tantemaier Skrevet Marts 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 29, 2011 Så har vi lige fået svar på hjerte/lungeorms testen som jeg var inde og aflevere i går. Da jeg var derinde, sagde dyrlægen at det var rigtig fint at vi får dem tjekket, for der kommer desværre flere og flere tilfælde Det er et 1/2 års tid siden Sille fik dem konstateret og der havde de "kun" set et par tilfælde. Allerede nu og endda her vinteren over, hvor sneglene jo er i hi, kommer der flere og flere tilfælde. Det er rigtig uhyggeligt. Jeg har været ved at sk*** en stork hele formiddagen. Jeg ringede til dyrlægen kl. 13.30 og fik af vide at de var negative... JUHUU jeg kan næsten ikke få armene ned. De sk*** møg orm er bare ikke noget at spøge med. Jeg er bare så utrolig lettet. Vi har aftalt med dyrlægen, at vi får lavet en test hver 1/2 år. Jeg laver selv en hver måned på Sille (det var hende der havde det i efteråret) for at se om der er noget levende. Det er ikke specielt lækkert, men det er der jo ikke noget at gøre ved, jeg tager ingen chancer. Jeg er bare SÅ lettet lige nu, så jeg ville lige dele den dejlige nyhed med jer :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2011 Dejligt at høre! Og for at det fortsætter sådan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Marts 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2011 Tak skal du have :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2011 Det er så skøøøønt :hjerte: :kys: Hvordan blev du klar over hun havde lungeorm? Hvad var symptomerne? Er det fordi det blev opdaget tidligt, at der ikke skete noget? Har hun større risiko for at få orm igen, siden hun bliver testet så ofte? Pardon alle spørgsmålene. Troede mest sygdommen fandtes på Sjælland og vi bor jo tæt på hinanden og med mit held... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 30, 2011 var det bare tre afføringsprøver du afleverede til dyrlægen? Jeg er virkelig dødsensangs for hjerte- lungeorm. Og jeg ville sådan ønske at man kunne teste med sikkerhed i stedet for al dne usikkerhed. Heldigvis har jeg en dyrlæge, der gerne behandler ved mistanke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Marts 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2011 Det er så skøøøønt :hjerte: :kys: Hvordan blev du klar over hun havde lungeorm? Hvad var symptomerne? Er det fordi det blev opdaget tidligt, at der ikke skete noget? Har hun større risiko for at få orm igen, siden hun bliver testet så ofte? Pardon alle spørgsmålene. Troede mest sygdommen fandtes på Sjælland og vi bor jo tæt på hinanden og med mit held... Jeg læste om de sk*** orm herinde på hundeforum og fandt ud af at hvis der var mange snegle i området, kunne der være større smittefare. Sille havde INGEN almindelige symptomer. Det var kun fordi jeg var lidt småhysterisk (godt jeg tit er det ) at jeg ville have dem testet. Vi har nemlig mange snegle herude. Hun kløede sig lidt mere end normalt, men det kunne i princippet være hendes allergi. Der var en del orm og vi fik af vide vi skulle holde godt øje med hende når hun fik pillerne (1 pille med en uges mellemrum i 4 uger) for hun kunne godt blive dårlig. Den ene af gangene var vi godt nok bekymret, hun var helt stille og ville ikke bevæge sig og virkede træt og sløv. Men efter 10 min. ca. så var hun fit for fight igen. Rigtig dejligt. Men det er fordi de døde orm skal ud af systemet og blodårerne, så det kan godt give blodpropper, derfor skal man holde ekstra øje... Ja, hun har større risiko. For det første går hun og nipser i græsset og for det andet har jeg læst herinde, at æggene kan ligge op til 7 år før at de klækkes... Ormekuren tager IKKE æggene. Jeg vil simpelthen ikke tage chancen, så derfor tester vi dem hos dyrlægen hver halve år fra nu af og jeg laver selv en test hver måned (men den er jo ikke så sikker som dyrlægens). Hvis jeg er i tvivl om det jeg ser i mit microskob, ender jeg billederne til vores dyrlæge og så kigger hun på dem. Det er fint med spørgsmål, det er bare med at få så meget viden om de bæster som muligt :5up: Da vi fandt ud af det i efteråret, delte jeg et stykke papir ud med information om ormene og links til hjemmesider, til alle dem med hunde jeg ved der bor i området. Jeg samler ALTID op fra nu af også selv om vi er i skoven eller de er ude på markerne. Så håber jeg bare at jeg er med til at gøre en lille bitte forskel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Marts 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2011 var det bare tre afføringsprøver du afleverede til dyrlægen? Jeg er virkelig dødsensangs for hjerte- lungeorm. Og jeg ville sådan ønske at man kunne teste med sikkerhed i stedet for al dne usikkerhed. Heldigvis har jeg en dyrlæge, der gerne behandler ved mistanke. Jeg afleverede prøver fra tre dage. dvs. hvis de skider to gange om dagen så er der bare de flere afføringsposer. Det skal være 3 på hinanden følgende dage, da de ikke nødvendigvis viser sig i hver afføringsprøve. Men spørg din dyrlæge, for nogle vil gerne have flere prøver, altså fra flere dage. Husk også lige at de skal stå i 24 timer før man kan kigge på dem, så det er dumt at aflevere dem en fredag... Jeg samler for det meste sammen Lørdag, søndag og mandag morgen og kører så hen med dem ved 9.00 tiden. Så har jeg svarene tirsdag efter middag (der er telefontid mellem 13.00 og 13.30, hvis de ikke har nået at ringe). Ja, jeg forstår godt du er bange. Det er også derfor jeg er så påpasselig med at få dem testet og holde øje med det mindste. Jeg laver jo selv testen hver måned og så kan jeg jo se om der er noget der bevæger sig deri. Vores anden hun var testet negativ da Sille var positiv, men hun fik alligevel en ormepille, hvis nu... også fordi jeg var bekymret og hun jo kunne være testet falsk negativ. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2011 Tak for forklaringen, dejligt med info. Det et noget forfærdeligt noget.. Jeg ser ikke rigtigt nogen snegle her, men jeg vil være obs på det og symptomer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Marts 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2011 Åhh nu får jeg helt stress, Molly kratter sig ret meget, er begyndt at vågne flere gange om natten og kratte sig. Og hun har altså ingen lopper. Anede ikke det ku være et tegn på orm. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 1, 2011 Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Jeg afleverede prøver fra tre dage. dvs. hvis de skider to gange om dagen så er der bare de flere afføringsposer. Det skal være 3 på hinanden følgende dage, da de ikke nødvendigvis viser sig i hver afføringsprøve. Men spørg din dyrlæge, for nogle vil gerne have flere prøver, altså fra flere dage. Husk også lige at de skal stå i 24 timer før man kan kigge på dem, så det er dumt at aflevere dem en fredag...Jeg samler for det meste sammen Lørdag, søndag og mandag morgen og kører så hen med dem ved 9.00 tiden. Så har jeg svarene tirsdag efter middag (der er telefontid mellem 13.00 og 13.30, hvis de ikke har nået at ringe). Ja, jeg forstår godt du er bange. Det er også derfor jeg er så påpasselig med at få dem testet og holde øje med det mindste. Jeg laver jo selv testen hver måned og så kan jeg jo se om der er noget der bevæger sig deri. Vores anden hun var testet negativ da Sille var positiv, men hun fik alligevel en ormepille, hvis nu... også fordi jeg var bekymret og hun jo kunne være testet falsk negativ. Ja, okay. Det er så samme metode til test. Men jeg stoler bare på absolut ingen måde på den test. Reelt set kan man aflevere 10 lorteprøver som er negative, selvom hunden rent faktisk har hjerte- lungeorm. Det er virkelig surt, at der ikke findes en mere sikker måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Åhh nu får jeg helt stress, Molly kratter sig ret meget, er begyndt at vågne flere gange om natten og kratte sig. Og hun har altså ingen lopper. Anede ikke det ku være et tegn på orm. Det er ikke nødvendigvis en indignation på det, men det var det eneste Sille viste. Det er jo ikke en af de "normale" symptomer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Ja, okay. Det er så samme metode til test. Men jeg stoler bare på absolut ingen måde på den test. Reelt set kan man aflevere 10 lorteprøver som er negative, selvom hunden rent faktisk har hjerte- lungeorm. Det er virkelig surt, at der ikke findes en mere sikker måde. Nej jeg ved godt den ikke er sikker, men jeg er nødt til at tro på det, når jeg får lavet en test en gang hver halve år hos dyrlægen og så selv laver en test hver måned. Ellers vil jeg simpelthen dø af stress Jeg er SÅ bekymret for at vi får det ind på livet igen. Det er virkelig en frygtelig orm... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 1, 2011 Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Hvordan laver du den test selv? Har du et mikroskop? De er jo ret bette, de små mordere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Ja, jeg fik et microskob i julegave (fik det lidt før så jeg kunne komme i gang). Det er bare et billigt et til 500 kr. men det forstørrer udmærket til at skulle kunne se dem. Jeg har fået hjælp af én herinde fra og nogle links til nettet, hvor der er en god beskrivelse og billeder af hvordan man gør det. Selvfølgelig bliver det ikke så nøjagtigt som hos dyrlægen, men jeg kan se alle mulige ting i det og hvis jeg en gang (håber jeg aldrig sker) ser noget levende, så er det bare at kontakte dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 1, 2011 Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Okay? Jamen det kunne være, at jeg osse skulle forsøge mig.. Hvor meget forstørrer dit mikroskop? Jeg har nemlig et, men det er sådan et hvor man ser tredimensionelt..... Det forstørrer ikke så meget, men man kan nærmest "vandre" og "klatre" rundt på de små ting... Eii, jeg får ganske lyst til at prøve. Tænk, hvis man kunne tage billeder af skidtet.....:hmm: Jeg finder lige den tråd med linkene i... NÆH... Jeg havde gemt linket i "Favoritter":klap:. Hvad bruger du til at pakke lorten ind i? I "opskriften" står der ostelærred.. Det ved jeg ikke, om man overhovedet kan købe mere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Prøv at læse den her tråd http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/19687-hjerte-lungeorms-test-pris-hvordan-hvor.html Der er billeder og lidt tekst. Jeg har en Traveler mikroskop 40X til 1024X forstørrelse. Den er købt i aldi, men mener at have set en tilsvarende på nettet hvis man søger på den. Der er også et okular med, som sættes til computeren, så man kan tage billeder :5up: Det er ikke verdens bedste, men det er godt nok til at dyrlægen kunne tyde billederne. Det er lidt ækelt at rage rundt med, men man vænner sig til det. Jeg bruger små snapseglas, hvor jeg putter brudeslør i og sætter fast med et elastik. Så bruger jeg en lille plastik ske til at tage hunde prutterne op med og lægge i. Så vikler jeg noget ståltråd om, så det danner en lille pose med prutten i. Den kommer jeg så i en lille pose med vand. Prutte dimsen ligger ikke på bunden, men hænger oppe i den lille pose med vand, så der kan dannes bundslam. Så putter jeg den i en større pose og binder en knude (hvor ståltråden stadig hænger i), så ståltråden bliver bundet med i knuden. Så skal det hænge i stuetemperatur i 24 timer. Så har jeg købt en kæmpe kasse med pipetter, så jeg kan suge bundslammet op og kigge på det. Jeg er blevet "køresyg" hver gang jeg har kigget. For øjet kører jo hele tiden og man lukker jo det andet :stupid: Det lyder ret indviklet, men jeg skal prøve at tage billeder om en måned når jeg skal lave testen igen alligevel. Hov kan lige se at du fandt tråden med linkene i :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret April 1, 2011 Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Vil supplere med en oplevelse fra sidste weekend. Jeg var på en bytur med mine to projekthunde, og på vejen hjem kørte den yngste af dem (tæven på 2 år) totalt træt, mens hannen på 6 år var frisk. Jeg synes det var lidt underligt. Værre blev det da jeg same dag skulle tage samme tur med en kuldsøster til tæven som er noget overvægtig. Hun klarede turen samt 1½ times hundetræninguden at køre træt. Træneren sagde straks H/L orm, det var også min tanke. Altså Baermann test fra Lørdag af til Onsdag, alle negative. Svaret fik jeg dog allerede Søndag, hvor Malou hinkede rundt på 3 ben, og desuden var hvalpesyg hvilket kan forårsage træthed. Nu er den lille frække frisk igen. Jeg ahr lavet den test ofte, men på en måde mangle rjeg at se en positiv test for at vide om jeg ser efter det rigtige. Je gsørger for at forsøgsopstillingen ikke står for koldt, for så skulle ormene være levende, og det skulle jo da være til at se. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Puha jeg blev lige bange da jeg læste :scared: det, men kunne så trække vejret igen flere linier nede. Godt det ikke var de ækle orm og godt hun er frisk igen :5up: Det kunne være man skulle spørge dyrlægen om man kunne få lov at se nogle levende når de finder nogle, de tager jo ret jævnligt test... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 1, 2011 Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Prøv at læse den her tråd http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/19687-hjerte-lungeorms-test-pris-hvordan-hvor.html Der er billeder og lidt tekst. Jeg har en Traveler mikroskop 40X til 1024X forstørrelse. Den er købt i aldi, men mener at have set en tilsvarende på nettet hvis man søger på den. Der er også et okular med, som sættes til computeren, så man kan tage billeder :5up: Det er ikke verdens bedste, men det er godt nok til at dyrlægen kunne tyde billederne. Det er lidt ækelt at rage rundt med, men man vænner sig til det. Jeg bruger små snapseglas, hvor jeg putter brudeslør i og sætter fast med et elastik. Så bruger jeg en lille plastik ske til at tage hunde prutterne op med og lægge i. Så vikler jeg noget ståltråd om, så det danner en lille pose med prutten i. Den kommer jeg så i en lille pose med vand. Prutte dimsen ligger ikke på bunden, men hænger oppe i den lille pose med vand, så der kan dannes bundslam. Så putter jeg den i en større pose og binder en knude (hvor ståltråden stadig hænger i), så ståltråden bliver bundet med i knuden. Så skal det hænge i stuetemperatur i 24 timer. Så har jeg købt en kæmpe kasse med pipetter, så jeg kan suge bundslammet op og kigge på det. Jeg er blevet "køresyg" hver gang jeg har kigget. For øjet kører jo hele tiden og man lukker jo det andet :stupid: Det lyder ret indviklet, men jeg skal prøve at tage billeder om en måned når jeg skal lave testen igen alligevel. Hov kan lige se at du fandt tråden med linkene i :5up: Det var da en glimrende alternativ måde at bruge brudeslør:lol:.. Jeg overvejer at købe et mikroskop over nettet til det samme.. Jeg er lidt vild med mikroverden, så det gør ikke noget, hvis det er lidt dyrere... Men jeg skal kunne sætte det til compusen... Eller til mit canon spejlreflex kamera... DET må jeg kikke efter de næste dage.. --Det kan vel osse bruges til ting, der lugter godt.. Hvor har du købt pipetter? Er det sådan nogen med en "boble" i enden, så man kan suge lidt snask op? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2011 Ja, det er sådan nogle med en dut i enden. Jeg har købt dem her http://www.cm-lab.dk/product_info.php?cPath=1&products_id=296 Men fik bagefter af vide, at de ikke solgte når det var under 500 kr. Men så gav jeg 100 kr. i porto og fik lov at købe dem Så 213 kr. for 500 pipetter. Det synes jeg er en rimelig pris. Har set hvor man kan købe 3 stk. til 22 kr. Det tager nok lang tid at bruge dem, men så kan de vel også bruges til andet :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts