi mest ting med mere tempo i, så holder han bedre fokus, så for tiden leger vi sådan set mere, end vi træner. i det hele taget træner jeg nok ikke så meget for tiden, da jeg ikke gider sure miner og konflikter, så jeg nøjes med det mest nødvendige. nåja, og så er jeg blevet ret stædig, og når jeg endelig beder ham om noget, som jeg VED, at han kan, så blir jeg altså ved, til han gør det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Ja, til det du selv er inde på med leg! Hvis jeg var dig ville jeg springe legen over, både før og efter. Det modarbejder din træning at han oplever en smule leg og slet ikke bliver færdig med det før han skal koncentrere sig;-) Han kan fint lege på andre tidspunkter på turene. Så lad ham blive i bilen til de andre er færdige med at hilse/lege eller kom lidt senere. Øver i, i det daglige? Også forstyrende steder? Det er utroligt hvad effekt det kan have, at selvom du ikke træner med hunde i nærheden til daglig, så stille sig midt på torvet eller andre steder hvor der sker noget og lav lidt med hunden. Byg det op med gradvist sværre steder, så det er kontakt du træner og ikke forsøg på kontakt;-) Og det behøver ikke altid være øvelser som sit/dæk ovs man træner fremmede steder. Det kan lige så vel være at gemme godbidder på et cykel stativ ved fakta. Det primære er at han kan koncentrere sig om en aktivitet du sætter igang selvom der sker noget rundt om ham:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Dumle var også helt umulig. Det vidste sig dog så også at han slet ikke var særlig interesseret i den form for træning vi lavede dengang. Mit råd er der nok en del der ikke er enige i, men det er at tage en pause med hundetræning i 2-3måneder, slappe af og nyde tiden sammen og måske opsporer nogle steder med spændende tævetis og så træne kontakt inden han får lov til at snuse dem og efterhånden måske andre øvelser inden. Det er hvad jeg vil gøre næste gang vi får hanhund, for der er virkelig ikke noget værre end at blive ved og bare køre mere og mere sur i træningen. Så hellere bruge tiden på at opbygge et godt og solidt forhold til hunden, så det er klart når man igen starter til træning. (til den tid kan det så være de andre døjer med at få kontakt til hunden). Det er også sådan jeg selv har tænkt og indimellem haft lyst til. For især sidste gang kunne jeg simpelthen ikke håndtere min frustration og måtte bare stoppe før tid fordi jeg blev ked af at intet lykkes. Det kan da godt være at Uffe egentlig ikke er så interesseret i Rally.. Det er også agility jeg har tænkt mig at fortsætte med, men lige nu ved jeg ikke om han allerede bliver klar til det når han bliver et år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Bruge du klikker? Det har jeg selv brugt med stor succes. I starten klikkede jeg hver gang hunden selv søgte øjenkontakt. Hvis det overhovedet aldrig sker, kan man "snyde" lidt, og så komme med en lille lyd, så hunden kigger på dig i et splitsekund. Som en anden er inde på, er gode godbidder et must. Det er forskelligt hvad hunde kan lide, min egen Cajsa vil gøre alt for ost, men det duer ikke med din, kan jeg forstå. Så må man bare kaste sig ud i at eksperimentere. Det er helt normalt, at de godbidder hunden ellers kan lide derhjemme eller på gåturen, simpelthen ikke er nok når der andre ting der frister, såsom til træning. Eks. kan jeg træne med deres almindelige mad hjemme, men til træning er konkurrencen om deres opmærksomhed lidt hårdere En god tommefingerregel er, at jo mere ildelugtende, jo bedre. Prøv med torskerogn, fiskefrikadeller, fiskeboller eller råt, hakket oksekød. Det plejer de fleste hunde at være vilde med. Held og lykke med unghunden Tak for inspiration til nye godbidder. Det er måske en god idé at tage klikkeren med til træning. Jeg bruger den herhjemme, men jeg har ikke taget den med fordi vi ikke er blevet introduceret for klikkeren i klubben. Dog træner vi efter de samme principper. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Det er også sådan jeg selv har tænkt og indimellem haft lyst til. For især sidste gang kunne jeg simpelthen ikke håndtere min frustration og måtte bare stoppe før tid fordi jeg blev ked af at intet lykkes. Det kan da godt være at Uffe egentlig ikke er så interesseret i Rally.. Det er også agility jeg har tænkt mig at fortsætte med, men lige nu ved jeg ikke om han allerede bliver klar til det når han bliver et år. Det kender jeg godt :ae: Det var lydighed vi trænede og det er også hvad vi træner i dag. I dag er det bare klikkertræning istedet for lokning. Vi kom heller ikke langt når vores samarbejde ikke fungerede og vi ikke ellers havde trænet kontakt eller havde forståelse for hinanden. Hvad sker der ved at han måske ikke er klar lige når han bliver et år? Dumles koncentrationsniveau lå meget lavt fra han var 8mdr til han var 1½. Først derefter begyndte vi at træne kontakt med tævetis og ting han syntes var spændende istedet for godbidder. Det ville jeg så ønske vi havde gjort i mellemtiden, for det gjorde en verden til forskel at han fik lov til det han gerne ville. I dag går Dumle på C-holdet i DcH og nogle instruktører kan se stort konkurrencepotentiale i ham, jeg selv er nu ikke så sikker på at han vil kunne magte en konkurrencesituation, men der er jeg heldigvis blevet bedre til at tage det som det kommer uden de store forventninger og så er det faktisk begyndt at gå godt fremad. En del finder det dumt at holde pause med træningen, men selv ser jeg ikke længere det store problem i at holde 2-6mdrs pause. Det er jo ingenting ud af en hunds liv, den skal da nok stadig kunne nå langt og så har man også lige tiden til at opbygge et ordentlig forhold udenfor træningsbanen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 vi er også et ekstremt tilfælde! jeg kender alt til frustrationen, jeg havde et par ret rædsomme træningsgange, men en hund der stirrede stædigt lige forbi mig i fulde 60 minutter. min hanhund er et år gammel nu, og jeg må desværre sige, at koncentrationen ikke for alvor er vendt tilbage. det svinger selvfølgelig lidt fra dag til dag. jeg har heller ikke noget løsningsforslag eller noget. jeg har vist primært sat ambitionsniveauet lidt ned - vi træner mest hjemme, eller "kedelige" steder og i snor, for så ved jeg, at han bedre kan fokusere. ude laver vi mest ting med mere tempo i, så holder han bedre fokus, så for tiden leger vi sådan set mere, end vi træner. i det hele taget træner jeg nok ikke så meget for tiden, da jeg ikke gider sure miner og konflikter, så jeg nøjes med det mest nødvendige. nåja, og så er jeg blevet ret stædig, og når jeg endelig beder ham om noget, som jeg VED, at han kan, så blir jeg altså ved, til han gør det. Jeg tror også jeg må sætte ambitionsniveauet lidt ned. Jeg er bare blevet lidt bidt af at træne og synes det er sjovt. Jeg må se om jeg med tiden får en hund der vil være med til træning selvom der er andre hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Jeg tror også jeg må sætte ambitionsniveauet lidt ned. Jeg er bare blevet lidt bidt af at træne og synes det er sjovt. Jeg må se om jeg med tiden får en hund der vil være med til træning selvom der er andre hunde Hvis du kan formår at opbygge et ordentlig forhold til hunden hjemme og efterhånden gøre den aktivitet du sætter igang mere spændende end forstyrrelserne, så vil hunden med tiden gøre næsten alt for at træne med dig, bare fordi det er det sjoveste i verden. Hvis du ser noget han er interesseret i, så tænk over hvordan du kan gøre det til en belønning for ham, som du giver ham lov til at få (i starten kun med nemme øvelser). Så vil han efterhånden vende sig mod dig for at komme til det han gerne vil. Dumle og jeg måtte stå en hel mark fra de andre da vi trænede, men efter en pause, hvor vi udelukkende har fokuseret på at have det sjovt sammen, opbygge et godt forhold og hvor jeg har forsøgt at give det han har syntes spændende som belønning, kan vi nu stå 2meter fra en anden hanhund og træne uden snor, ja han har endda holdt fokus selvom der var en højløbsk tæve på banen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Ja, til det du selv er inde på med leg! Hvis jeg var dig ville jeg springe legen over, både før og efter. Det modarbejder din træning at han oplever en smule leg og slet ikke bliver færdig med det før han skal koncentrere sig;-) Han kan fint lege på andre tidspunkter på turene. Så lad ham blive i bilen til de andre er færdige med at hilse/lege eller kom lidt senere. Øver i, i det daglige? Også forstyrende steder? Det er utroligt hvad effekt det kan have, at selvom du ikke træner med hunde i nærheden til daglig, så stille sig midt på torvet eller andre steder hvor der sker noget og lav lidt med hunden. Byg det op med gradvist sværre steder, så det er kontakt du træner og ikke forsøg på kontakt;-) Og det behøver ikke altid være øvelser som sit/dæk ovs man træner fremmede steder. Det kan lige så vel være at gemme godbidder på et cykel stativ ved fakta. Det primære er at han kan koncentrere sig om en aktivitet du sætter igang selvom der sker noget rundt om ham:-D Ja, det er nok ikke dumt at droppe legen. Grunden til at jeg ikke har gjort det endnu, er at han ikke rigtig leger med andre hunde i ugens løb. Han er tit sammen med andre hunde, men det er de lidt ældre af slagsen eller de knap så vilde som synes han er for voldsom. Men jeg kunne jo spørge nogle af de andre på holdet om de ville være interesseret i at mødes til hundeleg på et andet tidspunkt i løbet af ugen. Vi er nået rigtig langt med øvelser på gåture. Jeg har måtte arbejde meget med at gøre mig interessant så vi kunne passere andre hunde uden at jeg måtte hive ham med. Så vi træner forskellige ting på gåture - det er nødvendigt, ellers render han og leder efter sjovere ting at lave. Men jeg må indrømme at jeg stadig træner meget indendørs. Det er nok for nemt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Ja, det er nok ikke dumt at droppe legen. Grunden til at jeg ikke har gjort det endnu, er at han ikke rigtig leger med andre hunde i ugens løb. Han er tit sammen med andre hunde, men det er de lidt ældre af slagsen eller de knap så vilde som synes han er for voldsom. Men jeg kunne jo spørge nogle af de andre på holdet om de ville være interesseret i at mødes til hundeleg på et andet tidspunkt i løbet af ugen. Vi er nået rigtig langt med øvelser på gåture. Jeg har måtte arbejde meget med at gøre mig interessant så vi kunne passere andre hunde uden at jeg måtte hive ham med. Så vi træner forskellige ting på gåture - det er nødvendigt, ellers render han og leder efter sjovere ting at lave. Men jeg må indrømme at jeg stadig træner meget indendørs. Det er nok for nemt. bare han har hundesamværd er det meget værd. Men helt sikker god ide, hvis i kan lave en lege aftale med nogle af de andre, det kan jo også være de er interesseret:-D Kender godt det med at træne indendørs;-) Men hvordan er han så når du træner undendørs? En god ide kan være et stykke tid altid at træne det samme sted på en tur. Så får hunden en forventning om det når den når der til og det bliver meget nemmere at for fokus! Og så laver man bare efterhånden flere og flere "træningssteder";-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Det kender jeg godt :ae: Det var lydighed vi trænede og det er også hvad vi træner i dag. I dag er det bare klikkertræning istedet for lokning. Vi kom heller ikke langt når vores samarbejde ikke fungerede og vi ikke ellers havde trænet kontakt eller havde forståelse for hinanden. Hvad sker der ved at han måske ikke er klar lige når han bliver et år? Dumles koncentrationsniveau lå meget lavt fra han var 8mdr til han var 1½. Først derefter begyndte vi at træne kontakt med tævetis og ting han syntes var spændende istedet for godbidder. Det ville jeg så ønske vi havde gjort i mellemtiden, for det gjorde en verden til forskel at han fik lov til det han gerne ville. I dag går Dumle på C-holdet i DcH og nogle instruktører kan se stort konkurrencepotentiale i ham, jeg selv er nu ikke så sikker på at han vil kunne magte en konkurrencesituation, men der er jeg heldigvis blevet bedre til at tage det som det kommer uden de store forventninger og så er det faktisk begyndt at gå godt fremad. En del finder det dumt at holde pause med træningen, men selv ser jeg ikke længere det store problem i at holde 2-6mdrs pause. Det er jo ingenting ud af en hunds liv, den skal da nok stadig kunne nå langt og så har man også lige tiden til at opbygge et ordentlig forhold udenfor træningsbanen. Hvis du kan formår at opbygge et ordentlig forhold til hunden hjemme og efterhånden gøre den aktivitet du sætter igang mere spændende end forstyrrelserne, så vil hunden med tiden gøre næsten alt for at træne med dig, bare fordi det er det sjoveste i verden. Hvis du ser noget han er interesseret i, så tænk over hvordan du kan gøre det til en belønning for ham, som du giver ham lov til at få (i starten kun med nemme øvelser).Så vil han efterhånden vende sig mod dig for at komme til det han gerne vil. Dumle og jeg måtte stå en hel mark fra de andre da vi trænede, men efter en pause, hvor vi udelukkende har fokuseret på at have det sjovt sammen, opbygge et godt forhold og hvor jeg har forsøgt at give det han har syntes spændende som belønning, kan vi nu stå 2meter fra en anden hanhund og træne uden snor, ja han har endda holdt fokus selvom der var en højløbsk tæve på banen. Der sker intet ved at han ikke er klar til agility når han er 1 år. Det er bare mig der glæder mig til at komme i gang med det. Og det er selvfølgelig ikke grund nok til at begynde, så det dropper jeg nok. Jeg tror du har fat i det helt rigtige. Det er virkelig flot at I er nået så langt. Det håber jeg også vi kommer en dag. Jeg må snakke med min træner om at stoppe næste gang. Hun snakkede bare meget om at jeg endelig ikke måtte give op og bare skulle blive ved med at træne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 bare han har hundesamværd er det meget værd. Men helt sikker god ide, hvis i kan lave en lege aftale med nogle af de andre, det kan jo også være de er interesseret:-D Kender godt det med at træne indendørs;-) Men hvordan er han så når du træner undendørs? En god ide kan være et stykke tid altid at træne det samme sted på en tur. Så får hunden en forventning om det når den når der til og det bliver meget nemmere at for fokus! Og så laver man bare efterhånden flere og flere "træningssteder";-) Udendørs er han en del sværere at træne end indendørs. Men det er helt sikkert muligt og han får ikke lov til at slippe for at udføre en kommando hvis jeg først har bedt ham om det. Men det er også noget vi har trænet gradvist. Jeg har i forbindelse med at lave spændende aktiviteter på gåture, lavet små stationer hvor der sker noget. Og der løber han tit i forvejen og venter på at jeg kommer så vi kan begynde. Og der kunne man så blive lidt længere og få trænet lidt mere for normalt er vi ret hurtigt videre igen.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Udendørs er han en del sværere at træne end indendørs. Men det er helt sikkert muligt og han får ikke lov til at slippe for at udføre en kommando hvis jeg først har bedt ham om det. Men det er også noget vi har trænet gradvist. Jeg har i forbindelse med at lave spændende aktiviteter på gåture, lavet små stationer hvor der sker noget. Og der løber han tit i forvejen og venter på at jeg kommer så vi kan begynde. Og der kunne man så blive lidt længere og få trænet lidt mere for normalt er vi ret hurtigt videre igen.. præcis:) Jeg tror heller ikke det er dårligt at holde træningspause, men jeg kan også godt følge din træner! Det er nemlig langt fra alle EJERE der kan tåle at holde træningspause... Forstået på den måde at når de ikke kommer til træning, får de måske slet ikke trænet, de har heller ikke en træner ved hånden på samme måde at drøfte evt problemer med og pludselig er hunden omplasseret... Det ved jeg godt ikke sker for dig, men som træner vil man jo gerne hjælpe ejer og hund gennem den unghunde periode. Derfor synes jeg også vildt godt om de steder hvor man kan få ene timer til sin hund:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Jeg lagde ud med at gå til hvalpetræning med klikker og har brugt den siden. Derefter forsatte vi på unghundeholdet, og så to gange forsætterhold - alt gik godt og Nana var vild med at træne. Vi begyndte så til rally, hvor vi fik meget ros for vores kontakt. Var så på et trick kursus i feb./marts ( ??) 2010 og da begyndte det. Hun var umotiveret, snusede i jorden hele tiden, svær at holde kontakt til og ville hen til de andre hunde. Til rally hang hun efter mig og var sååå sløv og jeg var grædefærdig. Jeg begyndte så til agility og så kan det nok være at damen vågnede. Det syntes hun bare var sjovt og jeg håbede at det ville smitte af på rally'en - det gjorde det så ikke og jeg skruede ned for ambitionerne, men forsatte til rally træningen. Lige pludselig, som et lyn fra en klar himmel, kom hun tilbage for ca. 2.5 måned siden og er stadig på. Kontakten er der og hun går så smukt :banan: Så mit råd er at skrue lidt ned for ambitionerne - stadig træne, men på et "lavere" niveau, så skal hun nok komme igen. Jeg tror at Nanas "nede" periode, var pga. hormoner. Hun er 2 år i dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Lyder som teenagealderen. Det går over. Slæk lidt på kravene i den periode, undgå så vidt muligt konflikter og lad ham få så meget ro omkring sig som muligt. I må selvfølgelig gerne lege som I plejer, men undgå måske at introducere for meget nyt og fokuser på at repetere det han allerede kender og som han stadig har interesse i. De der frikvarterer som nogle klubber anvender, de kan også rigtig få lavet rod i mange hunde. Hundesamvær er fint, men hold det udenfor træningen så vidt muligt. Aftal eventuelt med nogle af de andre, at I lige bruger lidt tid efter træningen til at lade hundene lege sammen. Når der trænes, så trænes der. Nogle hunde kan godt kaperer frikvarterer, men ligeså mange hunde kan ikke, de bliver pjattet, mister konsentrationen og så er træningen ikke en dyt værd. Den gode nyhed er dog, at teenagealderen går over, så kommer der nogle efterdøninger ved 24 måneders alderen i nogle uger og 32 måneders alderen i nogle uger, så vidt jeg husker. Skifter selvfølgelig også lidt fra hund til hund. Lømmelalderen som man også kalder den, er ofte den alder hvor folk kommer oftest i konflikt med deres hunde. Der er rigelig chance for at få indlært nogle rigtig dårlige vaner og dårlig kommunikation der, - men som sagt, slæk på kravene, bær over med det kaos hundene oplever indeni og skab en så stabil og rolig tilværelse omkring hunden som muligt, uden for store udfordringer. Så skal det nok gå. :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret Januar 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Tak for inspiration til nye godbidder. Det er måske en god idé at tage klikkeren med til træning. Jeg bruger den herhjemme, men jeg har ikke taget den med fordi vi ikke er blevet introduceret for klikkeren i klubben. Dog træner vi efter de samme principper. Det synes jeg du skal prøve. Jeg kan i hvert fald mærke at mine bliver mere fokuserede når klikkeren er fremme Jeg har aldrig trænet på et hold, hvor træneren har brugt klikker, men har altid gjort det selv. Endnu har jeg ikke hørt noget for det, kun indkasseret masser af sigende blikke, men det har jeg det nu også fint med :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 præcis:) Jeg tror heller ikke det er dårligt at holde træningspause, men jeg kan også godt følge din træner! Det er nemlig langt fra alle EJERE der kan tåle at holde træningspause... Forstået på den måde at når de ikke kommer til træning, får de måske slet ikke trænet, de har heller ikke en træner ved hånden på samme måde at drøfte evt problemer med og pludselig er hunden omplasseret... Det ved jeg godt ikke sker for dig, men som træner vil man jo gerne hjælpe ejer og hund gennem den unghunde periode. Derfor synes jeg også vildt godt om de steder hvor man kan få ene timer til sin hund:5up: Det kan godt være det ikke sker for mig, men det ændrer ikke på at jeg er lidt til den dovne side Jeg har godt af at komme til træning og få lektier for. Men hvis det bare var en træningspause så ville jeg også nyde at arbejde og så dukke op og vise en hund der har meget nemmere ved at arbejde med mig. Så jeg vil overveje om jeg vil stoppe helt eller om jeg bare vil skrue helt ned for ambitionerne. Men så ville jeg nærmest ikke følge træningen, men blot repetere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Jeg lagde ud med at gå til hvalpetræning med klikker og har brugt den siden.Derefter forsatte vi på unghundeholdet, og så to gange forsætterhold - alt gik godt og Nana var vild med at træne. Vi begyndte så til rally, hvor vi fik meget ros for vores kontakt. Var så på et trick kursus i feb./marts ( ??) 2010 og da begyndte det. Hun var umotiveret, snusede i jorden hele tiden, svær at holde kontakt til og ville hen til de andre hunde. Til rally hang hun efter mig og var sååå sløv og jeg var grædefærdig. Jeg begyndte så til agility og så kan det nok være at damen vågnede. Det syntes hun bare var sjovt og jeg håbede at det ville smitte af på rally'en - det gjorde det så ikke og jeg skruede ned for ambitionerne, men forsatte til rally træningen. Lige pludselig, som et lyn fra en klar himmel, kom hun tilbage for ca. 2.5 måned siden og er stadig på. Kontakten er der og hun går så smukt :banan: Så mit råd er at skrue lidt ned for ambitionerne - stadig træne, men på et "lavere" niveau, så skal hun nok komme igen. Jeg tror at Nanas "nede" periode, var pga. hormoner. Hun er 2 år i dag. Jeg er netop kommet hjem fra gåtur hvor vi mødte en som også havde en hund der virkelig vågnede ved agility. Men ja.. jeg skruer ned for ambitionerne og håber på at det meste af det der sker nu er pga. hormoner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 31, 2011 Lyder som teenagealderen. Det går over. Slæk lidt på kravene i den periode, undgå så vidt muligt konflikter og lad ham få så meget ro omkring sig som muligt. I må selvfølgelig gerne lege som I plejer, men undgå måske at introducere for meget nyt og fokuser på at repetere det han allerede kender og som han stadig har interesse i. De der frikvarterer som nogle klubber anvender, de kan også rigtig få lavet rod i mange hunde. Hundesamvær er fint, men hold det udenfor træningen så vidt muligt. Aftal eventuelt med nogle af de andre, at I lige bruger lidt tid efter træningen til at lade hundene lege sammen. Når der trænes, så trænes der. Nogle hunde kan godt kaperer frikvarterer, men ligeså mange hunde kan ikke, de bliver pjattet, mister konsentrationen og så er træningen ikke en dyt værd. Den gode nyhed er dog, at teenagealderen går over, så kommer der nogle efterdøninger ved 24 måneders alderen i nogle uger og 32 måneders alderen i nogle uger, så vidt jeg husker. Skifter selvfølgelig også lidt fra hund til hund. Lømmelalderen som man også kalder den, er ofte den alder hvor folk kommer oftest i konflikt med deres hunde. Der er rigelig chance for at få indlært nogle rigtig dårlige vaner og dårlig kommunikation der, - men som sagt, slæk på kravene, bær over med det kaos hundene oplever indeni og skab en så stabil og rolig tilværelse omkring hunden som muligt, uden for store udfordringer. Så skal det nok gå. :hjerte: Vi har førhen holdt frikvarter, men de sidste par gange har træneren pga. os nu sagt at leg hører til før og efter træningen, for Uffe kan slet ikke håndtere det. Så det er dejligt at der bliver taget lidt hensyn. Og store dele af tiden står jeg langt væk fra de andre og får eneundervisning af hjælpetræneren. Men tak for dit og alle jer andres svar. Det har helt sikkert hjulpet. Jeg har bare ville følge holdet og lære nye øvelser hver gang som de andre, men det vil jeg holde lidt igen med nu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts