Gæst Gismo hunden Skrevet April 19, 2011 Rapporter Share Skrevet April 19, 2011 Er der nogen i forumet der bruger / eller har brugt roundup der hvor hunden færdes? Vi har en have kun med flisebelægning og jeg ved ikke om jeg tør bruge det. Ellers er det ned på alle 4 og igang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Er der nogen i forumet der bruger / eller har brugt roundup der hvor hunden færdes? Vi har en have kun med flisebelægning og jeg ved ikke om jeg tør bruge det. Ellers er det ned på alle 4 og igang Roundup kan du sådan set blande i kaffen og drikke... hvis du altså har lyst. Det er ikke giftigt for hunde eller andre dyr;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 hvad med at brænde det væk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Roundup kan du sådan set blande i kaffen og drikke... hvis du altså har lyst.Det er ikke giftigt for hunde eller andre dyr;-) Det er altså noget sludder det der. Det er ikke et vanvittigt giftigt middel, og det du skriver var salgstalen dengang for længe siden da det kom frem... Men det ér et systemisk virkende ukrudtsmiddel, og det ér giftigt. Det har en tørretid hvor man ikke må færdes hvor det har været brugt, og det må udelukkende bruges på plantemateriale, da det ellers ikke optages i planterne og nedbrydes. Det har ligeledes en virketid i planterne, ved korrekt udbringning på over en uge. Hvis ikke det optages i planterne, så har vi en ophobning af virkemidlet som vil ryge med regnvandet ned igennem jordlagene, vi har ligeledes en nedbrydning af virkemidlet som ikke er/sker som det burde, og dermed en virkemåde vi reelt ikke ved noget om. Til tråden: Nej. Roundup må ikke bruges på flisearealer, grusarealer eller lignende. I tilgift kan jeg sige at hvis man overskrider doseringen så virker det heller ikke som det er designet til at gøre (systemisk) så virker det pludselig mere som et svidemiddel, og den roddræbende effekt går dermed tabt. Til dén slags kan man bruge diverse svidemidler. Bl.a. fedtsyrer. Eller slet og ret skolde ukrudtet med en brænder. Igen: SKolde, ikke brænde sort og/eller helt væk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Prøv at google "roundup i grundvandet":vedikke: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Det er altså noget sludder det der. Det er ikke et vanvittigt giftigt middel, og det du skriver var salgstalen dengang for længe siden da det kom frem... Men det ér et systemisk virkende ukrudtsmiddel, og det ér giftigt. Det har en tørretid hvor man ikke må færdes hvor det har været brugt, og det må udelukkende bruges på plantemateriale, da det ellers ikke optages i planterne og nedbrydes. Det har ligeledes en virketid i planterne, ved korrekt udbringning på over en uge. Hvis ikke det optages i planterne, så har vi en ophobning af virkemidlet som vil ryge med regnvandet ned igennem jordlagene, vi har ligeledes en nedbrydning af virkemidlet som ikke er/sker som det burde, og dermed en virkemåde vi reelt ikke ved noget om. Til tråden: Nej. Roundup må ikke bruges på flisearealer, grusarealer eller lignende. I tilgift kan jeg sige at hvis man overskrider doseringen så virker det heller ikke som det er designet til at gøre (systemisk) så virker det pludselig mere som et svidemiddel, og den roddræbende effekt går dermed tabt. Til dén slags kan man bruge diverse svidemidler. Bl.a. fedtsyrer. Eller slet og ret skolde ukrudtet med en brænder. Igen: SKolde, ikke brænde sort og/eller helt væk. Hvis man følger vejledningen bag på flasken, så er der ingen der tager skade. Så snart det er tørret, så er det helt uskadeligt. Round up må da gerne bruges på flisearealer. Det har jeg gjort i flere år med succes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Her er det også blevet brugt en enkelt gang, og når det er tørt er det ganske uskadeligt overfor dyrene . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Altså man skal naturligvis ikke bare hælde det ud over fliserne - det virker kun når det rammer det, der er grønt. Så jeg plejer bare at bruge en forstøver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Round up må da gerne bruges på flisearealer. Det har jeg gjort i flere år med succes. Hvad du gør, og hvad man må er ikke helt det samme. Og nej. Det er ikke helt uskadeligt. Virkemidlet er glyphosat, og det fåes i flere varianter til privat brug og til professionelt brug. For bare at nævne et par af de ting der nævnes for de forskellige salgsnavne med det virkemiddel i, i "vejledning i planteværn": -Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet -Giftig for organismer der lever i vand -irriterer øjnene -irriterer huden -risiko for alvorlige øjenskader Udbringnings- og brugsgodkendelse (igen kun et par sætninger): må ikke anvendes til ukrudtsbekæmpelse på arealer med belægninger af sand, grus, fliser, sten o. lign. Må ikke anvendes til ukrudtsbekæmpelse på offentlige arealer i perioder hvor der findes spiselige bær og frugter på arealet Midlet ér giftigt, og kan, hvis det udbringes på andet end grønne planter i vækst, være/blive et problem. Hvis du læser det du selv skriver og råder til, så er det stort set det samme man sagde om DDT inden det blev forbudt. Man er idag enddog temmelig klar over at midler, som bl.a. roundup, i dén grad forårsager problemer, også selvom alle forskrifter er overholdt, og der ér fundet rester af round-up på steder hvor man ihvertfald ikke ønsker det. Det hjælper ikke på problemerne når almindelige husejere sprøjter på steder hvor midlerne ikke optages af planterne og derfor ikke bliver nedbrudt som det er meningen. Og den her med "når det er tørt....." Ja.... og dog.... ALt det der lander på fliserne tørrer jo ganske vist ind.... men hvad så når man går rundt med haveslangen, eller når duggen falder, eller det regner..... Nedsivning er en af de direkte følgevirkning af dét. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 DKW - det var jo det jeg lige skrev. At man kun skal sprøjte på planter og ikke hælde ud. Det ville selvfølgelig være dejligt med mere miljøvenlige alternativer, men der er ikke mange der er ligeså effektive. Heldigvis er forureningen fra villahaver marginal - maks 2 % af den samlede forurening. Et ligeså effektivt alterantiv, der ikke forurener ville være skønt. Men tror ikke det findes endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 DKW - det var jo det jeg lige skrev. At man kun skal sprøjte på planter og ikke hælde ud. Det ville selvfølgelig være dejligt med mere miljøvenlige alternativer, men der er ikke mange der er ligeså effektive. Heldigvis er forureningen fra villahaver marginal - maks 2 % af den samlede forurening. Et ligeså effektivt alterantiv, der ikke forurener ville være skønt. Men tror ikke det findes endnu. det findes Siri... Jeg nævnte flere som faktisk er godkendt til brug på belagte arealer. Svidemidler baseret på noget så simpelt som fedtsyrer f.eks. Eller skoldning med en brænder. Det er knaldeffektivt... Når man ved hvordan det skal gøres. Planterne skal skoldes, ikke brændes. Og dét efterlader med garanti ingen skadelige rester. Og nej. Det var ikke hvad du skrev. Midlet er ikke godkendt til at bruge på belagte arealer.. Flisegange er, uan set hvor meget "grønt" der står mellem fliserne, et belagt areal. Når man sprøjter et middel ud kan man ikke "kun" sprøjte det grønne man vil have til at dø. Man rammer enormt bredt. Og mængden af ukrudtsmiddel fra villahaver o.l. er ganske vist marginal.... Men det er forureningen pr. arealenhed derfra dælme ikke. Flere beregninger igennem tiden har i dén grad slået hul på den idé. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Netop i dag har jeg siddet på min flade i en time og fjernet ukrudt mellem fliserne. Der var meget!! Tanken om at skulle fjerne det sådan, var ikke særlig rar, og jeg har brugt mange dage på at tage mig sammen. Men da jeg først var i gang, var det egentlig ikke så slemt, og bagefter var jeg overordentligt tilfreds med min egen indsats.:klap::banan::blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Netop i dag har jeg siddet på min flade i en time og fjernet ukrudt mellem fliserne. Der var meget!!Tanken om at skulle fjerne det sådan, var ikke særlig rar, og jeg har brugt mange dage på at tage mig sammen. Men da jeg først var i gang, var det egentlig ikke så slemt, og bagefter var jeg overordentligt tilfreds med min egen indsats.:klap::banan::blink: Plus du blev solbrun og har ikke forurenet uhæmmet :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Dette vidundermiddel er da ikke så smukt i anvendelsen , som producenterne i starten loivede os alle. Det er da en del år siden at nedbrydningsprodukter fra Round up blev fundet i grundvand og vel også en del drikkevandsoringer lukket. Så det bør kun bruges i yderste nødtilfælde,og burde ikke kunne sælges til haveejerer. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Netop i dag har jeg siddet på min flade i en time og fjernet ukrudt mellem fliserne. Der var meget!!Tanken om at skulle fjerne det sådan, var ikke særlig rar, og jeg har brugt mange dage på at tage mig sammen. Men da jeg først var i gang, var det egentlig ikke så slemt, og bagefter var jeg overordentligt tilfreds med min egen indsats.:klap::banan::blink: psstt... man har faktisk opfundet et jern til at gøre dét der, ikke :blink: Den fungerer godt nok stadig på rugbrødsmotoren, men alligevel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 psstt... man har faktisk opfundet et jern til at gøre dét der, ikke :blink: Den fungerer godt nok stadig på rugbrødsmotoren, men alligevel. Men det hakker jo bare det grønne af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Men det hakker jo bare det grønne af jaja... men det ser godt ud... for en stund.... Har stået med en hækkesaks i en række potentilla engang, og klippet toppen af sinne-græsset af for at man ikke kunne se det.... Kundebesøg.... Idioti, ja..... men det så jo godt ud mens kunden var der, og der var ikke lige tid til andet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 det findes Siri... Jeg nævnte flere som faktisk er godkendt til brug på belagte arealer.Svidemidler baseret på noget så simpelt som fedtsyrer f.eks. Eller skoldning med en brænder. Det er knaldeffektivt... Når man ved hvordan det skal gøres. Planterne skal skoldes, ikke brændes. Og dét efterlader med garanti ingen skadelige rester. Og nej. Det var ikke hvad du skrev. Midlet er ikke godkendt til at bruge på belagte arealer.. Flisegange er, uan set hvor meget "grønt" der står mellem fliserne, et belagt areal. Når man sprøjter et middel ud kan man ikke "kun" sprøjte det grønne man vil have til at dø. Man rammer enormt bredt. Og mængden af ukrudtsmiddel fra villahaver o.l. er ganske vist marginal.... Men det er forureningen pr. arealenhed derfra dælme ikke. Flere beregninger igennem tiden har i dén grad slået hul på den idé. nemlig:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Plus du blev solbrun og har ikke forurenet uhæmmet :klap: Yes! Jeg blev brun på venstre arm.:banan: psstt... man har faktisk opfundet et jern til at gøre dét der, ikke :blink: Den fungerer godt nok stadig på rugbrødsmotoren, men alligevel. Jamen sådan et jern har jeg skam, og jeg brugte det også hvor jeg kunne. Det er fint til mos, men ellers synes jeg ikke det er specielt godt, og så er det mange steder for tykt til at jeg kan få det ned mellem fliserne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 det findes Siri... Jeg nævnte flere som faktisk er godkendt til brug på belagte arealer.Svidemidler baseret på noget så simpelt som fedtsyrer f.eks. Eller skoldning med en brænder. Det er knaldeffektivt... Når man ved hvordan det skal gøres. Planterne skal skoldes, ikke brændes. Og dét efterlader med garanti ingen skadelige rester. Og nej. Det var ikke hvad du skrev. Midlet er ikke godkendt til at bruge på belagte arealer.. Flisegange er, uan set hvor meget "grønt" der står mellem fliserne, et belagt areal. Når man sprøjter et middel ud kan man ikke "kun" sprøjte det grønne man vil have til at dø. Man rammer enormt bredt. Og mængden af ukrudtsmiddel fra villahaver o.l. er ganske vist marginal.... Men det er forureningen pr. arealenhed derfra dælme ikke. Flere beregninger igennem tiden har i dén grad slået hul på den idé. Jeg har prøvet flere forskellige midler - desværre uden effekt. Jeg er lidt tvunget til at bruge roundup hos mig. Vi har en fantastisk sti lige i baghaven, som løber over til en stor sø. Desværre har vi her i Aalborg Kommune enorme problemer med bjørneklo. Hvis ikke jeg sprøjter, så bliver vi simpelthen invaderet. Kommunen har prøvet med både hvidløgsblandinger, afdækning med plastic, afrænding, afhugning osv. Intet virker. Så omkring min grund sprøjter jeg. Og så sprøjter jeg også terassen, når jeg er i gang. Men naturligvis kun på det grønne (skvalderkål) som stikker op imellem fliserne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gismo hunden Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Takker alle for input. Det blev den manuelle metode der vandt. Jeg har fået svinet mine kontorfingre til Når men skidt med det. Nu ved jeg hvad resten af dagen skal gå med. PS:::: Gismo er til frisøren idag. Håber han er en lækker fyr når jeg henter ham :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Jeg har prøvet flere forskellige midler - desværre uden effekt.Jeg er lidt tvunget til at bruge roundup hos mig. Vi har en fantastisk sti lige i baghaven, som løber over til en stor sø. Desværre har vi her i Aalborg Kommune enorme problemer med bjørneklo. Hvis ikke jeg sprøjter, så bliver vi simpelthen invaderet. Kommunen har prøvet med både hvidløgsblandinger, afdækning med plastic, afrænding, afhugning osv. Intet virker. Så omkring min grund sprøjter jeg. Og så sprøjter jeg også terassen, når jeg er i gang. Men naturligvis kun på det grønne (skvalderkål) som stikker op imellem fliserne. Du skal da bare have en ged eller et par får, de spiser det (man må vist heller ikke bruge det i nærheden af "vandløb, søer og brønde") Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Takker alle for input. Det blev den manuelle metode der vandt. Jeg har fået svinet mine kontorfingre til Når men skidt med det. Nu ved jeg hvad resten af dagen skal gå med. PS:::: Gismo er til frisøren idag. Håber han er en lækker fyr når jeg henter ham :slem: hvor skal han klippes:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Du skal da bare have en ged eller et par får, de spiser det (man må vist heller ikke bruge det i nærheden af "vandløb, søer og brønde") I know!! Det er derfor at jeg har foreslået Aalborg Kommune at jeg skal bruge deres arealer 2 kilometer herfra til græsning med mine får! Jeg synes faktisk selv det er ret genialt at bruge får til afgræsning på den måde, skal bare have kommunen med på idéen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 I know!! Det er derfor at jeg har foreslået Aalborg Kommune at jeg skal bruge deres arealer 2 kilometer herfra til græsning med mine får! Jeg synes faktisk selv det er ret genialt at bruge får til afgræsning på den måde, skal bare have kommunen med på idéen Jamen det burde da være til at overtale dem, for jeg ved at flere andre kommuner gør det. Synes det er genialt, det er jo ikke fordi sådan en lille flok geder er specielt dyre i drift:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts