Hop til indhold

Kæmpe chok - balance problem


Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

Her i morges kl 6 blev jeg vækket flere gange ved at min ene hund Lexi (4 årig korthåret collie kastrat) hoppede op i sofaen, som jeg tilfældigvis sov på i nat.

 

Det må han ikke, så jeg bad ham gå ned. 3 gang råbte jeg ad ham, men var nu selv blevet ret vågen, og kunne fornemme noget ikke var som det skulle være. Jeg fik tændt lyset og kunne se han så ud til at have det skidt - halen var helt mellem benene og ørene lå ned - hans øjne så så triste ud.

 

Jeg tænkte han måske var trængende, men da vi kom ud i gangen gik det helt galt. Han gik rundt i en cirkel - den samme cirkel på 1 m i diameter igen og igen - han var fjern og jeg kunne ikke kommer i kontakt med ham - der blev jeg VIRKELIG bange. Jeg tog hans hoved mellem mine hænder og kiggede ham i øjnene og fik kontakt til ham igen.

 

Så gik han ud i køkkenet, men kunne ikke holde balancen og gik nærmest som klæbet op og ned af vægge og skabe. Han lavede små ryk i benene op og ned...jeg tog ham med ud...i starten gik han lidt slingrende men så var det som om han var helt frisk igen - halen kom op og han løb fint rundt og snuste.

 

Men da vi kom ind var den gal igen - keg gav ham hans morgenmad for at se om appetitten fejlede noget - det gjorde den ikke, men han havde svært ved at hamme madskålen og kunne ikke stå lige, men lænede sig op af væggen.

 

På dette tidspunkt er det ca. 10 min siden jeg stod op. Jeg ringer til dyrlægen - som lige er igang med et kejsersnit, men hun siger jeg bare skal komme når jeg har fået morgenmad.

 

Inden jeg kører tager jeg begge hunde med ud, de leget som om intet er galt. Udenfor er der ingen balance problemer. Efter de er kommet ind ser han også frisk ud...men ligepludselig efter ca. 1 minut er det som om det siger klik og så er han helt ude af den igen - går i cirkler og kan ikke holde balancen.

 

I bilen på vej til dyrlægen har han det også skidt - han ligger klistret til sædet - selv om han normalt er svær at få til at lægge sig når vi kører. Men med det samme vi stiger ud af bilen inde ved dyrlægen er der intet.

 

Dyrlægen beholder ham til observation nogle timer. Men da jeg henter ham kl 12 har der ikke været nogle er de beskrevne symptomer - mærkeligt. Men hun har lagt mærke til at han har savlet lidt da hun havde ham med ude at gå. Han fik taget en masse blodprøver hvoraf jeg får svar på de sidste i morgen eller mandag.

 

Nu har vi været hjemme ca. en halv time og han har det stadig godt.

 

Mit spørgsmål er så : Er der nogen af jer der nogensinde har oplevet noget lignede eller har en ide om hvad det kan være? Jeg tænker at det må være noget i hjernen? Kan hunde reagere ligeså voldsomt på stress som mennesker - fx har man hørt om folk med stress anfald der pludselig ikke kan bevæge armende. Han er en hund der er let at stresse og forvirre.

 

Håber nogen af jer kom igennem teksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

puha sikke en grim oplevelse.... hans umiddelbare symptomer synes jeg godt kunne lyde meget som en hjerneblødning :???: men om det sådan kan "komme og gå" det ved jeg godt nok ikke.... :vedikke:

 

Det var altså også min første tanke :cry: Jeg ved et af symptomerne er det med at gå i cirkler. Men forhåbentlig er det noget mindre alvorligt... :x: han er jo ikke så gammel

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var også hjerneblødning, men det virker godt nok mærkeligt, at det sådan kunne veksle om han var ude eller inde.

 

Hvis det var en virus på balancenerven, så skulle man heller ikke synes, at det sådan kunne veksle.

 

Vil meget meget gerne høre om hvad I finder ud af. Det lyder ret skræmmende.

 

Grim oplevelse for jer begge to, håber virkelig I finder ud af, hvad det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det håber jeg også, hvis det kommer igen tror jeg han skal have en scanning af hjernen - som desværre foregår i Århus...men håber ikke det kommer igen. Men det er vildt ubehageligt ikke at vide hvad det var...jeg går hele tiden og kigger på ham for at se om han stadig er ok. Dyrlægen havde aldrig oplevet noget lignende...men skal nok holde jer opdateret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag er han helt normal igen. Igår aftes begyndte han på et tidspunkt at komme med små ryk i kroppen når han slappede af. Det varede en times tid og jeg filmede det. Ligger et link op når jeg får det lagt på nettet. Det var også som om at hans hjerne ikke helt fungerede igår. Fx plejer han at gå ind mellem sofaen og puffen for at blive kløet - men for at komme ud igen skal han bakke eller hoppe over puffen. Det kunne han slet ikke huske/finde ud af igår...han forsøgte at vende sig med det resultat at han sad fast. Det gjorde han flere gange.

 

Hvis han får et "anfald" igen med balance problemer vil jeg også filme det så jeg er sikker på dyrlægen får det at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det har jeg ikke...men han fik en død kaninunge dagen inden...det har han fået før uden problemer. Ungen havde været død et par timer og var død af kulde fordi den var kommet uden for reden. Det nævnte jeg også for dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er linket til en optagelse jeg lavede fredag aften. Han kom med små ryk som kunne mærkes i hele hans krop. Nærmest små krampetrækninger. Det varede en times tid. Lignende ryk kom han med under anfaldet om morgenen, bare voldsommere og i opretstående tilstand - det lignede at han var ved at brække sig, og så alligevel ikke.

 

Beklager den dårlige kvalitet.

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Der var ikke noget at komme efter i hans blodprøver. Dyrlægen sagde at der ikke var nogen måde at fastslå om en hund har epilepsi. Jeg skal hente nogle stik piller til ham, som han skal have i tilfælde af decideret krampe anfald - de skulle få musklerne til at slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for updaten Sus87.

 

Håber stikpillerne kommer til at virke.

 

Har lige kigget på videoen igen. Jeg synes ikke det ligner kramper, så er det i hvert fald meget små kramper.

Men han ligner uden tvivl en der døjer med kvalme.

Han kan ikke have mavesår?

 

Eller noget der på ande vis generer hans mave/tarm system?

 

Han kan ikke slugt en sten, eller en dum lille legetøjs figur?

 

Søger lidt i blinde, men det ligner altså kvalme det der. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt med ham. Han er ikke glad mere, han er MEGET nervøs og hvis man hæver stemmen går han i baglås - så står han bare og ryster med halen mellem benene.

 

Han følger mig overalt og han er blevet meget dum...hvis man kan sige det sådan. Igår stod jeg og bankede bil måtter og han blev ved med at stille sig under måtten så han fik alt støvet i hovedet...når jeg stille bad ham gå væk, gik lige end lille runde og så vendte han tilbage til samme sted. Så kom jeg til at hæve stemmen og bad ham flytte sig - så begyndte han at ryste/skælve og kunne næsten ikke stå på benene. Jeg skyndte mig at trøste ham.

 

Når nogen gynger går han ind foran gyngen - men fjerner sig ikke selv om han bliver gynget ned???

 

Jeg tror han forsøger at fortælle mig noget - men hvad...og hvorfor kan dyrlægen ikke hjælpe...jeg er så dybt frustreret og ullykkelig....er der nogen der har forslag til hvad jeg skal bede dyrlægen undersøge...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt med ham. Han er ikke glad mere, han er MEGET nervøs og hvis man hæver stemmen går han i baglås - så står han bare og ryster med halen mellem benene.

 

Han følger mig overalt og han er blevet meget dum...hvis man kan sige det sådan. Igår stod jeg og bankede bil måtter og han blev ved med at stille sig under måtten så han fik alt støvet i hovedet...når jeg stille bad ham gå væk, gik lige end lille runde og så vendte han tilbage til samme sted. Så kom jeg til at hæve stemmen og bad ham flytte sig - så begyndte han at ryste/skælve og kunne næsten ikke stå på benene. Jeg skyndte mig at trøste ham.

 

Når nogen gynger går han ind foran gyngen - men fjerner sig ikke selv om han bliver gynget ned???

 

Jeg tror han forsøger at fortælle mig noget - men hvad...og hvorfor kan dyrlægen ikke hjælpe...jeg er så dybt frustreret og ullykkelig....er der nogen der har forslag til hvad jeg skal bede dyrlægen undersøge...?

 

:ae: Hvis din dyrlæge ikke kan hjælpe, hvad med så at skifte til en anden dyrlæge? Det godt nok slet ikke rart de symptomer han udviser, kan godt forstå at du er bekymret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt med ham. Han er ikke glad mere, han er MEGET nervøs og hvis man hæver stemmen går han i baglås - så står han bare og ryster med halen mellem benene.

 

Han følger mig overalt og han er blevet meget dum...hvis man kan sige det sådan. Igår stod jeg og bankede bil måtter og han blev ved med at stille sig under måtten så han fik alt støvet i hovedet...når jeg stille bad ham gå væk, gik lige end lille runde og så vendte han tilbage til samme sted. Så kom jeg til at hæve stemmen og bad ham flytte sig - så begyndte han at ryste/skælve og kunne næsten ikke stå på benene. Jeg skyndte mig at trøste ham.

 

Når nogen gynger går han ind foran gyngen - men fjerner sig ikke selv om han bliver gynget ned???

 

Jeg tror han forsøger at fortælle mig noget - men hvad...og hvorfor kan dyrlægen ikke hjælpe...jeg er så dybt frustreret og ullykkelig....er der nogen der har forslag til hvad jeg skal bede dyrlægen undersøge...?

 

Hold op, jeg kan godt forstå at du er ked af det. Hvad med at spørge om man kan scanne hjernen?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har spurgt om man kan scanne hjernen...det kan man godt - men kun i Århus....ved ikke om dyreklinikken vil/kan fragte ham dertil og hvad det vil koste...men måske det er næste skridt...Smertende tandkød/parodontose kan ikke give så voldsomme reaktioner vel? Han har nemlig problemer med den slags...men jeg tænker mere der virker som om han har hovedpine eller at han måske reagere voldsomt fordi han kan mærke der sker noget i hans krop som han ikke forstår....men alle blodprøverne var super fine...men må lige ringe og høre dem ad...igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ringe på torsdag og snakke med den dyrlæge der så Lexi sidst. Og måske få en henvisning til Århus dyrehospital til CT-scanning ..puha det bliver en hård omgang hvis det bliver enden af det...der er dælme langt til Århus når man bor syd for Ribe ...og Lexi HADER at køre bil...:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke rigtig at det ligner epilepsi. Men derfor kan det jo godt være noget i hjernen alligevel..

Videoen ligner mest en hund, der har smerter som forstyrrer hans søvn. Han brummer og flytter lidt på sig hele tiden, som om der er noget, han vil have til at gå væk.

Men det kan selvfølgelig være smerter eller anden ubehag.

 

Det går ham meget på, at du skælder ham ud. Og så får han det meget værre... OG det gør du også.

--Jeg har selv haft en hund, der sad og pustede om natten så jeg var ved at blive vanvittig. Jeg kunne vågne ved at han sad og pustede mig ind i ansigtet ved siden af min seng.. Og jeg blev så irriteret og træt efter at have lukket han ud og ind en masse gange, så jeg råbte og skreg og kommanderede ham hen og ligge.. :damn: Nat efter nat....... :cry:

Indtil jeg en morgen vågnede ved at han nøs og nøs... og der stod gulgrønt snot ud af hovedet på ham...

SÅ røg han til dyrlæge...

Nøj, hvor jeg havde det skidt..:oops:..

 

Du må have snakket med din dyrlæge om præcis HVAD det er han er blevet undersøgt for. At blodprøverne er "fine" fortæller jo ikke så meget uden anden forklaring. Er det lever og nyrer der er blevet undersøgt? Eller er det infektioner, han er blevet chekket for? Eller forgiftning?

 

Ligesom med mennesker, så finder dyrlægen kun det h*n leder efter.

Så du skal vide hvad der er blevet ledt efter. Så du ved, hvad der IKKE er galt.

 

Spiser han normalt? Hvis hans tandkød er blevet værre, så kan det jo godt være det, der er årsagen?

Og betændelse i tandkødet kan også give symptomer i resten af kroppen. Måske er det noget af det, dyrlægen har undersøgt for via blodprøven.. Måske ikke... :hmm:

Torsdag... Det er det osse snart:ae:.. Selv om det ER ikke nemt at gå og vente med en syg hund..

Hav kameraet parat, hvis du får mulighed for at fange et "anfald" i vågen tilstand...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mdickow

Hej

 

Ved du om hunden er blevet undersøgt for mellemøre betændelse?

 

Det kan nemlig give balance forstyrrelser og tics. Som regel vil de have en skæv hovedholdning hvor det dårlige øre hænger nedad.

 

Jeg er dyrlæge og har set flere hunde med dette problem.

 

Håber I finder en løsning.

 

VH. Marlene

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Det er infektioner han er blevet undersøgt for i blodprøver, samt om hans organer virker som de skal. Han blev kigget i ørene ved dyrlægen, og der var ikke noget.

 

Jeg sendte en mail til Århus Dyrehospital som var så søde at svare med det samme. De anbefalede ct-scanning......men det vil koste ca. 6000kr + diverse... samt 2000 kr oveni hvis han skal have en rygmarvs analyse...

 

Alt i alt nok omkring 10.000 kr incl brændstof. Så det er nok ikke det første jeg vil gøre.

 

Han har lige været i bad (han har også allergi, så bliver af og til vasket med allermyl) og nu er han helt sig selv og virker meget glad...

 

Ved ikke om der er en sammenhæng...eller om det er fordi jeg har prøvet at give ham Metacam. Eller om han bare er i bedre humør nu.

 

Han spiser som han plejer og hans appetit er god.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Det er infektioner han er blevet undersøgt for i blodprøver, samt om hans organer virker som de skal. Han blev kigget i ørene ved dyrlægen, og der var ikke noget.

 

Jeg sendte en mail til Århus Dyrehospital som var så søde at svare med det samme. De anbefalede ct-scanning......men det vil koste ca. 6000kr + diverse... samt 2000 kr oveni hvis han skal have en rygmarvs analyse...

 

Alt i alt nok omkring 10.000 kr incl brændstof. Så det er nok ikke det første jeg vil gøre.

 

Han har lige været i bad (han har også allergi, så bliver af og til vasket med allermyl) og nu er han helt sig selv og virker meget glad...

 

Ved ikke om der er en sammenhæng...eller om det er fordi jeg har prøvet at give ham Metacam. Eller om han bare er i bedre humør nu.

 

Han spiser som han plejer og hans appetit er god.

 

Hvad får han imod sin allergi? Får han medrol eller sådan noget?

 

Det kan måske sløre tegnene på en infektion... Og det giver jo også appetit..

 

Mellemørebetændelse er ikke lige så let at se som en almindelig øregangsbetændelse.. Den er jo indenfor trommehinden..... :hmm:

 

Metacam ville jo nok dæmpe smerten hvis han har ondt i øret.. :shock:

 

Læs hvad netdyredokteren skriver:

 

netdyredoktor - Mellemørebetændelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...